• Print

Om Immanuel Kants Kritik af den rene fornuft: Sandhedens Land


1. december 2024

I Kri­tik af den rene for­nuft (Kri­tik der rei­nen Ver­nunft, KrV) leve­rer Kant en gen­nem­gri­ben­de kri­tik af, hvad der i dag ofte bli­ver kaldt empi­ri­sti­ske og ratio­na­li­sti­ske posi­tio­ner. Kant og hans sam­tid fore­trak at tale om rea­lis­me ver­sus ide­a­lis­me, så den­ne nuti­di­ge sprog­brug er ana­kro­ni­stisk. Men ind­led­nings­vis kan den tje­ne til at præ­sen­te­re Kants fore­ha­ven­de: Mod en empi­ris­me insi­ste­rer Kant på, at enhver erfa­ring­ser­ken­del­se for­ud­sæt­ter for­stan­dens brug af begre­ber, som ikke er hen­tet fra erfa­rin­gen. Mod en ratio­na­lis­me, at vi, selv med vore for­stands­be­gre­ber, ikke har adgang til en ver­den af ting i sig selv. For­stands­be­gre­ber­ne kan kun give mening i deres sam­men­hæng med sans­nin­gen. Der­med bli­ver Kri­tik­ken af den rene for­nuft også en påpeg­ning af erfa­ring­ser­ken­del­sens græn­ser.

Artik­len her hand­ler om Kants ana­ly­se af erfa­rin­gens kon­sti­tu­ti­ve betin­gel­ser og om, hvor­dan den til­lod ham at hæve sig over de sæd­van­li­ge par­ti­ske posi­tio­ner. I en efter­føl­gen­de arti­kel vil jeg præ­sen­te­re hans tan­ker om, at den men­ne­ske­li­ge for­nuft – trods erfa­ring­ser­ken­del­sens græn­ser – ved­bli­ven­de har som opga­ve at beskæf­ti­ge sig med det ube­tin­ge­de.

Før­ste udga­ve af KrV (A) udkom i 1781, mens ande­nud­ga­ven (B) udkom i 1787.1Referencer til KrV i tek­sten hen­vi­ser til side­tal­le­ne i dis­se to for­skel­li­ge udga­ver. Kants bog, Pro­leg­o­me­na zu einer jeden künf­ti­gen Metap­hy­sik, die als Wis­sens­chaft wird auftre­ten kön­nen (“Ind­le­den­de bemærk­nin­ger til enhver frem­ti­dig meta­fy­sik, der vil kun­ne optræ­de som viden­skab”) (1783), cite­res efter … Continue reading


Et sted i Kri­tik af den rene for­nuft stand­ser Imma­nu­el Kant op og siger til sin læser: “Vi har nu ikke ale­ne gen­nem­rejst den rene for­stands land og taget hver del der­af i omhyg­ge­ligt øje­syn, men også opmå­lt det og bestemt hver tings sted på det. Men det­te land er en ø, og inde­slut­tet i ufor­an­der­li­ge græn­ser af natu­ren selv. Det er Sand­he­dens Land (et forjæt­ten­de navn), omgi­vet af et vidt­strakt og storm­fuldt oce­an, det egent­li­ge sæde for skin­net, hvor man­gen en tåge­ban­ke og snart bort­s­mel­ten­de is lyver om nye lan­de, og idet det med fal­ske for­håb­nin­ger uop­hør­ligt nar­rer den søfa­ren­de, der svær­mer rundt for at gøre opda­gel­ser, vik­ler det ham ind i even­tyr, som han aldrig kan afhol­de sig fra, og som han dog hel­ler aldrig kan fuld­fø­re” (B 294 f.).

Kant betrag­ter omhyg­ge­lig kort­læg­ning som en vig­tig del af sit arbej­de. Det frem­går fle­re ste­der. For eksem­pel sam­men­fat­ter han i 1783 i bogen Pro­leg­o­me­na, der var frem­pro­vo­ke­ret af de kri­ti­ske kom­men­ta­rer og mis­for­stå­el­ser, som anmel­del­ser­ne af Kri­tik af den rene for­nuft inde­holdt, føl­gen­de om sin kort­læg­ning (for tyde­lig­he­dens skyld har jeg ind­delt cita­tet i nog­le punk­ter):

“For at den [dvs. meta­fy­sik­ken] nu kan gøre krav på at være viden­skab, ikke blot ved bed­ra­ge­risk over­ta­lel­se, men gen­nem ind­sigt og over­be­vis­ning, så må en kri­tik af for­nuf­ten selv frem­læg­ge føl­gen­de i et fuld­stæn­digt system: [1] hele for­rå­det af a pri­o­ri begre­ber, [2] ind­de­lin­gen af sam­me efter de for­skel­li­ge kil­der: Sans­nin­gen, for­stan­den og for­nuf­ten, [3] end­vi­de­re en fuld­stæn­dig tav­le over sam­me, samt dif­fe­ren­ti­e­rin­gen af alle dis­se begre­ber og alt hvad der kan udle­des af dem, [4] men der­på for­trins­vis påvi­se mulig­he­den af den syn­te­ti­ske erken­del­se a pri­o­ri i kraft af en deduk­tion af dis­se begre­ber, [5] grund­sæt­nin­ger­ne for deres brug, [6] og ende­lig græn­ser­ne for den­ne” (Ak. IV, 365).

Det­te er kor­tet over “sand­he­dens land”. Men hvad bety­der her a pri­o­ri, og hvad dæk­ker Kants tale om a pri­o­ri begre­ber og deres ind­de­ling efter for­skel­li­ge kil­der?

A pri­o­ri beteg­ner hos Kant noget, der er en for­ud­sæt­ning for erfa­rin­gen og betin­gel­ses­mæs­sigt går for­ud for erfa­rin­gen. Helt bog­sta­ve­ligt bety­der ven­din­gen: “fra det tid­li­ge­re”. Mod­sat noget, som er a poste­ri­o­ri, hvil­ket bety­der: “fra det efter­føl­gen­de”. Hos Kant beteg­nes ved sidst­nævn­te noget, som føl­ger af og afhæn­ger af erfa­rin­gen. Når Kant taler om sit meto­di­ske arbej­de med at under­sø­ge erfa­rin­gens apri­o­ri­ske betin­gel­ser, benæv­ner han sin frem­gangs­må­de som trans­cen­den­tal. En syn­te­tisk a pri­o­ri erken­del­se er en erken­del­se, der er a pri­o­ri gyl­dig, men som for­ud­sæt­ter et samvir­ke mel­lem for­stan­dens begre­ber og evnen til ansku­el­se, hvor­ved der føjes noget til begre­bet, som ikke lig­ger impli­cit i det­te, og som der­for ikke kan udfin­des gen­nem ana­ly­se af begre­ber ale­ne. At bely­se det­te samvir­ke og dets betyd­ning er KrV’s pri­mæ­re anlig­gen­de.

Kants påstand i Pro­leg­o­me­na-cita­tet er såle­des, at vi men­ne­sker besid­der et for­råd af fore­stil­lin­ger, som ikke er hen­tet fra erfa­rin­gen, men som er apri­o­ri­ske. Hvis vi ser nær­me­re til, og rela­te­rer dis­se til deres for­skel­li­ge kil­der, viser det sig hos Kant i KrV, at han dif­fe­ren­ti­e­rer mel­lem tre slags apri­o­ri­ske fore­stil­lin­ger, som han der behand­ler i et hoved­af­snit, han kal­der “Trans­cen­den­tal ele­men­tar­læ­re”. Dis­se tre typer fore­stil­lin­ger kan ikke redu­ce­res til hin­an­den – de har for­skel­li­ge kil­der og også for­skel­li­ge funk­tio­ner:

  1. To ansku­el­ses­for­mer, nem­lig rum og tid, som er karak­te­ri­sti­ske for vores sans­nings­ev­ne og dens mulig­hed for at mod­ta­ge ind­tryk. Dis­se behand­les af Kant i en del, som han kal­der “Den trans­cen­den­tale æste­tik” – ‘æste­tik’ i betyd­nin­gen: san­se­læ­re.
  2. Des­u­den tolv kate­go­ri­er, der udtryk­ker kvan­ti­te­ter (enhed, fler­hed, tota­li­tet), kva­li­te­ter (rea­li­tet, nega­tion, begræns­ning), rela­tio­ner (sub­stans, årsag, vek­sel­virk­ning), og moda­li­te­ter (mulig­hed, vir­ke­lig­hed, nød­ven­dig­hed). Kate­go­ri­er­ne er rela­te­ret til for­stan­dens sam­men­knyt­ning af ind­tryk. De er i egent­lig betyd­ning begre­ber. Dis­se behand­les af Kant i en del, som han kal­der “Den trans­cen­den­tale ana­ly­tik”.
  3. Ende­lig opreg­ner Kant tre ide­er, som er rela­te­ret til for­nuf­ten og vores tænk­ning, og som under eti­ket­ter som “sjæ­len”, “ver­den” og “Gud” udtryk­ker fjer­ne mål, vi stræ­ber imod, men som også brin­ger os ud på “tåge­ha­vets” mis­for­stå­e­li­ge, dybe vand. Dis­se behand­les af Kant i en del, som han kal­der “Den trans­cen­den­tale dia­lek­tik”.

Efter dis­se tre dele fra den “trans­cen­den­tale ele­men­tar­læ­re” føl­ger i vær­kets dis­po­si­tion et nyt hoved­af­snit om “trans­cen­den­tal meto­de­læ­re”. Det vil vi her for­bi­gå, skønt det er rele­vant for en for­stå­el­se af, hvor­dan Kant gene­relt opfat­ter det filo­so­fi­ske hånd­værk og dets argu­men­ta­tions­mu­lig­he­der.

Ansku­el­ses­for­mer­ne og sans­nin­gen

Kants skel­nen mel­lem ansku­el­ses­for­mer­ne rum og tid på den ene side og for­stan­dens kate­go­ri­er på den anden side er en af de vig­tig­ste innova­tio­ner i Kri­tik der rei­nen Ver­nunft. Tid­li­ge­re tyske tæn­ke­re hav­de set for­skel­len som en grads­for­skel – ansku­el­ser rubri­ce­re­de man som min­dre kla­re fore­stil­lin­ger end begre­ber, uden nogen egent­lig prin­ci­pi­el eller her­komst­mæs­sig for­skel. Men Kant peger i ste­det på en grund­læg­gen­de for­skel: Rum og tid inde­hol­der dele af rum­met og dele af tiden i sig – alt­så en hel­hed-del rela­tion. Begre­ber der­i­mod ind­går i et logisk hie­rar­ki af over- og under­be­gre­ber. Fx er et indi­vi­du­elt æble ikke inde­holdt i, men fal­der under arts­be­gre­bet ‘æble’. Rum og tid er for­mer, men de er, når man ser nær­me­re til, ikke begre­ber. De kan ikke udvik­les dis­kur­sivt, men må ansku­es intu­i­tivt. Lige­le­des har de en helt anden funk­tion i den men­ne­ske­li­ge erken­del­se.

Det er en fun­da­men­tal dok­trin hos Kant, at men­ne­sket kun kan have ind­tryk i kraft af sine san­ser. Af dis­se næv­ner han ikke de sæd­van­li­ge fem: syn, hørel­se, lugt, smag og følel­se. Der­i­mod redu­ce­rer han dem til to – den ydre sans og den indre sans. Alt hvad der kan være givet for os som en gen­stand, der står i rum­li­ge rela­tio­ner, er givet i kraft af den ydre sans. Alt hvad der kan være givet for os som noget, der står i tids­li­ge rela­tio­ner, er givet os i kraft af den indre sans. Der er her en skæv­hed, for ikke alle ind­tryk er af noget rum­ligt, mens sim­pelt­hen alle ind­tryk fore­kom­mer i tid.

Nu er det at opfat­te rum og tid som ansku­el­ses­for­mer, dvs. som for­mer knyt­tet til vor ansku­el­se, ikke nogen selv­føl­ge­lig­hed. Man kun­ne i ste­det opfat­te dem som for­mer knyt­tet til ting, begi­ven­he­der og pro­ces­ser, en vari­ant man fin­der hos John Locke. Eller som rela­tio­ner mel­lem ting, hvil­ket var Leib­niz’ for­stå­el­se. Så hvor­for er det Kant magt­på­lig­gen­de, at det går den anden vej rundt? Kants svar til Locke er, at vi ikke ad induk­tiv vej kan vide os sik­re på, at enhver ting, som vi har som gen­stand, nød­ven­dig­vis må være givet i tid og for de ydre gen­stan­des ved­kom­men­de også i rum, med min­dre net­op det­te føl­ger af, at det­te er den ene­ste måde, hvor­på en gen­stand kan være givet for os. Til Leib­niz er sva­ret des­u­den, at vi ikke gen­nem begrebs­li­ge dif­fe­ren­ti­e­rin­ger kan for­kla­re den rum­li­ge ansku­el­ses dif­fe­ren­ti­e­rin­ger, fx mel­lem høj­re og ven­stre.

Rum og tid er alt­så ikke abstra­he­ret fra eller på anden måde afhæn­gi­ge af de gen­stan­de, vi san­ser som væren­de udstrak­te i rum og tid. Iføl­ge Kant har rum og tid imid­ler­tid hel­ler ikke abso­lut eksi­stens, sådan som det blev anta­get af Newton. De er ikke en slags tre- eller fir-dimen­sio­nal kas­se, som ver­den og men­ne­sker så at sige udspil­ler sig i.

Rum­met og tiden er der­i­mod for­mer, uden hvil­ke vi ikke vil­le kun­ne fore­stil­le os dis­se gen­stan­de giv­ne. Rum og tid er apri­o­ri­ske for­ud­sæt­nin­ger for enhver ind­holds­mæs­sig til­sy­ne­komst af ting, begi­ven­he­der og pro­ces­ser.

De går som strengt alme­ne og nød­ven­dig­vis gæl­den­de for­mer for­ud for enhver mulig erfa­ring.

At de kun er ansku­el­ses­for­mer knyt­tet til den men­ne­ske­li­ge mulig­hed for san­sen­de at mod­ta­ge ind­tryk, har to kon­se­kven­ser: (1) De er de for­mer, i hvil­ke men­ne­sker kan mod­ta­ge ind­tryk. Alt­så må enhver frem­træ­del­se for os føl­ge dis­se for­mer. (2) Der­i­mod har vi ingen ret til at anta­ge, at ting i sig selv er rum­li­ge eller tids­li­ge. Kant fin­der, at der her­ved er dra­get en græn­se for vor recep­ti­ve evne, san­se­lig­he­den (B 56).

Alle­re­de siden begyn­del­sen af 1770’erne – og nok mest mar­kant for­mu­le­ret i et brev fra Kant til Marcus Herz 21. febru­ar 1772 – har det­te været et ker­nespørgs­mål. I bre­vet skri­ver Kant: “Hvad er grun­den til, at det i os, som man kal­der fore­stil­lin­ger, rela­te­res til gen­stan­den?” Kant anty­der vide­re i bre­vet, at det, der foru­ro­li­ger ham, ikke er rela­tio­nen mel­lem empi­ri­ske begre­ber og gen­stan­de, men net­op hvor­dan apri­o­ri­ske begre­ber, der ikke kan hid­rø­re fra erfa­rin­gen, kan være rela­te­ret til gen­stan­de. Hvor­for må gen­stan­de nød­ven­dig­vis stem­me overens med begre­ber, som for­stan­den selv har lavet a pri­o­ri?

Kant løste alt­så det­te pro­blem ved at spør­ge, hvor­dan vi men­ne­sker ansku­er – og ved her dra­ge en græn­se mel­lem frem­træ­del­ser og ting i sig selv. Vi ska­ber ikke gen­stan­de­ne, idet vi san­ser – de træ­der frem for os i sans­nin­gen. Kant bru­ger et sær­ligt ord for det­te, nem­lig at gen­stan­de affi­ce­rer os. De giver os ind­tryk. Vi har der­i­mod ikke en san­se­mæs­sig eller teo­re­tisk adgang til ting i sig selv, bag om gen­stan­des frem­træ­del­se for os.

Kants for­sig­tig­hed på det­te punkt har imid­ler­tid, lige siden Kri­tik der rei­nen Ver­nunft udkom, givet anled­ning til megen dis­kus­sion og kri­tik: Ind­fø­rer Kant en slags util­gæn­ge­lig ver­den af ting i sig selv, og anta­ger han, at dis­se for­år­sa­ger de ind­tryk, vi har? Er de fæno­me­ner, som frem­træ­der for os som gen­stan­de, kun en afspej­ling af en mere “vir­ke­lig” ver­den af ting i sig selv? Hvad skal der over­ho­ve­det menes med ting i sig selv? Vi kan ikke opfat­te dem som gen­stan­de i rum og tid. Vi kan ikke sige noget om deres kva­li­ta­ti­ve beskaf­fen­hed. Vi kan ikke opfat­te dem som sub­stan­ser. Vi kan ikke for­stå dem som årsa­ger. Ja, vi kan end ikke for­ud­sæt­te, at logik­kens love gæl­der for dem. Kant argu­men­te­rer, især i Pro­leg­o­me­na og i ande­nud­ga­ven af Kri­tik der rei­nen Ver­nunft, for, at dis­se spørgs­mål er udtryk for mis­for­stå­el­ser. Alli­ge­vel har de været med til at præ­ge hans virk­nings­hi­sto­rie.

Kate­go­ri­er­ne og for­stan­den

For­stan­den er iføl­ge Kant en aktiv evne til at fæl­de dom­me. Hvil­ke begre­ber, der skal kal­des kate­go­ri­er, har Kant søgt at ind­kred­se på basis af en i dati­den gængs type­ind­de­ling af logi­ske doms­for­mer. Kants 12 kate­go­ri­er er bestem­te måder, hvor­på den men­ne­ske­li­ge for­stand kan sam­men­knyt­te ind­tryk. Dom­me sam­men­knyt­ter sub­jek­ti­ve san­se­ind­tryk, mens kate­go­ri­er beskri­ver ting og begi­ven­he­der objek­tivt – dvs. i hæv­del­ser om vir­ke­lig­he­den, som objek­tivt er san­de eller fal­ske – og som kan efter­prø­ves inter­sub­jek­tivt mht. til deres kohæ­rens med andre erfa­rings­dom­me om sam­me gen­stan­de og begi­ven­he­der. Kate­go­ri­er­ne er ikke hen­tet fra erfa­rin­gen, de er apri­o­ri­ske; de er med til at mulig­gø­re erfa­rin­gen. Der­for omta­ler Kant dem også som de rene for­stands­be­gre­ber.

Det pro­blem, som Kant i sit brev til Herz hav­de omtalt: at efter­vi­se, at erfa­rin­gens ting nød­ven­dig­vis må pas­se sam­men med kva­li­ta­ti­ve, rene for­stands­be­gre­ber til trods for dis­se be­grebers mang­len­de her­komst fra erfa­rin­gen, tvin­ger ham i KrV ud i en “deduk­tion af de rene for­stands­be­gre­ber”.

Ordet deduk­tion skal her tages i den juri­di­ske betyd­ning – som svar på spørgs­må­let: “quid juris?”, dvs. “med hvil­ken ret?” Der ønskes et bevis af ret­ten til at bru­ge dis­se apri­o­ri­ske begre­ber i for­bin­del­se med erfa­ring­ser­ken­del­sen.  Kant gri­ber her til det radika­le mid­del at oplø­se og siden rekon­stru­e­re begre­bet “gen­stand” (jf. A 104). Såle­des hæv­der han (B 137), med sær­lig brod mod David Hume, at begre­bet om et objekt ikke udtøm­men­de kan beskri­ves under hen­vis­ning til vor ansku­el­ses mang­fol­di­ge, giv­ne ind­tryk. Vi taler, konsta­terer han, nem­lig ikke om “objek­ter”, blot vi har giv­ne ind­tryk, men kun når dis­se til­li­ge er for­bun­det, eller ret­te­re, for­e­net på en bestemt, regel­bun­det måde.

Kate­go­ri­er hos Kant er ikke en slags “kas­ser” eller “rubrik­ker”, man sor­te­rer i. De er sna­re­re en form for regel­bin­din­ger eller bestem­te sam­men­hæn­ge. Der­for skal man ikke lede efter, om et givent fæno­men fal­der ind under den ene eller den anden kate­go­ri. Tvær­ti­mod: et fæno­men kan beskri­ves ved brug af alle 12 kate­go­ri­er.

Efter­som den­ne bestem­te for­e­ning, dvs. vore objek­ter, ikke som sådan er givet, og efter­som den evne, Kant kal­der anskuel­sen, qua rent recep­tiv ikke kan for­bin­de noget, hæv­der han, at for­e­nin­gen eller sam­men­knyt­nin­gen må hid­rø­re fra det “jeg”, hvis ind­tryk der er tale om. Det­te “jeg”, af Kant kal­det den trans­cen­den­tale apper­cep­tion, besid­der en enhed, som kom­mer til udtryk i logi­ske funk­tio­ner – med hvil­ke vor for­stand har evne til kate­go­ri­alt at for­e­ne (“syn­te­ti­se­re”) den giv­ne mang­fol­dig­hed (B 154) – en mang­fol­dig­hed, hvis ele­men­ter i øvrigt kun kan ana­ly­se­res under for­ud­sæt­ning af syn­te­sen (B 130; B 133, anm.).

Med “apper­cep­tion” menes selv­be­vidst­hed; Kant bru­ger til­fø­jel­sen “trans­cen­den­tal” til her at angi­ve, at det, han beteg­ner, ikke er en empi­risk selv­be­vidst­hed, dvs. for­an­der­lig bevidst­hed om egne til­stan­de, men der­i­mod en mulig­heds­grund for al empi­risk bevidst­hed, empi­risk selv­be­vidst­hed med­reg­net (jf. A 107; B 132). Om den­ne trans­cen­den­tale selv­be­vidst­hed ud­trykker Kant sig med for­sig­tig­hed. Dét, selvbe­vidstheden er trans­cen­den­tal viden om, er ikke sit eget bevidst­heds­ind­hold, men der­i­mod kun syn­te­se­funk­tio­nen, alt­så dét, at en fore­stil­ling knyt­tes sam­men med andre hos et og sam­me jeg (B 133). Kant taler om den­ne selv­be­vidst­hed som det: “Ich den­ke” (“jeg tæn­ker”), der må kun­ne ledsa­ge alle mine fore­stil­lin­ger (B 131 f.), for at noget mang­foldigt i ansku­el­sen over­ho­ve­det kan bli­ve objekt for mig (B 138). Den akt, der gør objek­tets enhed mulig, nem­lig den bestem­te for­bin­den af forestil­linger, er selv afhæn­gig af betin­gel­ser­ne for jegets enhed (B 133–135).

Grund­tan­ken i den­ne før­ste del af Kants “deduk­tion” er såle­des, at kate­go­ri­er­ne, til trods for at de ikke hid­rø­rer fra nogen (san­se­lig/ik­ke-san­se­lig) ansku­el­se, har fået ret­fær­dig­gjort deres anven­del­se på objek­ter, idet objek­ter ikke på for­hånd er noget i ansku­el­sen givet; objek­ter er bestem­te, kon­sti­tu­e­re­de for­bindel­ser af det i ansku­el­sen giv­ne mang­fol­di­ge.

Vi kom­mer nu til den trans­cen­den­tale deduk­tions anden del. Så langt har Kant kun talt om anven­del­sen af kate­go­ri­er­ne på den rene ansku­el­se, men en sådan giver ingen erken­del­se (KrV, B § 22). Det er gan­ske vist ble­vet udredt, at kate­go­ri­er­ne er mulig­heds­be­tin­gel­ser for en hvil­ken som helst for­bin­del­se af en mang­fol­dig­hed, der er givet i et eller andet medi­um (§ 23), men der er, så læn­ge der ikke er taget stil­ling til ansku­el­sens art, kun i al abstrak­t­hed tale om betin­gel­ser for et objekt over­hovedet, ikke for noget bestemt objekt. Der mang­ler sta­dig en udred­ning af, hvor­dan kate­go­ri­er­ne kan bru­ges til erfa­ring.

For Kant er det uom­gæn­ge­ligt, at men­ne­sker ikke er i besid­del­se af en eller anden art usan­se­lig, intel­lek­tu­el ansku­el­se, som kan give et sådant abstrakt for­stands­ob­jekt, også kal­det et nou­menon, en betyd­ning (jf. A 249–253). Her­med afvi­ser Kant, eks­pli­cit, at vi kan have en erken­del­se af tin­gen i sig selv, blot erken­del­sen ikke er san­se­lig, men der­i­mod begrebs­lig. Uden sans­ning kan vi ikke sige noget om dét noget, som det abstrak­te “objekt over­hovedet” er; føl­ge­lig hel­ler ikke, hvad det er an sich! Vi luk­ker alt­så ikke op for et helt nyt felt, “glei­ch­sam eine Welt im Gei­ste ge­dacht” (“så at sige en ver­den tænkt i ånden”) (A 250), men står der­i­mod til­ba­ge med et helt intetsi­gende “noget”. – I ande­nud­ga­ven tyde­lig­gør Kant den­ne tanke­gang ved at skel­ne mel­lem et posi­tivt og et nega­tivt nou­menon: han ude­luk­ker ikke en nega­tiv brug af begre­bet nou­menon som et begreb, der sæt­ter en græn­se for vor san­se­lig­hed, som ind­skær­per os, at vi fra fæno­me­ner, dvs. gen­stan­de, som de frem­træ­der for os igen­nem sans­ning, ikke kan slut­te til en bestemt beskaf­fen­hed ved tin­gen i sig selv. Der­i­mod afvi­ser han en posi­tiv betyd­ning, nem­lig dén, at vi vil­le kun­ne ind­de­le ver­den i en san­se- og en for­standsverden, nem­lig i gen­stan­de, som er hen­holds­vis pha­eno­me­na og nou­me­na: De sid­ste kan, med deres rent nega­ti­ve betyd­ning, slet ikke udgi­ves for at være objek­tivt gyl­di­ge (B 307–311) – en af de poin­ter, som hur­tig blev glemt i dis­kus­sio­nen af Kants bidrag og opfat­tel­se af “tin­gen i sig selv”.

I den trans­cen­den­tale deduk­tion fører den­ne tan­ke­gang Kant til at tage end­nu et pro­blem under behand­ling: For den men­ne­ske­li­ge erken­del­ses ved­kom­men­de kan vi efter hans opfat­tel­se ikke nøjes med ube­stemt at tale om kate­go­ri­er­nes anven­del­se på ansku­el­sen (den være san­se­mæs­sig, eller, som andre tæn­ke­re har ment, intellek­tuel, u‑sanselig). Iføl­ge Kant må det slås fast, at den spe­ci­fikt men­ne­ske­li­ge ansku­el­se altid kun er san­se­mæs­sig, og at kate­go­ri­er­ne kun kan give os mulig­hed for en erken­del­se i sam­spil med vor empi­ri­ske ansku­el­se, der a pri­o­ri er for­met i tid og rum. – Men det affø­der er et nyt spørgs­mål: hvor­dan må det­te sam­spil tæn­kes at fore­gå?

Kant betrag­ter nem­lig ansku­el­ses­for­mer­ne som helt pas­si­ve for­mer ved det men­ne­ske­li­ge sub­jekt, og i dén hen­se­en­de som hete­ro­ge­ne i for­hold til for­stands­be­gre­ber­ne, alt­så “kategorier­ne”, som er udtryk for sub­jek­tet som aktivt – og det rej­ser for ham pro­ble­met, hvor­dan kate­go­ri­er­ne over­ho­ve­det kan brin­ges i for­bin­del­se med ansku­el­ses­for­mer­ne, tid og rum. Til løs­ning her­af anta­ger han besid­del­sen af dét, han kal­der en “pro­duk­tiv ind­bild­nings­kraft”. Her­ved for­står han ikke en “repro­duk­tiv”, psy­ko­lo­gisk evne til at asso­ci­e­re alle­re­de giv­ne forestil­linger, men der­i­mod en apri­o­risk evne, som kan vare­ta­ge dén trans­cen­den­tale funk­tion: for­ud for, eller som han siger (B 151), “uden gen­stan­dens præ­sens i ansku­el­sen” at for­mid­le en kohæ­rens mel­lem de to slags for­mer, for­stan­dens og den sanse­mæssige ansku­el­ses.

Den­ne syn­te­se, som den pro­duk­ti­ve ind­bild­nings­kraft leve­rer, betrag­ter han som grund­læg­gen­de for al vide­re brug af kate­go­ri­er­ne i den men­ne­ske­li­ge erken­del­se (B 152). Han til­lægger nem­lig ind­bild­nings­kraf­ten dén evne at kun­ne be­stemme den indre sans’ form, nem­lig tiden, på en måde som sva­rer til kate­go­ri­er­ne (B § 24), dvs. at den ellers ube­stemt-mang­fol­di­ge tid, alt efter om den bestem­mes af kate­go­ri­er af kvan­ti­ta­tiv, kva­li­ta­tiv, rela­tio­nel eller modal art, bestem­mes som tids­ræk­ke, tids­ind­hold, tids­ord­ning eller tids­ind­be­greb i hen­se­en­de til enhver mulig gen­stand (B 184 f.). – Der er her tale om dét, Kant kal­der “ske­ma­ta”.

Virk­nin­gen af den­ne “ske­ma­ti­se­ring” er imid­ler­tid dob­belt: Der er ikke blot tale om, at tiden bestem­mes, men også om, at først ved ske­ma­ti­se­rin­gen får kate­go­ri­er­ne, der ellers kun står for helt abstrak­te logi­ske funk­tio­ner, en for os men­ne­sker hånd­gribelig betyd­ning (B 185 f.; jf. A 244 f. & B 306). Kant for­kla­rer (B 179), at bru­gen af kate­go­ri­er­ne gen­nem en regel, som ind­bild­nings­kraf­ten fore­skri­ver, “restrin­ge­res” til dén at fin­de anven­del­se i erfa­rin­gen, dvs. begræn­ses på nog­le betin­gel­ser, som ikke hid­rø­rer fra for­stan­den selv, men der­i­mod fra ansku­el­sen (B 186).

Hvad Kants “deduk­tion” angår, er konse­kvensen af, at den indre sans’ bestem­te form hid­rø­rer fra kate­go­ri­er­ne, at sim­pelt­hen alt, som i tid og rum kan frem­træ­de for os, er bestemt af kate­go­ri­er­ne. Det bety­der, hvis man ser til­ba­ge i KrV, at tiden som ansku­el­ses­form i Den trans­cen­den­tale æste­tiks snæv­re­re kon­tekst kun ube­stemt har haft at gøre med sam­ti­dig­hed og suc­ces­sion, alt­så uden at give dis­se en bestemt mening.

Her­til sæt­ter Kant, at tid og rum ikke blot optræ­der som den san­se­mæs­si­ge ansku­el­ses apri­o­ri­ske for­mer, men til­li­ge selv som bestem­te, ord­ne­de, enheds­li­ge ansku­el­ser (nem­lig som karak­te­ri­se­ret ved bestem­te geo­me­tri­ske og kro­no­me­tri­ske egen­ska­ber), i hvil­ke alt det mang­fol­di­ge, der optræ­der i dem, ind­byr­des står i bestem­te tids­li­ge og rum­li­ge forhold.2Dette kan ses som en rekon­struk­tion hos Kant af Newtons abso­lut­te rum og tid, og også som grund­la­get for Kants opfat­tel­se af geo­me­tri og arit­me­tik og deres anven­de­lig­hed på vir­ke­lig­he­den, vi erfarer. Her­i­gen­nem er kate­go­ri­er­ne ikke blot mulighedsbe­tingelser for enkelt­stå­en­de san­seob­jek­ter, men også for alle de bestem­te ind­byr­des rela­tio­ner i tid og rum, hvor­med de i vor erfa­ring er givet i sam­men­hæng med andre (B 159–161).

Det impli­ce­rer dét alme­ne resul­tat af Kants transcendenta­le deduk­tion, at natu­ren, for­stå­et som ind­be­gre­bet af alle frem­træ­del­ser, af kate­go­ri­er­ne fore­skri­ves alme­ne love (B 163). Hvad angår de par­ti­ku­læ­re natur­love, hvis opda­gel­se beror på empi­risk forsk­ning, for­di de angår empi­risk bestem­te fæno­me­ner, gæl­der dog, at de ikke kan udle­des deduk­tivt ale­ne ud fra de trans­cen­den­tale betin­gel­ser for erfa­rin­gens mulig­hed, som de er under­ka­stet (B 165).

Grund­sæt­nin­ger­ne

Dé alme­ne love for den erf­ar­ba­re natur, som de ske­ma­ti­se­re­de kate­go­ri­er fore­skri­ver, udtryk­ker Kant i et system af grund­sæt­nin­ger; efter kate­go­ri­er­nes arter ind­delt i: (1) “ansku­el­sens aksio­mer”, (2) “per­cep­tio­nens anti­cipatio­ner”, (3) “erfa­rin­gens ana­lo­gi­er” og (4) “gene­rel­le postu­la­ter for den empi­ri­ske tænk­ning”.

  1. Ansku­el­sens aksio­mer siger, at det er en kon­se­kvens af, at frem­træ­del­ser nød­ven­dig­vis ansku­es i tid og rum, at de er “udstrak­te stør­rel­ser”; dvs. de kan beskri­ves mate­ma­tisk (B 206).
  2. Per­cep­tio­nens anti­cipatio­ner siger, at alt, hvad der fore­lig­ger for san­ser­ne som noget virke­ligt, har en grad, eller “inten­siv stør­rel­se”, angå­en­de hvil­ken vi har ret til a pri­o­ri at anti­ci­pe­re, at den mel­lem to iagt­ta­gel­ser kun kan afta­ge eller til­ta­ge kon­ti­nu­er­ligt (B 210). Selv, når der er tale om en enkelt­stå­en­de sanseiagt­ta­gelse, beror den på en syn­te­ti­se­ring af den indre sans, som sva­rer til en jævn stig­ning fra nul til den bestem­te, giv­ne grad (B 217 f.).
  3. Erfa­rin­gens ana­lo­gi­er siger, at vi, når det dre­jer sig om at erfa­re tids­ligt bestem­te for­hold mel­lem en fler­hed af fæno­me­ner, (a) kun kan kon­sta­te­re ved­va­ren og for­an­dring, for­di fæno­me­ner­ne objek­tivt frem­træ­der for os ord­net som ufor­an­der­li­ge substan­ser, ved hvil­ke acci­den­ser­ne skif­ter (B 226 f.); (b) kun kan erken­de en bestemt tids­lig suc­ces­sion, for­di fæno­me­ner­ne objek­tivt frem­træ­der for os ord­net, så der irre­ver­si­belt må skel­nes mel­lem årsa­ger og føl­ge­virk­nin­ger og der­med mel­lem “før” og “efter” (B 232 ff.);3Modsat Hume, som hav­de udledt årsag og virk­ning ud fra før og efter. og (c) kun kan betrag­te rum­ligt frem­træ­den­de fæno­me­ner som sam­ti­di­ge, når de for os er ord­net sådan, at de kan inter­a­ge­re reci­prokt (B 257 f.).
  4. De gene­rel­le postu­la­ter for den empi­ri­ske tænk­ning siger, at på bag­grund af betin­gel­ser­ne for erfa­rin­gens mulig­hed kan det postu­le­res: (a) at for os er kun det, der pas­ser sam­men med erfa­rin­gens alment for­ma­le betin­gel­ser (dvs. ansku­el­ses- og for­stands­for­mer­ne), muligt som objekt. (b) Det, der står i sam­men­hæng med fak­tisk fore­lig­gen­de sans­nin­ger (erfa­rin­gens mate­ri­a­le betin­gel­ser), er vir­ke­ligt som objekt. (c) Det, der er knyt­tet sam­men med det vir­ke­li­ge på de måder, som erfa­rin­gens alme­ne betingel­ser bestem­mer, er objek­tivt nød­ven­digt (B 265 f.).4Som altid i KrV går Kant hin­si­des den klas­si­ske logik, når begre­ber­ne skal hand­le om noget vir­ke­ligt. En rent logisk opfat­tel­se af moda­li­tet, fx hos Chri­sti­an Wol­ff, byg­ge­de på mod­si­gel­ses­prin­cip­pet. Wol­ff for­stod det muli­ge som det, der ikke inde­hol­der en selv­mod­si­gel­se. Det nød­ven­di­ge som det, hvis nega­tion … Continue reading

Det filosofi­historisk nyska­ben­de ved alle dis­se grund­sæt­nin­ger er, at Kant aldrig søger at legi­ti­me­re bru­gen af sine kvan­ti­ta­ti­ve eller kva­li­ta­ti­ve “mate­ma­ti­ske” og sine rela­tio­nel­le eller moda­le “dyna­mi­ske” begre­ber på erfa­rin­gens gen­stan­de ved at hen­vi­se til måder, hvor­på de skul­le have bor­ger­ret i erfa­rin­gen grun­det den og den her­komst fra fæno­me­ner, som kan udpe­ges – men ved omvendt at vise dem som betin­gel­ser for en erfa­ring, i hvil­ken der over­ho­ve­det kan udpe­ges bestem­te fæno­me­ner. Sagt på en lidt anden måde får Kants lære om grund­sæt­nin­ger­ne dis­se til at frem­stå i et fast system af betin­gel­ser for en sammenhængen­de erfa­ring.

Det er også nyt, at Kant bru­ger nog­le af sine grund­sæt­nin­ger, nem­lig erfa­rin­gens ana­lo­gi­er, til at for­kla­re objek­ti­vi­tet, nem­lig hvor­dan vi skel­ner mel­lem vore ople­vel­ser (som sub­jek­ti­ve) og den gen­stand (objek­tet), som dis­se ople­vel­ser er ople­vel­ser af. Vi skel­ner, når ople­vel­ser­nes orden er bestemt, sådan, at vor appre­hen­sion (den tids­li­ge stil­len de mang­fol­di­ge per­cep­tio­ner sam­men) er bun­det til den bestem­te orden, at en per­cep­tion A med nød­ven­dig­hed går for­ud for en anden per­cep­tion B, og ikke omvendt. At det er til­fæl­det, kan ikke lig­ge i appre­hen­sio­nen selv, men må skyl­des et for­stands­be­greb. Det er alt­så for­stands­be­gre­ber­nes bestem­men appre­hen­sio­nen, som får os til at skel­ne mel­lem de sub­jek­ti­ve ind­tryk, dvs. vore ople­vel­ser, som altid er suc­ces­si­ve, men på en ube­stemt måde, og objek­tet, der er bun­det til en regelsty­ret suc­ces­sion. Et hus fx ople­ver vi altid suc­ces­sivt, men huset selv, som behar­r­lich (ved­va­ren­de sub­stans) er regel­bun­det.

En hæn­del­se, der optræ­der i erfa­rin­gens objek­ti­ve kon­tekst, er for­bun­det med andre hæn­del­ser, som vi uvil­kår­ligt spør­ger til: hvil­ken for­an­dring ske­te ved hvil­ken gen­stand, hvad var årsa­gen, var der en sam­men­hæng med andre sam­ti­di­ge hæn­del­ser? Vi kan i erfa­rin­gen ikke se bort fra, at der er tale om noget, som nogen er bevidst om. Men vi kan se bort fra, at det lige er mig, som ople­ver det­te eller hint. Ople­vel­sen er sub­jek­tiv, men erfa­rin­gen er inter­sub­jek­tiv og objek­tiv – sand­heds­vær­di­en af og kohæ­ren­sen mel­lem dens hæv­del­ser kan under­sø­ges af alle; de gæl­der ikke kun for mig.


I den­ne før­ste arti­kel om Kants Kri­tik af den rene for­nuft under­søg­te vi hans opfat­tel­se af “sand­he­dens land” og hvor­dan han gen­nem sin rede­gø­rel­se for betin­gel­ser­ne for erfa­ring­ser­ken­del­se mener at kun­ne løf­te sig op over de stri­den­de filo­so­fi­ske par­ti­er: Kant er på én gang “empi­risk rea­list” og “trans­cen­den­tal ide­a­list”. Det før­ste, for­di net­op hans til­gang for­kla­rer, hvor­for vi kan have en objek­tiv erken­del­se. Det sid­ste, for­di han ved at pege på de apri­o­ri­ske betin­gel­ser, der gør den­ne objek­ti­ve erken­del­se almen­gyl­dig og nød­ven­dig, sam­ti­dig må give afkald på at kun­ne erfa­re noget om “tin­gen i sig selv”. I en efter­føl­gen­de arti­kel vil vi føl­ge hans sejlads ind i det “tåge­hav”, hvor vi dre­vet af vort men­ne­ske­li­ge væsen stræ­ber mod det ube­tin­ge­de. Vi vil på den måde få at se, at Kants tænk­ning i Kri­tik­ken af den rene for­nuft – ud over det meget tek­nisk-teo­re­ti­ske ind­hold – er en filo­so­fi om men­ne­sket, dets erken­del­se – og dets opga­ver.

1. Referencer til KrV i tek­sten hen­vi­ser til side­tal­le­ne i dis­se to for­skel­li­ge udga­ver. Kants bog, Pro­leg­o­me­na zu einer jeden künf­ti­gen Metap­hy­sik, die als Wis­sens­chaft wird auftre­ten kön­nen (“Ind­le­den­de bemærk­nin­ger til enhver frem­ti­dig meta­fy­sik, der vil kun­ne optræ­de som viden­skab”) (1783), cite­res efter Aka­de­mi­ud­ga­ven (Ak.), bind IV.
2. Dette kan ses som en rekon­struk­tion hos Kant af Newtons abso­lut­te rum og tid, og også som grund­la­get for Kants opfat­tel­se af geo­me­tri og arit­me­tik og deres anven­de­lig­hed på vir­ke­lig­he­den, vi erfarer.
3. Modsat Hume, som hav­de udledt årsag og virk­ning ud fra før og efter.
4. Som altid i KrV går Kant hin­si­des den klas­si­ske logik, når begre­ber­ne skal hand­le om noget vir­ke­ligt. En rent logisk opfat­tel­se af moda­li­tet, fx hos Chri­sti­an Wol­ff, byg­ge­de på mod­si­gel­ses­prin­cip­pet. Wol­ff for­stod det muli­ge som det, der ikke inde­hol­der en selv­mod­si­gel­se. Det nød­ven­di­ge som det, hvis nega­tion impli­ce­rer en kon­tra­dik­tion, og det til­fæl­di­ge som det, hvis mod­sæt­ning er lige så mulig, som det selv er. Alt, hvad der er muligt, er en ting, om end kun en ind­bildt. Hvad der hver­ken er, eller er muligt, er intet.