• Print

Forord til Filosofisk-teoretisk årbog 4 (2023-2024)


27. august 2024

Atter et år er gået, Hegel har fød­sels­dag igen igen, og end­nu en Para­doks-årgang er ovre.1Som det vil være vis­se læse­re bekendt, blev Para­doks lan­ce­ret på Hegels 250-års fød­sels­dag d. 27. august 2020. Vi har udgi­vet 23 tek­ster om det san­de, det gode og det skøn­ne, om alt lige fra Ernst Cas­si­rer og de sym­bol­ske for­mers filo­so­fi – en arti­kel, der nåe­de hele vej­en til spal­ter­ne i vores nor­ske søster­tids­skrift Salon­gen, og som sådan blev den før­ste Para­doks-arti­kel, der er over­sat og udgi­vet på et andet sprog – til mid­delal­der­fi­lo­sof­fen Eri­u­ge­nas tænk­ning om “vir­ke­lig­hed” og dens rele­vans for os i dag. Vanen tro er frug­ter­ne af årets arbej­de for­e­net her i vores årbog, så de kan nydes sam­let.


Et af årgan­gens høj­de­punk­ter var Domi­nique Rout­hiers kri­ti­ske kom­men­tar til Niko­laj Schultz’ og Bru­no Latours meget omtal­te Notat om den nye øko­lo­gi­ske klas­se; en kom­men­tar, der oprin­de­ligt blev afvist af Dag­bla­det Infor­ma­tion for at være for “søn­der­lem­men­de kri­tisk”. På Para­doks har vi dog intet imod søn­der­lem­men­de kri­tik – hvis ikke kri­tik­ken må lem­me sin gen­stand søn­der, hvad skal vi da med den? Der­for var vi kun gla­de for at kun­ne udgi­ve kom­men­ta­ren. Det viste sig dog hur­tigt, at æng­ste­lig­he­den ved krads kri­tik ikke kun fand­tes hos de tra­di­tio­nel­le medi­er, men også de soci­a­le – vi blev i hvert fald næg­tet at prom­ove­re tek­stens udgi­vel­se på Metas plat­for­me, med hen­vis­ning til, at den inde­holdt far­li­ge ord som “mili­tant”, “kapi­tal­fond”, “våben­fa­brik” og “tren­chco­at”. Som Rout­hier skri­ver i kom­men­ta­ren: “Sce­nen er sat, men revo­lu­tio­nen er aflyst”. Uan­set om det er sandt eller ej, er vi i alt fald gla­de for at kun­ne udgi­ve en tekst som den­ne og bidra­ge til udvi­del­sen af den tem­me­ligt (fast)satte sce­ne, som kri­tik­ken og tænk­nin­gen i dag synes tvun­get til at optræ­de på, hvis den vil ses og høres.


Der­u­d­over bød den­ne årgang også på en mini­se­rie om akti­vis­tisk forsk­ning, som taler direk­te ind i tidens antænd­te dis­kus­sio­ner om for­ske­rens rol­le i sam­fun­det, fx inden for køns- og migra­tions­stu­di­er, mel­le­møst- og islam­forsk­ning samt inden for kli­ma­forsk­ning, især i for­bin­del­se med man­ge for­ske­res støt­te til eller del­ta­gel­se i den soci­a­le kli­ma­be­væ­gel­se Sci­en­tist Rebel­li­on. Må for­ske­re være eks­pli­cit poli­ti­ske? Hvis ja, i hvor høj grad? Debat­ten om den såkald­te akti­vis­tis­ke forsk­ning opstod i kølvan­det på Fol­ke­tin­gets ved­ta­gel­se af erklæ­ring V 137 om “over­dre­ven akti­vis­me i vis­se forsk­nings­mil­jø­er”, der blandt andet inde­holdt føl­gen­de for­mu­le­ring: “Grund­prin­cip­pet i det frie uni­ver­si­tet er en aka­de­misk selv­re­gu­le­ring. Den består i, at for­sker­sam­fun­det gen­nem fri og kri­tisk debat når til kon­sensus om såvel de idéer, for­sker­sam­fun­det anser for at være leve­dyg­ti­ge, som om de idéer, der i lyset af den kri­ti­ske debat ikke lader sig opret­hol­de”. For at yde for­sla­get og poli­ti­ker­ne den respekt, de fortje­ner for deres grun­di­ge og nys­ger­ri­ge for­stå­el­se for videnspro­duk­tion og- histo­rie, lag­de vi os den­gang i redak­tio­nen fladt ned og skrev føl­gen­de på vores soci­a­le medi­er:

Givet de nyli­ge poli­ti­ske udvik­lin­ger om viden­ska­bens frem­ti­di­ge måde at fun­ge­re på, må vi fra Para­doks anmo­de om, at kom­men­de artik­ler straks begyn­der at efter­le­ve Fol­ke­tin­gets ved­ta­gel­se af V 137 og sna­rest muligt når frem til en kon­sensus om diver­se ide­er, her­un­der spørgs­må­let om den fri vil­jes eksi­stens, det ondes pro­blem samt omver­denspro­ble­met. Er du i tvivl om, hvor­vidt din hold­ning til et filo­so­fisk spørgs­mål er alment accep­te­ret, råder vi dig til at fore­ta­ge aka­de­misk selv­re­gu­le­ring og hol­de den for dig selv. Des­u­den fra­be­des poli­ti­ske hold­nin­ger (med­min­dre de til­fæl­dig­vis skul­le stem­me overens med rege­rin­gens).

De tre artik­ler i seri­en tager alle afsæt i for­hol­det mel­lem forsk­ning, poli­tik og akti­vis­me, der ikke er ble­vet min­dre aktu­elt i lyset af Gaza-kri­gen, hvor en bevæ­gel­se af for­ske­re fulg­te de ame­ri­kan­ske strøm­me og gav støt­te til Stu­de­ren­de mod besæt­tel­sen. I sit bidrag i seri­en tager San­dra Frost Cam­pos Gui­may afsæt i Arendt og Kants ide­er om hen­holds­vis “ver­dens­be­trag­te­ren” og “ver­dens­bor­ge­ren” for at opteg­ne et ide­al om for­ske­ren som offent­lig intel­lek­tu­el, der enga­ge­rer sig etisk, poli­tisk og fag­ligt for at arbej­de heni­mod et mere huma­ni­stisk og demo­kra­tisk sam­fund. I seri­ens andet bidrag tager Jacob Dahl Rendt­dor­ff afsæt i Sart­res for­svar for den intel­lek­tu­el­le som grund­lag for en udlæg­ning af for­ske­res sam­funds­ansvar og- enga­ge­ment i for­hold til spørgs­mål om kli­ma, køn og migra­tion. Og i seri­ens sid­ste arti­kel leve­rer Asger Søren­sen en ret­ti­dig kri­tik af hele uni­ver­si­tets­sy­ste­mets neoli­be­ra­le maski­ne­ri og plæ­de­rer for, at for­ske­re og uni­ver­si­tetsan­sat­te har en pligt til at kæm­pe for fri­hed og grund­læg­gen­de ret­tig­he­der over for magt, pen­ge, ide­o­lo­gi, øko­no­mi­se­ring og grå­dig­hed. Uni­ver­si­te­ter og for­ske­re bør, skri­ver han, stræ­be efter viden og sand­hed ud fra en grun­didé om aka­de­misk bor­ger­skab, hvor for­ske­re invol­ve­rer sig direk­te i aktu­el­le poli­ti­ske dis­kus­sio­ner, både inden og uden for uni­ver­si­te­tets mure.


Vi gen­tog også vores årli­ge bachel­or-kon­kur­ren­ce, hvor stu­de­ren­de inden for filo­so­fi og beslæg­te­de fag får mulig­hed for at bli­ve aner­kendt for det sto­re arbej­de, de læg­ger i deres bachel­or­pro­jek­ter – pro­jek­ter, der ofte ender med at bli­ve gemt og glemt, når de stu­de­ren­de kaster sig over arbej­de eller kan­di­dat­stu­di­er, selv­om de fortje­ner syn­lig­hed og ros.

Vi mod­tog end­nu fle­re bidrag, og end­nu fle­re kva­li­fi­ce­re­de bidrag, end sid­ste år, og udvæl­gel­sen af de tre vin­der­bi­drag gav bedøm­mel­ses­ko­mitéen adskil­li­ge grå stænk i hår­prag­ten. Tak til alle, der ind­send­te deres bidrag, og stort til­lyk­ke til de tre vin­de­re, som mate­ri­a­li­se­re­de, hvor for­skel­lig­ar­tet god tænk­ning kan være: Rune Lær­ke med “Kan vi und­væ­re tran­si­tiv kaus­a­li­tet?”, Ida Lehr­mann Lyk­ke­gaard med “Fra land­skab til sted: Lit­te­ra­tur som byg­nings­vær­ker” og Robert Mor­sing Thys­sen med “Talens kom­men­de skrift: Om skrif­tens etik hos Levi­nas og Blan­chot”.

Som i 2023 blev der afholdt en pris- og præ­sen­ta­tions­ce­re­mo­ni, hvor vin­der­ne fik mulig­hed for at præ­sen­te­re deres arbej­de for­an et inter­es­se­ret publi­kum, inden de blev præ­mi­e­ret med en smuk pla­sti­kap­prok­si­ma­tion af Miner­vas ugle og bag­ef­ter fejret på Kanal­hu­set på Chri­sti­ans­havn med behø­rig hjælp fra Dansk Filo­so­fisk Sel­skabs Filo­so­fi­fond. Suc­ce­sen gen­ta­ges i næste sæson, hvor afle­ve­rings­fri­sten bli­ver i febru­ar 2025.


Ikke mindst skal det også næv­nes, at 2024 blev året, hvor Para­doks udvi­de­de sin objek­ti­ve væren fra ikke bare at have et CVR-num­mer og en kon­to i et pen­ge­in­sti­tut, men til også at have et hånd­gri­be­ligt eksem­plar af Para­doks-tek­ster i form af bogen Jord­s­kred: Bidrag til den nye natur­tænk­ning, som blev udgi­vet i sam­ar­bej­de med for­la­get Mul­ti­vers. Bogen består af 15 tek­ster, hvoraf stør­ste­delen er hen­tet fra for­ri­ge års arti­kel­se­rie What on Earth is Going On?, i bogen sup­ple­ret med fire helt nye bidrag fra Kate Soper, Rit­h­ma Kreie Engel­breth Lar­sen, Sop­hie Wen­ner­s­cheid og Lise Isa­bel­le Mei­strup & Jacob Klit­møl­ler, der alle også er at fin­de i nær­væ­ren­de årbog.

Uden at pra­le alt for meget, kan vi beret­te, at bogen på det nær­me­ste blev revet væk fra hyl­der­ne og skul­le prin­tes i andet oplag efter få uger. Måske på grund af en fin pla­ce­ring i Poli­ti­kens Bog­hal ved siden af Don­na Haraway og til Bloom Festi­val i Søn­der­mar­ken i Køben­havn. Måske på grund af de tre udgi­vel­ses­re­cep­tio­ner i hhv. Køben­havn, Aar­hus og Oden­se, hvor vi fik udbredt bogen (og en mas­se af vores efter­trag­te­de mer­chan­di­se) til en bred ska­re af men­ne­sker og fik vendt og dre­jet dens ind­hold og pro­ble­ma­tik­ker med hjælp fra en ræk­ke for­bil­led­li­ge oplæg. Men uden tvivl og mest af alt på grund af de klo­ge, kri­ti­ske og vidt for­skel­li­ge per­spek­ti­ver på natu­ren, kli­ma­et og men­ne­skets plads heri, som fin­des i bogen, fint sam­men­fat­tet i den begej­stre­de lek­tør­ud­ta­lel­se, som bogen fik med på vej­en af Dan­ske Bibli­o­te­ker:

En tan­ke­væk­ken­de tek­stræk­ke, der kom­mer vidt omkring i den natur­fi­lo­so­fi­ske sfæ­re. Niveau­et i bogen er højt og aka­de­misk, og de filo­so­fi­ske tek­ster er givet­vis ikke for alle læse­re, men for det ret­te publi­kum er her stof til end­nu fle­re tan­ker.

Et skuds­mål, vi både er gla­de for og deler.

Arbej­det med tek­ster­ne og opsæt­nin­gen har været både lære­rigt og beri­gen­de for os, og vi håber der­for på, at vi i frem­ti­den kan udgi­ve fle­re bøger. Tak til alle bidrag­y­der­ne, til Anna Sop­hie Røl­le for kor­rek­tur­læs­ning, til Mul­ti­vers for at give os en udgi­vel­ses­plat­form (især til Jonas), til alle oplægs­hol­de­re for deres både kri­ti­ske, posi­ti­ve og ærli­ge læs­nin­ger af bogen og til Sta­tens Kunst­fond for at sik­re os de mate­ri­elt nød­ven­di­ge betin­gel­ser for at udgi­ve bogen.


Hvad da med frem­ti­den? Hvad kan læse­re af Para­doks se frem til i det kom­men­de år? Selv­om vi udgi­ver den­ne årbog på Hegels fød­sels­dag, og Hegel ikke just hyl­de­de mate­ri­en som filo­so­fi­ens cen­tra­le gen­stand (“I natu­ren sker der ‘intet nyt under solen’ ”, som han skri­ver i Rets­fi­lo­so­fi­en), skal det næv­nes, at vi i skri­ven­de stund er i færd med at udgi­ve seri­en Mate­ri­ens idé, der går på tværs af det mate­ri­el­les poli­ti­ske, meta­fy­si­ske, lit­teræ­re og idéhi­sto­ri­ske betyd­nin­ger. Der­u­d­over er seri­en endt med også at gå på tværs af årgan­ge, hvor­for fire bidrag er at fin­de i nær­væ­ren­de årbog, mens seri­ens reste­ren­de bidrag vil udkom­me i Para­doks-året 2024–2025. I anled­ning af en anden hvid, mand­lig filo­sofs jubilæum, den­ne gang året for Imma­nu­el Kants 300-års fød­sels­dag, udgi­ver vi i løbet af efter­å­ret des­u­den en kort serie på tre tek­ster, der hver især stø­ver en af Imma­nu­els tre kri­tik­ker af og sæt­ter dem ind i vores tid. Glæd jer!

Ende­lig vil den kom­men­de årgang natur­lig­vis byde på det sæd­van­li­ge væld af skar­pe, ori­gi­na­le og over­ra­sken­de tek­ster – samt måske vores før­ste eks­pe­ri­men­ter med at udgi­ve over­sat filo­so­fisk tekst og meget andet. Mere om det, når tiden kom­mer; for nu er der ikke mere at sige, end at vi ser frem til end­nu en spæn­den­de årgang Para­doks, og at vi håber, at du, kære læser, gør det sam­me.

1. Som det vil være vis­se læse­re bekendt, blev Para­doks lan­ce­ret på Hegels 250-års fød­sels­dag d. 27. august 2020.