What on Earth is going on?

Gen­nem for­å­ret og som­me­ren 2022 tog Para­doks natu­ren og kli­ma­et under behand­ling og brag­te artik­ler, der besva­re­de spørgs­må­let: WHAT ON EARTH IS GOING ON? I 2024 blev artik­ler­ne – sam­men med en ræk­ke nye bidrag – sam­let i anto­lo­gi­en Jord­s­kred.

Seri­ens bidrag

  1. Solen og plan­ter­nes meta­fy­sik – en kri­tisk læs­ning af Ema­nu­e­le Coc­ci­as filo­so­fi
  2. Når de ufød­tes blik bry­der isen
  3. Om mulig­he­den for en etisk kli­ma­kon­sensus – og hvor­for den er vig­tig
  4. Util­stræk­ke­lig­hed og det ube­gri­be­li­ge – erfa­ring­er af natur
  5. En natur­hi­sto­risk per­spek­tivæn­dring – læs­ning af en pas­sa­ge hos W.G. Sebald
  6. Ud af labo­ra­to­ri­et, Bru­no, ud i natu­ren! En kri­tisk rekon­struk­tion af Latours natur­syn
  7. Kan det dydi­ge men­ne­ske red­de klo­den?
  8. Kli­ma­kri­sens para­doks: Drop tra­ge­di­en og omfavn kome­di­en
  9. Gode vibra­tio­ner: Om Hart­mut Rosa som natur­fi­lo­sof
  10. Den sto­re resyn­kro­ni­se­ring: Reso­nan­sens betyd­ning for liv og poli­tik
  11. Kom­mu­no­cæn? Et kri­tisk blik på post­hu­ma­nis­men
  12. Natu­rens musi­ka­li­tet
  13. “Har du faret vild i dunk­le Sko­ve?” Lit­teræ­re reflek­sio­ner over det moder­ne men­ne­skes for­hold til sko­ven
  14. Bør vi insi­ste­re på det særeg­ne men­ne­ske? En deko­lo­ni­al inter­ven­tion
  15. Kli­ma­kri­sen som en psy­ko­lo­gisk usik­ker­heds­kri­se: En gui­de til hjæl­pe­kunst
  16. Mil­jø­et i kri­se – et døds­stød for pla­ne­ten eller en hidtil uset mulig­hed?

Spørgs­må­let

Jor­dens til­stand er kri­tisk. For at for­stå og ikke mindst hand­le ud fra det fak­tum, kan filo­so­fi­en natur­lig­vis ikke stå på egne ben, end­si­ge ska­be nogen direk­te “løs­nin­ger” i instru­men­tel for­stand. Men filo­so­fi­en er i stand til, som Tho­mas Schwarz Wentzer tid­li­ge­re har for­mu­le­ret det i Para­doks, at tæn­ke det “utæn­ke­li­ge”; at tæn­ke det, som tidens mate­ri­el­le betin­gel­ser og hori­sont er udtryk for, i nye kon­stel­la­tio­ner:

At tæn­ke bety­der, at man prø­ver at ska­be en intel­lek­tu­el ori­en­te­ring, der tør til­ta­le det, som kri­sen er et udtryk for, i nye og måske hidtil ukend­te begre­ber og tan­ke­møn­stre, der synes at lig­ge hin­si­des det hidtil for­svar­li­ge og kend­te.

Ofte kræ­ver den kon­kre­te histo­ri­ske situ­a­tion, at bestem­te spørgs­mål stil­les på nye måder, eller også viser et bestemt begrebs­ap­pa­rat sig util­stræk­ke­ligt og må for­ny­es eller erstat­tes. Den nuvæ­ren­de pla­ne­tæ­re kri­se – som man­ge kæder sam­men med den omstrid­te term “antro­po­cæn”, der hen­vi­ser til, at men­ne­ske­lig hand­len har for­år­sa­get radi­ka­le brud i Jor­dens inter­a­ge­ren­de fysi­ske, kemi­ske og bio­lo­gi­ske syste­mer – er langt fra en und­ta­gel­se. Den affø­der en bred vif­te af sam­men­væ­ve­de teo­re­ti­ske såvel som prak­ti­ske spørgs­mål, der må stil­les og besva­res på ny – det gæl­der alt lige fra de eti­ske, poli­ti­ske, rets­fi­lo­so­fi­ske, tek­no­lo­gi­fi­lo­so­fi­ske, viden­sk­ab­ste­o­re­ti­ske, epi­ste­mo­lo­gi­ske og meta­fy­si­ske af slagsen.

Udgangs­punk­tet for det­te tema er, at filo­so­fi­en og dens søster­fag kan til­by­de noget i den nuvæ­ren­de situ­a­tion, som andre disci­pli­ner ikke kan. Ud fra den anta­gel­se invi­te­rer vi alle teo­re­ti­ke­re til at ind­sen­de bidrag om den pla­ne­tæ­re kri­se. Bidra­ge­ne kan foku­se­re på alt lige fra meta­fy­si­ske over­vej­el­ser over for­hol­det mel­lem men­ne­ske og natur til kon­kre­te ana­ly­ser af kli­ma­po­li­ti­ske hand­lings­for­mer. De kan tage afsæt i føl­gen­de spørgs­mål og tema­er, men er ikke begræn­set af dem:

  • Er nule­ven­de men­ne­sker ansvar­li­ge for frem­ti­di­ge gene­ra­tio­ner af men­ne­sker såvel som ikke-men­ne­ske­li­ge dyr?
  • Hvad er en “orga­nis­me”, og hvil­ke orga­nis­mer kan til­skri­ves “bevidst­hed” eller “følel­ser”? Og hvad er kri­te­ri­er­ne for at til­skri­ve noget eller nogen (moralsk) vær­di?
  • Hvad er “natur”? Er distink­tio­nen mel­lem “natur” og “kul­tur” hold­bar?
  • Hvil­ke eti­ske over­vej­el­ser med­fø­rer den moder­ne tek­no­lo­gi?
  • Hvad er de epi­ste­mo­lo­gi­ske impli­ka­tio­ner af kli­ma­mo­del­ler, især i for­hold til arbej­det med enor­me tids- og rum­ska­la­er, som det for eksem­pel er til­fæl­det med hen­syn til ana­ly­ser af isker­ner? Og hvor­dan skal vi for­stå kli­ma­skep­ti­cis­me fra et soci­a­lepi­ste­mo­lo­gisk per­spek­tiv?
  • Hvil­ke poli­ti­ske stra­te­gi­er og mod­stands­for­mer er legi­ti­me i den nuvæ­ren­de situ­a­tion?
  • Hvil­ken rol­le kan æste­tik­ken spil­le i kli­ma­ka­ta­stro­fens tidsal­der?
  • Hvad er kapi­ta­lis­mens rol­le i kli­ma­kri­sen?
  • Hvad kan vi bru­ge fæno­meno­lo­gi­ske under­sø­gel­ser af men­ne­skers erfa­rings­for­mer i for­hold til den ikke-men­ne­ske­li­ge natur til?
  • Hvor­dan bør vi for­stå “tid” og “histo­rie” når “natu­rens” og “vores” histo­rie smel­ter sam­men i den “antro­po­cæ­ne” tidsal­der?