Cassirer og De symbolske formers filosofi genbesøgt i anledning af 100-års-jubilæet

I anled­ning af 100-års-jubilæ­et for Die Phi­los­op­hie der sym­bo­li­s­chen For­men (1923) vil jeg her udlæg­ge de filo­so­fi-inter­ne årsa­ger til, at Ernst Cas­si­rer (1874–1945) udvik­ler sin filo­so­fi­ske inte­res­se fra natur­vi­den­ska­ber­ne – inklu­si­ve deres histo­ri­ske udvik­ling og erken­del­ses­pro­blem – til den såkald­te kul­tur­fi­lo­so­fi. I Die Phi­los­op­hie der sym­bo­li­s­chen For­men syn­te­ti­se­rer Cas­si­rer sine epi­ste­mo­lo­gi­ske over­vej­el­ser over natur­vi­den­ska­ber­ne med nye ind­sig­ter i erken­del­ses­pro­ble­met, som det­te stil­ler sig for dag­ligs­pro­get og den myti­ske tænk­ning. En dri­ven­de årsag her­til er hans for­ud­gå­en­de dis­kus­sion af moder­ne sym­bol­lo­gik og fysik.

Cas­si­rers ide­a­li­sti­ske arv

I 1923 udgav Ernst Cas­si­rer det før­ste bind af De sym­bol­ske for­mers filo­so­fi med under­tit­len Spro­get. I 1925 og 1929 fulg­te Den myti­ske tænk­ning og Erken­del­sens fæno­meno­lo­gi. Under­tit­ler­ne røber, at Cas­si­rers filo­so­fi­ske inte­res­ser fav­ner bredt. For en af de før­ste filo­so­fi­ske beskæf­ti­gel­ser med spro­get som det pri­mæ­re under­sø­gel­ses­ob­jekt skal vi til­ba­ge til Johann Gott­fri­ed Her­ders Die Ursprung der Spra­che fra 1769. Sidst en tysk filo­sof udgav et værk med myten som omdrej­nings­punkt, var Fri­edrich Wil­helm Schel­lings Die Phi­los­op­hie der Myt­ho­lo­gie fra 1841. Og med begre­bet fæno­meno­lo­gi i sid­ste binds under­ti­tel under­stre­ger Cassirer,1Ernst Cas­si­rer, Die Phi­los­op­hie der sym­bo­li­s­chen For­men. Phä­no­meno­lo­gie der Erken­nt­nis, Gesam­mel­te Wer­ke, Band 13 (Ham­burg: Felix Mei­ner Ver­lag, [1929] 2002), 13. Refe­ren­cer til Gesam­mel­te Wer­ke for­kor­tes “ECW [bind­num­mer], [side­tal]” (her: ECW 13, 13). at han refe­re­rer til­ba­ge til Georg Wil­helm Fri­edrich Hegels gen­nem­brud­s­værk, Die Phä­no­meno­lo­gie des Gei­stes fra 1807, og ikke sin sam­tids fæno­meno­lo­gi som den blev udfol­det af Edmund Hus­serl. Med tit­ler­ne under­stre­ger Cas­si­rer sin filo­so­fi­ske for­bin­del­se til tysk ide­a­li­stisk filo­so­fi. Uag­tet den filo­so­fi­hi­sto­ri­ske linje til­ba­ge til klas­sisk tysk ide­a­lis­me er val­get af under­sø­gel­ses­gen­stan­de sær­egent i star­ten af det 20. århund­re­de. Men for Cas­si­rer er det oplagt, at sprog og myte er dele af erken­del­sens fæno­meno­lo­gi, for­di den­ne må inde­hol­de men­ne­skets mang­fol­di­ge veje til vir­ke­lig­heds­be­gri­bel­se.

Hegels ide­al om filo­so­fisk tota­li­tet udgør et cen­tralt motiv for De sym­bol­ske for­mers filo­so­fi. Cas­si­rer frem­hæ­ver, at Hegel “stil­ler for­drin­gen til [fæno­meno­lo­gi­en], at den skal oms­pæn­de tota­li­te­ten af ånde­li­ge for­mer, og den­ne tota­li­tet kan iføl­ge ham ikke bli­ve syn­lig på anden vis end ved over­gan­gen fra den ene til de øvri­ge former”.2ECW 13, VIII. Alle cita­ter er over­sat af EOP. I lig­hed med Hegel sæt­ter Cas­si­rer sig for at bestem­me de inter­ne for­bin­del­ser, over­gan­ge og betyd­nings­for­skyd­nin­ger mel­lem de sym­bol­ske for­mer, som for Cas­si­rer er sprog, myte, reli­gion og viden­skab. Ide­a­let er gene­a­lo­gisk at for­stå erken­del­sen i sin “pro­ceska­rak­ter” og fylde.3Ernst Cas­si­rer, Die Phi­los­op­hie der sym­bo­li­s­chen For­men. Das myt­hi­s­che Den­ken, Gesam­mel­te Wer­ke, Band 12 (Ham­burg: Felix Mei­ner Ver­lag [1925] 2002), IX. Der­med mener han, at filo­so­fi­ens opga­ve er at begri­be de logi­ske og histo­ri­ske udvik­lin­ger af hver enkel form og udvik­lin­ger­ne på tværs af de sym­bol­ske for­mer. Hver enkel sym­bolsk form er en sær­egen vej til betyd­ning og skal for­stås i sin sære­gen­hed igen­nem det, Cas­si­rer kal­der en “præg­ning til væren”. De enkel­te sym­bol­ske for­mer ska­ber vores vir­ke­lig­hed og vores mulig­hed for at erken­de den­ne, og er såle­des alle imma­nen­te dele af en pro­ces, “i hvil­ken vir­ke­lig­he­den kon­sti­tu­e­rer sig for os som […] en mang­fol­dig­hed af gestalt­nin­ger, der ikke desto min­dre til sidst er knyt­tet sam­men gen­nem en enhed af betydning”.4Ernst Cas­si­rer, Die Phi­los­op­hie der sym­bo­li­s­chen For­men. Die Spra­che, Gesam­mel­te Wer­ke, Band 11 (Ham­burg: Felix Mei­ner Ver­lag [1923] 2002), 41. Cas­si­rers gene­a­lo­gi­ske under­sø­gel­se adskil­ler sig fra Nietzs­ches (og siden­hen Foucaults) ved at insi­ste­re på, i for­læn­gel­se af Hegel, at den logisk-ratio­na­li­sti­ske kom­po­nent sæt­ter enhed af betyd­ning som ori­en­te­rings­punkt for de histo­ri­ske under­sø­gel­ser.

Mens Cas­si­rer til­slut­ter sig Hegels ambi­tion kri­ti­se­rer han sam­ti­dig Hegel for en for ensi­dig til­gang til erken­del­sens pro­ceska­rak­ter. Iføl­ge Cas­si­rer ender Hegel med en endi­men­sio­nel for­stå­el­se af begrebs­dan­nel­se og betyd­ning, for­di han fører al betyd­nings­ska­bel­se til­ba­ge til begre­bets dialektik.5Cassirer skri­ver: “Så rig og mang­fol­dig fæno­meno­lo­gi­en er ind­holds­mæs­sigt, så er dens struk­tur dog under­lagt en ensi­dig og i en vis for­stand ens­for­mig lov – den dia­lek­ti­ske meto­des lov, der frem­stil­ler sig i begre­bets selv­be­væ­gel­ses bestan­di­ge ryt­me” (ECW 11, 13). Som vi skal se, er Cas­si­rers ana­ly­se af de tre cen­tra­le sym­bol­ske for­mer, sprog, myte og natur­vi­den­skab, ken­de­teg­net ved, at de udfol­der særeg­ne måder at ska­be betyd­ning på gen­nem for­skel­li­ge for­mer for begrebs­dan­nel­se. I for­bin­del­se med mytens betyd­nings­ska­bel­se argu­men­te­rer Cas­si­rer for, at Hegel i Fæno­meno­lo­gi­en tager udgangs­punkt i en på for­hånd ord­net abstrak­tion, idet ana­ly­sen begyn­der med “den san­se­li­ge bevidst­hed”, der eksi­ste­rer i en alle­re­de ord­net “iagt­ta­gel­ses­ver­den”. Iføl­ge Cas­si­rer er en nød­ven­dig for­ud­sæt­ning her­for, at den men­ne­ske­li­ge bevidst­hed har eksi­ste­ret i og til sta­dig­hed bebor “en sfæ­re af mytisk umiddelbarhed”.6ECW 12, XIII.

Cas­si­rers filo­so­fi­ske beskæf­ti­gel­se med mytens tænk­ning i kon­trast til spro­get og den mate­ma­ti­se­re­de natur­vi­den­skab udgør et argu­ment for, at den enhed af betyd­ning, som bin­der dis­se sam­men, ikke er en enhed i begrebs­dan­nel­se. Myten ska­ber betyd­ning, og dens begre­ber fun­ge­rer ander­le­des end dag­ligs­pro­gets begre­ber, der ska­ber betyd­ning på en ander­le­des måde end myten, og beg­ges begre­ber fun­ge­rer ander­le­des end natur­vi­den­ska­bens begre­ber. Det for­e­nen­de bånd er ikke en bestemt form for begrebs­dan­nel­se (ikke den hege­li­an­ske dia­lek­tik fx), men det for­ma­le grund­vil­kår for al betyd­nings­dan­nel­sen, nem­lig at de san­se­li­ge tegn trans­for­me­res til betyd­nings­bæ­re­re i de sym­bol­ske for­mers gestalt­nin­ger af vir­ke­lig­he­den. Alt det, vi men­ne­sker opfat­ter som betyd­ning, møder vi i form af san­se­li­ge tegn, der er præg­nan­te, for­di de er bære­re af ånde­lig betyd­ning: “[T]egnet er ikke blot tan­kens til­fæl­di­ge skal, men der­i­mod tan­kens nød­ven­di­ge og væsent­li­ge organ”.7ECW 11, 16. Der­med er de sym­bol­ske for­mers filo­so­fi en under­sø­gel­se af men­ne­ske­lig betyd­nings­ska­bel­se, som den­ne mani­feste­rer sig i mang­fol­di­ge ydre udtryk. Fæl­les for mang­fol­dig­he­den af betyd­nings­bæ­re­re er, at en ide­el form (dvs. en ånde­lig eller intel­li­gibel betyd­nings­en­hed) ytrer sig i og gen­nem et san­se­ligt tegn.

De sym­bol­ske for­mers filo­so­fi og natur­vi­den­ska­bens imma­nen­te skran­ke

Når Cas­si­rer ana­ly­se­rer dag­ligs­pro­gets og det myti­ske ritu­als betyd­ning, cen­tre­rer han sin filo­so­fi­ske inte­res­se i men­ne­skets ånde­li­ge og kro­p­s­ligt-san­se­li­ge eksi­stens i kul­tu­rens mang­fol­di­ge udtryks­for­mer. I sin for­ud­gå­en­de forsk­ning hav­de Cas­si­rer foku­se­ret på den mate­ma­ti­se­re­de natur­vi­den­skabs erken­del­se af natu­ren gen­nem filo­so­fi- og viden­skabs­hi­sto­ri­ske under­sø­gel­ser ved at føl­ge Leib­niz’ filo­so­fi i sin dis­serta­tion Leib­niz’ System in sei­nen wis­sensca­hft­li­chen Grund­la­gen (1903), i bogræk­ken Das Erken­nt­nis­pro­blem in der Phi­los­op­hie und der Wis­sens­chaft (udgi­vet i fire bind i åre­ne 1906, 1911, 1922, post­humt 1950), i en ræk­ke artik­ler og i det syste­ma­ti­ske værk Sub­stan­z­be­griff und Funk­tions­be­griff (udgi­vet i 1910). I sidst­nævn­te argu­men­te­rer Cas­si­rer for, at natur­vi­den­ska­ber­ne og den filo­so­fi­ske erken­del­se paral­lelt har udvik­let sig i ret­ning heni­mod lov- og funk­tions­be­gre­ber, hvor teo­re­tisk erken­del­se er en sine qua non-betin­gel­se for at opfat­te den sans­ba­re vir­ke­lig­hed.

Det er Cas­si­rers over­vej­el­ser over den mate­ma­ti­se­re­de natur­vi­den­skab, der gen­nem en umid­del­bart over­ra­sken­de ind­sigt fører til pro­jek­tet med De sym­bol­ske for­mers filo­so­fi. Som han argu­men­te­rer for i Zur Ein­ste­i­ni­s­chen Rela­ti­vität­st­he­o­rie fra 1920 udstil­ler den for­ry­gen­de for­kla­rings­kraft, som fysik­ken har opnå­et i og med rela­ti­vi­tet­ste­o­ri­en, fysik­kens for­kla­rings­mæs­si­ge begræns­ning. Filo­so­fisk bety­der det, at den kri­ti­ske erken­del­ses­te­o­ri bør udvi­de sit per­spek­tiv: “[I]det den til ful­de aner­ken­der den logi­ske betyd­ning af det mate­ma­tisk-fysi­ka­le objekt­be­greb, skal den sam­ti­dig begri­be den­ne betyd­ning i sin logi­ske betin­get­hed”.8Ernst Cas­si­rer, Zur Ein­stens­chen Rela­ti­vität­st­he­o­rie, Gesam­mel­te Wer­ke, Band 10 (Ham­burg: Felix Mei­ner Ver­lag [1920] 2001), 116. Rela­ti­vi­tet­ste­o­ri­en kan – popu­lært for­mu­le­ret – for­kla­re fysisk-kos­mi­ske begi­ven­he­der uaf­hæn­gigt af jor­den som obser­va­tions­ud­gangs­punkt og uaf­hæn­gigt af et san­sen­de og ople­ven­de men­ne­skes for­bin­del­se til jor­den. Den­ne til­nær­mel­se til et view from nowhe­re, som giver rela­ti­vi­tet­ste­o­ri­en sin fan­ta­sti­ske for­kla­rings­kraft, er betin­get af at abstra­he­re fra den men­ne­ske­li­ge obser­va­tør som et kro­p­s­ligt-følen­de væsen. Og på den­ne vis er rela­ti­vi­tet­ste­o­ri­en begræn­set til at for­kla­re kos­mos som et system af fysi­ske, kaus­a­le for­bin­del­ser, der ikke gri­ber den san­se­de og sub­jek­ti­ve ople­vel­se af vir­ke­lig­he­den fra et leve­væ­sens syns­punkt.

Ud af Cas­si­rers beskæf­ti­gel­se med de nye­ste land­vin­din­ger i natur­vi­den­ska­ber­ne vok­ser den ind­sigt, at enhver erken­del­ses­form, lige­gyl­dig hvor stærk en for­kla­rings­kraft den end må besid­de, også altid inde­hol­der en “imma­nent skran­ke” i for­hold til andre erkendelsesformer.9ECW 10, 114. Rela­ti­vi­tet­ste­o­ri­ens resul­ta­ter opnås ved at træ­de uden­for den såkald­te umid­del­ba­re men­ne­ske­li­ge erken­del­se. For eksem­pel gen­be­skri­ver rela­ti­vi­tet­ste­o­ri­en den sub­jek­tivt ople­ve­de tid som “den imag­i­næ­re ‘lys­vej’ (x4 = Ö‑1 ct)”.10ECW 10, 115. Med den­ne for­vand­ling af tids­vær­di­en

synes til­li­ge enhver “vir­ke­lig­hed” og enhver kva­li­ta­tiv bestemt­hed, som tiden besid­der som den indre sans’ form, som den umid­del­ba­re ople­vel­ses form, at være ble­vet til­in­tet­gjort. Den “begi­ven­he­der­nes strøm”, som psy­ko­lo­gisk set først udgør bevidst­he­den og som sådan ken­de­teg­ner den­ne, står stil­le: Bevidst­he­dens strøm er opløst i den mate­ma­ti­ske ver­dens­for­mels abso­lut­te stivhed.11ECW 10, 116.

Rela­ti­vi­tet­ste­o­ri­ens tids­be­greb kan ikke inde­hol­de psy­ko­lo­gisk ople­vet sub­jek­tiv tid og stø­der såle­des på sin “imma­nen­te skran­ke”. Også den sub­jek­ti­ve, ople­ve­de tid­ser­fa­ring viser sig begræn­set inden­for sin “imma­nen­te skran­ke”, når den kon­fron­te­res med rela­ti­vi­tet­ste­o­ri­ens tids­be­stem­mel­se. Med De sym­bol­ske for­mers filo­so­fi vil Cas­si­rer begri­be den natur­vi­den­ska­be­li­ge erken­del­se i sam­men­hæng med de man­ge øvri­ge for­mer for betyd­nings­ska­bel­se som en del af erken­del­sens tota­li­tet. Der­med er “kri­tik­ken af for­nuf­ten” udvi­det til en “kri­tik af kul­tu­ren”, der “søger at for­stå og efter­vi­se, hvor­dan al kul­tu­rens ind­hold, for så vidt som det­te ikke blot er enkelt­stå­en­de, for så vidt som det er begrun­det i et alment form­prin­cip, har en oprin­de­lig åndens hand­ling [Tat des Gei­stes] som forudsætning”.12ECW 11, 9.

Cas­si­rer hæv­der at give filo­so­fisk ind­sigt i plu­ra­li­te­ten af men­ne­ske­lig betyd­nings­dan­nel­se som en syste­ma­tisk enhed, der er dif­fe­ren­ti­e­ret i sig selv. Opga­ven er at begrun­de, hvor­dan hver enkel sym­bolsk form er en sær­egen vej til vir­ke­lig­heds­for­stå­el­se og sam­ti­dig i for­e­ning med alle øvri­ge sym­bol­ske for­mer udgør en syste­ma­tisk enhed. Teg­net og den mate­ri­el­le for­an­dring af de giv­ne ind­tryk til ånde­li­ge udtryk er det for­e­nen­de bånd i alle sym­bol­ske for­mer. Der­med er Cas­si­rers kul­tur­fi­lo­so­fi også et opgør med sin sam­tids grund­lagste­o­ri­er for erken­del­se, der i de logi­ske posi­ti­vi­sters ver­sion pege­de på fysik­ken som erken­del­sens sid­ste grund­lag og i de for­skel­li­ge livs­fi­lo­so­fi­ske ver­sio­ner udmær­ke­de livets oprin­de­lig umid­del­bar­hed som det natur­li­ge udgangs­punkt. Iføl­ge Cas­si­rer gør de sym­bol­ske for­mer begri­be­ligt, “hvor­dan i hver form en helt bestemt gestalt­ning ikke blot af ver­den men også en gestalt­ning til ver­den, til en objek­tiv menings­sam­men­hæng og en objek­tiv ansku­el­ses­hel­hed etab­le­rer sig”.13ECW 11, 9. For bed­re at for­stå Cas­si­rers pro­jekt er det der­for uom­gæn­ge­ligt at til­nær­me sig hans for­stå­el­se af begre­ber og tegn.

Kan­ti­a­nis­me og tan­kens dia­noia

En nød­ven­dig vej til at frem­hæ­ve Cas­si­rers nyska­bel­se i for­stå­el­sen af begre­ber og tegn er histo­ri­en om Cas­si­rer som nykan­ti­a­ner og yng­ste med­lem af Mar­burgsko­len ført an af Her­man Cohen (1842–1918) og Paul Natorp (1854–1924). I lig­hed med Cohen og Natorp tager Cas­si­rer sit afsæt i Kants kri­ti­ske trans­cen­den­tal­fi­lo­so­fi og i sær­de­les Kri­tik der rei­nen Ver­nunft, der pri­mært læses som en filo­so­fisk for­kla­ring af mulig­heds­be­tin­gel­ser­ne for den moder­ne natur­vi­den­skab. Iføl­ge Mar­burgsko­len revo­lu­tio­ne­re­de Kant filo­so­fi­en ved at for­mu­le­re den trans­cen­den­tale spør­gen til etab­le­re­de viden­ska­bers (logik­ken, mate­ma­tik­ken, natur­vi­den­ska­ben) mulig­heds­be­tin­ger.

Natur­vi­den­ska­ber­nes udvik­ling siden slut­nin­gen af 1700-tal­let udfor­drer dog Kants for­stå­el­se af for­hol­det mel­lem ana­ly­ti­ske og syn­te­tisk a pri­o­ri prin­cip­per. Alle­re­de Cohen og Natorp hav­de i lyset her­af son­dret mel­lem trans­cen­den­tal­fi­lo­so­fi­en som en meto­disk spør­gen og de spe­ci­fik­ke viden­ska­be­li­ge anta­gel­ser inde­holdt i Kri­tik der rei­nen Ver­nunft. Det ind­be­fat­te­de en trans­for­ma­tion af de rene ansku­el­ses­for­mer rum og tid og for­stan­dens 12 kate­go­ri­er fra ahi­sto­ri­ske nød­ven­di­ge syn­te­tisk a pri­o­ri for­ud­sæt­nin­ger til en anta­gel­se af, at erken­del­sens a pri­o­ri for­ud­sæt­nin­ger udvik­ler sig histo­risk i lig­hed med viden­ska­ber­ne. Det betød også en afvis­ning af den såkald­te to-stam­me­læ­re, hvor ansku­el­se og for­stand leve­rer de syn­te­tisk a pri­o­ri for­ud­sæt­nin­ger for erken­del­sen til for­del for at under­sø­ge, hvor­dan tænk­nin­gens domsakt er en gestal­ten­de mulig­heds­be­tin­gel­se for sans­ning. Det er såle­des den trans­cen­den­tal­fi­lo­so­fi­ske form for spør­gen frem for Kants kon­kre­te udmønt­ning her­af, som inter­es­se­rer Mar­burg­kan­ti­a­ner­ne. Der­for kal­der de sig kri­ti­ske ide­a­li­ster og insi­ste­rer på, at ide­a­lis­men er i en kon­ti­nu­er­lig udvik­ling fra Pla­ton og frem.14Se Ursu­la Renz, Die Ratio­na­lität der Kul­tur. Zur Kul­turp­hi­los­op­hie und ihrer transzen­den­talen Begrün­dung bei Cohen, Natorp und Casi­rer (Ham­burg: Felix Mei­ner, 2002) for en udlæg­ning af for­hol­det mel­lem Cohen, Natorp og Cassirer.

I bogen om Ein­ste­in frem­hæ­ver Cas­si­rer sin enig­hed med Cohen, der i Kants The­o­rie der Erfa­hrung fra 1902 beto­ne­de, at det var Pla­ton, der “som den før­ste skar­pt og klart” præ­ge­de erken­del­sens mest grund­læg­gen­de spørgs­mål om for­hol­det mel­lem teo­ri og empi­ri. Pla­ton for­mu­le­re­de enhver kri­tisk ide­a­lis­mes grund­an­ta­gel­se, idet han iføl­ge Cas­si­rer under­stre­ge­de

at det ikke er muligt at tæn­ke uden at tage udgangs­punkt i en eller anden san­sei­agt­ta­gel­se [Wahr­ne­hmung] […] Men funk­tio­nen “det logi­ske i os” består dog ikke i, at man fra “de lige styk­ker træ og sten” udle­der “ide­en om lig­hed”. Der­i­mod beva­rer den­ne funk­tion sig i son­drin­gen og i dom­men om det giv­ne i det iagt­ta­ge­de. Den­ne son­dring udgør tænk­nin­gens egent­li­ge grund­ka­rak­ter – som dia­noia, som discur­sus.15ECW 10, 21.

Når vi iagt­ta­ger vores omgi­vel­ser, ople­ver vi nog­le gan­ge, måske end­da ofte, at alt synes ord­net og selv­for­kla­ren­de. Det vir­ker, som om den san­se­de ver­den uaf­hæn­gigt af enhver for­nuf­tens ind­blan­ding viser sig. Dog skju­ler den­ne umid­del­bart selv­for­kla­ren­de san­se­de vir­ke­lig­hed tan­kens dia­noia. At det­te er til­fæl­det, kom­mer til udtryk, “når san­sei­agt­ta­gel­ser­ne mod­si­ger hin­an­den.” I sådan­ne til­fæl­de “træ­der tan­kens grund­læg­gen­de postu­lat, dens enheds­for­dring frem” for at ska­be orden.16ECW 10, 22. Det er såle­des tan­kens evne til at son­dre, kate­go­ri­se­re og syste­ma­ti­se­re, der er den bag­ved­lig­gen­de for­an­led­ning til, at vi som oftest ople­ver vores san­sei­agt­ta­gel­ser som selv­for­kla­ren­de. Cas­si­rers erken­del­ses­te­o­re­ti­ske inte­res­se angår den­ne tan­kens dia­noia, som iføl­ge ham pro­du­ce­rer erfa­rin­gens orden.

I De sym­bol­ske for­mers filo­so­fi under­sø­ger Cas­si­rer, hvor­dan tan­kens dia­noia udfol­der sig i kul­tu­rens plu­ra­li­tet af betyd­nings­for­mer. Den for­ud­gå­en­de filo­so­fi­ske beskæf­ti­gel­se med natur­vi­den­ska­ber­nes erken­del­se viser sig betyd­nings­fuld, idet Cas­si­rer i natur­vi­den­ska­ber­nes udvik­ling fin­der en bekræf­tel­se af, at for­bin­del­sen mel­lem san­sei­agt­ta­gel­se og teo­re­tisk orden er i en ved­va­ren­de udvik­ling og at den umid­del­ba­re san­se­op­le­vel­se til sta­dig­hed viger mere og mere til­ba­ge for teo­re­ti­ske model­ler. I slut­nin­gen af 1700-tal­let kun­ne Kant insi­ste­re på, at det eukli­di­ske rum med dets tre dimen­sio­ner udgør den syn­te­tisk a pri­o­ri for­ud­sæt­ning for enhver form for ydre vir­ke­lig­hed. I star­ten af det 20. århund­re­de bevi­ser rela­ti­vi­tet­ste­o­ri­en, at det mate­ma­tisk-fysi­ske rum­be­greb ikke er begræn­set til at være tre­di­men­sio­nelt. Ind­sig­ten i natur­vi­den­ska­ber­nes udvik­ling giver såle­des Cas­si­rer (og Mar­burg­kan­ti­a­ner­ne) et stærkt argu­ment for at nedt­o­ne Kants trans­cen­den­tale æste­tik.

Des­u­den frem­hæ­ver Cas­si­rer, at vi ved at stu­de­re natur­vi­den­ska­bens begrebs­dan­nel­se – og det er et af hove­d­ar­gu­men­ter­ne i Sub­stan­z­be­griff und Funk­tions­be­griff – kan argu­men­te­re for sub­stan­son­to­lo­gi­ens begræns­nin­ger. Hvor logik ind­til Rus­sells (og Fre­ges) udvik­ling af for­mal­lo­gik var lig med syl­lo­gis­me­lo­gik, der dan­ner et logisk argu­ment for at begri­be den ydre vir­ke­lig­hed som opdelt i sub­stan­ser, udgør sym­bol­lo­gik­ken og dens mate­ma­ti­se­re­de funk­tions­be­gre­ber et argu­ment for, at sel­ve sub­stans­be­gre­bet er epi­ste­misk (og onto­lo­gisk) fejl­ag­tig. Kri­tik­ken af, at sans­nin­gen deler sig i empi­risk sel­vind­ly­sen­de sub­stan­ti­el­le dele, har en lang histo­rie bag sig. Grund­læg­gen­de mener Cas­si­rer, at asso­ci­a­tions- og abstrak­tions­te­o­ri­er “for­dunk­ler den­ne [begre­bets logi­ske] opga­ve, idet de for­veks­ler de kate­go­ri­a­le for­mer, som bestemt­he­den i san­sei­agt­ta­gel­sens ind­hold beror på, med dele af selv­sam­me sanseiagttagelsesindhold”.17Ernst Cas­si­rer, Sub­stan­z­be­griff und Funk­tions­be­griff, Gesam­mel­te Wer­ke, Band 6 (Ham­burg: Felix Mei­ner Ver­lag [1910] 2000), 14. Mens en sådan kri­tik kan føres til­ba­ge til Pla­ton, har både den moder­ne mate­ma­ti­se­re­de natur­vi­den­skab og den moder­ne logik skabt helt nye og over­be­vi­sen­de værk­tø­jer til at føre kri­tik­ken.

Det mate­ma­ti­ske begreb

Kort efter at Ber­trand Rus­sell udgav The Prin­cip­les of Mat­he­ma­ti­cs i 1903, hvori han for­mu­le­rer grund­la­get for sin ver­sion af den moder­ne sym­bol­lo­gik, skrev Cas­si­rer i artik­len “Kant und die moder­ne Mat­he­ma­tik” fra 1907 en læn­ge­re kri­tisk under­sø­gel­se af Rus­sells argu­men­ter og den fran­ske filo­sof Lou­is Cou­tu­rats ind­fø­ring i sam­me. Cas­si­rer er begej­stret for for­mu­le­rin­gen af en logik, der ende­gyl­digt bry­der med den ari­sto­te­li­ske syl­lo­gis­me­lo­gik. Han under­stre­ger, hvor­dan de meta­fy­si­ske grund­an­ta­gel­ser i Ari­sto­te­les’ filo­so­fi udgør ker­nen af syllogismelogikken.18Ernst Cas­si­rer, “Kant und die moder­ne Mat­he­ma­tik”, Gesam­mel­te Wer­ke, Band 9 (Ham­burg: Felix Mei­ner Ver­lag [1907] 1999), 42. Mens natur­vi­den­ska­ben siden renæs­san­cen ved­va­ren­de har udvik­let sig bort fra sub­stans­be­gre­bet og over mod et funk­tio­nelt lov­be­greb, har logik­ken været stag­ne­ret i syl­lo­gis­me­lo­gik­ken ind­til Rus­sells The Prin­cip­les of Mat­he­ma­ti­cs (og ikke mindst Gott­lob Fre­ges Begrif­f­schrift (1879) og Grund­la­gen der Arit­h­me­tik (1884), som Cas­si­rer refe­re­rer til i bogen Sub­stan­z­be­griff und Funk­tions­be­griff, en bog, der i man­ge hen­se­en­der kan siges at være et filo­so­fisk resul­tat af Cas­si­rers dis­kus­sion af Rus­sell).

Begrebs­dan­nel­sen i natur­vi­den­ska­ber­ne giver belæg for at opfat­te begre­ber som funk­tio­nel­le sam­men­hæn­ge, hvor det frem­brin­gen­de prin­cip er en lov, der bestem­mer alle enkel­tind­hold ved deres rela­tion til hin­an­den: “[D]et er ikke et fore­stil­lings­bil­le­des ‘almen­hed’, men der­i­mod rela­tions­prin­cip­pets almen­gyl­dig­hed, der udgør begre­bets karak­te­ri­sti­ske moment”.19ECW 6, 19. Det­te kan eksem­pli­fi­ce­res ved tal­be­gre­ber­ne. Hvis vi ser på reg­ne­styk­ket 2 + 1 = 3, for­an­le­des vi måske som John Stu­art Mill til at anta­ge, at vi her ikke har med defi­ni­tio­ner og begre­ber at gøre, men der­i­mod “en empi­risk kends­ger­ning, som vores rum­li­ge san­sei­agt­ta­gel­se ind­til nu ved­va­ren­de har frem­stil­let på den­ne sam­me måde”.20ECW 6, 28. Iføl­ge Mill er tal­le­nes betyd­ning abstra­he­ret fra den erfa­rings­sam­men­hæng, vi møder dem i. Der­for føl­ger det også, at “et nyt fysisk mil­jø, som vi måt­te bli­ve pla­ce­ret i, kun­ne for­an­le­di­ge, at sæt­nin­gen 2 × 2 = 5, vil­le være nøj­ag­tig lige så almin­de­lig og sel­vind­ly­sen­de, som den nu [i vores nuvæ­ren­de fysi­ske mil­jø] er ube­gri­be­lig og mod­sæt­nings­fuld for os”.21ECW 6, 28.

Sym­bol­lo­gik­ken og moder­ne arit­me­tik tager afstand fra “den­ne bed­ra­ge­ri­ske afbild­ning […] den­ne mill­ske små­stens og pebernøds-aritmetik”.22ECW 6, 29. At Mills psy­ko­lo­gisk-sensu­a­li­sti­ske anta­gel­se er fejl­be­hæf­tet, lader sig iføl­ge Cas­si­rer let efter­vi­se: “Tal­let 753684 er nøj­ag­tig lige så bestemt og tyde­ligt adskilt fra det fore­gå­en­de eller efter­føl­gen­de tal, som tre er adskilt fra to og fire. Men hvem vil­le evne at frem­vi­se det ‘san­se­ind­tryk’, der i ansku­el­sen adskil­ler de til­sva­ren­de mæng­der fra hinanden?”23ECW 6, 29. Grun­den til, at der ikke desto min­dre er til­hæn­ge­re af den sensu­a­li­sti­ske tal­te­o­ri, skyl­des, at “dom­mens ind­sats og arbej­de […] stil­tien­de er inde­holdt” i den psy­ko­lo­gi­ske abstraktion.24ECW 6, 30. Når der skal gene­ra­li­se­res fra de små tals san­se­ligt-ansku­e­li­ge frem­træ­den til de gene­rel­le tal­be­gre­ber, bli­ver sel­ve “funk­tio­nen, at tal­be­gre­ber­ne er gene­ra­li­ser­ba­re” skjult ind­op­ta­get, og der­med er “vej­en til en ren deduk­tiv opbyg­ning af tal­ri­get lagt fri”,25ECW 6, 31. og den sensu­a­li­sti­ske abstrak­tion er trå­dt i bag­grun­den for en begrun­del­se af lig­hed og for­skel mel­lem tal, der beror på tan­kens dia­noia.

Frem for den psy­ko­lo­gisk-sensu­a­li­sti­ske for­stå­el­se af tal som en slags sub­stan­ser, bør vi iføl­ge Cas­si­rer begri­be tal som rela­tions­be­gre­ber. Et tal opnår ikke sin bestemt­hed og betyd­ning ved at refe­re­re til en ydre mæng­de eller være gene­ra­li­se­ret fra en sådan ydre mæng­de. Tals bestemt­hed udsprin­ger fra deres defi­ni­tion, der byg­ger på en “orden”, der opstår gen­nem ræk­ke­re­la­tio­nen og den­nes progression.26ECW 6, 38. Hvis vi går til­ba­ge til Mills eksem­pel, 1 + 2 = 3, så udtryk­ker addi­tio­nen en bestemt måde at fort­sæt­te på. Vi kun­ne såle­des tæn­ke os en ræk­ke, der begynd­te med 0 + 1 = 1 og fort­sat­te med 1 + 1 = 2 for at nå til Mills reg­ne­styk­ke 1 + 2 = 3 og fort­sæt­te med 2 + 3 = 5, 3 + 5 = 8, 5 + 8 = 13 etc., hvor­med fibo­nac­ci-tal­ræk­ken frem­træ­der. Den orden, som opstår i fibo­nac­ci-tal­ræk­ken, frem­kom­mer ved, at sum­men af addi­tio­nen læg­ges sam­men med den fore­gå­en­de sum udtrykt ved xn = xn – 1 + xn – 2, hvor xn udtryk­ker tal­let n og xn – 1 er det fore­gå­en­de tal (n – 1) og xn – 2 er tal­let inden xn – 1 (n ‑2). Udvik­lin­gen af fibo­nac­ci-tal­ræk­ken er nøj­ag­tig bestemt, og overalt i sin eks­po­nen­ti­el­le udvik­ling kan vi tyde­ligt for­kla­re pro­g­res­sio­nen. Ræk­ken ken­des des­u­den som det gyld­ne snit, der geo­me­trisk kan udtryk­kes såle­des:

Fibo­nac­ci-spiral

Det enkel­te tal i fibo­nac­ci-tal­ræk­ken har en bestemt defi­ni­tion, for­di det ind­går i den arit­me­ti­ske orden. Men det selv­sam­me tal – fx 3 – kan ind­gå i andre tal­ræk­ker og opnå en anden men lige­så bestemt defi­ni­tion i den nye sam­men­hæng. Hvis vi for eksem­pel tæn­ker os tre­ta­bel­len, udtrykt ved xn = n × 3, så udvik­ler ræk­ken sig 1 × 3 = 3, 2 × 3 = 6, 3 × 3 = 9 etc. Her ind­går 3 både som et resul­tat af 1 × 3 og som det tal, ethvert andet tal i ræk­ken af natur­li­ge tal (hvoraf 3 igen er et) mul­ti­pli­ce­res med. Som både resul­tat, mul­ti­pli­ka­tions­tal og tal i ræk­ken af natur­li­ge tal er 3‑tallet bestemt defi­ne­ret og tyde­ligt adskilt fra alle øvri­ge tal i ræk­ken af natur­li­ge tal og som mul­ti­pli­ka­tions­fak­tor og resul­tat. 3‑tallet er såle­des ikke ken­de­teg­net ved en sub­stan­ti­el ker­ne, men der­i­mod ved den funk­tion, det ind­ta­ger i en bestemt pro­gres­siv orden. Og net­op ordensprin­cip­pet i enhver tal­ræk­ke, som 3 ind­går i, sik­rer, at 3 har både bestemt­hed og betyd­ning, der adskil­ler det fra ethvert andet tal i sam­me ræk­ke. Det bety­der, at

orden ikke er det, som umid­del­bart lader sig frem­vi­se i de san­se­li­ge ind­tryk, men ude­luk­ken­de er noget i kraft af den tan­ke­be­grun­de­de rela­tion, der ska­ber orde­nen. […] De man­ge­fold og mæng­der, der udgør orde­nens udgangs­punkt, er ikke empi­risk til ste­de, men der­i­mod ide­elt defi­ne­re­de ind­be­gre­ber, som fremadskri­den­de bli­ver kon­stru­e­ret iføl­ge en kon­stant regel ud fra en given fast­lagt begyn­del­se. I den­ne regel har alle de ægte “for­ma­le” bestem­mel­ser til­li­ge rod, som udmær­ker tal­ræk­ker og som over­ho­ve­det gør dis­se til grund­ty­pen på en begrebs­ligt erkendt og beher­sket sammenhæng.27ECW 6, 45.

Iføl­ge Cas­si­rer kan vi fra for­stå­el­sen af arit­me­ti­ske tal­ræk­ker opnå en gene­ra­li­ser­bar ind­sigt i, hvad et funk­tions­be­greb er. Det er en defi­ni­tion, der udpe­ger enkel­tind­hold ved at sæt­te dis­se i rela­tion til det ord­nen­de prin­cip, der ved hjælp af en kon­stant regel adskil­ler hvert enkelt ele­ment fra alle øvri­ge og sæt­ter det­te i for­hold til de øvri­ge ele­men­ter. Den kon­stan­te regel er ikke udledt af san­sei­agt­ta­gel­sen men der­i­mod den pro­du­ce­ren­de kraft, der lader san­sei­agt­ta­gel­sen frem­stå dif­fe­ren­ti­e­ret i enkel­tind­hold, der sam­ti­dig for­hol­der sig til hin­an­den i en bestemt orden: “Tal­let bety­der, som rent orden­stal betrag­tet, iføl­ge sit hele ind­hold intet andet end en plads” i rækken.28ECW 9, 49.

Det­te er grun­di­de­en, som Cas­si­rer blandt andet ved hjælp af sin læs­ning af Rus­sell udfol­der i Sub­stan­z­be­griff und Funk­tions­be­griff. For­mu­le­rin­gen af sym­bol­lo­gik­ken mulig­gør, at Cas­si­rer kan for­kla­re doms­funk­tio­nen som en ren form- og rela­tions­læ­re. Udvik­lin­gen heni­mod sta­dig mere spe­ci­a­li­se­re­de mate­ma­ti­ske lov- og funk­tions­be­gre­ber, som natur­vi­den­ska­ben har fulgt siden renais­san­cen, opnår med sym­bol­lo­gik­ken en begrun­del­se, som peger ud over natur­vi­den­ska­ber­ne. Sym­bol­lo­gik­ken “til­by­der et rige­re oplæg til at tæn­ke over de egent­li­ge erken­del­ses­kri­ti­ske pro­ble­mer og inde­hol­der en mere sik­ker ‘lede­t­råd’ end den Kant besad i og med sin tids tra­di­tio­nel­le logik”.29ECW 9, 43. I tred­je bind af De sym­bol­ske for­mers filo­so­fi frem­hæ­ver Cas­si­rer, at moder­ne logik er et “udtryk for ‘rela­tio­na­li­tet sim­pelt­hen’, under hvil­ket alle rela­tio­ner – de ‘tran­si­ti­ve’ lige­som de ‘intran­si­ti­ve’, de ‘sym­me­tri­ske’ og de ‘ikke-sym­me­tri­ske’ – ind­ord­ner sig som særtilfælde”.30ECW 13, 401. Det bety­der, at både begre­bet og sel­ve domsak­ten opfat­tes som funk­tio­nel­le ope­ra­tio­ner, der er fuld­kom­men uaf­hæn­gi­ge af den sub­stanslo­gi­ske fore­stil­ling om, at begre­ber er afbil­le­der af eksi­ste­ren­de dele af ver­den. “Den logi­ske forms her­re­døm­me” med­fø­rer, “at ved gen­ta­gen anven­del­se af grun­d­re­la­tio­nen kan ethvert ele­ment i et man­ge­fold udpe­ges gen­nem en ræk­ke af regel­mæs­si­ge skridt og ‘defi­ne­res’ gen­nem den­ne regelfølge”.31ECW 13, 402. Såle­des byder Cas­si­rer de tan­ke­red­ska­ber, som sym­bol­lo­gik­ken og den moder­ne mate­ma­tik opstil­ler, vel­kom­men. Men i mod­sæt­ning til Rus­sell, for hvem den­ne udvik­ling betød en afvis­ning af Kants filo­so­fi­ske pro­jekt, vil Cas­si­rer vise, hvor­dan selv­sam­me udvik­ling, rig­tigt for­tol­ket, er en bekræf­tel­se.

Trans­cen­den­tal­lo­gik­kens opga­ve

I sin dis­kus­sion af Rus­sells sym­bol­lo­gik i 1907 insi­ste­re­de Cas­si­rer på, at den skul­le for­tol­kes som den objek­ti­ve erken­del­ses logikeine Logik der gegenständ­li­chen Erken­nt­nis32ECW 9, 77. hvor­for for­mal­lo­gik­ken ikke udgør et system af til­fæl­di­ge rela­tio­ner. Den er rela­te­ret til den objek­ti­ve erken­del­se af vir­ke­lig­he­den i den for­stand, at den viden­ska­be­li­ge opbyg­ning af erfa­ring­ser­ken­del­sen byg­ger på mate­ma­tik­kens og logik­kens grundsynteser.33ECW 9, 78. Der­for er det en erken­del­ses­kri­tisk opga­ve at vise, hvor­dan logik og mate­ma­tik er dele af den trans­cen­den­tale logik, hvor fokus er at begrun­de mulig­he­den for syn­te­ti­ske dom­me a pri­o­ri. Det gæl­der om at begri­be, hvor­dan moder­ne logik og mate­ma­tik for­bin­des med “den kri­ti­ske tan­ke, at vores erken­del­ses grund­lag ikke ude­luk­ken­de stam­mer fra erfa­rin­gen, men vil have gyl­dig­hed for den­ne og ude­luk­ken­de gæl­de inden for erfa­rin­gens område”.34ECW 9: 78. Den­ne anta­gel­se står i grund­læg­gen­de mod­sæt­ning til Rus­sells opfat­tel­se af sym­bol­lo­gik­kens erken­del­ses­te­o­re­ti­ske sta­tus.

Rus­sell insi­ste­re­de på, at logik blot og bart udgør et system af hypo­te­ti­ske anta­gel­ser, der er udvik­let uaf­hæn­gigt af erfa­rin­gen og uden tan­ke på at skul­le fin­de anven­del­se men med intern kon­si­stens som ret­tes­nor. Logik og mate­ma­tik hand­ler ude­luk­ken­de om “begre­ber­nes orden; objek­ter­nes orden eller for­vir­ring kan ikke bestri­de dem og bør hel­ler ikke lede dem på afveje”.35ECW 9, 76. Cas­si­rer cite­rer Rus­sells berøm­te for­mu­le­ring: “[M]athematics may be defi­ned as the sub­ject in which we never know what we are tal­king about, nor whet­her what we are saying is true”,36ECW 9, 80–81. Ber­trand Rus­sell, “Recent Work on the Prin­cip­les of Mat­he­ma­ti­cs,” The Inter­na­tio­nal Mont­hly 4 (1901): 83–101. Genop­trykt som “Mat­he­ma­ti­cs and the Metap­hy­si­ci­ans”, i Mysti­cism and Logic and Other Essays (Lon­don, Long­mans, Gre­en & Co., 1918): 74–96, her: 75. for at under­stre­ge Rus­sells afkob­ling af mate­ma­tik­kens og logik­kens syste­mer fra den objek­ti­ve vir­ke­lig­hed. Anta­gel­sen af en sådan vil­kår­lig­hed i logik­kens system åbner iføl­ge Cas­si­rer døren for skep­ti­cis­men. For hvis vores begrebs­sprog ikke kan begrun­de, at de beskri­ver væsent­li­ge træk ved den objek­ti­ve vir­ke­lig­hed, at deres brug er under­støt­tet i den objek­ti­ve erfa­ring, så gives der ingen begrun­del­se for deres gyl­dig­hed, og enhver objek­tiv erken­del­se er et lyk­ke­træf af til­fæl­dig­he­der­nes gun­st.

Der­for vil Cas­si­rer tæn­ke for­mal­lo­gik­ken som del af trans­cen­den­tal­lo­gik­ken. Sam­ti­dig under­stre­ger Cas­si­rer, at det ikke er erfa­rings- og anven­del­ses­vi­den­ska­ber­nes opga­ve at dik­te­re, hvil­ke pro­ble­mer og spørgs­mål, der skal sty­re udforsk­nin­gen i mate­ma­tik og logik. Men den­ne fri­hed i forsk­nin­gen bety­der ikke en epi­ste­misk uaf­hæn­gig­hed fra erfa­rin­gen. For­bin­del­sen mel­lem de for­ma­le begre­ber i mate­ma­tik og logik og erfa­rings­vi­den­ska­ber­ne viser sig tyde­ligt, når vi ser til­ba­ge på mate­ma­tik­kens histo­ri­ske udvik­ling:

.[D]et er ube­stri­de­ligt, at i måden at opstil­le for­mod­nin­ger [om mate­ma­tik­kens prin­cip­per] har det blot­te vil­kår ikke her­sket. Dis­se prin­cip­per er ikke opstå­et på må og få, men der­i­mod har “ansku­el­sen” for os været det sid­ste sig­te­punkt, som vores begre­ber har skul­let leve op til. […] Det er utvivl­s­omt, at de tid­li­ge­re geo­me­tre har “ment” noget bestemt, når de har talt om punk­ter, lige linjer og flader.37ECW 9, 80.

Cas­si­rer kri­ti­se­rer såle­des Rus­sells empi­ri­sti­ske posi­tion for uden begrun­del­se eller argu­men­ta­tion at bry­de det­te for­bin­den­de “vin­culum sub­stan­ti­a­le”, der løber mel­lem begre­ber og erfa­ring og har fun­ge­ret som lede­t­råd for mate­ma­tik­kens hid­ti­di­ge udvikling.38Se ECW 13, 51 for uddybelse. Rus­sells opfat­tel­se er iføl­ge Cas­si­rer i mod­strid med den histo­ri­ske udvik­ling af mate­ma­tik­ken, hvor for­ud­sæt­nin­gen for enhver tid­li­ge­re gene­ra­tion af mate­ma­ti­ke­re har været, at de geo­me­tri­ske begre­ber spe­ci­fikt beskri­ver rum­met og gene­relt, at de mate­ma­ti­ske begre­ber er anven­de­li­ge på ansku­el­sen. Den er også i mod­strid med den rol­le, som mate­ma­tik­kens udvik­ling af begre­ber spil­ler for de eks­pe­ri­men­tel­le viden­ska­ber. At Ein­ste­ins spe­ci­el­le gene­rel­le rela­ti­vi­tet­ste­o­ri sim­pelt lader sig beskri­ve i det såkald­te min­kowski-rum er iføl­ge Cas­si­rer udtryk for, at der er en for­bin­del­se mel­lem (mate­ma­tisk) begreb og (objek­tiv) erfa­ring. For Min­kowski bety­der det, at “rum­met for sig og tiden for sig fuld­stæn­dig hen­syn­ker som skygger.”39Citeret i ECW 9, 86. Det er ikke et skræks­ce­na­rio for den kri­ti­ske ide­a­list, der alle­re­de er “ophørt med at tæn­ke rum og tid som ting i sig selv og hel­ler ikke for­står dem som empi­risk giv­ne gen­stan­de”, men i ste­det insi­ste­rer på, at “ide­er altid kun kan demon­stre­res i deres syste­ma­ti­ske fæl­les­skab og hel­hed som grund­mo­men­ter i den kon­kre­te-objek­ti­ve erkendelse”.40ECW 10, 86.

Iføl­ge Cas­si­rer bli­ver den kan­ti­an­ske trans­cen­den­tal­lo­gik, der vil begrun­de gyl­dig­he­den af begre­ber­nes beskri­vel­se af erfa­rin­gen, stad­fæ­stet af rela­ti­vi­tet­ste­o­ri­en, sym­bol­lo­gik­ken og den moder­ne mate­ma­tiks udvik­ling. Dis­se affir­me­rer, at vi i viden­ska­bens til­nær­mel­se mod en lov­mæs­sig beskri­vel­se af den objek­ti­ve vir­ke­lig­hed anta­ger, at vores mate­ma­ti­ske begre­ber poten­ti­elt vil kun­ne ind­fan­ge erfa­rin­gen. Såle­des for­tol­ker Cas­si­rer den nye­ste udvik­ling i mate­ma­tik, logik og fysik som bekræf­tel­ser af, at de syn­te­tisk a pri­o­ri dom­me fun­ge­rer som tan­kens dia­noia og er mulig­heds­be­tin­gel­ser for vores erken­del­se af den objek­ti­ve vir­ke­lig­hed.

Begrebs­dan­nel­se og sym­bol­ske for­mer

I dis­kus­sio­nen af Ein­ste­ins rela­ti­vi­tet­ste­o­ri udvi­der Cas­si­rer sin inte­res­se fra for­bin­del­sen mel­lem det mate­ma­ti­ske begreb og objek­tiv natur­vi­den­ska­be­lig erfa­ring til også at ind­be­fat­te den sub­jek­ti­ve erfa­ring af levet tid i det kro­p­s­ligt-san­se­de rum. Cas­si­rer frem­hæ­ver, hvor­dan fysik­ken qua rela­ti­vi­tet­ste­o­ri­en over­skri­der men­ne­skets umid­del­ba­re san­se­li­ge ansku­el­se, idet den som en grund­an­ta­gel­se byg­ger på det ikke-eukli­di­ske rum. Der­med fjer­ner fysik­kens for­kla­rin­ger sig grund­læg­gen­de fra men­ne­skets sub­jek­ti­ve erfa­rings­ver­den. For at kun­ne begrun­de både fysik­kens og den sub­jek­tivt ople­ve­de ver­dens rele­vans argu­men­te­rer Cas­si­rer for – som jeg beskrev i star­ten af den­ne arti­kel – at enhver teo­ri og enhver vir­ke­lig­heds­for­kla­ring har en imma­nent skran­ke, der afdæk­ker teoriens/forklaringens betin­get­hed i for­hold til andre teorier/forklaringer. Det er net­op det syste­ma­ti­ske for­hold mel­lem sådan­ne teorier/forklaringer, som Cas­si­rer vil udfor­ske gen­nem de sym­bol­ske for­mer. Cen­tralt står anta­gel­sen om plu­ra­li­tet i vores vir­ke­lig­heds­for­stå­el­se. Den syste­ma­ti­ske tota­li­tet af sym­bol­ske for­mer bety­der ikke ens­ar­tet­hed, men der­i­mod en plu­ra­li­tet af veje til erken­del­se af vir­ke­lig­he­den, som alle er med til at ska­be vores ver­dens­for­stå­el­se.

Udvik­lin­gen af begre­ber i mate­ma­tik­ken, logik­ken og natur­vi­den­ska­ber­ne har skabt de erken­del­ses­værk­tø­jer, som Cas­si­rer kan sæt­te i spil i De sym­bol­ske for­mers filo­so­fi. Hvor Cas­si­rer i Sub­stan­z­be­griff und Funk­tions­be­griff tog skar­pt afstand fra Mills små­stens- og peber­nøds-arit­me­tik, kaster han med ide­a­let om at ind­fan­ge de sym­bol­ske for­mer i deres tota­li­tet et ander­le­des blik på net­op den kro­p­s­ligt-san­se­li­ge for­stå­el­se af tal. Den pri­mæ­re årsag her­til er ikke en ny vene­ra­tion for sensu­a­lis­me, men der­i­mod en insi­ste­ren på, at “så læn­ge den filo­so­fi­ske betragt­ning ude­luk­ken­de for­hol­der sig til ana­ly­sen af den rene erken­del­ses­form og ind­skræn­ker sig til den­ne opga­ve, så læn­ge kan den naiv-rea­li­sti­ske ver­dens­for­stå­el­ses kraft ikke fuld­kom­men brydes”.41ECW 11, 9. Med den­ne indi­rek­te selv­kri­tik påpe­ger Cas­si­rer, at en iso­le­ret under­sø­gel­se af erken­del­ses­pro­ble­met i de mate­ma­ti­se­re­de natur­vi­den­ska­ber ikke er til­stræk­ke­lig, for­di den ude­luk­ken­de foku­se­rer på højt spe­ci­a­li­se­ret erken­del­se. De sym­bol­ske for­mers filo­so­fi skal ind­fan­ge plu­ra­li­te­ten i men­ne­skets vir­ke­lig­hed­ser­ken­del­se.

Den kri­tisk ide­a­li­sti­ske under­sø­gel­se skal vise, hvor­dan essen­ti­a­lis­me og sub­stan­son­to­lo­gi­ske anta­gel­ser for­teg­ner den fæl­les opga­ve, som al men­ne­ske­lig erken­del­se stræ­ber efter at udfyl­de. I sin mest alme­ne form kan den­ne opga­ve beskri­ves som det fæl­les “sig­te […] at omdan­ne den pas­si­ve ver­den af blot­te ind­tryk, som ånden først synes at være fan­get i, til en ver­den af rene ånde­li­ge udtryk”.42ECW 11, 10. Cas­si­rer ven­der sig mod dag­ligs­pro­gets vir­ken og gen­be­sø­ger rudi­men­tæ­re tal­for­stå­el­ser for dér at under­sø­ge de ånde­li­ge udtryk eller den tan­kens dia­noia, der er de kon­sti­tu­e­ren­de, ska­ben­de handling­er for deres opstå­en.

Tal spil­ler for Cas­si­rer en sær­lig rol­le, idet udgangs­punk­tet for ana­ly­sen af, hvor­dan dag­ligs­pro­get, myten, (natur)videnskaben og alle øvri­ge sym­bol­ske for­mer for­mår at gestal­te pas­si­ve ind­tryk til akti­ve udtryk og fore­stil­lin­ger, går gen­nem “ansku­el­ser­ne af rum, tid og tal”.43ECW 11, 147. Cas­si­rer under­sø­ger i før­ste og andet bind af De sym­bol­ske for­mers filo­so­fi gene­a­lo­gisk, og det vil sige histo­risk og logisk, hvor­dan ansku­el­ser­ne af rum, tid og tal har udvik­let sig i spro­gets og mytens begrebs­dan­nel­se. Såle­des bekræf­ter han ind­holds­mæs­sigt sensu­a­lis­mens anta­gel­se om, at vi får adgang til tal­be­gre­ber og til præ­di­ka­tio­ner om rum­me­lig­hed og tids­lig­hed gen­nem vores kro­p­s­ligt-san­sen­de gøren. Men Cas­si­rers for­kla­ring er ikke, at begre­ber­ne som afbil­le­der strøm­mer ud af asso­ci­a­tio­ner og san­se­mæs­si­ge lig­he­der. Tvær­ti­mod vil han vise, hvor­dan tan­kens dia­noia også i umid­del­bart san­se­ba­se­re­de opfat­tel­ser af tal, rum­me­lig­hed og tids­lig­hed er den vir­ken­de kraft.

Når Cas­si­rer sidestil­ler ansku­el­ser­ne af rum, tid og tal og insi­ste­rer på, at dis­se gestal­tes for­skel­ligt på tværs af de sym­bol­ske for­mer og til­li­ge udvik­ler sig gene­a­lo­gisk i hver enkel sym­bolsk form, vide­re­ud­vik­ler han Mar­burgsko­lens for­stå­el­se af ansku­el­sens rol­le. Den­ne ken­der vi fra Cas­si­rers kri­tik af Rus­sells afkob­ling af mate­ma­tik­kens og logik­kens tegn fra ansku­el­sen. For­hol­det mel­lem san­se­lig­hed og begre­ber er struk­tu­re­ret omkring ansku­el­ser­ne af rum, tid og tal, og det er i Mar­burgsko­le-sprog trans­cen­den­tal­lo­gik­kens opga­ve at begrun­de det­te. I Cas­si­rers kul­tur­fi­lo­so­fi­ske sprog er det filo­so­fi­ens cen­tra­le opga­ve at efter­vi­se det­te for­holds plu­ra­le udfol­del­se i de sym­bol­ske for­mer.

Mytens og Spro­gets begre­ber

Når Cas­si­rer til­går myten og spro­get som sym­bol­ske for­mer og under­sø­ger deres gene­a­lo­gi, er hans udgangs­punkt, at hver­ken myten eller spro­get i udgangs­punk­tet har et alle­re­de vel­e­tab­le­ret rela­tions­sy­stem (Bezugs­sy­stem) til rådig­hed. De vir­ker kon­struk­tivt til at opbyg­ge sådan­ne rela­tions­sy­ste­mer, der først mulig­gør udpeg­ning og omta­le af enkel­te objekter/handlinger/begivenheder/tilstande samt for­bin­del­ser mel­lem dis­se. Det er åben­lyst, at vi aldrig får adgang til oprin­del­sen af den men­ne­ske­li­ge evne til at gen­ska­be sit fysi­ske mil­jø som et sym­bolsk mil­jø fuld af beteg­nel­ser, præ­di­ka­tio­ner og tegn­bå­ren mening. Vi har kun adgang til de soci­a­le prak­sis­ser, der har efter­ladt sig mate­ri­el­le spor. Der­for byg­ger den gene­a­lo­gi­ske ana­ly­se af myte og sprog på sam­men­lig­nen­de ana­ly­ser af histo­ri­ske levn og eksi­ste­ren­de kul­tu­rer. Cas­si­rer rekur­re­rer på sin sam­tids etno­gra­fi og sprog­forsk­ning i lige så høj grad som levn og de viden­ska­ber, der for­sker i for­ti­dens kul­tu­rer. Dis­se sam­men­lig­nes i deres “mor­fo­lo­gi”, hvor­med Cas­si­rer argu­men­te­rer for en gene­a­lo­gisk udvik­ling i tegn­brug og rela­tions­sy­ste­mer.

Den mest oprin­de­li­ge form for præ­di­ka­tion, som Cas­si­rer mener præ­ger myten som sym­bolsk form, er “grund­mod­sæt­nin­gen mel­lem det ‘Hel­li­ge’ og det ‘Pro­fa­ne’ ”, som også udtryk­kes som en Ur-Teil­ung,44ECW 12, 94. der på tysk både hen­vi­ser til ur-deling og sel­ve doms­funk­tio­nen, idet det tyske ord for dom er “Urteil”. Det er såle­des Cas­si­rers påstand, at den struk­tu­ren­de tan­kens dia­noia i enhver mytisk for­stå­el­se af ver­den udsprin­ger fra den­ne grund­mod­sæt­ning:

Afson­drin­gen, der udfol­der sig i bevidst­he­den om det Hel­li­ge, er ren kva­li­ta­tiv. Ethvert nok så hver­dags­ligt ind­hold i til­væ­rel­sen kan opnå den udmær­ken­de karak­ter af hel­lig, så snart det fal­der ind under den spe­ci­fik­ke mytisk-reli­gi­øse blik­ret­ning – så snart et sådant ind­hold, frem for at til­hø­re den van­te omkreds af handling­er og virk­nin­ger, fra en eller anden side bli­ver gre­bet af den myti­ske “inte­res­se” […] Der­for er ken­de­teg­net “Hel­lig­hed” på intet tids­punkt eller på nogen måde ind­skræn­ket til bestem­te objek­ter eller objekt­grup­per […] Også myten viser sig som form- og menings­gi­ven­de, idet den afbry­der bevidst­heds­ind­hol­dets ens­for­mig­hed og lig­hed – idet den læg­ger bestem­te “værdi”-forskelle.45ECW 12, 89.

Den­ne son­dring fin­der sted i det soci­a­le liv, hvor­for myten også viser, hvor­dan der er en sam­ti­dig­hed og samvir­ken i udvik­lin­gen af soci­a­le handling­er og tænk­nin­gens kate­go­ri­er. Syn­te­sen mel­lem et objekt/en begivenhed/en hand­ling og præ­di­ka­tio­nen hel­lig frem­hæ­ver det­te objekt/denne begivenhed/handling som noget, der er værd at bemær­ke og mulig­gør såle­des yder­li­ge­re domsak­ter.

Vi har ikke adgang til en mytisk livs­ver­den, der er før­sprog­lig. Selv­om sto­re dele af den myti­ske betyd­nings­ska­bel­se er prak­tisk-hand­len­de gen­nem ritu­a­ler og koor­di­ne­ring af handling­er, er myten gen­nem­sy­ret af sprog. Når Cas­si­rer son­drer mel­lem myten og spro­get som sym­bol­ske for­mer er for­må­let såle­des ikke at påstå, at myten histo­risk-tids­ligt er før spro­get. Det er der­i­mod den gene­a­lo­gi­ske son­dring mel­lem to for­skel­li­ge måder, hvor­på en “gestalt­ning ikke blot af ver­den men også en gestalt­ning til ver­den, til en objek­tiv menings­sam­men­hæng og en objek­tiv ansku­el­ses­hel­hed etab­le­rer sig”.46ECW 11, 9.

Mytens præ­di­ka­tion adskil­ler sig fra spro­gets (og de øvri­ge sym­bol­ske for­mers) præ­di­ka­tion ved at dens grund­mod­sæt­ning ind­fan­ger og præ­ger men­ne­skets følel­ser, idet det hel­li­ge på en gang er det dra­gen­de og det skræm­men­de, et “myste­ri­um tre­men­dum” og “myste­ri­um fasci­nosum”:

Det er som om alt, hvad myten gri­ber, bli­ver truk­ket ind i den­ne son­dring […] De myti­ske livs­for­mers rig­dom og dyna­mik beror på, at den “accen­tu­e­ring” af til­væ­rel­sen, som udtryk­ker sig i begre­bet om det Hel­li­ge, vir­ker i sin fyl­de og ved­va­ren­de gri­ber nye områ­der og nye bevidst­heds­ind­hold. For­føl­ger man den­ne udvik­ling, så viser det sig, at der fin­des en umi­sken­de­lig ana­lo­gi mel­lem opbyg­nin­gen af den myti­ske objek­t­ver­den og opbyg­nin­gen af den empi­ri­ske objek­t­ver­den. I beg­ge hand­ler det om at over­vin­de iso­le­rin­gen af det umid­del­bart giv­ne – at begri­be hvor­dan alle enkel­te og særeg­ne ele­men­ter “væver sig til en helhed”.47ECW 12, 94–95.

Både spro­get og myten ska­ber adgang til begri­bel­se af vir­ke­lig­he­den ved at knyt­te præ­di­ka­ter på handling­er, objek­ter, begi­ven­he­der og til­stan­de og ska­be sam­men­hæng imel­lem dem. Det­te gør de ved hjælp af ske­ma­er for ansku­el­sen af rum, tid og tal: “Enhver sam­men­hæng, som ind­hol­det i den myti­ske såvel som den sprog­li­ge bevidst­hed grad­vist vin­der, kan kun opnås i dis­se for­mer for rum, tid, tal og kun ved at gå gen­nem dis­se. Men i måden at ska­be sam­men­hæng viser der sig igen en grund­for­skel” mel­lem myten og spro­get som sym­bol­ske former.48ECW 12, 95. Den myti­ske ansku­el­se ska­ber sam­men­hæng mel­lem til­træk­ning og fra­stød­ning – tænk blot på vores sam­tids astro­lo­gi, hvor stjer­ner­nes og pla­ne­ter­nes pla­ce­ring kan påvir­ke alt fra hus­køb til kær­lig­hed – og i Cas­si­rers ter­mi­no­lo­gi vir­ker den der­for gen­nem udtryks­funk­tio­nen. I mod­sæt­ning her­til ska­ber den sprog­li­ge ansku­el­se en repræ­sen­ta­tion af rum, tid, tal, hvori handling­er, objek­ter, begi­ven­he­der og til­stan­de eksi­ste­rer ved siden af hin­an­den som noget, der kan udpe­ges og omta­les uden at der sker en påvirk­ning gen­nem udpeg­nin­gen eller omta­len. Cas­si­rer under­stre­ger, hvor­dan spro­gets dif­fe­ren­ti­e­ring af ansku­el­sen udfol­der sig hen over “men­ne­skets egen krop, der tje­ner som udgangs­punkt for alle yder­li­ge­re steds­be­stem­mel­ser […] som en model, iføl­ge hvil­ken hele ver­den byg­ges op. Her i krop­pen besid­der men­ne­sket en oprin­de­lig ran­ge­ring af koor­di­na­tion, som igen og igen bru­ges som udgangs­punkt og til hvil­ken der kan ven­des tilbage”.49ECW 11, 157.

Vi ken­der den­ne tan­ke fra Geor­ge Lakof­fs body sche­ma, som han uden refe­ren­ce til Cas­si­rer udvik­le­de i bl.a. bogen Women, Fire, and Dan­gerous Things (1987). Men hvor Lakoff insi­ste­rer på, at spro­get for­bli­ver knyt­tet til kro­p­s­ske­ma­er og den umid­del­ba­re san­se­li­ge omver­den (som vi også så hos Mill), fast­hol­der Cas­si­rer, at spro­gets frem­stil­lings­funk­tion, der rig­tig nok er knyt­tet til den san­se­li­ge ansku­el­se, ikke er den ene­ste adgang til den san­se­li­ge ver­den. Vi kan til­gå den san­se­li­ge ver­den gen­nem mytens sym­bol­ske form (og udtryks­funk­tio­nen), lige­som vi kan til­gå den gen­nem den rene erken­del­se, som den udfol­der sig i de mate­ma­ti­se­re­de natur­vi­den­ska­ber og iføl­ge Cas­si­rer fun­ge­rer gen­nem en sær­egen betyd­nings­funk­tion – tænk blot på sym­bol­lo­gik­kens begre­ber i mod­sæt­ning til dag­ligs­pro­gets begre­ber. Her bli­ver men­ne­skets san­se­li­ge ansku­el­se poten­ti­elt over­skre­det uden, at den san­se­li­ge ver­den der­med også over­skri­des. Som vist oven­for tager fx rela­ti­vi­tet­ste­o­ri­en ikke udgangs­punkt i den men­ne­ske­li­ge sans­ning af ver­den, og dog beskri­ver rela­ti­vi­tet­ste­o­ri­en den san­se­li­ge ver­den fra et fysi­kalsk per­spek­tiv.

Her er ikke ste­det til at gå yder­li­ge­re ind i, hvor­dan Cas­si­rer ana­ly­se­rer spro­get og myten som sym­bol­ske for­mer. For­hå­bent­lig har det­te rids givet lyst til at læse Cas­si­rer selv. Jeg har præ­sen­te­ret Cas­si­rers argu­ment for, at den men­ne­ske­li­ge erken­del­se er en betyd­nings­en­hed, der er dif­fe­ren­ti­e­ret i sig selv qua de for­skel­li­ge sym­bol­ske for­mer. Og de sym­bol­ske for­mer er under ved­va­ren­de udvik­ling, hvor­for vores vir­ke­lig­heds­be­gri­bel­se er både dyna­misk og per­spek­ti­visk uden at være rela­ti­vi­stisk.

1. Ernst Cas­si­rer, Die Phi­los­op­hie der sym­bo­li­s­chen For­men. Phä­no­meno­lo­gie der Erken­nt­nis, Gesam­mel­te Wer­ke, Band 13 (Ham­burg: Felix Mei­ner Ver­lag, [1929] 2002), 13. Refe­ren­cer til Gesam­mel­te Wer­ke for­kor­tes “ECW [bind­num­mer], [side­tal]” (her: ECW 13, 13).
2. ECW 13, VIII. Alle cita­ter er over­sat af EOP.
3. Ernst Cas­si­rer, Die Phi­los­op­hie der sym­bo­li­s­chen For­men. Das myt­hi­s­che Den­ken, Gesam­mel­te Wer­ke, Band 12 (Ham­burg: Felix Mei­ner Ver­lag [1925] 2002), IX.
4. Ernst Cas­si­rer, Die Phi­los­op­hie der sym­bo­li­s­chen For­men. Die Spra­che, Gesam­mel­te Wer­ke, Band 11 (Ham­burg: Felix Mei­ner Ver­lag [1923] 2002), 41.
5. Cassirer skri­ver: “Så rig og mang­fol­dig fæno­meno­lo­gi­en er ind­holds­mæs­sigt, så er dens struk­tur dog under­lagt en ensi­dig og i en vis for­stand ens­for­mig lov – den dia­lek­ti­ske meto­des lov, der frem­stil­ler sig i begre­bets selv­be­væ­gel­ses bestan­di­ge ryt­me” (ECW 11, 13).
6. ECW 12, XIII.
7. ECW 11, 16.
8. Ernst Cas­si­rer, Zur Ein­stens­chen Rela­ti­vität­st­he­o­rie, Gesam­mel­te Wer­ke, Band 10 (Ham­burg: Felix Mei­ner Ver­lag [1920] 2001), 116.
9. ECW 10, 114.
10. ECW 10, 115.
11. ECW 10, 116.
12. ECW 11, 9.
13. ECW 11, 9.
14. Se Ursu­la Renz, Die Ratio­na­lität der Kul­tur. Zur Kul­turp­hi­los­op­hie und ihrer transzen­den­talen Begrün­dung bei Cohen, Natorp und Casi­rer (Ham­burg: Felix Mei­ner, 2002) for en udlæg­ning af for­hol­det mel­lem Cohen, Natorp og Cassirer.
15. ECW 10, 21.
16. ECW 10, 22.
17. Ernst Cas­si­rer, Sub­stan­z­be­griff und Funk­tions­be­griff, Gesam­mel­te Wer­ke, Band 6 (Ham­burg: Felix Mei­ner Ver­lag [1910] 2000), 14.
18. Ernst Cas­si­rer, “Kant und die moder­ne Mat­he­ma­tik”, Gesam­mel­te Wer­ke, Band 9 (Ham­burg: Felix Mei­ner Ver­lag [1907] 1999), 42.
19. ECW 6, 19.
20. ECW 6, 28.
21. ECW 6, 28.
22. ECW 6, 29.
23. ECW 6, 29.
24. ECW 6, 30.
25. ECW 6, 31.
26. ECW 6, 38.
27. ECW 6, 45.
28. ECW 9, 49.
29. ECW 9, 43.
30. ECW 13, 401.
31. ECW 13, 402.
32. ECW 9, 77.
33. ECW 9, 78.
34. ECW 9: 78.
35. ECW 9, 76.
36. ECW 9, 80–81. Ber­trand Rus­sell, “Recent Work on the Prin­cip­les of Mat­he­ma­ti­cs,” The Inter­na­tio­nal Mont­hly 4 (1901): 83–101. Genop­trykt som “Mat­he­ma­ti­cs and the Metap­hy­si­ci­ans”, i Mysti­cism and Logic and Other Essays (Lon­don, Long­mans, Gre­en & Co., 1918): 74–96, her: 75.
37. ECW 9, 80.
38. Se ECW 13, 51 for uddybelse.
39. Citeret i ECW 9, 86.
40. ECW 10, 86.
41. ECW 11, 9.
42. ECW 11, 10.
43. ECW 11, 147.
44. ECW 12, 94.
45. ECW 12, 89.
46. ECW 11, 9.
47. ECW 12, 94–95.
48. ECW 12, 95.
49. ECW 11, 157.

Filosofiens institutionelle krise og evige overlevelse

Om filo­so­fi­en er død, spør­ger I? Nej. Filo­so­fi som tænk­ning dør ikke, før­end men­ne­skear­ten uddør. Selv­om det ikke kan ude­luk­kes, at men­ne­skear­tens frem­tid bli­ver kor­te­re end dens for­tid, idet kli­ma­for­an­drin­ger og inter­na­tio­na­le kon­flik­ter dystert præ­ger hori­son­ten, står filo­so­fi­en ikke for­an en mere nært fore­stå­en­de død end sel­ve men­ne­ske­he­den. Net­op på grund af den­ne kon­tekst har Vin­cent Hen­dri­cks også ret i at påpe­ge viden­ska­bens soci­a­le ansvar,1Vin­cent F. Hen­dri­cks, “Filo­so­fi i – og til – ver­den”, Tids­skrif­tet Para­doks, 1. juli 2021, ¶4. når talen er om uni­ver­si­te­tets uddan­nel­se af nye gene­ra­tio­ner af “fag­fi­lo­sof­fer”, som Kir­sten Hyld­gaard kal­der os, der er uddan­ne­de eller under uddan­nel­se i filo­so­fi ved et universitet.2Kir­sten Hyld­gaard, “Filo­so­fi og fag­fi­lo­so­fi”, Tids­skrif­tet Para­doks, 15. juli 2021, ¶1.

Filo­so­fi­ud­dan­nel­ser­ne på dan­ske stats­u­ni­ver­si­te­ter, betalt af skat­te­bor­ger­nes pen­ge, har både en for­plig­ti­gel­se i for­hold til viden­ska­bens soci­a­le ansvar og i for­hold til, at de stu­de­ren­de kan få et arbej­de efter endt stu­di­um. Og i den sam­men­hæng – alt­så på uni­ver­si­tets­ud­dan­nel­ser­ne i filo­so­fi – fin­des filo­so­fi­ens kri­se. For lige­som alle øvri­ge fag, der ikke med tyde­lig­hed kan efter­vi­se, at forsk­nin­gen og uddan­nel­sens kan­di­da­ter hjæl­per til med at skæp­pe i kas­sen til lan­dets BNP ved at gå fra forsk­ning til fak­tu­ra og fra stu­di­um til højind­komst­ar­bejds­ta­ger, er filo­so­fi som uni­ver­si­tets­fag ikke i høj kurs hos beslut­nings­ta­ger­ne. Det er desvær­re ikke et iso­le­ret dansk pro­blem, men en glo­bal ten­dens. I en sta­dig mere stramt øko­no­mi­sty­ret sam­fundsor­den er der min­dre plads til uddan­nel­ser, der ikke peger direk­te ind i et arbejds­mar­ked, lige­som der er min­dre for­stå­el­se for, at men­ne­sker kan væl­ge at læse en uddan­nel­se, for­di det inter­es­se­rer dem at bli­ve klo­ge­re på uddan­nel­sens ind­hold i sig selv.

Mel­lem sam­fun­dets krav og filo­so­fi­ens egen­vær­di

Kan den kri­se løses ved, at filo­so­fistu­di­er­ne ret­tes mere mod arbejds­mar­ke­det og sam­ti­dens grand chal­len­ges? Jeg er til­bø­je­lig til at sige både ja og nej. Natur­lig­vis skal vi, der uddan­ner andre men­ne­sker i filo­so­fi på lan­dets uni­ver­si­te­ter, være opmærk­som­me på, hvor­vidt den uddan­nel­se, vi til­by­der, for­be­re­der kan­di­da­ter­ne til et frem­ti­digt arbejds­liv, og hvor­vidt vores under­vis­ning lever op til viden­ska­bens soci­a­le ansvar. Men vi skal sam­ti­dig pas­se på, at under­vis­nin­gen ikke kom­mer til at løbe efter de nye­ste trends i sam­ti­den. Vi har et ansvar over for filo­so­fi­en som en lær­dom­stra­di­tion, der inde­bæ­rer, at uddan­nel­sen i filo­so­fi især er en kom­pe­tent ind­fø­ring i filo­so­fi­ens histo­rie og i filo­so­fi­ske dis­kus­sio­ner, uaf­hæn­gigt af, om de ind­går i de dags­or­dens­sæt­ten­de debat­ter. Der er ikke en direk­te linje fra læs­ning af filo­so­fi­ens klas­si­ske vær­ker til del­ta­gel­se i løs­nin­ger­ne af sam­ti­dens pro­ble­mer. Men der er en indi­rek­te linje, idet arbej­det med at til­eg­ne sig tænk­nin­gens histo­rie vil kun­ne befor­dre evnen til at tæn­ke over sam­ti­dens pro­ble­mer, for­di man som uddan­net i filo­so­fi har stif­tet bekendt­skab med mang­fol­di­ge tan­ke­sy­ste­mer og lært at stil­le spørgs­mål til det selv­føl­ge­li­ge. Den flek­si­bi­li­tet i tænk­nin­gen, som en per­son, der er træ­net i at læse filo­so­fi­ske vær­ker, opø­ver, kan bru­ges til at stil­le de nød­ven­di­ge kri­ti­ske spørgs­mål til vores indret­ning af sam­fun­det og vores brug af klo­dens res­sour­cer.

Kan­di­da­ter i filo­so­fi kan ofte bidra­ge med et ekstra reflek­sions­lag og en ander­le­des måde at stil­le spørgs­mål på. Ide­a­let er for mig, at kan­di­da­ter i filo­so­fi – i lig­hed med Sokra­tes, der i For­svarsta­len frem­stil­ler sig selv som en heste­brem­se, der hol­der bysta­ten Athen vågen – kan spør­ge bag­om de alle­re­de fast etab­le­re­de for­mer for under­sø­gel­ser af, om der er andre og bed­re måder at ind­ret­te vores sam­fund på. Men det kræ­ver natur­lig­vis, at de filo­so­fi­ske kan­di­da­ter har selv­til­lid, fag­lig stolt­hed og ikke mindst sæt­ter sig selv i spil som nog­le, der kan tæn­ke kri­tisk og stil­le rele­van­te spørgs­mål til størk­ne­de selv­føl­ge­lig­he­der. Det kræ­ver også, at spørgs­må­le­nes begrun­del­se er klar, så de kan åbne op for vig­ti­ge nor­ma­ti­ve dis­kus­sio­ner og hjæl­pe til at præ­ge sam­fun­det i ret­ning af stør­re ind­sigt.

Der­for er jeg ikke enig i, at vi skal kaste alle filo­so­fi­ens “læne­stols­me­to­der” over bord.3Se Hen­dri­cks, “Filo­so­fi i – og til – ver­den”, ¶11. Selv­om det øko­no­mi­sty­re­de sam­fund ikke ser med nåde på upro­duk­tiv reflek­sion, er det en essen­ti­el del af et oplyst sam­fund, at vi har men­ne­sker, der filo­so­fe­rer, og men­ne­sker, der beskæf­ti­ger sig med filo­so­fi­ens tan­ke­sy­ste­mer og rig­hol­di­ge histo­rie for deres egen skyld og for at vide­re­brin­ge dis­se til nye gene­ra­tio­ner. Og net­op for tiden, hvor poli­ti­ke­re som Hen­rik Dahl og Mor­ten Mes­ser­s­ch­midt har ind­vars­let og haft held til at få opbak­ning til et dema­go­gisk storm­løb på forsk­nings­fri­hed og spe­ci­fik forsk­ning, som ikke fal­der i deres smag, er det desto vig­ti­ge­re, at vi hol­der filo­so­fi­ens tra­di­tion for kri­tisk tænk­ning højt. Jeg er over­be­vist om, at alle os, der beskæf­ti­ger sig med filo­so­fi som stu­de­ren­de, kan­di­da­ter, under­vi­se­re og for­ske­re, har en vig­tig rol­le at spil­le i at bidra­ge til sam­funds­de­bat­ten med grun­di­ge ana­ly­ser og gode argu­men­ter som del i en man­ge­si­det dis­kus­sion af, hvor vi ønsker at bevæ­ge os hen som sam­fund, bor­ge­re og indi­vi­der. En uddan­nel­se i filo­so­fi er blandt andet en uddan­nel­se i at kun­ne ana­ly­se­re argu­men­ter og selv at kun­ne argu­men­te­re kon­si­stent og klart for sine syns­punk­ter. Det er ikke en uddan­nel­se til en bestemt nor­ma­tiv for­stå­el­se af sam­fund, men vi bør kun­ne bryste os af, at vi fag­fi­lo­sof­fer er en vig­tig del af det demo­kra­ti­ske sam­funds oply­ste debat­kul­tur.

Så for at afslut­te den­ne tan­keræk­ke om uni­ver­si­tets­fi­lo­so­fi­ens beret­ti­gel­se vil jeg under­stre­ge, at vi, der har det pri­vil­e­gi­um at have kun­net uddan­ne os i filo­so­fi, også har et ansvar for at balan­ce­re mel­lem på den ene side sam­fun­dets krav om nyt­te og bidrag til løs­nin­ger af tidens udfor­drin­ger (både i under­vis­ning og forsk­ning) og på den anden side for­plig­tel­sen over for for­mid­ling af filo­so­fi­en i sig selv.

Meta­fy­sik som natu­ran­læg

Lad mig ven­de til­ba­ge til, hvor­for filo­so­fi­en som tænk­ning ikke er døen­de, uan­set hvor tran­ge kår filo­so­fi som uni­ver­si­tets­ud­dan­nel­se og under­vis­nings­fag har i dag. I Pro­leg­o­me­na frem­hæ­ve­de Kant, at meta­fy­sik er et natu­ran­læg i mennesket.4Immanuel Kant, Pro­leg­o­me­na, AA IV: 279. Der­med udsag­de han umid­del­bart blot en selv­føl­ge­lig­hed. Vi dri­ves mod meta­fy­si­ske spørgs­mål, der ikke har empi­ri­ske svar. Vi spør­ger til livets mening og døde­ns betyd­ning uden at kom­me nær­me­re en defi­ni­tiv for­stå­el­se. Det geni­a­le ved Kants påpeg­ning af vores meta­fy­si­ske trang er hans for­slag til, hvor­dan vi bør ind­ret­te os med og kon­struk­tivt bru­ge vores meta­fy­si­ske spe­ku­la­tio­ner. Kant argu­men­te­re­de for, at den men­ne­ske­li­ge for­nuft ikke er en mono­li­tisk stør­rel­se, og sel­ve ind­sig­ten i for­nuf­tens for­skel­li­ge vir­ke­må­der blev en hjør­ne­sten i hans kri­ti­ske filo­so­fi, som net­op en for­nuf­tens selv­kri­tik og sam­ti­dig en kri­tisk ana­ly­se af mis­brug af for­nuf­ten.

Før­ste skridt i Kants løs­ning var at son­dre mel­lem for­stan­dens begre­ber og for­nuf­tens ide­er og at ind­skræn­ke sand­heds­for­drin­gen til de først­nævn­te, mens de sidst­nævn­te fik sta­tus af regu­la­ti­ve ide­al­fo­re­stil­lin­ger. Næste skridt blev taget med en kri­tik af den prak­ti­ske for­nuft, hvor Kant gav sit bud på, hvor­dan vi bør for­stå men­ne­ske­lig fri­hed og moralsk hand­len som sam­men­væ­ve­de måder at reflek­te­re over egne handling­er på. Sid­ste skridt tog Kant i kri­tik­ken af døm­me­kraf­ten, der viste end­nu to men­ne­ske­li­ge for­mer for ratio­na­li­tet, nem­lig den æste­ti­ske og den tele­o­lo­gi­ske reflek­sion. Der­med hav­de Kant udvik­let et filo­so­fisk red­skab til at ana­ly­se­re vores meta­fy­si­ske spørgs­mål, som, set fra hans filo­so­fi­ske stå­sted, des­u­den kun­ne sæt­te tyde­li­ge græn­ser for meta­fy­si­ske postu­la­ters for­dring på sand­hed.

Uan­set om man køber hele Kants trans­cen­den­tal­fi­lo­so­fi­ske argu­men­ta­tion, kom­mer man ikke udenom, at sel­ve hans ana­ly­se af for­skel­li­ge for­mer for ratio­na­li­tet, og deres merit­ter og begræns­nin­ger, har præ­get moder­ni­te­tens dis­kus­sio­ner af ratio­na­li­tet og meta­fy­si­ske spe­ku­la­tio­ner. Kant ana­ly­se­re­de – på moder­ni­te­tens præ­mis­ser – hvor­dan vi kan for­stå men­ne­skets trang til meta­fy­sisk spe­ku­la­tion, og han gav sit bud på, hvor­dan den­ne kan bru­ges kon­struk­tivt, lige­som han kri­ti­se­re­de dog­ma­ti­ske meta­fy­si­ske postu­la­ter, der under­mi­ne­rer vores myn­di­ge brug af egen for­nuft. Net­op den­ne del af Kants dis­kus­sion af meta­fy­sik­ken som et natu­ran­læg begrun­der både, hvor­for filo­so­fi som meta­fy­sisk spe­ku­la­tion og tænk­ning ikke udtør­rer, før­end men­ne­ske­he­den uddør, og hvor­for det er så utro­ligt vig­tigt, at vi kri­tisk ana­ly­se­rer egne og andres (eks­pli­cit­te eller impli­cit­te) meta­fy­si­ske udsagn. For mig at se er den vig­tig­ste poin­te at tage med her­fra, at vi i lig­hed med Kants ide­al om oplys­ning hele tiden spør­ger nys­ger­rigt og kri­tisk ind til begrun­del­ser­ne for ide­o­lo­gi­er, dog­mer og selv­føl­ge­li­ge anta­gel­ser og der­med åbner for en plu­ral dis­kus­sion af vores regu­la­ti­ve ide­a­ler og deres impli­ka­tio­ner.

Filo­so­fi og fag­fi­lo­so­fi i for­e­ning

Vi kan se den meta­fy­si­ske spe­ku­la­tions betyd­ning i vores ana­ly­se af udsagn. Når Tho­mas Schwarz Wentzer refe­re­rer til­ba­ge til Hegels smuk­ke beskri­vel­se af filo­so­fi­en som sin tid gre­bet i tan­ken, åbner han indi­rek­te op for en dis­kus­sion af, hvor­dan vi bør for­stå det­te billede.5Tho­mas Schwarz Wentzer, “Tænk­ning til tiden”, Tids­skrif­tet Para­doks, 8. juli 2021, ¶5. For er ide­en at fast­hol­de filo­so­fi­en som en reflek­sion over det, der alle­re­de har fun­det sted, eller er det et bil­le­de på, at vi kun er i stand til at udfol­de ide­a­ler om vores frem­tid med de red­ska­ber, som sam­ti­den brin­ger? Såle­des befin­der vi os ved det simp­le spørgs­mål til for­mu­le­rin­gen alle­re­de midt i en stør­re dis­kus­sion om vores mulig­he­der for at sva­re på sam­ti­dens udfor­drin­ger. Skal filo­so­fi­en for­val­te for­ti­den eller opstil­le ide­a­ler for frem­ti­den? Og kan vi over­ho­ve­det tæn­ke ud over egen sam­tid til egent­li­ge uto­pi­er? Mens sådan­ne spørgs­mål kan føre den spør­gen­de ind i mega­lo­man læne­stolstænk­ning, hvor begrebs­son­drin­ger ind­fø­res for deres egen skyld og der­for ender i det rene pin­de­hug­ge­ri, kan de også åbne vores selv­re­flek­sion, både som enkelt­men­ne­sker og som fæl­les­skab.

For­nuf­tens ide­er og vores ide­al­fo­re­stil­lin­ger om, hvor­dan noget bør være, kan ikke brem­ses af empi­ri­ske begrun­del­ser. Filo­so­fi­en kan altid spør­ge til begrun­del­sens grund og der­med åbne op for den meta­fy­si­ske spe­ku­la­tion igen. Og det er her, at fag­fi­lo­so­fi­en og filo­so­fi­en som tænk­ning møder hin­an­den. Idet vi hæger om tænk­nin­gens tra­di­tion og stil­ler kri­ti­ske spørgs­mål til dens begrun­del­ser, kul­ti­ve­rer vi men­ne­skets meta­fy­si­ske natu­ran­læg. Vi risi­ke­rer natur­lig­vis, at pro­fes­sio­nel­le filo­sof­fer for en tid pri­mært dis­ku­te­rer, hvor man­ge eng­le, der kan være på et knap­penåls­ho­ved. Men selv bag sådan­ne umid­del­bart skur­ri­le dis­kus­sio­ner fin­des vig­ti­ge poin­ter om sam­ti­dens opfat­tel­ser af, hvad der eksi­ste­rer og hvor­dan. For opta­ger eng­le, der ikke har en fysisk frem­træ­del­se, egent­lig rum? Og hvor­dan kan vi vide, at vi ikke er hjer­ner i kar? Hegels beskri­vel­se af filo­so­fi­en som sin tid gre­bet i tan­ken viser sig også i dis­se eksemp­ler fra Tho­mas Aqui­nas og Hilary Put­nam. I 1200-tal­let var eng­le en del af ver­dens beskaf­fen­hed, og i 1980’erne kun­ne man fore­stil­le sig en læge­vi­den­skab, der var i stand til at indu­ce­re ople­vel­ser til en hjer­ne i et kar.

Jan Faye argu­men­te­rer for, at filo­so­fi er en “psy­ko­lo­gisk trang til at fin­de sam­men­hæng og konsistens”.6Jan Faye, “Fin­des filo­so­fi­en om 50 år?”, Tids­skrif­tet Para­doks, 21. juli 2021, ¶17. Det er, som han også selv påpe­ger, i god tråd med Kants tan­ke om meta­fy­sik som natu­ran­læg. Men hvor Faye argu­men­te­rer for, at det­te natu­ran­læg skal for­kla­res og tøj­les natu­ra­li­stisk af robust viden fra natur­vi­den­ska­ber­ne, sær­ligt den evo­lu­tio­næ­re bio­lo­gi, insi­ste­re­de Kant på, at vores meta­fy­si­ske over­vej­el­ser er regu­la­ti­ve både for den fort­sat­te udvik­ling af natur­vi­den­ska­ber­ne og for vores tan­ker om vores per­son­li­ge og fæl­les eksi­stens. Det dybt fru­stre­ren­de og van­vit­tigt smuk­ke ved filo­so­fi­en er, at der kan argu­men­te­res for beg­ge dele og stil­les vel­be­grun­de­de kri­ti­ske spørgs­mål til beg­ge syns­punk­ter. I den for­stand inde­hol­der filo­so­fi som tænk­ning både en risi­ko for at fare vild i alle udsagns rela­ti­vi­tet og en reel mulig­hed for at ori­en­te­re sig. Jeg er over­be­vist om, at de fag­fi­lo­so­fi­ske uddan­nel­ser bidra­ger til at ska­be tan­ke­mæs­sig ori­en­te­ring, og der­for er det så vig­tigt at kæm­pe for deres over­le­vel­se og for uddan­nel­ser­nes kva­li­tet.