• Print

Livs- og dødsmetafysik: En kritisk læsning af dødens centrale rolle hos Georg Simmel


15. januar 2024

Den tyske filo­sof Georg Sim­mel bli­ver ofte anset for at være en af de fire grund­læg­ge­re af socio­lo­gi sam­men med svær­væg­te­re som Marx, Weber og Durk­heim. Alli­ge­vel har Sim­mel ikke den sam­me klas­si­ske sta­tus, hvil­ket for­ment­lig skyl­des, at han ofte er ble­vet anset som en usy­ste­ma­tisk tæn­ker med en meget essayi­stisk skrivestil.1Jürgen Haber­mas, “Georg Sim­mel on Phi­los­op­hy and Cul­tu­re: Postscript to a Col­lection of Essays”, i Cri­ti­cal Inquiry, 22, Spring (1996), 405–406. Teo­re­tisk hav­de Sim­mel også en aty­pisk pla­ce­ring mel­lem nykan­ti­a­nis­me og den såkald­te Lebens­phi­lo­so­phie, der var inspi­re­ret af tæn­ke­re som Goet­he, Scho­pen­hau­er, Nietz­sche, Berg­son og Dilt­hey. Heni­mod i slut­nin­gen af sit for­fat­ter­skab bevæ­ge­de Sim­mel sig bety­de­ligt nær­me­re Lebens­phi­lo­so­phie, hvil­ket især frem­går af Lebensans­chauung (The View of Life), der blev den sid­ste udgi­vel­se før hans død.2Originalt udgi­vet på tysk med Lebensans­chauung: Vier metap­hy­si­s­che Kapi­tel som den ful­de titel. Min arti­kel vil dog tage udgangs­punkt i John A. Y. Andrews og Donald N. Levins engel­ske over­sæt­tel­se udgi­vet som The View of Life. Det er også i det­te værk, at Sim­mel, i kapit­let “Death and Immor­ta­li­ty,” frem­sæt­ter døde­ns form­gi­ven­de rol­le inden for livet.3Før udgi­vel­sen af “Death and Immor­ta­li­ty” i The View of Life fra 1918 hav­de Sim­mel alle­re­de i 1910 publi­ce­ret en arti­kel kal­det “Zur Metap­hy­sik des Todes” i Log­os: Inter­na­tio­na­le Zeits­chrift für Phi­los­op­hie der Kul­tur, Band I, Heft 2 (Tübin­gen Uni­ver­sität Press, 1910), 57–70. Artik­len føl­ger kapit­let i The View of Life … Continue reading I den­ne arti­kel vil jeg for­sø­ge at kaste lys over den over­se­te tæn­ker Sim­mel og hans beskri­vel­se af døden i The View of Life. I den for­bin­del­se vil jeg også foku­se­re på Sim­mels for­stå­el­se af liv og for­mer, og på den måde for­sø­ge at vise en kon­ti­nu­i­tet i hans tænk­ning på tværs af for­skel­li­ge vær­ker. Til sidst vil jeg frem­hæ­ve rele­van­sen af Sim­mels livs- og døds­me­ta­fy­sik ved at anven­de den i en mere marxi­stisk-inspi­re­ret ana­ly­se af kli­ma­for­an­drin­ger, hvor mit fokus er nye fore­kom­men­de livs­for­mer i for­hold til kli­ma­kri­sens huma­ni­tæ­re aspek­ter og asym­me­tri­en mel­lem den for­ven­te­de leve­tid i nuti­dens indu­stri­lan­de over for udvik­ling­s­lan­de­ne, som er hår­dest ramt af de glo­ba­le kli­maæn­drin­ger.

For­mer, vita­le ener­gi­er og den aksi­a­le rota­tion

Før jeg kom­mer ind på Sim­mels for­stå­el­se af døden og dens form­gi­ven­de rol­le i for­hold til livet, vil jeg først beskri­ve nog­le gen­nem­gå­en­de ten­den­ser i hans socio­lo­gi­ske og filo­so­fi­ske for­fat­ter­skab. Til trods for at Sim­mel fluk­tu­e­re­de mel­lem vidt for­skel­li­ge emner, er hans for­fat­ter­skab ken­de­teg­net ved næsten altid at behand­le dets for­skel­li­ge gen­stan­de som sta­ti­ske for­mer med et leven­de og dyna­misk ind­hold. For­mer­ne er nær­mest iden­ti­ske med kan­ti­an­ske begre­ber, der i den men­ne­ske­li­ge for­stå­el­se for­e­nes med ansku­el­ser af objek­ter i tid og rum og dan­ner fun­da­men­tet for den men­ne­ske­li­ge orga­ni­se­ring af san­se­li­ge erfaringer.4Immanuel Kant, Cri­tique of Pure Rea­son (Cam­brid­ge: Cam­brid­ge Uni­ver­si­ty Press, 1998), 193–194, A51-52/B75-76. Hos Sim­mel er for­mer­ne anvendt på den kon­kre­te ver­den for at frem­stil­le en struk­tur til liv­strøm­nin­ger­nes man­ge instan­ser. Den stør­ste for­skel på Kant og Sim­mel er, at Kants begre­ber er stof­fets fort­sæt­ten­de for­ma­tion i den men­ne­ske­li­ge for­stå­el­se, hvor Sim­mels for­mer anven­des til at give struk­tur til virkeligheden.5Donald N. Levi­ne, “Sozi­o­lo­gie and Lebensans­chauung: Two Appro­a­ches to Synt­he­sizing ‘Kant’ and ‘Goet­he’ in Sim­mel’s Work”, i The­ory, Cul­tu­re & Socie­ty, 29, 7/8 (2012), 29–33.

Sim­mels form­be­greb skal meget bredt for­stås som de sam­le­de tota­li­te­ter af ind­hold og rela­tio­nel­le funk­tio­ner, der som grund­læg­gen­de kon­cep­ter er under­lig­gen­de for alle epi­ste­mo­lo­gi­ske og soci­a­le pro­ces­ser. Det skal her næv­nes, at Sim­mel med sit form­be­greb hen­vi­ser til man­ge for­skel­li­ge anven­del­ser, hvil­ket gør, at det er van­ske­ligt at sam­men­fat­te dem som et enty­digt kon­cept. Når han f.eks. socio­lo­gisk taler om geo­me­tri­ske for­mer, så mener han struk­tu­ren, hvor­på men­ne­sker ind­går i soci­a­le inter­ak­tio­ner som udveks­ling og sociabilitet.6Georg Sim­mel, “The Fields of Socio­lo­gy”, i The Socio­lo­gy of Georg Sim­mel (Glen­coe, Illi­nois: Nabu Press, 2011), 21–23. Mit fokus er på Sim­mels mere trans­cen­den­tale og vita­le form­be­greb, som både hen­vi­ser til vores mulig­hed for at kon­cep­tu­elt kate­go­ri­se­re og struk­tu­re­re den soci­a­le omver­den, men også måden, hvor­på for­mer opstår fra livs­strøm­me­ne af men­ne­ske­li­ge inter­ak­tion, som frem­dri­ver, men sam­ti­dig også udtøm­mer, trans­for­me­rer og erstat­ter dem.7Georg Sim­mel, The View of Life (Chi­ca­go: The Uni­ver­si­ty of Chi­ca­go Press, 2015), 14–15. Gen­nem­gå­en­de ser Sim­mel livets pro­ces­ser som en kon­ti­nu­er­lig strøm af vita­le ener­gi­er, hvor­fra ind­hol­det, der er for­e­net via for­mer­ne, udspringer.8Simmel, The View of Life, 25. Liv­strøm­nin­ger­ne, som Sim­mel også refe­re­rer til som ener­gi og vita­li­tet, skal for­stås som at være indi­vi­der­nes moti­va­tio­ner og følel­ser såsom kre­a­ti­vi­tet, længs­ler, ambi­tio­ner, begær, impul­ser og bestræ­bel­ser, der som et kraft­kvan­tum dri­ver livet til at over­skri­de egne rammer.9Simmel, The View of Life, 13. På den måde ansku­er Sim­mel livets dyna­mik som en kon­stant selv­trans­cen­dens gen­nem det dob­bel­te kon­cept af mere-liv og mere-end-liv, der mulig­gør, at livets strøm­nin­ger kon­ti­nu­er­ligt trans­cen­de­res via indi­vi­der­nes selvudfoldelse.10Simmel, The View of Life, 14. Mere-liv er den vita­le strøm­ning af det erfa­re­de og igang­væ­ren­de liv, som trans­cen­de­rer sig selv hori­son­talt ved at kre­e­re og destru­e­re for­mer. Mere-end-liv, på den anden side, er mulig­he­den for at bry­de livets græn­ser og der­ved trans­cen­de­re livets pro­ces ver­ti­kalt via sel­vud­fol­del­se. Hvor mere-liv under­støt­ter ego­ets indi­vi­du­a­li­tet i dets singu­læ­re vita­le strøm­ning, opret­ter mere-end-liv en sfæ­re for idéer, der, som ube­tin­ge­de objek­ter over den indi­vi­du­el­le strøm, gør men­ne­sket i stand til at gen­nem­bry­de livets grænser.11Med sine begre­ber om mere-liv og mere-end-liv tager Sim­mel udgangs­punkt i en syn­te­se af Scho­pen­hau­ers vil­je til liv og Nietzs­ches vil­je til magt, hvil­ket han gør læse­ren opmærk­som på i føl­gen­de citat: “Scho­pen­hau­er’s “will to life” and Nietzs­che’s “will to power” doub­t­less lie in the direction of con­cre­te ful­fil­l­ment of this … Continue reading De to dyna­mi­ske prin­cip­per skub­ber livets pro­ces­ser til at ophø­je for­mer for sel­vud­fol­del­se over det indi­vi­du­el­le livs strøm­nin­ger som objek­tivt aktu­a­li­se­ret mate­ri­el kultur.12Simmel, The View of Life, 14–17. Trans­for­ma­tio­nen, hvori­gen­nem for­mer­ne bli­ver objek­tivt uaf­hæn­gi­ge og over­leg­ne i for­hold til livet de udsprang fra, er hvad Sim­mel refe­re­rer til som den aksi­a­le rota­tion. For­mer­nes ven­ding fra noget, der er skabt af livet for livets for­måls­ret­tet­hed til deres egen ide­el­le gyl­dig­hed, bli­ver af Sim­mel anset som en histo­risk pro­ces, hvori kul­tu­rel mening og betyd­ning frembringes.13Simmel, The View of Life, 25–26.

Begre­ber­ne om for­mer, livs­strøm­nin­ger og livets selv­trans­cen­dens via dia­lek­tik­ken mel­lem mere-liv og mere-end liv gør Sim­mel i stand til at beskri­ve sam­funds­mæs­si­ge og soci­a­le livs­for­mer som sta­ti­ske og bestan­di­ge men aldrig liv­lø­se, da de altid er fyldt med livets vita­le ind­hold, hvil­ket er de dyna­mi­ske pro­ces­ser, som dri­ver de men­ne­ske­li­ge inter­ak­tio­ner og sel­vud­tryk. De vita­le kræf­ter pro­du­ce­rer soci­a­le for­mer som enten en instru­men­tal beskaf­fen­hed til at opfyl­de et spe­ci­fikt motiv eller som en ful­dendt moda­li­tet, hvor for­men er skabt ude­luk­ken­de til at udtryk­ke sel­ve moti­ver­ne. Med det­te mener jeg, at for­mer­ne, som iføl­ge Sim­mel altid udsprin­ger fra det leven­de liv, enten fun­ge­rer som for­måls­ret­te­de mid­ler til en mål­op­fyl­del­se eller som en sfæ­re for sel­vud­fol­del­se, hvor for­men bli­ver et mål i sig selv. Sim­mel beskri­ver kunst, poli­tik og viden­skab som sfæ­rer med mulig­hed for sel­vud­fol­del­se. Han kal­der dis­se sfæ­rer for ver­de­ner og uddy­ber vide­re, hvor­dan deres trans­for­ma­ti­ve og aksi­a­le omdrej­ning, hvor for­mer går fra at være skabt af livet for dets egen skyld til at være objek­tivt auto­no­me, er en histo­risk pro­ces, hvor betyd­ning og vær­di bli­ver skabt.14Simmel, The View of Life, 25–26. F.eks. er kun­star­ter som male­ri, skul­p­tur, og lit­te­ra­tur for­mer, da de kon­cep­tu­elt mulig­gør en struk­tu­re­ring af for­skel­li­ge udtryk som en hel­hed. Kunst der­i­mod udgør en ver­den, hvil­ket vil sige en tota­li­tet af for­skel­li­ge udtryk, som omgræn­ser en objek­tiv gyl­dig­hed, som i kun­stens til­fæl­det er æste­tisk værdi.15Simmel, The View of Life, 37. Ver­de­ner er kort sagt vir­ke­lig­he­den som en sam­let kon­ti­nu­er­lig hel­hed, der, ved at omgræn­se en bestemt objek­tiv gyl­dig­hed, aktu­a­li­se­rer ide­el­le for­ma­tio­ner.

Typisk eksi­ste­rer der imma­nen­te spæn­din­ger mel­lem for­mer­ne og livets vita­le ener­gi­er, hvil­ket dyna­misk dri­ver den kon­stan­te for­an­dring og vide­re­ud­vik­ling. Ægte­ska­bet er et godt eksem­pel på de nævn­te spæn­din­ger, da det som en form pålæg­ges indi­vi­der­ne, der med deres per­son­li­ge udvik­ling kan vok­se ud over for­mens faste og bestan­di­ge struk­tur. Det moder­ne ægte­par besid­der iføl­ge Sim­mel fle­re inkli­na­tio­ner mod fri­hed og lig­hed, imens det tra­di­tio­nel­le ægte­skabs form ikke giver til­stræk­ke­lig mulig­hed for den­ne per­son­li­ge udfol­del­se. Resul­ta­tet er, at det tra­di­tio­nel­le ægte­skabs form hal­ter bag­ef­ter indi­vi­der­nes per­son­li­ge vækst, hvil­ket gør at spæn­din­ger­ne mel­lem form og liv mani­feste­rer sig.16Georg Sim­mel, “The Iso­la­ted Indi­vi­du­al and the Dyad”, i The Socio­lo­gy of Georg Sim­mel (Glen­coe, Illi­nois: Nabu Press, 2011), 130–131; Georg Sim­mel, The Phi­los­op­hy of Money (Abing­don: Rout­led­ge, 2011), 503–504. Et andet eksem­pel er moden, hvor der eksi­ste­rer en spæn­ding mel­lem spe­ci­fi­ce­ring og gene­ra­li­se­ring, da indi­vi­det på den ene side er dre­vet af et ønske om per­son­lig dif­fe­ren­ti­e­ring via eksem­pel­vis påklæd­ning, mens moden som form på den anden side omhand­ler, at man kol­lek­tivt til­pas­ser sig en grup­pes, tids, eller et sam­funds normer.17Georg Sim­mel, “Fas­hion”, Ame­ri­can Jour­nal of Socio­lo­gy, 62, 6, (1957), 543. Spæn­din­ger­ne mel­lem for­mer­ne og deres ind­hold er afgø­ren­de for at for­stå, hvor­dan Sim­mel mener, at livet er i stand til kon­ti­nu­er­ligt at trans­cen­de­re sig selv. Det er også i den sam­men­hæng, at Sim­mels for­stå­el­se af døden spil­ler en cen­tral rol­le.

Døden som ibo­en­de og form­gi­ven­de afgræns­ning

Iføl­ge Sim­mel giver døden livet form ved at ska­be afgræns­nin­ger. Han klar­gør dis­se afgræns­nin­ger ved at frem­vi­se kon­tra­sten mel­lem orga­ni­ske og uor­ga­ni­ske krop­pes inter­ne og ekster­ne egen­ska­ber. For­skel­len mel­lem den uor­ga­ni­ske og den orga­ni­ske krop er, at hvor den uor­ga­ni­skes form ude­luk­ken­de er pro­du­ce­ret ekster­nt via en rum­lig modre­ak­tion på andre krop­pes udvi­del­se, så er den orga­ni­ske krop der­i­mod for­met af både rum­li­ge og tem­pora­le afgræns­nin­ger. Det er især den orga­ni­ske kro­ps tem­pora­le afgræns­nin­ger, der iføl­ge Sim­mel ska­ber en intern form, som er deter­mi­ne­ren­de for livets hel­hed:

The orga­nic body, how­ever, pro­du­ces its form from wit­hin; it stops growing when its inna­te for­ma­ti­ve ener­gies have rea­ched their limits, and these con­ti­nuous­ly defi­ne the par­ti­cu­lar man­ner of its extent. The con­di­tions of its overall exi­sten­ce are the same as the con­di­tions of its mani­fest form […].18Simmel, The View of Life, 63.

Sim­mels beskri­vel­se af den orga­ni­ske krop er for­holds­vis vag, men hans poin­te synes at være, at dens form opret­hol­der sig i dens eksi­ste­ren­de væren og den ibo­en­de begræns­ning, som ophø­ret af dens eksi­stens frem­sæt­ter. Da han er inter­es­se­ret i at under­sø­ge, hvor­dan døden giver livet form ved at sæt­te græn­ser, er hans fokus pri­mært den tem­pora­le afgræns­ning og måden, hvor­på den etab­le­rer en sfæ­re, hvori sel­ve krop­pen og dens fore­stå­en­de afslut­ning er det sam­me. For Sim­mel er døden der­med hver­ken blot en afslut­ning på livet eller en ekstern aktør, men en ved­hol­den­de og sam­men­væ­vet del af livet, som influ­e­rer hvert ene­ste moment fra begyn­del­sen til slutningen.19Simmel, The View of Life, 64. Han klar­læg­ger den­ne poin­te ved at skri­ve: “In eve­ry sing­le moment of life we are beings that will die, and each moment would be otherwi­se if this were not our inna­te con­di­tion, some­how ope­ra­ti­ve wit­hin it”.20Simmel, The View of Life, 64–65. Døden ope­re­rer inden for livet som en form­gi­ven­de betin­gel­se ved at etab­le­re tem­pora­le græn­ser. Den dan­ner ikke blot grund­lag for vores sid­ste øje­blik, men far­ver der­i­mod samt­li­ge leve­de momen­ter og giver på den måde livets hel­hed form.

Inter­es­sant nok væl­ger Sim­mel at under­støt­te sit argu­ment om døden som en ibo­en­de form­gi­ver ved at refe­re­re til en bio­lo­gisk beskri­vel­se af krop­pens grad­vi­se ned­bry­del­se. Han gør det­te ved at hen­vi­se til orga­ner­nes pato­lo­gi­ske ændrin­ger over tid som en slags evi­dens for, at døden ope­re­rer som en ibo­en­de og aktiv del af livets udvik­ling fra start til slut.21En kri­tik af argu­men­ter, som sam­men­blan­der en onto­lo­gisk under­sø­gel­se af døden med en ontisk evi­dens, ret­tes af Hei­deg­ger i Væren og Tid. Hei­deg­ger næv­ner direk­te Sim­mels navn i sine noter, hvil­ket for mig indi­ke­rer, at kri­tik­ken for­ment­lig er direk­te til­tænkt hans brug af bio­lo­gisk evi­dens i et meta­fy­sisk argu­ment … Continue reading For Sim­mel giver den­ne sam­men­lig­ning mening, da den leder til­ba­ge til den orga­ni­ske kro­ps rum­li­ge og tem­pora­le afgræns­nin­ger og der­ved frem­hæ­ver, hvor­dan den sam­men­hæn­gen­de suc­ces­sion af livets momen­ter er arran­ge­ret inden for både rum­li­ge og tem­pora­le græn­ser. Han argu­men­te­rer vide­re for, at den tem­pora­le afgræns­ning af at dø af alder­dom etab­le­rer en fuld­kom­men­hed til livets form, som er i kon­trast til den form­mæs­si­ge man­gel ved at dø plud­se­ligt i en ulyk­ke, hvor livet brat for­kor­tes af ekster­ne kræfter.22Simmel, The View of Life, 65. Den bio­lo­gi­ske evi­dens er vig­tig for Sim­mel, både for­di den gør ham i stand til at under­støt­te sine meta­fy­si­ske livs­for­mer med en mere jord­nær og bio­lo­gisk for­stå­el­se af døden, og for­di hans begreb om døden der­ved for­ank­res i hans over­ord­ne­de for­stå­el­se af rela­tio­ner­ne mel­lem for­mer­ne og livets ind­hold.

Døden, udø­de­lig­hed og det selv­trans­cen­de­ren­de liv

Iføl­ge Sim­mel mulig­gør døden livets fuld­kom­men­hed ved, at ego­et krystal­li­se­res via dets indi­vi­du­el­le ople­vel­ser. Med ego mener han men­ne­skets til­bli­vel­se som både en indre psy­ko­lo­gisk til­stand og en spe­ci­fik del af det ydre soci­a­le liv. Krystal­li­se­rin­gen skal for­stås sådan, at ego­et, med dets kon­ti­nu­er­li­ge ople­vel­se af den eksi­ste­ren­de kløft mel­lem dets uen­de­li­ge ønsker og den kun del­vi­se opfyl­del­se af dis­se, som livet til­by­der, kan løs­ri­ve sig fra livets pro­ces­ser, samt dets flyg­ti­ge og til­fæl­di­ge ind­hold, og for­stå sig selv som noget unikt og selvstændigt.23Simmel, The View of Life, 73–74. Han beskri­ver døde­ns rol­le i for­bin­del­se med løs­ri­vel­sen såle­des:

Just as […] death allows life to foun­der so as to per­mit the time­les­sness of its con­tents, as it were, to become free, so now, on the other side of the divi­ding line, death ter­mi­na­tes the seri­es of expe­ri­en­ce of par­ti­cu­lar con­tents wit­hout the­re­by cut­ting off the ego’s demand to per­fect itself [sich vol­len­den] fore­ver or to exist furt­her – the coun­ter­part of that timelessness.24Simmel, The View of Life, 74.

På den måde bli­ver fore­stil­lin­gen om udø­de­lig­hed en del af ego­ets løs­ri­vel­ses­pro­ces. Udø­de­lig­hed skal her ikke for­stås som evigt liv, men der­i­mod som at ego­et via de ube­tin­ge­de livs­for­mers udfol­del­ses­mu­lig­he­der kan gen­nem­bry­de døde­ns tem­pora­le afgræs­ning. Til at beskri­ve udvik­lin­gen, hvor livet trans­cen­de­res for­bi døde­ns græn­ser, vil jeg her ven­de til­ba­ge til Sim­mels form­be­gre­ber og ener­gi­mæs­si­ge livs­strøm­nin­ger og uddy­be, hvor­dan døde­ns inter­ne påvirk­ning af livet spil­ler en cen­tral rol­le i livets selv­trans­cen­dens og ska­bel­sen af betyd­ning og vær­di. Pro­ces­sen, der er en for­måls­ret­tet trans­cen­dens af natu­rens ener­gi­er, kan fore­kom­me på to måder. Den før­ste måde er via en trans­for­ma­tiv acce­le­ra­tion af et mate­ri­a­le til at opnå en ønsket effekt. Eksemp­ler på det­te kun­ne være indret­nin­gen af en bota­nisk have eller dyr­kel­sen af et frugt­træ, hvor råstof­fer i beg­ge til­fæl­de er taget ud af deres natur­li­ge kon­tekst og via men­ne­ske­lig kul­ti­ve­ring og orga­ni­se­ring vok­ser ud over deres begrænsninger.25Simmels for­måls­ret­tet kul­ti­ve­ring af natu­rens ener­gi­er træk­ker åben­lyst på Marxs beskri­vel­se af arbejds­pro­ces­sen som en bevæ­gel­se “…for at til­eg­ne sig natur­pro­duk­ter­ne i en form, der er til­lem­pet hans ege­ne behov”. (Karl Marx, Kapi­ta­len – Kri­tik af den Poli­ti­ske Øko­no­mi 1. Bog 2 (Køben­havn: Rho­dos, 1970), … Continue reading Sådan­ne pro­duk­ter, som vi trans­for­me­rer vores liv igen­nem, kal­der Sim­mel for objek­tiv kul­tur, hvil­ket vil sige, at de iføl­ge ham er histo­risk over­le­ve­ret via f.eks. sam­fund, insti­tu­tio­ner og undervisning.26Objektiv kul­tur kan på tysk over­sæt­tes til Zivi­li­sa­tion eller Sachkul­tur og beskri­ver de mere kol­lek­ti­ve, kon­ven­tio­nel­le og sæd­va­ne­mæs­si­ge aspek­ter af kul­tu­ren, hvil­ket hos Sim­mel skal for­stås i kon­trast til den sub­jek­ti­ves kul­turs per­son­li­ge og indi­vi­du­el­le indhold. En anden måde hvor­på kul­tur opstår, er iføl­ge Sim­mel ved at trans­for­me­re natu­ren til noget med en ibo­en­de idé eller mening:

By cul­ti­vat­ing objects, that is by increa­sing their value bey­ond the per­for­man­ce of their natu­ral con­sti­tu­tion, we cul­ti­va­te our­sel­ves: It is the same value-increa­sing pro­cess deve­l­o­ping out of us and retur­ning back to us that moves exter­nal natu­re or our own nature.27Simmel, The Phi­los­op­hy of Money, 484.

Sim­mel refe­re­rer her til, at vi ved at kul­ti­ve­re natu­ren på den anden måde ska­ber objek­ter i vores eget bil­le­de og der­i­gen­nem trans­cen­de­rer vores egne ener­gi­er hin­si­des deres natur­li­ge til­stand. Den kul­ti­ve­ren­de trans­for­ma­tion af os selv, som Sim­mel kal­der sub­jek­tiv kul­tur, sker med andre ord ved, at kre­a­ti­vi­te­ten og intel­lek­tet, som vi læg­ger i objek­tet, ven­der til­ba­ge til os som en selv­for­ma­tiv kul­ti­ve­ring og dan­nel­se, som bil­dung.28Simmel, The Phi­los­op­hy of Money, 484. Et eksem­pel på det­te kun­ne være ska­bel­se af et kunst­værk, hvor det sub­jek­ti­ve og per­son­li­ge ind­hold lagt i pro­ces­sen ven­der til­ba­ge til ska­be­ren og mulig­gør en vide­re selv­dan­nel­se. I for­hold til den aksi­a­le rota­tion er kunst et eksem­pel på en sfæ­re for dan­nel­se og sel­vud­fol­del­se, hvori­gen­nem idéer, vær­di og mening for­ø­ges og vide­re mulig­gør livets ver­ti­ka­le trans­cen­dens og løs­ri­vel­se, da kunst­vær­ket med det per­son­li­ge ibo­en­de ind­hold tem­poralt kan over­skri­de den indi­vi­du­el­le liv­strøm­nings flyg­tig­hed. Sim­mel synes her at argu­men­te­re for, at de ska­ben­de livs­for­mer (f.eks. bil­led­kun­sten) som hand­ling er et for­søg på at over­skri­de livets græn­ser og der­ved unds­lip­pe fore­stil­lin­gen om døden. Han skri­ver vide­re, at “[l]ife, which we consu­me in order to bring us clo­ser to death, we consu­me in order to flee it”.29Simmel, The View of Life, 70. Ved at sam­men­lig­ne livets flyg­tig­hed og døde­lig­hed med fore­stil­lin­gen om det udø­de­li­ge liv, frem­stil­ler Sim­mel yder­li­ge­re, at det rent fak­tisk er livets efe­me­ri­ske karak­ter, der moti­ve­rer vores søgen uden for dets for­mer:

If we lived fore­ver, life would pre­su­mably remain indi­stingu­is­hably fused with its value and con­tents, and no real impul­se at all would exist to imag­i­ne these out­si­de of the sing­le form in which we know them and can expe­ri­en­ce them infi­ni­te­ly. But in fact we die and the­re­by expe­ri­en­ce life as somet­hing acci­den­tal, somet­hing ephe­me­ral, somet­hing that, so to spe­ak, can also be otherwise.30Simmel, The View of Life, 71.

For det før­ste bety­der det­te, at ind­sig­ten i vores eksi­stens som en til­fæl­dig­hed gør os i stand til ska­be en mening af livets ind­hold, der over­skri­der dets tem­pora­le afgræns­ning og for det andet, at selv om døden far­ver hel­he­den af livet og dets ind­hold, så til­la­der livets form, at indi­vi­det i en kon­fron­ta­tion med døden kan aner­ken­de livets overflod.31Jeg for­står Sim­mels beskri­vel­se af livets til­fæl­dig­hed som at være nær Hei­deg­gers begreb om kastet­hed, der omhand­ler, hvor­dan til­ste­de­væ­ren fra føds­len til­fæl­digt er pla­ce­ret i ver­de­nen og kastet ind i dets i‑ver­den-væren (Hei­deg­ger, Væren og Tid, 162–163). Over­flo­den skyl­des, at sel­vud­fol­del­sens ophø­jel­se til objek­tiv og aktu­a­li­se­ret kul­tur for­ud­sæt­ter et fra­vær af livet, hvor­fra det opstod. Det tem­pora­le liv kan tage det tid­løst menings­ful­de ind­hold til sig igen og på den måde trans­cen­de­re uden at miste sig selv.32Simmels trans­cen­den­tale døds­op­fat­tel­se kan kon­tra­ste­res med Heid­deg­gers imma­nen­te for­stå­el­se, hvor døden er en uover­kom­me­lig mulig­hed: “Som væren­skun­nen for­mår til­ste­de­væ­ren ikke at pas­se­re for­bi døde­ns mulig­hed. Døden er mulig­he­den af den slet­te og ret­te til­ste­de­væ­rensu­mu­lig­hed” (Hei­deg­ger, … Continue reading Livet ful­den­der sig selv i sin rene­ste inten­si­tet via sel­vud­fol­del­sen, og på sam­me tid opnår det mening og vær­di. I den­ne sam­men­hæng er det vig­tigt at hæf­te sig ved, at for at livet over­ho­ve­det kan bli­ve opmærk­somt på sit eget ind­hold, må det først sepa­re­re sig fra sig selv som uaf­hæn­gigt, objek­tivt og aktu­a­li­se­ret ind­hold for der­ef­ter at tage det til­ba­ge. Sel­ve sepa­ra­tio­nen er, som Sim­mel beskri­ver den, gen­nem­ført i rela­tio­nen til døden, da det objek­ti­ve ind­hold i mod­sæt­ning til det enkel­te liv ikke er dødeligt.33Simmel, The View of Life, 71. Den opløf­ten­de ska­bel­se af vær­di og mening er der­for, iføl­ge Sim­mel, sam­spil­let mel­lem mere-liv og mere-end-liv, hvor døden gør os i stand til at adskil­le livets pro­ces fra dets ind­hold, for­di vi som indi­vi­du­el­le bære­re af livsind­hol­det er deter­mi­ne­ret til at skul­le dø. På den måde stop­per døden livets pro­ces­ser, men ikke deres betyd­nin­ger og ind­hold, hvil­ket gør os i stand til at efter­la­de vores aftryk på verdenen.34Simmel, The View of Life, 71. Jeg vil her påpe­ge, at Sim­mel kun berø­rer udø­de­lig­hed som en fore­stil­ling, og der­med skal den ikke for­stås rea­li­stisk, som et tid­løst ide­al eller en for­læn­gel­se af det jor­di­ske liv. Som jeg læser det, er fore­stil­lin­gen om udø­de­lig­hed i Sim­mel ment som en antyd­ning eller praj til det mere-end-liv, der kan trans­cen­de­re den indi­vi­du­el­le liv­se­ner­gi over livs­strøm­nin­ger­ne af for­mer og ind­hold som et ful­dendt selv.

Sim­mels livs- og døds­me­ta­fy­sik i for­hold til kli­ma­kri­sen

Hvis man føl­ger Sim­mel i, at døden ope­re­rer som en dyna­misk form­gi­ver inden for livets form, synes det oplagt at anta­ge, at stig­nin­gen af den for­ven­te­de leve­al­der i nuti­dens indu­stri­lan­de ikke blot fører til en for­læn­gel­se af livet i sin nuvæ­ren­de form, men vil lede til frem­kom­sten af helt nye livs­for­mer. Det er i for­bin­del­se med, at vi i nuti­den lever meget læn­ge­re liv, at jeg mener, Sim­mels meta­fy­si­ske for­stå­el­se af døden som en ibo­en­de form­gi­ver til livet er værd at ori­en­te­re sig efter, hvis man vil ana­ly­se­re og anti­ci­pe­re dis­se nye livs­for­mers trans­for­ma­ti­ve ind­hold, vær­di­er og ide­a­ler.

Her vil­le Sim­mel, der er kendt for at have en kul­tur­pe­s­si­mi­stisk posi­tion i for­hold til moder­ni­tet, for­ment­lig pege på, at den sti­gen­de leve­al­der kom­bi­ne­ret med et acce­le­re­ret udbud af muli­ge livs­sti­le vil brem­se udvik­lin­gen af sub­jek­tiv kul­tur og dan­nel­se. Alle­re­de i The Phi­los­op­hy of Money argu­men­te­rer Sim­mel for, at den men­ne­ske­li­ge bil­dung via den sub­jek­ti­ve kul­tur kan bli­ve brem­set af den objek­ti­ve kul­turs acce­le­re­re­de hastig­hed og udstrækning.35Simmel, The Phi­los­op­hy of Money, 487. Han reflek­te­rer yder­li­ge­re i Lebensans­chuung over, at hvis men­ne­sket leve­de evigt, så vil­le livet for­ment­lig fast­lå­ses og bli­ve iden­tisk med dets nuvæ­ren­de ind­hold og vær­di­er, da døden ikke vil­le moti­ve­re os til at fore­stil­le ny mening uden for formerne.36Simmel, The View of Life, 71. Selv om men­ne­sker i nuti­dens indu­stri­lan­de natur­lig­vis er langt fra at være udø­de­li­ge, kun­ne man sta­dig fore­stil­le sig, at den for­læn­ge­de leve­al­der kun­ne for­mind­ske impul­ser­ne til at søge mere-end-liv uden for livets form og der­ved risi­ke­re en stag­na­tion af den selv­kul­ti­ve­ren­de trans­cen­dens. Stag­na­tio­nen i for­hold til at søge nye løs­nin­ger til nuti­dens eska­le­ren­de kli­maud­for­drin­ger­ne er efter min mening kla­rest frem­stil­let med de glo­ba­le ver­dens­le­de­res mang­len­de hand­ling og til­tag, selv i kølvan­det af at få frem­sat bjer­ge af empi­risk evi­dens og data på, hvor kata­stro­fal kli­ma­si­tu­a­tio­nen nuvæ­ren­de er og fremad­ret­tet kan bli­ve. Gre­ta Thunberg tyde­lig­gjor­de alle­re­de til kli­ma­top­mø­det i 2019 den­ne kri­tik ved at påpe­ge, hvor­dan ver­dens­le­der­nes “busi­ness as usu­al” til­gang i jag­ten på “pen­ge og even­ty­ret om evig øko­no­misk vækst” på bekost­ning af kli­ma­et både lader men­ne­sker og hele øko­sy­ste­mer gå til grunde.37NPR Staff, “Transcript: Gre­ta Thunberg’s Spe­ech At The U.N. Cli­ma­te Action Sum­mit”, NPR, 23. Sep­tem­ber 2019.

Sim­mels livs- og døds­me­ta­fy­sik kan her yder­li­ge­re være rele­vant i for­hold til stig­nin­gen af mil­jø­foru­re­ning og den frem­træ­den­de kli­ma­kri­se ud fra indu­stri­lan­de­nes acce­le­ra­tion af den objek­ti­ve kul­turs udskif­te­li­ge pro­duk­ter kom­bi­ne­ret med for­ø­gel­se af leve­al­de­ren af poten­ti­el­le for­bru­ge­re. Her medtæn­ker jeg også, hvor­dan udbyt­ning af udvik­ling­s­lan­de og natur­ka­ta­stro­fer for­år­sa­get af men­ne­ske­skab­te kli­ma­for­an­drin­ger kan for­mind­ske leve­al­de­ren på men­ne­sker såvel som andet bio­lo­gisk liv. Ud fra Sim­mels meta­fy­sik kom­mer den form­mæs­si­ge man­gel af at dø i for­bin­del­se med ekster­ne fak­to­rer som vandstig­nin­ger, tør­ke, hunger, krig og dår­li­ge mil­jø- og arbejds­vil­kår til at stå i kon­trast til fuld­kom­men­he­den af at dø af alder­dom, hvil­ket der­med frem­hæ­ver nog­le væsent­li­ge eti­ske impli­ka­tio­ner i diko­to­mi­en mel­lem indu­stri- og udvik­ling­s­lan­de. Med det mener jeg for det før­ste, at måden hvor­på indu­stri­lan­de­nes kolo­ni­se­ring og poli­ti­ske desta­bi­li­se­ring af udvik­ling­s­lan­de­ne i for­vej­en har opstil­let nog­le asym­me­tri­ske og hege­mo­ni­ske rela­tio­ner, som er meget lig Marx’ distink­tion mel­lem pro­le­ta­ri­a­tet og bour­geoi­si­et bare udspil­let globalt.38Karl Marx, Kapi­ta­len: Kri­tik af den Poli­ti­ske Øko­no­mi – 1. Bog 2 (Køben­havn: Rho­dos, 1970), 311–312. Under de asym­me­tri­ske for­hold er udvik­ling­s­lan­de ofte øko­no­misk tvun­get til at skul­le accep­te­re dår­li­ge­re løn, ret­tig­he­der og arbejds- og kli­mavil­kår, der gen­nem­gå­en­de for­rin­ger deres leve­stan­dard og udviklingsmuligheder.39Selv om Sim­mel næp­pe var sær­lig soci­a­li­stisk anlagt, ope­re­rer han sta­dig med en ræk­ke marxi­sti­ske begre­ber som klas­se­for­skel­le, arbejds­for­de­ling, konsump­tion, pro­duk­tions­mid­ler og frem­med­gø­rel­se i for­hold til arbejds­kraft i sin kri­tik af moder­ni­te­tens objek­ti­vi­se­ring af kul­tu­ren og hæm­ning af sub­jek­tiv … Continue reading For det andet er det også væsent­ligt, at til trods for at udvik­ling­s­lan­de­ne bidra­ger væsent­ligt min­dre til kli­ma­for­an­drin­ger­ne med foru­re­ning, så er de ufor­holds­mæs­sigt hår­de­re ramt af kon­se­kven­ser­ne end indu­stri­lan­de­ne, hvil­ket yder­li­ge­re har en for­kor­ten­de effekt på de indi­vi­du­el­le liv. Iføl­ge Sim­mel besid­der døden i rela­tion til men­ne­ske­skab­te kli­maæn­drin­ger den sam­me form­mæs­si­ge ufuld­kom­men­hed, som hvis dår­li­ge arbejds­mil­jø­er bevir­ker en fatal ned­bry­del­se af krop og orga­ner, for­di beg­ge for­kor­tel­ser af livet omhand­ler ekster­ne kræf­ter:

For these peo­ple, life has no form at all in the hig­he­st sen­se and they could just as well live arbi­tra­rily short lives as arbi­tra­rily long ones […] which reve­als the dee­per non­ne­ces­si­ty of its form […].40Simmel, The View of Life, 65.

Ufuld­kom­men­he­den af at dø af ekster­ne fak­to­rer bli­ver af Sim­mel kon­tra­ste­ret til fuld­stæn­dig­gø­rel­sen af døde­ns ibo­en­de og form­gi­ven­de afgræns­ning til livet ved at leve et fuldt liv og dø af alder­dom, hvil­ket på grund af de nævn­te asym­me­tri­ske for­hold og kli­ma­for­an­drin­ger til­ta­gen­de er en pri­vil­e­ge­ret mulig­hed reser­ve­ret for indu­stri­lan­de­ne og de aller­mest vel­ha­ven­de. Der­ved frem­stil­ler Sim­mels for­stå­el­se af død og liv i rela­tion til kli­ma­kri­sen, at asym­me­tri­en mel­lem udvik­ling­s­lan­de og indu­stri­lan­de ikke blot er øko­no­misk og poli­tisk, men også er meta­fy­sisk for­ank­ret i livets form i rela­tion til leve­stan­dard og ‑tid. Eller for at sæt­te det på spid­sen, så nyder indu­stri­lan­de­ne gen­nem­snit­ligt en bety­de­ligt høje­re gen­nem­snitsal­der på bekost­ning af en for­kor­tel­se af liv og ful­den­del­ses­mu­lig­he­der i udvik­ling­s­lan­de­ne, som kun vide­re bli­ver for­rin­get af udbyt­ning, kli­ma­for­an­drin­ger og indu­stri­lan­de­nes opret­hol­del­se af sta­tus quo.41Meget lig Ran­cières begreb om La Poli­ce for­står jeg opret­hol­del­sen af de asym­me­tri­ske for­hold som en fortræng­ning af den fun­da­men­tale lig­hed og der­med en grund­læg­gen­de og kon­ti­nu­er­lig foru­ret­tel­se (Jacques Ran­cière, “Intro­ducing Disa­gre­e­ment”, Angel­aki: Jour­nal of the The­o­re­ti­cal Huma­ni­ties, vol. 9 (nr. 3) … Continue reading

Jeg vil slut­te af med en min­dre pes­si­mi­stisk frem­stil­ling af frem­kom­sten af nye livs­for­mer i for­bin­del­se med leve­al­der og kli­ma. Net­op kli­ma­kam­pen repræ­sen­te­rer livs­for­mer, hvor sub­jek­ti­ve ide­a­ler, der udsprin­ger fra det enkel­te liv, læg­ges i pro­ces­sen for der­ef­ter at ven­de til­ba­ge som selv­dan­nel­se. Døden mulig­gør her en distink­tion mel­lem livs­pro­ces­ser­ne og ‑ind­hol­det ved, at ind­hol­det og dets betyd­ning trans­cen­de­res for­bi den tem­pora­le afgræns­ning som uaf­hæn­gi­ge fra livs­pro­ces­ser­ne, de udsprang fra. Her er Thunberg, Wat­hu­ti, Neu­bau­er og Naka­te gode eksemp­ler, da de net­op via deres enga­ge­ment i kli­maak­ti­vis­me har sepa­re­ret deres indi­vi­du­el­le moti­va­tio­ner fra livs­strøm­men og trans­cen­de­ret dem ver­ti­kalt. Sagt på en anden måde, så kan kli­ma­kam­pen efter­la­de et aftryk på ver­de­nen, for­di indi­vi­det dør, men ide­a­ler­ne om bære­dyg­tig­hed, ansvar­lig­hed og triv­sel lever vide­re.

1. Jürgen Haber­mas, “Georg Sim­mel on Phi­los­op­hy and Cul­tu­re: Postscript to a Col­lection of Essays”, i Cri­ti­cal Inquiry, 22, Spring (1996), 405–406.
2. Originalt udgi­vet på tysk med Lebensans­chauung: Vier metap­hy­si­s­che Kapi­tel som den ful­de titel. Min arti­kel vil dog tage udgangs­punkt i John A. Y. Andrews og Donald N. Levins engel­ske over­sæt­tel­se udgi­vet som The View of Life.
3. Før udgi­vel­sen af “Death and Immor­ta­li­ty” i The View of Life fra 1918 hav­de Sim­mel alle­re­de i 1910 publi­ce­ret en arti­kel kal­det “Zur Metap­hy­sik des Todes” i Log­os: Inter­na­tio­na­le Zeits­chrift für Phi­los­op­hie der Kul­tur, Band I, Heft 2 (Tübin­gen Uni­ver­sität Press, 1910), 57–70. Artik­len føl­ger kapit­let i The View of Life meget tæt, men er dog ikke helt iden­tisk, og kan der­for anses som at være en tid­lig udga­ve eller skit­se til “Death and Immortality”.
4. Immanuel Kant, Cri­tique of Pure Rea­son (Cam­brid­ge: Cam­brid­ge Uni­ver­si­ty Press, 1998), 193–194, A51-52/B75-76.
5. Donald N. Levi­ne, “Sozi­o­lo­gie and Lebensans­chauung: Two Appro­a­ches to Synt­he­sizing ‘Kant’ and ‘Goet­he’ in Sim­mel’s Work”, i The­ory, Cul­tu­re & Socie­ty, 29, 7/8 (2012), 29–33.
6. Georg Sim­mel, “The Fields of Socio­lo­gy”, i The Socio­lo­gy of Georg Sim­mel (Glen­coe, Illi­nois: Nabu Press, 2011), 21–23.
7. Georg Sim­mel, The View of Life (Chi­ca­go: The Uni­ver­si­ty of Chi­ca­go Press, 2015), 14–15.
8. Simmel, The View of Life, 25.
9. Simmel, The View of Life, 13.
10. Simmel, The View of Life, 14.
11. Med sine begre­ber om mere-liv og mere-end-liv tager Sim­mel udgangs­punkt i en syn­te­se af Scho­pen­hau­ers vil­je til liv og Nietzs­ches vil­je til magt, hvil­ket han gør læse­ren opmærk­som på i føl­gen­de citat: “Scho­pen­hau­er’s “will to life” and Nietzs­che’s “will to power” doub­t­less lie in the direction of con­cre­te ful­fil­l­ment of this idea of life [self-trans­cen­den­ce]; alt­hough Scho­pen­hau­er feels bound­less con­ti­nu­i­ty to be more deci­si­ve, Nietz­sche pla­ces more stress on indi­vi­du­a­li­ty as circumscri­bed by form. Per­haps becau­se they under­stand life’s trans­cen­den­ce one-side­d­ly as voli­tio­nal, it has esca­ped them that what is deci­si­ve, what con­sti­tu­tes life, is the abso­lu­te uni­ty of both aspects” (Sim­mel, View of Life, 13).
12. Simmel, The View of Life, 14–17.
13. Simmel, The View of Life, 25–26.
14. Simmel, The View of Life, 25–26.
15. Simmel, The View of Life, 37.
16. Georg Sim­mel, “The Iso­la­ted Indi­vi­du­al and the Dyad”, i The Socio­lo­gy of Georg Sim­mel (Glen­coe, Illi­nois: Nabu Press, 2011), 130–131; Georg Sim­mel, The Phi­los­op­hy of Money (Abing­don: Rout­led­ge, 2011), 503–504.
17. Georg Sim­mel, “Fas­hion”, Ame­ri­can Jour­nal of Socio­lo­gy, 62, 6, (1957), 543.
18. Simmel, The View of Life, 63.
19. Simmel, The View of Life, 64.
20. Simmel, The View of Life, 64–65.
21. En kri­tik af argu­men­ter, som sam­men­blan­der en onto­lo­gisk under­sø­gel­se af døden med en ontisk evi­dens, ret­tes af Hei­deg­ger i Væren og Tid. Hei­deg­ger næv­ner direk­te Sim­mels navn i sine noter, hvil­ket for mig indi­ke­rer, at kri­tik­ken for­ment­lig er direk­te til­tænkt hans brug af bio­lo­gisk evi­dens i et meta­fy­sisk argu­ment (Hei­deg­ger, Væren og Tid, (Aar­hus: For­la­get Klim, 2007), 279–281).
22. Simmel, The View of Life, 65.
23. Simmel, The View of Life, 73–74.
24. Simmel, The View of Life, 74.
25. Simmels for­måls­ret­tet kul­ti­ve­ring af natu­rens ener­gi­er træk­ker åben­lyst på Marxs beskri­vel­se af arbejds­pro­ces­sen som en bevæ­gel­se “…for at til­eg­ne sig natur­pro­duk­ter­ne i en form, der er til­lem­pet hans ege­ne behov”. (Karl Marx, Kapi­ta­len – Kri­tik af den Poli­ti­ske Øko­no­mi 1. Bog 2 (Køben­havn: Rho­dos, 1970), 302–303).
26. Objektiv kul­tur kan på tysk over­sæt­tes til Zivi­li­sa­tion eller Sachkul­tur og beskri­ver de mere kol­lek­ti­ve, kon­ven­tio­nel­le og sæd­va­ne­mæs­si­ge aspek­ter af kul­tu­ren, hvil­ket hos Sim­mel skal for­stås i kon­trast til den sub­jek­ti­ves kul­turs per­son­li­ge og indi­vi­du­el­le indhold.
27. Simmel, The Phi­los­op­hy of Money, 484.
28. Simmel, The Phi­los­op­hy of Money, 484.
29. Simmel, The View of Life, 70.
30. Simmel, The View of Life, 71.
31. Jeg for­står Sim­mels beskri­vel­se af livets til­fæl­dig­hed som at være nær Hei­deg­gers begreb om kastet­hed, der omhand­ler, hvor­dan til­ste­de­væ­ren fra føds­len til­fæl­digt er pla­ce­ret i ver­de­nen og kastet ind i dets i‑ver­den-væren (Hei­deg­ger, Væren og Tid, 162–163).
32. Simmels trans­cen­den­tale døds­op­fat­tel­se kan kon­tra­ste­res med Heid­deg­gers imma­nen­te for­stå­el­se, hvor døden er en uover­kom­me­lig mulig­hed: “Som væren­skun­nen for­mår til­ste­de­væ­ren ikke at pas­se­re for­bi døde­ns mulig­hed. Døden er mulig­he­den af den slet­te og ret­te til­ste­de­væ­rensu­mu­lig­hed” (Hei­deg­ger, Væren og Tid, 282).
33. Simmel, The View of Life, 71.
34. Simmel, The View of Life, 71.
35. Simmel, The Phi­los­op­hy of Money, 487.
36. Simmel, The View of Life, 71.
37. NPR Staff, “Transcript: Gre­ta Thunberg’s Spe­ech At The U.N. Cli­ma­te Action Sum­mit”, NPR, 23. Sep­tem­ber 2019.
38. Karl Marx, Kapi­ta­len: Kri­tik af den Poli­ti­ske Øko­no­mi – 1. Bog 2 (Køben­havn: Rho­dos, 1970), 311–312.
39. Selv om Sim­mel næp­pe var sær­lig soci­a­li­stisk anlagt, ope­re­rer han sta­dig med en ræk­ke marxi­sti­ske begre­ber som klas­se­for­skel­le, arbejds­for­de­ling, konsump­tion, pro­duk­tions­mid­ler og frem­med­gø­rel­se i for­hold til arbejds­kraft i sin kri­tik af moder­ni­te­tens objek­ti­vi­se­ring af kul­tu­ren og hæm­ning af sub­jek­tiv dan­nel­se (Sim­mel, The Phi­los­op­hy of Money, 492–495).
40. Simmel, The View of Life, 65.
41. Meget lig Ran­cières begreb om La Poli­ce for­står jeg opret­hol­del­sen af de asym­me­tri­ske for­hold som en fortræng­ning af den fun­da­men­tale lig­hed og der­med en grund­læg­gen­de og kon­ti­nu­er­lig foru­ret­tel­se (Jacques Ran­cière, “Intro­ducing Disa­gre­e­ment”, Angel­aki: Jour­nal of the The­o­re­ti­cal Huma­ni­ties, vol. 9 (nr. 3) (2004), 5.