Forord til Filosofisk-teoretisk årbog 3 (2022-2023)

Et af de oprin­de­li­ge for­mål med Tids­skrif­tet Para­doks var at ska­be en plat­form for en leven­de fag­lig debat på tværs af de man­ge mil­jø­er i Dan­mark, hvor der arbej­des med filo­so­fi og teo­ri. Vi lan­ce­re­de som bekendt tids­skrif­tet i august 2020, og gode, tan­ke­væk­ken­de og ori­gi­na­le artik­ler har der bestemt ikke været man­gel på. Men en egent­lig debat lod ven­te på sig. Et citat fra for­or­det til vores før­ste Filo­so­fisk-teo­re­ti­ske årbog fra august 2021 siger det meget godt:

Vi hav­de drømt om hef­ti­ge pole­mik­ker og høj­pan­de­de tira­der i tra­di­tio­nen fra Marx og Nietz­sche og om civi­li­se­ret haber­ma­si­ansk dia­log – men da det kom til styk­ket, lod den “leven­de debat” ven­te på sig. Ikke at der ikke var artik­ler, der skab­te debat, for det gjor­de fle­re af dem; men den debat, der var, fandt sted i kom­men­tar­fel­ter­ne på soci­a­le medi­er frem for at for­plan­te sig i form af nye artik­ler.

Siden lan­ce­rin­gen har vi ihær­digt for­søgt at knæk­ke koden, bl.a. med vores “sta­fet” om filo­so­fi­ens død, hvor det var et krav, at artik­ler skul­le for­hol­de sig til tid­li­ge­re artik­ler i seri­en. Men der skul­le gå helt til 2023, før vi for alvor fik de tira­der og den pole­mik, vi for­gæ­ves hav­de for­søgt at opild­ne til, men som vi vid­ste lå og ulme­de der­u­de.

Heni­mod slut­nin­gen af 2022 var der lavvan­de i arti­kel­ban­ken. En læn­ge plan­lagt arti­kel­se­rie om Hegel nær­me­de sig sin afslut­ning, og det hav­de været lidt småt med uop­for­dre­de bidrag. Men som et lyn fra en skyfri him­mel mod­tog vi et kort essay fra lek­tor ved Køben­havns Uni­ver­si­tet Søren Gosvig Ole­sen: “Exa­men de consci­en­ce, eller: Hvor­dan fæno­meno­lo­gi­en blev til fup og svin­del”. Gosvig under­vi­ser i faget “Fæno­meno­lo­gi, her­me­nu­tik og dekon­struk­tion”, og tek­sten var en reflek­sion udsprun­get af den nyligt over­stå­e­de læs­ning af eksa­mens­op­ga­ver med en der­til­hø­ren­de sta­tus på fæno­meno­lo­gi­en i dag (“fup og svin­del”). Vi hav­de knap nok nået at over­ve­je mulig­he­den for at ind­by­de andre til at respon­de­re på det­te udfald, før et svar på essay­et kom dum­pen­de, den­ne gang fra Søren Gosvig Ole­sens kol­le­ga Søren Over­gaard, der lige­le­des er lek­tor i filo­so­fi ved Køben­havns Uni­ver­si­tet og under­vi­ser i faget “Fæno­meno­lo­gi, her­me­nu­tik og dekon­struk­tion”. Søren sva­re­de Søren, som sva­re­de Søren igen, og sam­ta­len, som vi selv­føl­ge­lig døb­te “Fæno­meno­lo­gi­fejden”, greb om sig og fik sin egen iro­nisk beda­ge­de pole­mi­ske stil, hvor slet skjul­te for­nær­mel­ser blev pak­ket ind i sar­ka­sti­ske høflig­heds­fra­ser og meget lan­ge tit­ler. Otte ind­læg blev det til, udgi­vet med kor­te mel­lem­rum til et publi­kum, der fulg­te debat­ten med et enga­ge­ment, som var det en bok­se­kamp.

Nu, hvor stø­vet har lagt sig, for­bli­ver det et åbent spørgs­mål, hvad Fæno­meno­lo­gi­fejden egent­lig dre­je­de sig om. Var det fæno­meno­lo­gi­ens opga­ve? Var det bru­gen af sekun­dær­lit­te­ra­tur? Var det filo­so­fi­en som sådan? Eller måden, vi debat­te­rer på? Den uhånd­gri­be­li­ge gen­stand blev en del af fejden selv, som noget ind­læg­ge­ne kred­se­de om uden nogen­sin­de at kun­ne nå til enig­hed, og som et brænd­stof, der til­lod debat­ten at løbe læn­ge­re end debat­tø­rer­ne selv kun­ne føl­ge med. Både læser­tal og løse ryg­ter bekræf­te­de, at fejden blev fulgt tæt; en omta­le i sel­ve­ste Wee­ken­da­vi­sen stad­fæ­ste­de det.1Janus Elm­strøm Laurit­sen, “Filo­so­fi for reg­ned­ren­ge”, Wee­ken­da­vi­sen, 7. april 2023. I diver­se kom­men­tar­spor blev der hep­pet og debat­te­ret ivrigt – både for og imod den ene og den anden Søren, og for og imod fejden selv. Den sven­ske pro­fes­sor i filo­so­fi Hans Ruin, som vi, da Søren og Søren hav­de sagt, hvad de hav­de at sige, ind­bød til at anmel­de fejden ude­fra, beskrev det som “en lidt pin­ag­tig ople­vel­se at over­væ­re et repliks­kif­te, der lige fra begyn­del­sen forta­ber sig i pole­mik og sar­kas­mer”; men Ruin uddrog som en for­bil­led­lig svensk diplo­mat de vig­tig­ste poin­ter om fæno­meno­lo­gi­ens væsen og til­stand i dag, som fejden, trods dens karak­ter af hane­kamp, fak­tisk hav­de bragt for dagen. Såle­des gik det til, at vi fik den filo­so­fi­ske pen­ne­fejde, vi så læn­ge hav­de efter­s­purgt, og vi vil her ger­ne benyt­te lej­lig­he­den til at sen­de en stor tak til duel­lan­ter­ne Søren og Søren for mel­de sig på banen og føre en sam­ta­le offent­ligt, som læn­ge kun har fun­det sted bag luk­ke­de døre – og så give den hele armen under­vejs.


Sæso­nen blev afslut­tet med et nyt til­tag: Para­doks’ Bachel­or­kon­kur­ren­ce, der hen­ven­der sig til de man­ge dyg­ti­ge stu­de­ren­de i filo­so­fi og beslæg­te­de fag, der hvert år efter måne­ders hårdt arbej­de ind­le­ve­rer vig­ti­ge teo­re­ti­ske bidrag i form af bachel­or­pro­jek­ter, der dog oftest efter eksa­men blot gem­mes og glem­mes i skri­ve­bord­s­skuf­fen. Da vi i sin tid lan­ce­re­de Para­doks, var det ikke mindst med et ønske om at høj­ne den almin­de­li­ge agtel­se for filo­so­fisk og teo­re­tisk arbej­de, hvil­ket ellers, som bekendt, lider under noget tran­ge kår. Vores bachel­or­kon­kur­ren­ce udsprin­ger af sam­me ønske: Her­med for­sø­ger vi at frem­hæ­ve vær­di­en af ikke-empi­risk forsk­ning og kvit­te­re for det sto­re arbej­de, som ikke kun fastan­sat­te, men også stu­de­ren­de læg­ger heri — og dét alle­re­de tid­ligt i uddan­nel­ses­for­lø­bet, til trods for at uddan­nel­ser­ne i sta­dig høje­re grad synes at bli­ve udfor­met med den hen­sigt at for­hin­dre den­ne form for selv­stæn­dig­hed. I sådan­ne mør­ke tider kan en sådan bachel­or­kon­kur­ren­ce måske være et lil­le lys, der kan til­skyn­de stu­de­ren­de til alli­ge­vel at fort­sæt­te deres vig­ti­ge og spæn­den­de ori­gi­na­le arbej­de. Kon­kur­ren­cen blev udskre­vet i decem­ber 2022, og i løbet af det efter­føl­gen­de hal­ve år blev der blandt de man­ge gode ind­send­te bidrag fun­det tre vin­de­re: Luka Rudež’ “Vege­ta­tiv stræ­ben”, Johan­nes Carl­sen & Anton Schar­ling Krebs’ “Med livet som ind­sats” og Cla­ra Læs­søe & Andreas Dar­gers “Ind­by­del­se til et crush”. I nært sam­råd med kon­kur­ren­cens bedøm­mel­ses­ko­mité blev bidra­ge­ne grun­digt gen­ne­m­ar­bej­det, ind­til de stod klar til udgi­vel­se som artik­ler i Para­doks. Den 7. juni 2023 oprandt ende­lig dagen, hvor en pri­s­ce­re­mo­ni kun­ne afhol­des, hvil­ket fandt sted i loka­ler aller­ven­ligst stil­let til rådig­hed af Køben­havns Uni­ver­si­tet. Her blev vin­der­ne præ­mi­e­ret med både et diplom og ikke mindst en hæk­let ugle, der var ble­vet kon­kur­ren­cens maskot – uden tvivl et frem­ti­digt sam­lero­b­jekt uden lige (i det mind­ste ind­til den dag, hvor vi lan­ce­rer Para­doks Mer­chan­di­se og sæt­ter dem i mas­se­pro­duk­tion). Til pri­s­ce­re­mo­ni­en frem­lag­de vin­der­ne deres pro­jek­ter for et begej­stret og talstærkt frem­mødt publi­kum. Som afslut­ning blev vin­der­ne, tak­ket være en gene­røs bevil­ling fra Dansk Filo­so­fisk Sel­skabs Filo­so­fi­fond, fejret på behø­rig vis med en fest­mid­dag på en nær­lig­gen­de restau­rant på Chri­sti­ans­havn, der den­ne som­mer­af­ten viste sig fra sin bed­ste side.2Uniavisen dæk­ke­de prisover­ræk­kel­sen med en repor­ta­ge, se Met­te Gru­be Con­d­rup, “Tids­skrift kårer de bed­ste pro­jek­ter: Skal ska­be pre­sti­ge om ori­gi­nal stu­den­ter­forsk­ning”, Uni­a­vi­sen, 12. juni 2023.

Det er slå­en­de, både hvor for­skel­li­ge de tre vin­der­pro­jek­ter er, og hvor stær­ke lig­he­der, der for­bin­der dem. Mens Rudež’ “Vege­ta­tiv stræ­ben” søger helt til­ba­ge til Ari­sto­te­les i et for­søg på at tæn­ke men­ne­skets rela­tion til plan­te­li­vet på ny, gør Carl­sen og Krebs i “Med livet som ind­sats” et på man­ge måder beslæg­tet bidrag til en filo­so­fisk øko­lo­gi, om end de søger mod en af de nye­ste nav­ne i filo­so­fi­ens histo­rie, Emma­nu­el Coc­cia. At dis­se to pro­jek­ter blev udar­bej­det sam­ti­dig og, som det viste sig i de efter­føl­gen­de sam­ta­ler, uaf­hæn­gigt af hin­an­den, peger måske på en strøm­ning i tiden. Her­med berø­rer vi en anden af vores for­håb­nin­ger for bachel­or­kon­kur­ren­cen, nem­lig at inter­es­se­re­de læse­re ude­fra her­i­gen­nem vil kun­ne få et ind­blik i, hvil­ke filo­so­fi­ske og almen­te­o­re­ti­ske spørgs­mål, som de stu­de­ren­de for tiden er opta­get af. At spørgs­mål om kli­ma og natur er oppe i tiden, kan næp­pe være gået nogens næse for­bi, men at livet selv såle­des i dag synes at pres­se sig på som et filo­so­fisk spørgs­mål, var måske min­dre for­ud­si­ge­ligt.

Mens dis­se to først­nævn­te vin­der­pro­jek­ter er for­fat­tet af filo­so­fistu­de­ren­de, skil­ler Læs­søe og Dar­gers “Ind­by­del­se til et crush” sig ud som et lit­te­ra­tur­vi­den­ska­be­ligt stu­die, hvis argu­men­ta­tion udvik­les gen­nem et sam­spil mel­lem nær­læs­ning af dig­te og begre­ber hen­tet fra teo­re­ti­ske for­fat­ter­ska­ber. Vi var sær­de­les gla­de for der­med at kun­ne brin­ge en lit­te­ra­tur­vi­den­ska­be­lig arti­kel, hvil­ket vi læn­ge har sav­net ved siden af den fag­fi­lo­so­fi, der hidtil har været frem­her­sken­de i vores spal­ter. Og som det blev tyde­ligt, da de tre vin­de­rar­tik­ler blev præ­sen­te­ret til pri­s­ce­re­mo­ni­en, er genklan­ge­ne her imel­lem man­ge, til trods for den umid­del­ba­re for­skel­lig­hed, der præ­ger dem. F.eks. var det slå­en­de, hvor­le­des der i alle bidra­ge­ne bli­ver frem­hæ­vet beho­vet for at tæn­ke en vis grund­læg­gen­de mod­ta­ge­lig­hed, ikke blot som en teo­re­tisk, men også som en etisk og sågar poli­tisk nød­ven­dig­hed. Også her kan man måske for­nem­me en strøm­ning i tiden, der kom­mer til udtryk i de tre tek­ster på gan­ske for­skel­lig vis.

Der kan der­for ikke her­ske tvivl om, at vores nye til­tag var en strå­len­de suc­ces, og vi håber at kun­ne gen­ta­ge Para­doks’ Bachel­or­kon­kur­ren­ce som en årligt til­ba­ge­ven­den­de begi­ven­hed. Om alt går efter pla­nen, vil der der­for igen kom­me et opslag i slut­nin­gen af året med en afle­ve­rings­frist i febru­ar, når eksa­mens­pe­ri­o­den er vel over­stå­et.


Det er også værd at føre til pro­tokols, at 2023 blev året, hvor Para­doks fik objek­tiv væren, nem­lig som en fri­vil­lig for­e­ning med der­til­hø­ren­de vedtæg­ter, CVR-num­mer og kon­to i ban­ken. Alt det var det ellers lyk­ke­des os gan­ske godt at und­gå, men anled­nin­gen var nu den glæ­de­li­ge, at vi i decem­ber fik til­delt et års tids­skrift­støt­te af Slots- og Kul­tursty­rel­sen, og så må der jo kom­me orden i sager­ne. Det leder os til end­nu et glæ­de­ligt bud­skab, nem­lig at en del af pen­ge­ne er afsat til en bog­ud­gi­vel­se, som vi lige nu er ved at læg­ge sid­ste redak­tio­nel­le hånd på. Mere om det inden læn­ge – vi ser frem til at tage hul på tids­skrif­tets nu fjer­de sæson, med alt, hvad det må brin­ge af for­ud­se­te såvel som ufor­ud­se­te til­dra­gel­ser.

Forord til Filosofisk-teoretisk årbog 2 (2021-2022)

Der er fle­re grun­de til, at vi i sin tid beslut­te­de, at Para­doks skul­le eksi­ste­re onli­ne og ikke på papir. For det før­ste var der det demo­kra­ti­ske argu­ment: Digi­talt har alle adgang til fore­stil­lin­gen, hvor som helst og når som helst, og i mod­sæt­ning til tryk, der har høje­re pro­duk­tions­om­kost­nin­ger, er der intet behov for at tage entré. For det andet gav det os mulig­hed for en hur­tig eks­pe­de­ring af de artik­ler, der måt­te have aktu­a­li­tet (selv­om hur­tig redak­tions­pro­ces måske ikke er det, der ken­de­teg­ner den­ne redak­tion bedst, er mulig­he­den fak­tisk taget i brug et par gan­ge). Og for det tred­je til­lod det os at udkom­me løben­de og der­i­gen­nem brin­ge filo­so­fi­ske sam­ta­ler over en peri­o­de, som vi for eksem­pel gjor­de i vores “sta­fet” sid­ste som­mer. Men der er også vis­se ulem­per ved det digi­ta­le.

Ét er sel­ve ople­vel­sen. Man sav­ner papi­ret mel­lem fin­gre­ne og mulig­he­den for at tage noter i mar­ge­nen og under­stre­ge guld­korn og pro­ble­ma­ti­ske pas­sa­ger i tek­sten med en bly­ant. I lang tid var inter­net­tet også bare utro­lig grimt, mens det var i bøger­ne og bla­de­ne, at æste­tik­ken leve­de. Og vi har da leget med tan­ken om side­lø­ben­de fysi­ske udgi­vel­ser, enten af vores seri­er eller af årbø­ger­ne, men det må bli­ve, når vi engang knæk­ker koden til at få tids­skrif­tet på offent­lig for­sør­gel­se. Ind­til da må I leve med vores onli­ne­for­mat, som vi dog har gjort, hvad vi kun­ne, for at give et klas­sisk, typo­gra­fisk til­snit. Følel­sen af papi­ret mel­lem fin­gre­ne kan vi dog ikke leve­re, men så må du prin­te ud; vi har fak­tisk gjort noget ud af, at artik­ler­ne også kom­mer pænt ud af din prin­ter, hvis du er til den slags (prøv selv at prin­te en til­fæl­dig arti­kel fra et dansk dag­blads hjem­mesi­de og sam­men­lign med Para­doks).

Vig­ti­ge­re er dog spørgs­må­let om beva­ring. Bøger har den for­del, at tryk­ker man et oplag på tusind eksem­pla­rer, så er der alt­så tusind bøger, der skal glem­mes, smi­des ud eller destru­e­res, før tek­sten i dem går ende­gyl­digt tabt. Det er en decen­tral beva­ring, som gør hver ene­ste boge­jer der­u­de til arki­var. Oven i det har den dan­ske stat for­plig­tet sig på at gem­me et antal eksem­pla­rer af alle bøger udgi­vet i Dan­mark cen­tralt. Så er der alt­så meget, der skal gå galt…

Para­doks er der­i­mod bare en hjem­mesi­de, og en hjem­mesi­de er sår­bar. Dels er der vira og hack­e­ran­greb. Der­til kom­mer, at alle artik­ler­ne befin­der sig på en ser­ver hos et pri­vat hosting­fir­ma, som kan gå kon­kurs eller sæl­ges, eller hvad ved vi. Sådan en hjem­mesi­de skal også for­nys årligt, hvil­ket bety­der, at det kun kræ­ver et år uden en fun­ge­ren­de redak­tion, før det hele går tabt. Så hvad gør man? Her kom­mer en oprems­ning af de til­tag, vi har gjort for beva­ring – måske kan de inspi­re­re andre udgi­ve­re af onli­ne­tids­skrif­ter?

  1. Alle vores artik­ler udgi­ves med en Cre­a­ti­ve Com­mons-licens. Det bety­der, at de må vide­re­brin­ges, cite­res, deles og genop­tryk­kes gra­tis og uden at spør­ge nogen om lov. At sæt­te tek­ster­ne fri på den måde øger sim­pelt­hen chan­cer­ne for, at de over­le­ver andre ste­der end hos Para­doks.
  2. Vi sam­ler årligt artik­ler­ne som PDF-fil i form af den­ne årbog. Filer er bare nem­me­re at opbe­va­re og gem­me end hjem­mesi­der. De ind­by­der også til at bli­ve prin­tet ud. Mon ikke nog­le af for­fat­ter­ne til artik­ler i den­ne årbog gem­mer en kopi på deres com­pu­ter? Måske de e‑mailer filen til deres bed­ste­mor, som prin­ter den ud og sæt­ter den i et ring­bind? Se, dét er decen­tral arki­ve­ring.
  3. Bibli­o­te­ker­ne har hel­dig­vis også blik for pro­ble­met med det digi­ta­le ind­holds sår­bar­hed. Tid­li­ge­re på året fik vi en mail fra DBC (tid­li­ge­re Bibli­o­teks­Cen­tra­len), der spurg­te, om vi vil­le give til­la­del­se til, at de løben­de arki­ve­re­de vores hjem­mesi­de. Ja, tak, det vil­le vi da. Og hvis man dri­ver et tids­skrift og ikke har fået en mail fra dem, så kan man sik­kert bare skri­ve.
  4. Sidst men ikke mindst for­sø­ger vi at arki­ve­re vores årbog i cen­tra­le data­ba­ser. Ind­til vide­re er den at fin­de på Inter­net Archi­ve (Archive.org) og Goog­le Books, som beg­ge har digi­ta­li­se­ret en mas­se gam­le bøger til efter­ti­den. Den ene er non-pro­fit, den anden er i høj grad for pro­fit, men det kan sådan set være lige meget for os, så læn­ge det bli­ver gemt.

Para­doks-året 2021–2022 har budt på 29 artik­ler skre­vet af 27 for­skel­li­ge for­fat­te­re. I årets løb har vi afholdt vores før­ste arran­ge­ment (en panel­de­bat på bag­grund af sta­fet­ten om filo­so­fi­ens død) og kørt to seri­er: En i anled­ning af Søren Maus værk Stum tvang, en anden om natur og kli­ma med tit­len “WHAT ON EARTH IS GOING ON?”. Seri­er­ne kan du selv­føl­ge­lig fin­de her i årbo­gen blandt årets øvri­ge udgi­vel­ser.

I skri­ven­de stund er vi ved at læg­ge sid­ste hånd på en kort serie i anled­ning af G.W.F. Hegels (og vores egen!) fød­sels­dag, men udover den og det væld af spæn­den­de artik­ler, vi alle­re­de har på lager, ved vi end­nu ikke, hvad det kom­men­de år vil brin­ge – det ene­ste, vi ved, er, at vi glæ­der os.

Forord til Filosofisk-teoretisk årbog 1 (2020-2021)

Udgi­vel­sen af den­ne årbog mar­ke­rer Para­doks’ 1‑års fød­sels­dag, og der­for til­la­der vi os at bru­ge det­te for­ord til at dvæ­le lidt ved tids­skrif­tets anled­ning, til­bli­vel­se og før­ste leve­år, mens det sta­dig står friskt i hukom­mel­sen.

De før­ste spæ­de tan­ker om Para­doks blev til i for­å­ret 2019. På det tids­punkt hav­de pro­jek­tet ikke noget navn, men fle­re af de bæren­de prin­cip­per for, hvad det skul­le bli­ve, var alle­re­de den­gang på plads. Først og frem­mest gik vi rundt med en for­nem­mel­se af, at der mang­le­de noget i den dan­ske, intel­lek­tu­el­le offent­lig­hed: en plat­form for tan­ker og ide­er af filo­so­fisk og anden teo­re­tisk karak­ter, som ikke hav­de en form, der gjor­de dem udgi­vel­ses­eg­ne­de i de insti­tu­tio­na­li­se­re­de tids­skrif­ter, men som alli­ge­vel hav­de en gnist, der for­bød dem et liv i skri­ve­bord­s­skuf­fen. Vores udgangs­punkt var, at selv­om peer-reviewing, strin­gen­te argu­men­ter og foku­se­re­de artik­ler uden eks­kur­ser og sidespring kan være nød­ven­di­ge ram­mer for et klas­sisk, fremadskri­den­de forsk­nings­i­de­al, kan sådan­ne ram­mer ofte også tage noget af pusten og spon­ta­ni­te­ten fra tænk­nin­gen. Det er net­op para­doksalt, at meget af den filo­so­fi, som læses i under­vis­nin­gen og anven­des i forsk­nin­gen, fak­tisk ikke vil­le kun­ne udgi­ves som rede­lig forsk­ning eller afle­ve­res som en skri­veø­vel­se på de dan­ske uni­ver­si­te­ter i dag. Witt­genste­ins Tra­cta­tus som ph.d.-projekt? Hegels Fæno­meno­lo­gi som grund­bog i viden­sk­ab­ste­o­ri? Simo­ne Weils “Per­so­nen og det hel­li­ge” som forsk­nings­ar­ti­kel? Aldrig i livet. Alli­ge­vel kan man om ingen af de nævn­te tek­ster sige, at de ikke er filo­so­fi eller eksemp­ler på tænk­ning. Vi for­ven­te­de ikke den­gang, og vi for­ven­ter hel­ler ikke i dag, at den nye Hegel, Witt­genste­in eller Weil vil­le bry­de igen­nem i Para­doks – men vi vil­le i det mind­ste sør­ge for, at mulig­he­den var der.

En anden anled­ning til Para­doks var en empi­risk obser­va­tion: Hvert år uddan­ner vi enor­me mæng­der af filo­so­fi- og teo­rikyn­di­ge – både fra sel­ve filo­so­fi­fa­get og fra de teo­re­ti­ske spe­ci­a­li­se­rin­ger på de øvri­ge uddan­nel­ser, især de æste­ti­ske og sam­funds­vi­den­ska­be­li­ge fag. Der­til kom­mer et ukendt antal filo­so­fisk obser­van­te “læg­folk”. De køber de over­sæt­tel­ser af filo­so­fi­ske pri­mær­vær­ker, som hele tiden pib­ler frem fra dan­ske niche­for­lag; de går til det væld af fored­rag, aftensko­ler og filo­so­fi­ske arran­ge­men­ter, som – i hvert fald før en pan­de­mi skyl­le­de ind over ver­den – fandt sted snart sagt hver uge i diver­se kul­tur­hu­se; de dis­ku­te­rer filo­so­fi på soci­a­le medi­er og på til­rø­ge­de værts­hu­se; og de er en stor del af årsa­gen til, at det læn­ge har været nem­me­re at skaf­fe en nyre på det sor­te mar­ked end at få fat i et eksem­plar af Tusind pla­teau­er på dansk. Der er ingen ph.d.’er til alle dis­se men­ne­sker, ingen frem­tid i aca­de­mia, så læn­ge forsk­nin­gen pri­o­ri­te­res, som den gør her til lands. Men den kri­ti­ske mas­se fin­des, og den læser, og den taler, og den tæn­ker – men den skri­ver ikke rig­tigt noget, i hvert fald ikke til offent­lig­he­den. Der måt­te være et poten­ti­a­le her, tænk­te vi, til at få enga­ge­ret alle dis­se men­ne­sker skrift­ligt. Om det så helt er lyk­ke­des end­nu, er ikke sik­kert, men mon ikke vi kan nå der­til en dag.

I okto­ber 2019, på en mørk bar på Nør­re­bro i Køben­havn, fandt en grup­pe men­ne­sker der­for sam­men, hvis medi­anka­rak­te­ri­sti­kum nok var “nyud­klæk­ket cand.mag., der søger at hol­de sig filo­so­fisk til ilden efter endt uddan­nel­se”, og så var vi mere eller min­dre i gang. De næste man­ge måne­der gik med at hver­ve artik­ler og kon­tak­ter i det filo­so­fi­ske mil­jø, udvik­le hjem­mesi­de, fin­de et navn (Dia­tri­be, lød num­mer to på listen – gud­ske­lov gik vi med Para­doks) – og under­vejs løben­de at ind­kred­se vores for­stå­el­se af, hvad Para­doks skul­le være. Det viste sig at være en svæ­re­re opga­ve end for­ven­tet at sæt­te ord på hvil­ke artik­ler, vi vil­le brin­ge: Jo, det var noget med, at vi vil­le brin­ge min­dre strin­gen­te og mere essayi­sti­ske artik­ler end de aka­de­mi­ske tids­skrif­ter – men vi vil­le ikke ind­by­de ube­hjælp­som­me sko­lesti­le om ulyk­ke­lig kær­lig­hed og til­væ­rel­sens tom­hed. Artik­ler­ne skul­le ikke nød­ven­dig­vis være argu­men­te­ren­de i tra­di­tio­nel for­stand, men de skul­le udtryk­ke en inter­es­sant idé hos for­fat­te­ren. En af vores arbejds­for­mu­le­rin­ger lød, at uan­set om en arti­kel angik den her­sken­de ver­den­sor­den eller et kom­ma i Pla­tons Sta­ten, skul­le enhver arti­kel vil­le et eller andet, sæt­te noget på spil. En anden lød, at vi vil­le udgi­ve det, der var for høj­pan­det til Infor­ma­tion og for pole­misk til Slag­mark.

Pro­duk­tet af redak­tio­nens man­ge snak­ke om for­ma­tet blev vores for­målstekst, et slags mani­fest over, hvad Para­doks skul­le være – skre­vet før vi fand­tes, men for­mu­le­ret i nutid:

Para­doks er et onli­ne tids­skrift for filo­so­fi og teo­ri. For­må­let er at kata­ly­se­re den filo­so­fi­ske debat og idé­ud­vik­ling i Dan­mark og mind­ske afstan­den mel­lem uni­ver­si­te­tets pro­fes­sio­nel­le filo­so­fi og den, der fore­går uden for mure­ne. Para­doks er et udog­ma­tisk forum for filo­so­fi og teo­ri, der opfor­drer til at arbej­de på tværs af fag­li­ge tra­di­tio­ner, og som afvi­ser, at filo­so­fi ude­luk­ken­de kan bedri­ves på uni­ver­si­te­ter og i aka­de­mi­ske fag­tids­skrif­ter.

Tids­skrif­tet Para­doks udfyl­der et tom­rum i Dan­mark. Det adskil­ler sig fra andre fag­fi­lo­so­fi­ske tids­skrif­ter ved sin mang­fol­dig­hed af arti­kel­for­ma­ter og ved at udkom­me fort­lø­ben­de og onli­ne. Sam­ti­dig adskil­ler Para­doks sig fra for­mid­len­de popu­lær­tids­skrif­ter ved at udgi­ve ori­gi­na­le artik­ler og ved ikke at brin­ge inter­views, klum­mer og portræt­ter.

I Para­doks er rygra­den tænk­ning og filo­so­fi – ikke point­høst og pro­fes­sio­na­li­se­ring. Filo­so­fi er en disci­plin, der skal være uaf­hæn­gig af ekster­ne for­hold som målsty­ring eller øko­no­mi­ske bund­linjer, hvil­ket læn­ge ikke har været til­fæl­det på uni­ver­si­te­ter­ne. Vi tror på, at en øget kon­takt mel­lem uni­ver­si­tetsan­sat­te filo­sof­fer, uaf­hæn­gi­ge for­ske­re og fri­tæn­ke­re kan styr­ke inter­es­sen for filo­so­fi­en og udvi­de vores for­stå­el­se af, hvad den kan og skal.

Opti­mi­stisk hav­de vi plan­lagt at gå i luf­ten i for­å­ret 2020, men helt klar var vi først midt i som­mer­fe­ri­en, så vi beslut­te­de at tage den med ro og udsky­de lan­ce­rin­gen til 27. august, hvor Hegel som bekendt kun­ne fejre 250-års fød­sels­dag. Dagen oprandt, og mod­ta­gel­sen var over­væl­den­de. Rig­tig man­ge men­ne­sker (i hvert fald rela­tivt til vores snæv­re mål­grup­pe) viste deres opbak­ning på soci­a­le medi­er og slog et smut for­bi hjem­mesi­den – og også efter nyheds­vær­di­en fal­me­de, har rig­tigt man­ge sta­dig klik­ket sig ind og læst de nye udgi­vel­ser.

Vores mest læste arti­kel til dato er Andreas Beck Holms ni teser om viden­skab og poli­tik fra juni måned: en velskre­vet og skar­pt skå­ret tekst, som pas­ser ind i en gen­re­mæs­sig niche, som vi fra star­ten hav­de håbet, at Para­doks kun­ne bli­ve plat­form for. Artik­len tager udgangs­punkt i en debat, der ved dens udgi­vel­se var højak­tu­el: Fol­ke­tin­gets angreb på forsk­nings­fri­he­den. Men som arti­kel hæver den sig over det klas­si­ske debat­ind­læg, idet den bru­ger den aktu­el­le debat som et spring­bræt til en prin­ci­pi­el dis­kus­sion om for­hol­det mel­lem viden­skab og poli­tik. I klas­si­ske peri­o­di­ske udgi­vel­ser med en udgi­vel­ses­fre­kvens på 1–4 num­re pr. år kan man glem­me alt om den slags aktu­a­li­tet – og man kan glem­me alt om en leven­de debat, hvor artik­ler sva­rer på eller kri­ti­se­rer andre artik­ler. Det var også poten­ti­a­let til en sådan leven­de debat, der hur­tigt afgjor­de, at Para­doks skul­le udkom­me onli­ne, ikke trykt, og at vi i øvrigt skul­le lade artik­ler­ne udkom­me dryp­vist, i takt med de blev skre­vet, frem for i stak­ke med faste inter­val­ler.

Der er som bekendt en lang tra­di­tion for kri­tik i filo­so­fi­en, og med et løben­de onli­ne­for­mat tænk­te vi, at den­ne tra­di­tion vil­le kun­ne nå et hidtil uset poten­ti­a­le. Vi hav­de drømt om hef­ti­ge pole­mik­ker og høj­pan­de­de tira­der i tra­di­tio­nen fra Marx og Nietz­sche og om civi­li­se­ret haber­ma­si­ansk dia­log – men da det kom til styk­ket, lod den “leven­de debat” ven­te på sig. Ikke at der ikke var artik­ler, der skab­te debat, for det gjor­de fle­re af dem; men den debat, der var, fandt sted i kom­men­tar­fel­ter­ne på soci­a­le medi­er frem for at for­plan­te sig i form af nye artik­ler. Der­for beslut­te­de vi os for at give udvik­lin­gen et skub: Vi igang­s­at­te “filo­so­fista­fet­ten”, som den­ne som­mer har sat fokus på spørgs­må­let om filo­so­fi­ens død og har som bæren­de regel, at ethvert bidrag skal ind­dra­ge et tid­li­ge­re bidrag i sta­fet­ten. En for­ce­ret dia­log, måske, men et for­søg, og et for­søg, som har fun­ge­ret så godt, at vi bestemt vil fort­sæt­te med at eks­pe­ri­men­te­re med for­ma­ter for enga­ge­ret filo­so­fisk debat i frem­ti­den.

Et år efter lan­ce­rin­gen ser alting egent­lig meget lyst ud: 38 artik­ler skre­vet af 33 for­skel­li­ge for­fat­te­re er røget igen­nem maski­nen! En af ulem­per­ne ved at udkom­me onli­ne er, at man let mister det­te over­blik: En arti­kel mod­ta­ges, redi­ge­res, udgi­ves, og så er man vide­re igen. Her kom­mer nær­væ­ren­de årbog ind i bil­le­det, for selv­om den bare er en PDF-fil (hvem der bare hav­de pen­ge til tryk!), er det som om, den i høje­re grad er “noget”, end en arti­kel på en hjem­mesi­de: Den er låst for redi­ge­ring, den kan prin­tes og stil­les på hyl­den, den kan gem­mes som fil og beva­res decen­tralt og i man­ge eksem­pla­rer – og vig­tigst af alt præ­sen­te­rer den alle de artik­ler, vi har udgi­vet, som en sam­let anto­lo­gi, et pro­dukt fra året der gik. Nu kan man sige: “Det var, hvad der blev skre­vet det år”.

Som afslut­ten­de bemærk­ning er der bare at sige: Tak til alle, der læser Para­doks – og som liker og deler på de soci­a­le medi­er, som i prak­sis er ble­vet redak­tio­nens vin­due ud til jer læse­re. Mere fyl­dest­gø­ren­de kri­tik, ros, gode for­slag til for­bed­rin­ger og andet mod­ta­ges i øvrigt altid glæ­de­ligt på e‑mail. Også tak til alle, der har skre­vet artik­ler, for der var selv­føl­ge­lig intet Para­doks uden jer. Og til alle jer, der end­nu ikke har bidra­get: Kom i gang!