• Print

Om Immanuel Kants Kritik af den rene fornuft: Tågehavet og det ubetingede


8. december 2024

I den før­ste arti­kel om Kants Kri­tik af den rene for­nuft fulg­te vi Kants kort­læg­ning af “sand­he­dens land” og så, hvor­dan han for­kla­rer, at vi kan skel­ne mel­lem det sub­jek­ti­ve og det objek­ti­ve og have en objek­tiv erken­del­se. Ved at pege på de betin­gel­ser, der gør den­ne objek­ti­ve erken­del­se almen­gyl­dig og nød­ven­dig, må man imid­ler­tid give afkald på at kun­ne erfa­re noget om “tin­gen i sig selv”. Først her­ef­ter er vi parat til at bevæ­ge os ud i for­nuf­tens “tåge­hav” med dets sto­re risi­ko for dia­lek­ti­ske fejl­slut­nin­ger og illu­sio­ner. Det er vi for­be­red­te til, net­op for­di vi, efter den kri­ti­ske behand­ling af erfa­ring­ser­ken­del­sen, har red­ska­ber til at skel­ne mel­lem frem­træ­del­ser og ting i sig selv, og mel­lem erfa­rin­gen og den­nes apri­o­ri­ske betin­gel­ser. Men hvad vil vi på den galej? Vi må af sted, hæv­der Kant, for­di vi ikke kun er ende­li­ge men­ne­sker med en ende­lig erfa­ring. Kant vil vise, hvor­dan der opstår pro­ble­mer i meta­fy­sik­ken, hvis man ikke skel­ner, som han anvi­ser. Meta­fy­sik­ken er vig­tig for ham – den dre­jer sig om men­ne­skets høje­ste anlig­gen­der. At vil­le gøre kort pro­ces med den betrag­ter han som en “slud­re­vorn plat­hed” (B XXXV f.). Som for­nuftsvæ­se­ner er det vores natur, ja lige­frem vores opga­ve at stræ­be mod det ube­tin­ge­de, om end det­te aldrig kan bli­ve en gen­stand, som fore­lig­ger i erfa­rin­gen. Men­ne­sket er ikke blot bor­ger i en san­se­mæs­sig ver­den, men også i en intel­li­gibel, hvis ori­en­te­rings­mu­lig­he­der og opga­ver, det har ide­er om.


For­nuf­tens ide­er. Den men­ne­ske­li­ge erken­del­se er ikke noget sta­tisk; det sør­ger iføl­ge Kant vor for­nuft for. For­stan­dens virk­som­hed er altid begræn­set, idet den objek­ti­ve erken­del­se, som den til­ve­je­brin­ger, er bun­det til det mate­ri­a­le, de ind­tryk, som er givet i sans­nin­gen. Men for­nuf­ten, som reflek­te­rer over både sans­nin­gen og for­stan­den, går ud over den­ne begræns­ning ved for­stan­den, idet den gen­nem logi­ske slut­nin­ger søger at fuld­stæn­dig­gø­re for­stan­dens erken­del­ser ved at prø­ve at fin­de det ube­tin­ge­de, som den betin­ge­de for­stand­ser­ken­del­se i sin begræns­ning ikke kan nå (B 364). Det har to kon­se­kven­ser: Den ene er, at for­nuf­ten ud­kaster “ide­er”, som regu­la­tivt kan give for­stand­ser­ken­del­sen en ret­ning og en ori­en­te­ring (B 380 & B 385) ved at vise hen til en for den uop­nåelig fuld­kom­men­hed (B 620; B 672). Den anden er, at vi uvæger­ligt vik­ler os ind i mod­si­gel­ser, hvis vi for­sø­ger at fat­te en for­nuft­sidé med for­stan­den (B 434), nem­lig ved at opfat­te den som noget, til hvil­ket der sva­rer en bestemt, given gen­stand (B 671) – hvil­ket der imid­ler­tid alle­re­de per defi­ni­tion net­op ikke gør (jf. B 383 f.).

Ide­er­ne er for­nuf­tens begre­ber om abso­lut­te, dvs. selv ube­tingede hel­he­der, og Kant skel­ner inden for den teo­re­ti­ske filo­so­fi mel­lem tre sådan­ne. (1) Ide­en om sjæ­len, her udlagt som det tæn­ken­de sub­jekts énhed, for­stå­et som betin­gel­se for hel­he­den af dets man­ge, betin­ge­de enkelt­per­cep­tio­ner. (2) Ide­en om ver­den, for­stå­et som hele ræk­ken af betin­gel­ser for de sans­ba­re objek­ter under ét. (3) Ide­en om et høje­ste væsen (Gud) som betin­gel­se (eller garant) for énhe­den af, hvad der er logisk muligt angå­en­de gen­stan­de (B 391). I rela­tion her­til udmønt­er Kant så kon­se­kven­ser af sin lære om “den trans­cen­den­tale apper­cep­tion” og af sin skel­nen mel­lem “Ers­che­i­nun­gen” og “das Ding an sich” i en kri­tik af de ukla­re “dia­lek­ti­ske” fejl­slut­nin­ger, som det lig­ger i for­nuf­tens natur at dra­ge mht. dis­se ide­ers ind­hold, og som tra­di­tio­nelt er udtrykt filo­so­fisk i disci­pli­ner­ne under metap­hy­si­ca spe­ci­a­lis: ratio­nel psy­ko­lo­gi, ratio­nel kosmo­logi og ratio­nel teo­lo­gi (B 391 f.).

Para­lo­gis­mer. Hvad angår idéen om sjæ­len, slut­ter for­nuf­ten i form af til­syneladende for­melt gyl­di­ge kate­go­ri­ske syl­lo­gis­mer sig til: (a) Jeg’ets sub­stan­ti­a­litet. (b) Det empi­ri­ske, tæn­ken­de sub­jekts identi­tet. (c) At jeg’et af andre betrag­tes som én og sam­me per­son. (d) At eksi­sten­sen af ydre ting er min­dre sik­ker end sel­vets egen eksi­stens. Kant afvi­ser imid­ler­tid de slut­nin­ger, der til­sy­ne­la­den­de begrun­der alle dis­se anta­gel­ser, som fejl­ag­ti­ge para­lo­gis­mer, dvs. fejl­slut­nin­ger, der byg­ger på begrebs­for­vir­ring. Hans egen lære om den oprin­de­li­ge trans­cendentale apper­cep­tion (jf. del I) giver kun den­ne en rol­le som en uund­vær­lig, logisk mulig­heds­grund for erkendel­se, men ikke som en empi­risk selvbe­vidsthed, der à la Descar­tes’ “cogi­to-argu­ment”, reflek­sivt erken­der sit eget ind­hold. Kon­se­kven­sen her­af er, at tilsynela­dende kor­rek­te syl­lo­gi­sti­ske slut­nin­ger inden for den ratio­nel­le psy­ko­lo­gi (på grund af et tve­ty­digt mel­lem­be­greb) fejl­ag­tigt sub­sti­tu­e­rer den ene slags selv­be­vidst­hed (den trans­cen­den­tale apper­cep­tion) med den anden (den empi­ri­ske bevidst­hed om egne til­stan­de) og ube­kym­ret anven­der skemati­serede kate­go­ri­er på den appercep­tion, som selv er enhver ske­ma­ti­se­rings yder­ste betin­gel­se, nem­lig den trans­cen­den­tale (A 341–405). På det­te fejl­ag­ti­ge grund­lag har man kastet sig ud i at besva­re gåde­ful­de spørgs­mål, fx om sjæ­lens udø­de­lig­hed.

Anti­no­mi­er. Hvad ide­en om ver­den angår, har for­nuf­ten det pro­blem, at den gen­nem til­sy­ne­la­den­de for­melt gyl­di­ge hypo­te­ti­ske syl­lo­gis­mer kan slut­te sig frem til et fir­fol­digt sæt af anta­gel­ser, teser ver­sus anti­te­ser, som par­vist og med lige ret mod­si­ger hinan­den.

Teser­ne hæv­der: (a) Ver­den er et sam­men­sat hele, som har en begyn­del­se i tid og er begræn­set i rum. (b) Ver­den består, som fuld­stæn­digt opdelt, af simp­le dele. (c) Til for­kla­ring af samt­li­ge dens til­dra­gel­ser for­nø­des for­u­den en kaus­a­li­tet, der føl­ger natur­love­ne, også en ube­tin­get “Kaus­a­lität durch Frei­heit”, en “fri­heds­k­aus­a­li­tet”, som, selv helt uden for­ud­gå­en­de årsa­ger, spon­tant kan sæt­te en begi­ven­hed i gang. (d) En for­kla­ring på, at de for­an­der­li­ge og betin­ge­de ting over­ho­ve­det eksi­ste­rer, vil for­bli­ve ufuld­stæn­dig, med min­dre det anta­ges, at der til ver­den, enten som en del af den, eller som en årsag, hører et med ube­tin­get nød­ven­dig­hed eksi­ste­ren­de væsen. Mod­sat hæv­der anti­te­ser­ne at: (a’) Ver­den hver­ken har begyn­del­se eller græn­se, men er uen­de­lig i tid og i rum. (b’) Ingen af ver­dens ting er ude­le­li­ge. (c’) Der fin­des kun en natur-kaus­a­li­tet, ingen fri­hed. (d’) Hver­ken i ver­den eller uden for ver­den, som dens årsag, fin­des et abso­lut, nød­ven­digt eksi­sterende væsen.

Efter at Kant (B 454–489) har opstil­let den­ne “for­nuf­tens anti­te­tik” i den ratio­nel­le kos­mo­lo­gi, søger han, i hvad der kun­ne beteg­nes som KrVs bra­vur­num­mer, på grund­lag af den argu­men­ta­tion, i hvil­ken han møj­som­me­ligt har lært os at skel­ne mel­lem “frem­træ­del­ser” og “tin­gen i sig selv”, at oplø­se dis­se fire anti­no­mi­er. Selv betrag­ter han den­ne præ­sta­tion som en prø­ve for (B 452), ja endog som et indi­rek­te, tankeeksperimen­telt bevis for, at hans grund­tan­ker er rig­ti­ge (B XVI­I­In.). I opløs­nin­gen skel­ner han mel­lem de to før­ste, “mate­ma­ti­ske”, og de to sid­ste, “dyna­mi­ske”, anti­no­mi­er.

Kant tager udgangs­punkt i, at begrun­del­ser­ne for de enkel­te teser og anti­te­ser har føl­gen­de form: (over­sæt­nin­gen lyder:) hvis det betin­ge­de er givet, er også hele ræk­ken af alle dets betin­gel­ser givet; (under­sæt­nin­gen lyder:) nu er san­se­mæs­si­ge gen­stan­de givet os som betin­ge­de; føl­ge­lig osv. (B 525). For­melt kan der ikke ind­ven­des noget; en sådan slut­ning (modus ponen­do ponens) er logisk gyl­dig. Det, som Kants trans­cen­den­tal­fi­lo­so­fi­ske ide­a­lis­me imid­ler­tid afslø­rer, er, at over- og under­sæt­nin­gen taler på for­skel­li­ge pla­ner. Over­sætningen er, såfremt der er tale om en rent begrebs­lig på­stand, mate­ri­elt gyl­dig. Dvs. gyl­dig, såfremt vi uden vide­re kan gå ud fra, at ante­ce­den­ten (“hvis …”) er menings­for­bun­den med kon­se­kven­ten (“så …”). Men det er den kun, hvis der er tale om “nou­me­na”; ikke der­i­mod, hvis der er tale om “frem­træ­del­ser” – og dét er der jo, hvad under­sæt­nin­gen viser! Når der er tale om frem­træ­del­ser for erken­del­sen, er hele ræk­ken af det be­tingedes betin­gel­ser ikke alle­re­de med­gi­vet aktu­elt, men kun stil­let som en opga­ve, der skal løses ved trin for trin at gå bag­ud i ræk­ken af betin­gel­ser – dvs., at der ikke i kon­se­kven­ten fra over­sæt­nin­gen kan være tale om mere end en ræk­ke af muli­ge vide­re erfa­ring­er.

Det har den kon­se­kvens for de to før­ste anti­no­mi­er, at såvel teser som anti­te­ser er fal­ske. For­nuf­ten har kort­slut­tet fra, at ting, som vi kan erfa­re, er givet i tid og rum og som eksten­si­ve, mate­ma­tisk-kvan­ti­ta­tivt beskriv­ba­re stør­rel­ser, til, at så kan ver­den som sam­men­sat hele, subsi­diært som fuld­stæn­digt opdelt, betrag­tes som noget ana­logt. Det, der ikke er tænkt på, er, at dis­se tota­li­te­ter kun er ide­er, hvor­med for­nuf­ten leder for­stan­den vide­re til nye, muli­ge erfa­ring­er, i hvil­ke den kan læg­ge noget ligear­tet til dét, den alle­re­de har fået givet i tid og rum og såle­des fort­sæt­te sin syn­te­se. Vi har mulig­he­den i det uen­de­li­ge at læg­ge til eller split­te op; men det, som aktu­elt er givet i vor erken­del­se som væren­de i tid og rum, er altid noget begræn­set. I de to før­ste anti­nomier lig­ger sand­he­den der­for mel­lem de (som det har vist sig) ikke ind­byr­des kon­tra­dik­to­ri­ske, men dog hver især fal­ske teser og anti­te­ser.

Hvad de to sid­ste anti­no­mi­er, de dyna­mi­ske, angår, fin­der Kant en anden løs­nings­me­to­de. Han påstår her, at såvel teser som anti­te­ser kan være san­de. At de kan bestå side om side, beror på, at de ikke hand­ler om det sam­me.

Mht. den tred­je anti­no­mi er det Kants opfat­tel­se (B 560–586), at det gan­ske rig­tigt gæl­der, som hæv­det i anti­te­sen (og som vi også ved fra kaus­a­li­tets-grund­sæt­nin­gen i den 2. erfa­rings­a­na­lo­gi), at alt, hvad der kan frem­træde som objek­tivt for os som san­se­mæs­sigt ansku­en­de for­standsvæse­ner, uden und­tagelse frem­træ­der som betin­get af årsa­ger, der på sam­me vis er san­selige. Dvs., at fæno­me­net alt­så frem­træ­der som føl­ge af tid­li­ge­re begi­ven­he­der, der igen fin­des årsags­be­stem­te osv. Men, siger han, det ude­luk­ker os ikke fra som for­nuftsvæ­se­ner at kun­ne betrag­te de sam­me fæno­me­ner, der jo ikke er “tin­gen i sig selv”, på en anden måde. Nem­lig som for­år­sa­get af en årsag, der ikke er af sam­me (san­se­li­ge) art: en intel­li­gibel årsag, som ikke er i tid og rum, og som selv er kon­stant og ube­tin­get og betin­ger fx enhver valgt men­ne­ske­lig hand­ling. Teo­re­tisk kan vi ikke bevi­se en sådan årsags virke­lighed eller dens objek­ti­ve mulig­hed (i grund­sæt­nin­ger­nes betyd­ning). Kun, at det ikke er logisk selv­mod­si­gen­de at anta­ge, at selv om et fæno­men – med hen­syn til andre fænome­ner – af os uomgænge­ligt må ses som et resul­tat, der føl­ger naturlo­vene, kan det dog i hen­se­en­de til dets intel­li­gib­le årsag ses som frit (B 565). For eksem­pel kan en men­ne­ske­lig hand­ling (en ger­ning) betrag­tes mht. den­ne intel­li­gib­le årsag, helt uden at der på nogen måde ske­les til fæno­me­nets empi­ri­ske betingel­ser. Alt­så præ­cist sådan, som det postu­le­res af den prak­ti­ske, moral­ske for­nuft mht. den – ikke natur­be­tin­ge­de – moral­ske orden i det empiri­ske, som dén kræ­ver og sæt­ter i værk ved sit impe­ra­tiv.

Det­te er et umå­de­lig vig­tigt resul­tat, for­di det viser den prak­ti­ske for­nufts mulig­hed, om end dens vir­ke­lig­hed, dens sær­li­ge fak­ti­ci­tet, som Kant påpe­ger i sit sene­re værk, Kri­tik der prak­ti­s­chen Ver­nunft (1788), beror på sam­spil­let mel­lem den men­ne­ske­li­ge fri­hed og den moral­lov, den ken­des på, og som den selv­lov­gi­ven­de gør bin­den­de for det enkel­te men­ne­ske.

Også mht. den fjer­de anti­no­mi mener Kant at kun­ne stif­te fred ved brug af distink­tio­nen mel­lem “frem­træ­del­ser” og “Din­ge an sich”: Det er, sva­ren­de til grund­sæt­nin­ger­ne for empi­risk brug af vor for­stand, rig­tigt, som det bli­ver anta­get i anti­te­sen, siger han (B 587–593), at vi intet­steds blandt san­se­ver­de­nens fæno­me­ner, som vi und­ta­gel­ses­løst må erken­de som led i en ræk­ke af betin­ge­de fore­kom­ster, vil kun­ne fin­de et ube­tin­get led, som sim­pelt­hen nød­ven­dig­vis eksi­ste­rer. Men selv om det­te gæl­der for fæno­me­ner­ne, der er empi­ri­ske frem­træ­del­ser for os, gør det ikke de sam­me grund­sæt­nin­ger til love for “tin­gen i sig selv”. Der­for ude­luk­ker den­ne klau­sul for den empiri­ske san­se­ver­den ikke, at vi kan tæn­ke os mulig­he­den af et sim­pelt­hen nød­ven­digt eksi­ste­ren­de væsen, der står helt uden for ræk­ken af betin­ge­de (kon­tin­gen­te) fæno­me­ner, men som allige­vel måt­te være en – ikke selv san­se­mæs­sig, men der­i­mod intelli­gibel betin­gel­se for, at ræk­ken af det kon­tin­gent væren­de over­ho­ve­det er til. Det bevi­ser ikke, at et sådant (som vi tæn­ker os: nød­ven­digt eksi­ste­ren­de) væsen vir­ke­lig er til. Men det bevi­ser, at anti­no­mi­ens tese og anti­te­se ikke er kontradik­toriske mod­sæt­nin­ger: Rent logisk kan de godt beg­ge være san­de.


For­nuf­tens ide­al. I KrV fore­ta­ges her en kri­tisk under­sø­gel­se af de fore­stil­lin­ger om ide­en om fuld­stæn­dig bestem­mel­se, som iføl­ge Kant fin­der sam­men i tan­ken om “den rene for­nufts ide­al”. Den filo­so­fi­hi­sto­ri­ske bag­grund for en sådan tan­ke om en tings “fuld­stæn­di­ge begreb” (“vollstän­di­ge Be­griff”, B 600), som Kant her for­hol­der sig – kri­tisk – til, går til­ba­ge til Leib­niz. For Leib­niz var det udgangs­punkt for hans beskri­vel­se af sub­stan­sers indi­vi­du­a­li­tet. For Kant, for hvem det er til­stræk­ke­ligt at indi­vi­du­e­re i rum og tid, er det­te en unød­ven­dig hypo­te­se. Der­i­mod ser Kant det­te ide­al som vig­tigt for at give en for­nuf­tig ret­ning for vore sam­le­de bestræ­bel­ser på at opnå en fuld­stæn­dig erfa­ring. Men det fri­ster også til en ræk­ke filo­so­fisk-teo­lo­gi­ske illu­sio­ner.

Når vi taler om fuld­stæn­digt at bestem­me en ting, siger Kant (B 599 f.), tæn­ker vi ikke blot på det logisk for­melle for­hold, at der af et par ind­byr­des mod­sat­te præ­di­ka­ter kun kan til­læg­ges en ting det ene under ude­luk­kel­se af det andet. Vi tæn­ker imid­ler­tid også på noget indholdsmæs­sigt, nem­lig på den bestem­te andel af tota­li­te­ten af alle muli­ge tings­præ­di­ka­ter, som den enkel­te ting til­kom­mer. Dvs. at ide­en om fuld­stæn­dig bestem­mel­se for­bin­der enhver tings par­ti­ku­læ­re mulig­hed med ind­be­gre­bet af muli­ge præ­di­ka­ter (B 600 f.). Der er her, som Kant sene­re siger (B 697 ff.), tale om en for­nuft­sidé, der kan dedu­ce­res trans­cendentalt, men hvis funk­tion kun er regu­la­tiv, ikke konstitu­tiv (B 699). Med ide­en om gen­stan­dens fuld­stæn­di­ge bestem­mel­se råder for­nuf­ten kun over et ske­ma (B 699), der kan lede “for­standen” vide­re i erfa­rings­pro­ces­sen. Det vil (jf. B 601) sige, at de bestem­te egen­ska­ber, der kon­kret til­kom­mer en gen­stand, aldrig vil kun­ne udle­des af for­nuf­ten selv. Vi er bun­det til vor sans­ning, og kon­kre­te kund­ska­ber erhver­ver vi kun på par­ti­el måde gen­nem de erfa­ring­er, vi gør, når for­stan­den (kon­sti­tu­tivt) syn­te­ti­se­rer det i ansku­el­sen giv­ne.

Kant har ikke noget at ind­ven­de imod, at tan­ken om “indbe­grebet af alle muli­ge præ­di­ka­ter” præ­ci­se­res, eller (som han siger B 602) “lut­res”. Vi kan nem­lig betrag­te det­te ind­be­greb – der (B 600 med note) er et fæl­les kor­re­lat for alle ting, idet det inde­hol­der stof­fet, eller mate­ri­en til alle muli­ge prædika­ter – som et “urbe­greb” (B 601). Hvis vi gør dét, kan vi i før­ste omgang se bort fra alle afle­de­de og fra alle ind­byr­des ufor­e­ne­li­ge præ­di­ka­ter. I anden omgang kan vi, ud fra den opfat­tel­se, at alle nega­ti­ve præ­di­ka­ter mht. ind­hold er udtryk for, at en rea­li­tet mang­ler (ved det, der siges noget om), også reg­ne dem som afle­de­de.

Ved det før­ste af dis­se skridt bli­ver dét, som blot var en “idé om ind­be­gre­bet af al mulig­hed”, til et der­med kon­gru­ent, fuld­stæn­dig bestemt begreb. Kant kal­der et sådant et “ide­al” for den rene for­nuft (B 602), dvs. et begreb om en singu­lær gen­stand, som ale­ne i kraft af ide­en er fuld­stæn­digt bestemt. Iføl­ge Kant (B 596 f.) omtrent, som når de stoi­ske filo­sof­fer over­før­te deres idé om “vis­dom­men” til et ide­al om “den vise mand” – alt­så en fore­stil­ling “ikke blot in con­cre­to, men in indi­vi­duo”.

Ved det andet skridt bli­ver det­te “ide­al” til ikke blot en betin­gel­se for kva­li­ta­ti­ve bestem­mel­ser, men også for al afle­det rea­li­tet, idet det nu også er et krav til begre­bet om den­ne øver­ste og fuld­stæn­di­ge mulig­heds­be­tin­gel­se, at den ind­be­fat­ter al rea­li­tet. Sagt på en anden måde: Al-rea­li­tet (eller “omni­tu­do rea­li­tas”) hører med til ide­a­lets ind­hold. Ide­a­let er et begreb om et væren­de med den høje­ste grad af rea­li­tet (“ens rea­lis­si­mum”) (B 604). Hvad angår for­hol­det til begre­ber­ne om par­ti­ku­læ­re ting, kan det­te (som i afsnit­te­ne om para­lo­gis­mer og anti­no­mi­er) også her ses i ana­lo­gi til en bestemt type for­nufts­slut­ning, den­ne gang en såkaldt dis­junk­tiv syl­lo­gis­me (ude­luk­kel­ses­slut­ning, modus tol­len­do ponens: enten p eller q eller r …; men ikke p, og ikke q; ergo r …). Begre­ber­ne om de mang­fol­di­ge, par­ti­ku­læ­re ting i deres ind­byr­des for­skel­lig­hed kan nem­lig tæn­kes at udtryk­ke en til­sva­ren­de mang­fol­dig­hed af måder, hvor­på ide­a­let (som urbil­le­de på rea­li­tet, alt­så en idé om et ur-oprin­de­ligt, høje­ste og alt betin­gen­de væsen – ens ori­gi­na­ri­um, sum­mum & enti­um, B 606 f., og som al præ­di­ka­tions ind­holds­mæs­si­ge sub­strat) begræn­ses, eller ind­skræn­kes gen­nem nega­tio­ner.

Kant til­fø­jer imid­ler­tid, at når ide­a­let dre­jer sig om et “Urwe­sen”, må det tæn­kes som haven­de énhed, og at ana­lo­gi­en til over­sæt­nin­gen i den dis­junk­ti­ve syl­lo­gis­me der­for er misvisen­de: det er bed­re at fore­stil­le sig det al-rea­le urvæ­sen som grund til afhæn­gig rea­li­tet end som et “indbe­greb”, da det kun­ne for­le­de til, at det blot betrag­te­des som et aggre­gat, af hvil­ket de par­ti­ku­læ­re ting frem­gik ved deling (B 607).

Kant har kun­net god­ta­ge den­ne tan­ke­gang så langt som her­til, men på betin­gel­se af, at det er ble­vet holdt i erin­dring, at når vi taler om for­hol­det mel­lem ide­al og begre­ber om par­ti­ku­læ­re ting, er der net­op tale om et for­hold mel­lem ide­en og begre­ber; ikke om det objek­ti­ve for­hold mel­lem en vir­ke­lig gen­stand (urvæ­se­net) og andre ting (B 607). Men hvis vi ser bort fra, at vi er alde­les uvi­den­de, om et sådant excep­tio­nelt for­trin­ligt væsen eksi­ste­rer – og det gør vi, der­som vi fx hypost­a­se­rer det, iden­ti­fi­ce­rer det med Gud og såle­des gør den rene for­nufts ide­al til gen­stand for en “trans­cen­den­tal teolo­gi” (B 608) – må Kant sige fra.

Ud fra sine egne resul­ta­ter kan han vise, hvor­for det fal­der for­nuf­ten natur­ligt at opfat­te tin­ge­nes mulig­hed som afledt af en til­grund­lig­gen­de “høje­ste rea­li­tet”. Det, der er galt, hvis vi ud fra det trans­cen­den­tale ide­als funk­tion i erken­del­sen – nem­lig som regu­la­tiv idé – for­sø­ger at opdig­te (B 608; jf. B 598) ide­a­lets (og Guds) objek­ti­ve eksi­stens, er, at vi har glemt resul­ta­ter­ne fra grundsætnings­lærens “gene­rel­le postu­la­ter for den empi­ri­ske tænk­ning”. Det er over­ens­stem­mel­sen med erfa­rin­gens for­ma­le og mate­ri­a­le betin­gel­ser, som afgør, hvad der er muligt og vir­ke­ligt som objekt, og vi kan ikke redu­ce­re dis­se til rent for­mal­lo­gi­ske betin­gel­ser. Der­for kan vi hel­ler ikke sim­pelt­hen anta­ge, at vi ved en rent for­mel udelukkelses­metode kan udle­de de kun i sans­nin­gen giv­ne ting fra den rene for­nufts ide­al, dvs. fra en fuld­stæn­digt bestemt tan­ke­ting, som den men­ne­ske­li­ge for­nuft evner at gøre sig fore­stil­lin­ger om (jf. B 604).

Det for­før­en­de i tan­ke­gan­gen beror på, at man sam­men­blan­der den mate­ri­el­le betin­gel­se for erfa­rings­tings vir­ke­lig­hed (nem­lig, at der for­u­den de mulig­heds­be­tin­gen­de apri­o­ri­ske for­mer er givet en reelt fore­lig­gen­de sans­ning) med mate­ri­en i logisk betyd­ning (“ind­be­gre­bet af al mulig­hed”). Når vi for­sø­ger at bestem­me en reelt eksi­ste­ren­de san­se­lig ting fuld­stæn­digt (ved at se, hvil­ke tings­præ­di­ka­ter der kan siges om den, og hvil­ke ikke), hen­hol­der vi os logisk talt til ind­be­gre­bet af alle dis­se real­præ­di­ka­ter, som er givet i erfa­ring­ser­ken­del­sen som hel­hed. I den mening, at den enkel­te san­se­ting, som det frem­går af grund­sæt­nings­læ­ren, ikke kan have rea­li­tet for os, andet end inden for en mulig er­farings kon­tekst, kan man godt sige, at den for­ud­sæt­ter indbe­grebet af al rea­li­tet som mulighedsbe­tingelse, og vi kan også sige (omtrent som Leib­niz), at vi betrag­ter dens egen­ska­ber og for­skel­lig­hed fra andre ting som udtryk for en begræns­ning i det­te ind­be­greb. Det­te, alt­så for­nuf­tens ide­al, kom­mer vi kun kom­mer til at tale om, for så vidt vi dan­ner ide­en om erfa­rin­gen som totali­tet. Mod­sat Leib­niz beret­ti­ger det os ikke til at opfat­te ind­be­gre­bet som et realt eksi­ste­ren­de (alt­så ikke blot logisk) sub­strat, som fore­lig­ger uden for ansku­el­sen, og som der­med ikke blot er udtryk for et behov knyt­tet til en syste­ma­ti­se­ring af den men­ne­ske­li­ge erfa­ring, men der­i­mod en objek­tiv betin­gel­se for ting over­ho­ve­det (B 609 ff.; jf. B 499 & B 706 & B 724 f.).

Nu er hele den­ne ræk­ke af rei­fi­ce­ring, hypost­a­se­ring og for Guds­be­gre­bets ved­kom­men­de også per­so­ni­fi­ce­ring iføl­ge Kant så kun­stig, at den også umid­del­bart vir­ker utro­vær­dig og sådan, at det “urvæ­sen”, som tænk­nin­gen blot selv har skabt, aldrig vil­le anta­ges for at være vir­ke­ligt, hav­de det ikke været, for­di den helt dag­lig­dags erfa­ring fører nog­le behov med sig. Nem­lig, fra det betin­ge­de (som er givet) at søge til­ba­ge til noget ube­tin­get, akku­rat som i tesen fra den fjer­de anti­no­mi. Sagen er så, at man, hvad enten man er til­freds der­med eller ej, dår­ligt kan fin­de en bed­re kan­di­dat til, hvad der kan være det­te ubetinge­de, end net­op et “ens rea­lis­si­mum”. Men eksi­ste­rer et sådant alli­ge­vel? Det er net­op, hvad de såkald­te “guds­be­vi­ser” har hæv­det at argu­men­te­re for, påpe­ger Kant.

Guds­be­vi­ser. Inden for den teo­re­ti­ske filo­so­fi fin­des der tre typer af dis­se bevi­ser, som efter nær­hed til erfa­rin­gen kan opreg­nes: det fysi­ko­te­o­lo­gi­ske, det kos­mo­lo­gi­ske og det onto­lo­gi­ske bevis for Guds eksi­stens. Efter til­knyt­ning til for­nuf­ten er det ontolo­giske bevis imid­ler­tid det grund­læg­gen­de, som Kant der­for under­sø­ger først.

Det onto­lo­gi­ske bevis byg­ger på dén tan­ke­gang, at i kraft af defi­ni­tio­nen af Gud vil det inde­bæ­re en logisk selvmodsi­gelse at benæg­te Guds eksi­stens. Her­til siger Kant først, at det gan­ske rig­tig vil være selv­mod­si­gen­de at hæv­de fx, at Gud er Gud, men Gud er ikke almæg­tig. Men det vil ikke være selv­mod­si­gen­de at påstå, at Gud iføl­ge sit uen­de­li­ge væsen er almæg­tig, men at Gud dog ikke eksi­ste­rer. Og hvis det for det andet så hæv­des (som i Descar­tes’ 5. Meta­fy­si­ske Medi­ta­tion), at net­op begre­bet om et “ens rea­lis­si­mum” adskil­ler sig fra alle andre begre­ber, idet det i sit begreb ude­luk­ker mulig­he­den for ikke at eksi­ste­re, vil Kant på bag­grund af grund­sæt­nings­læ­rens “gene­rel­le postu­la­ter for den empi­ri­ske tænk­ning” (jf. B 628 f.) sige, at enten er der tale om en tau­to­lo­gi, som kun giver en rent nomi­nel bestem­mel­se og er indif­fe­rent mht. eksi­stens eller ikke-eksi­stens, eller også er der tale om en syn­te­tisk sæt­ning, hvis benæg­tel­se jo ikke kan med­fø­re en kon­tra­dik­tion. Når vi imid­ler­tid ikke kom­mer det onto­lo­gi­ske guds­be­vis til livs blot ved den­ne afkla­ring af værens­begrebet, så skyl­des det, at vi har misfor­stået for­hol­det mel­lem sub­jekt og præ­di­kat i sæt­nin­ger: væren (uan­set den nær­me­re ind­holds­mæs­si­ge for­stå­el­se der­af) er ikke et real­prædikat, som føjer noget til bestem­mel­sen af sub­jek­tets betyd­ning. Føl­ge­lig går der hel­ler ikke noget fra begre­bet om Gud, hvis Gud kan siges ikke at være til (B 620–630). Som bekendt fra dag­lig­da­gens san­se­ting gør det der­i­mod en for­skel for os, om noget vir­ke­lig eksi­ste­rer inden for erfa­rin­gens sammen­hæng, eller om det kun er begrebs­ligt muligt (B 628).

Det kos­mo­lo­gi­ske bevis byg­ger på anta­gel­sen, at hvis der eksi­ste­rer noget, der er kon­tin­gent, må der som den aller­før­ste årsag af apri­o­ri­ske grun­de eksi­ste­re et sim­pelt­hen nød­ven­digt væsen, og det­te må være “ens rea­lis­si­mum”; nu eksi­ste­rer der kon­tin­gen­te væren­der, i det mind­ste jeg selv; ergo …! Kant har en ræk­ke ind­ven­din­ger mod dén tan­ke­gang. Dels kan identifi­kationen af det abso­lut nød­ven­di­ge væsen med “ens rea­lis­si­mum” kun søges ret­fær­dig­gjort ved brug af det onto­lo­gi­ske argu­ment; dels anven­des årsags­be­gre­bet, som dog kun har betyd­ning mht. san­se­ver­de­nen, til at for­sø­ge at gå ud over den­ne; dels be­tragtes ræk­ken af sta­digt høje­re årsa­ger som noget givet i erfa­rin­gen, og endog som noget, der (jf. 4. anti­no­mi) kan for­læn­ges ud over san­se­ver­de­nen til en første­år­sag osv. (B 631–648).

Det fysi­ko­te­o­lo­gi­ske bevis fortje­ner iføl­ge Kant agtel­se: Han mener, at det er det æld­ste og kla­re­ste for­søg på at bevi­se Guds eksi­stens, og at det er dét, som stem­mer bedst med den sun­de men­ne­ske­for­nuft, og der­til er det beri­gen­de for vor iagt­ta­gel­se af natu­ren og en støt­te for den reli­gi­øse tro på Gud (B 651 f.). Dets ind­hold er, at vi i ana­lo­gi til den almin­delige for­stå­el­se af for­hol­det mel­lem sin­dri­ge men­ne­ske­li­ge kunst­pro­duk­ter (fx urvær­ker) og deres ophav, kan tæn­ke, at den sto­re orden og for­måls­mæs­sig­hed, som vi – uden ellers at vide hvor­for – fin­der overalt i den umå­de­li­ge erfa­re­de ver­den, må bero på et i for­hold til men­ne­sker høje­re intel­li­gensvæ­sen. Hvis det­te imid­ler­tid skal tages for at være et tvin­gen­de bevis for Guds eksi­stens, må Kant imid­ler­tid pro­teste­re – ikke så meget, for­di man bru­ger ana­lo­gi­en til det men­ne­ske­li­ge på noget, som langt går ud over mulig men­ne­ske­lig erfa­ring; men for­di ana­lo­gi­en selv højst beret­ti­ger til at tale om en “ver­densbygmester”, ikke om en ska­ber­g­ud.

Ana­lo­gi­en har ind­byg­get en rela­ti­vi­tet til det men­ne­ske­li­ge: skal den træk­kes ud over det helt ube­stem­te “stør­re end det men­ne­ske­li­ge”, må det kos­mo­lo­gi­ske guds­be­vis (og der­med også det onto­lo­gi­ske argu­ment) inte­gre­res i det fysi­ko­te­o­lo­gi­ske – med alle de kunstig­heder og van­ske­lig­he­der, som Kants kri­tik alle­re­de har belyst (B 648–658).

Af den­ne kri­tik af de teo­re­ti­ske – spe­ku­la­ti­ve – argu­men­ter for Guds eksi­stens dra­ger Kant (B 669) den almin­de­li­ge kon­klu­sion, at til for­nuf­tens brug for­bli­ver tan­ken om det høje­ste væsen en, om end fejl­fri, så dog blot ide­al fore­stil­ling. Der er (som han siger sam­me­steds) tale om et begreb, som afslut­ter og kro­ner den men­ne­ske­li­ge erken­del­se, men hvis objek­ti­ve rea­li­tet hver­ken kan bevi­ses eller mod­be­vi­ses ad teo­re­tisk vej.

I sin moral­fi­lo­so­fi, som den kom til udtryk i 1788 i bogen Kri­tik der prak­ti­s­chen Ver­nunft, peger Kant imid­ler­tid på en anden form for fak­ti­ci­tet end den erfa­rings­mæs­si­ge: Det er et for­nuf­tens fak­tum, at vores rene prak­ti­ske for­nuft er lov­gi­ven­de. Vi er det­te fak­tum bevidst, for­di vi ken­der moral­lovens “impe­ra­tiv”. Den­ne moral­lov er bin­den­de for mig, for­di den udtryk­ker min egen fri­hed. Den refe­re­rer ikke til, hvor­dan ting er empi­risk, men til til­stan­de, som skal være til – og der­med til begre­ber som fri­hed, auto­no­mi og myn­dig­hed, der ikke refe­re­rer til noget empi­risk givet, men til men­ne­skets opga­ve: Jeg skal være fri, auto­nom, myn­dig – kort sagt: for­nuf­tig.


Virk­nings­hi­sto­ri­en. De før­ste anmel­del­ser af Kri­tik der rei­nen Ver­nunft beskyld­te Kant for at være “sub­jek­tiv ide­a­list” – og at der i øvrigt ikke var meget nyt i hans, som man så det, alt for van­ske­li­ge værk. Kants svar på dis­se ind­ven­din­ger, nem­lig bogen Pro­leg­o­me­na og ande­nud­ga­ven af KrV i 1787, er på den måde selv ble­vet en del af recep­tions­hi­sto­ri­en – med sto­re kon­se­kven­ser for Kants efter­mæ­le.

I Pro­leg­o­me­na væl­ger Kant en alter­na­tiv frem­stil­lings­me­to­de – han ven­der KrV’s under­sø­gel­se til en nede­fra og op-til­gang, hvor han tager udgangs­punkt i det fak­tum, at ren mate­ma­tik og ren natur­vi­den­skab er vel­e­tab­le­re­de viden­ska­ber, for hvil­ke såkaldt “syn­te­tisk a pri­o­ri sæt­nin­ger” har en grund­læg­gen­de betyd­ning. Ud fra det­te udgangs­punkt vil han gå til­ba­ge og under­sø­ge dis­se viden­ska­bers apri­o­ri­ske betin­gel­ser. Gen­nem en sådan belys­ning for­moder han så vide­re at kun­ne sige noget ana­logt om en mulig meta­fy­siks for­ud­sæt­nin­ger. Des­u­den har Kant omlagt en del af sin argu­men­ta­tion i en mere let­til­gæn­ge­lig, kort­fat­tet ver­sion. Fx ude­la­der han et egent­ligt ske­ma­tis­me-afsnit, og andre dele, fx dia­lek­tik-delen, behand­les kun kort. Ande­nud­ga­ven af KrV har i nog­le hen­se­en­der taget ved lære af Pro­leg­o­me­nas svar på ind­ven­din­ger. Fx udvik­ler Kant til 1787-udga­ven en ny tekst om kate­go­ri­er­nes deduk­tion, som har fokus på objek­ti­vi­tet, og hvor den filo­so­fi­ske antro­po­lo­gi er nedt­o­net.

Nog­le af kri­tik­punk­ter­ne mod Kants filo­so­fi har med den­ne antro­po­lo­gi at gøre. Den tyske ide­a­lis­mes tæn­ke­re, J. G.  Fich­te, F. W. J. Schel­ling og G.W.F. Hegel, fandt, at Kant hav­de anta­get man­ge ikke-legi­ti­me­re­de for­ud­sæt­nin­ger, både mht. anta­gel­sen af en Ding an sich, som de fandt unød­ven­dig, Kants rede­gø­rel­se for kate­go­ri­er­nes antal og hans skel­nen og opsplit­ning mel­lem de for­skel­li­ge kil­der til den men­ne­ske­li­ge erken­del­se.

Da Kant efter 1850 atter kom til ære og vær­dig­hed i den såkald­te “nykan­ti­a­nis­me”, blev han i høj grad set som erken­del­ses­te­o­re­ti­ker og viden­skabs­fi­lo­sof – det meta­fy­si­ske gled noget i bag­grun­den. Inter­es­sant nok fore­trak man­ge af nykan­ti­a­ner­ne Pro­leg­o­me­na frem for KrV, idet pro­gram­met fra Pro­leg­o­me­na kun­ne udvi­des, hvis man på ana­log vis spurg­te til nye viden­ska­bers, fx soci­al­vi­den­ska­ber­nes, for­ud­sæt­nin­ger og grund­læg­gen­de begre­ber. Her­ved bevæ­ge­de man sig imid­ler­tid væk fra Kants faste syste­ma­tik og over i en mere rela­ti­vi­stisk kon­struk­ti­vis­me.

Som mod­træk til den­ne viden­skab­s­o­ri­en­te­re­de til­gang kan man læse Mar­tin Hei­deg­gers Kant-tolk­nin­ger, der ud fra et fæno­meno­lo­gisk syns­punkt for­sø­ger at læse KrV som en under­sø­gel­se af væren – en metap­hy­si­ca gene­ra­lis (onto­lo­gi) med udgangs­punkt i ansku­el­ses­ev­nen og men­ne­skets ende­lig­hed.

Også hos Hei­deg­ger gli­der de spe­ci­al-meta­fy­si­ske emner, som Kant behand­le­de – sjæ­len, ver­den og Gud – i bag­grun­den – og i det hele taget Kants gla­de, men også stren­ge dua­lis­me og oplys­nings­op­ti­mis­me: at men­ne­sket er bor­ger i to ver­de­ner: den san­se­mæs­si­ge, og den, som for­nuf­ten kræ­ver, at men­ne­sker skal vir­ke­lig­gø­re – erken­de­mæs­sigt og prak­tisk. For vi men­ne­sker, siger Kant i KrV, står, uan­set hvor­dan den enkel­te hidtil har levet i moralsk hen­se­en­de, “umid­del­bart under for­nuf­tens magt” (A 556): Jeg kan være i tvivl om, hvad jeg skal gøre, men der er ingen und­skyld­ning for ikke at gøre min pligt.

I sin vis­hed om at kom­me fra “sand­he­dens land” fandt Kant i “tåge­ha­vet” fri­he­dens og for­nuf­tens mulig­hed.