• Print

Ud over kanten – fransk forskelstænkning og Kants Kritik af dømmekraften


22. december 2024

Kants tred­je Kri­tik, Kri­tik af døm­me­kraf­ten (Kri­tik der Urteils­kraft), er et af filo­so­fi­hi­sto­ri­ens mest vid­træk­ken­de vær­ker. Det­te Kants sen­værk fra 1790 både fuld­fø­rer og udfor­drer hans kri­ti­ske fore­ha­ven­de om at ska­be orden i erken­del­ses­te­o­ri­ens hus. I de to fore­gå­en­de kri­tik­ker hav­de Kant til­ve­je­bragt grund­la­get – de trans­cen­den­tale, rene og apri­o­ri­ske mulig­heds­be­tin­gel­ser – for men­ne­skets for­skel­li­ge og ind­byr­des inkom­pa­tib­le erken­del­ses­kom­pe­ten­cer. Med Kri­tik af døm­me­kraf­ten sæt­ter han så ind med en helen­de arki­tek­to­nik, der skal byg­ge bro over viden­skab og moral, mel­lem natu­rens og fri­he­dens ellers så skar­pt adskil­te riger.

Kants skel­sæt­ten­de bedrift består akku­rat i det “kri­ti­ske” opryd­nings­ar­bej­de, hvor­med han over­vin­der den hid­ti­di­ge meta­fy­siks spe­ku­la­ti­ve blind­g­y­der i kraft af en lige så kri­tisk selv­ju­stits i bestræ­bel­ser­ne på at gen­tæn­ke filo­so­fi­en, såvel dens begræns­nin­ger som dens mulig­he­der. I Kri­tik af den rene for­nuft gjaldt det prin­cip­per­ne for den teo­re­ti­ske for­nuft, der ale­ne er i stand til at hono­re­re kra­ve­ne til sand, viden­ska­be­lig erken­del­se, for så vidt den­ne erken­de­ev­ne – for­stan­den, som Kant benæv­ner den – er for­mid­let over for­stands­be­gre­ber og empi­risk bevis­fø­rel­se på natu­rens gebet. For­stan­den møder imid­ler­tid sin ret­mæs­si­ge græn­se ved den prak­ti­ske for­nuft, hvis prin­cip­per Kri­tik af den prak­ti­ske for­nuft udfor­sker under begær­sev­nen og den frie vil­je til at få Ide­er, som for­nufts­men­ne­sket lader sig lede af i moralsk hen­se­en­de (her­af Ide­er­nes blot “regu­la­ti­ve” beskaf­fen­hed). Fra det san­se­li­ge til det over­san­se­li­ge, fra viden til moral, gives imid­ler­tid ingen “over­gang”, Über­gang, som det hed­der hos Kant, når han i ind­led­nin­gen til den tred­je Kri­tik opsum­me­rer den deling af filo­so­fi­en, hans hid­ti­di­ge arbej­de har til­ve­je­bragt: “Såle­des etab­le­rer vi en uover­skri­de­lig kløft mel­lem natur­be­gre­bets gebet, som gæl­den­de det san­se­li­ge, og fri­heds­be­gre­bets gebet, som gæl­den­de det over­san­se­li­ge; og der­med er der ingen over­gang mulig fra det før­ste gebet til det andet (ved en teo­re­tisk brug af for­nuf­ten); de to gebe­ter er som adskil­te ver­de­ner, hvor den ene ikke er i stand til at øve ind­fly­del­se på den anden.”1Immanuel Kant, Kri­tik af døm­me­kraf­ten (da. overs. ved Claus Bratt Øster­gaard, Køben­havn: DET lil­le FORLAG, 2005), Ind­led­nin­gens afsnit II, 37.

Over for den­ne filo­so­fi­ens deling intro­du­ce­rer Kri­tik af døm­me­kraf­ten en tred­je erken­de­ev­ne, døm­me­kraf­ten, hvis erken­del­ses­te­o­re­ti­ske poten­ti­a­le skal brin­ge sam­ling i det kri­ti­ske pro­jekt. Kant annon­ce­rer lige­frem døm­me­kraf­ten som “et mid­del til at for­bin­de filo­so­fi­ens to dele til et hele”.2Kant, Kri­tik af døm­me­kraf­ten, Ind­led­nin­gens afsnit III, 37. Det er her, det æste­ti­ske på ori­gi­nal vis kom­mer ind i bil­le­det. I udforsk­nin­gen af døm­me­kraf­ten for­bin­der Kant nem­lig en almen gyl­dig­hed med noget så umid­del­bart og sub­jek­tivt som smags­dom­men om det skøn­ne og det subli­me, base­ret på “følel­sen af lyst og ulyst”. Det spe­ci­fikt æste­ti­ske ved smags­dom­men er, at den grund­læg­gen­de hvi­ler på en sub­jek­tiv grund – “den er ikke logisk, men en æste­tisk dom, hvis bestem­mel­ses­grund ikke kan være andet end subjektiv”3Kant, Kri­tik af døm­me­kraf­ten, § 1, 57 (min fremhævelse). – som når vi f.eks. over for natu­rens eller kun­stens vær­ker anspo­res til begej­stret at udbry­de “den­ne rose er skøn” eller “det­te male­ri er skøn eller sublim kunst”. Det vel­be­hag, som de æste­ti­ske san­se­op­le­vel­ser væk­ker, er ikke for­mid­let over begre­ber, såsom begre­bet om “roser” som noget, der alment kan defi­ne­res ved deres far­ver, duf­te etc. Ikke desto min­dre får Kant bun­det den æste­ti­ske smags­dom op på uni­ver­sa­li­tet, nød­ven­dig­hed, lov­mæs­sig­hed, alt­så alt, hvad der skal til for at løf­te den op over det indi­vi­du­el­le, empi­ri­ske niveau og udstrå­le erken­del­ses­te­o­ri­ens trans­cen­den­tale ærvær­dig­hed. Den­ne dob­belt­hed af en sub­jek­tiv almen­hed kom­mer til udtryk i de man­ge para­dok­ser, der tager plads i Kants ana­ly­se: den æste­ti­ske smags­dom om det skøn­ne er uin­ter­es­se­ret, “uden enhver interesse”,4Jf. § 5, der mun­der ud i kon­klu­sio­nen på smags­dom­mens før­ste moment i hen­se­en­de til kva­li­tet (§§ 1–5). men for­bin­des desu­ag­tet med en “intel­lek­tu­el interesse”;5Jf. § 42 ” Om den intel­lek­tu­el­le inte­res­se i det skøn­ne”, 140–144. den er ikke begrebs­ligt for­mid­let (man kan ikke sæt­te skøn­he­den på begreb), men udfol­der sig alli­ge­vel “ana­logt”, som om, als ob, den var det;6Jf. § 9, der afrun­des med kon­klu­sio­nen på smags­dom­mens andet moment i hen­se­en­de til kvan­ti­tet (§§ 6–9). den er uden for­mål, men inkar­ne­rer ikke desto min­dre en sær­egen “for­måls­tjen­lig­hed uden mål”, Zweck­mäs­sig­keit ohne Zweck;7Jf. § 10 og § 10–17, der omhand­ler smags­dom­mens tred­je moment i hen­se­en­de til rela­tion. den er strik­te per­son­lig, men for­drer alli­ge­vel at bli­ve delt med andre som et “nød­ven­digt velbefindende”.8Jf. § 22, der inde­hol­der kon­klu­sio­nen på smags­dom­mens fjer­de moment i hen­se­en­de til moda­li­tet (§18–22). Det er på bag­grund af dis­se para­doksa­le defi­ni­tio­ner, at den over­ord­ne­de for­bin­del­se mel­lem natur­be­gre­ber og moral­be­gre­ber sæt­ter sig igen­nem i den tred­je Kri­tik. Følel­sen af det skøn­ne bli­ver et sym­bol på det moralsk gode, og den æste­ti­ske døm­me­kraft baner der­med vej­en for den tred­je Kri­tiks anden del om den tele­o­lo­gi­ske døm­me­kraft, der hand­ler om, hvor­dan natu­ren kan tæn­kes som en sam­men­hæn­gen­de hel­hed, der synes at have en hen­sigt eller et for­mål, som dog ikke kan bevi­ses. For når vi tæn­ker på natu­ren, som om den har et for­mål, mulig­gø­res en for­bin­del­se mel­lem natu­rens orden og de eti­ske krav, vi stil­ler til os selv.

Den tred­je Kri­tik er vit­ter­ligt kro­nen på det kan­ti­an­ske system. Men den er også det besin­del­sens moment, hvor en aldren­de Kant udfor­drer sig selv og går til græn­sen af sin tænk­ning. Ambi­tio­nen om at for­seg­le det kri­ti­ske pro­jekt i et “filo­so­fisk system”9I ind­led­nin­gen til den såkald­te før­ste udga­ve (“Erste Fas­sung”) af Kri­tik der Urteils­kraft i 1790 frem­går Kants ambi­tion om at leve­re et filo­so­fisk system tyde­ligt af den før­ste tite­lover­skrift: “Von der Phi­los­op­hie als einem System” (“Om filo­so­fi­en som et system”). Imma­nu­el Kant, Kri­tik der Urteils­kraft [1790], … Continue reading fore­kom­mer at kom­me på usik­ker grund over for sel­ve ege­nar­ten af den æste­ti­ske følel­se, som ellers skul­le udgø­re fun­da­men­tet for sam­lin­gen af filo­so­fi­en til en hel­hed. Under­vejs er det, som om system og følel­se stø­der sam­men og taler hvert sit filo­so­fi­ske sprog. Måske også af den grund har Kri­tik af døm­me­kraf­ten altid været hjem­søgt af net­op spørgs­må­let om enhed på trods af Kants prok­la­ma­tio­ner om den æste­ti­ske døm­me­kraft som bro­byg­ger mel­lem den natur­li­ge ver­den og den moral­ske ver­den. Uklar­he­den om, hvil­ken enhed der i grun­den er tale om, hæn­ger des­u­den sam­men med de tre hoved­dele, vær­ket består af: dels de omfat­ten­de ind­led­nings­tek­ster om døm­me­kraft gene­relt og den reflek­te­ren­de døm­me­kraft i sær­de­les­hed, dels før­ste del om den æste­ti­ske døm­me­kraft, dels anden del om den tele­o­lo­gi­ske døm­me­kraft. Kri­tik af døm­me­kraf­ten er et kom­plekst værk med fle­re filo­so­fi­ske dags­or­de­ner, der, skønt de er for­bund­ne, fører for­skel­li­ge ste­der hen, alt efter hvil­ken læse­stra­te­gi der anlæg­ges. Alli­ge­vel her­sker der ingen tvivl om, at den æste­ti­ske døm­me­kraft udgør den væsent­lig­ste, helt cen­tra­le pro­blem­stil­ling. Kant siger det selv utve­ty­digt, når han frem­hæ­ver den æste­ti­ske døm­me­krafts trans­cen­den­tale “væsentlighed”10Om Kants trans­cen­den­tale opgra­de­ring af den æste­ti­ske døm­me­kraft, se ind­led­nin­gens afsnit VIII: “Den del i en kri­tik af døm­me­kraf­ten, der inde­hol­der den æste­ti­ske døm­me­kraft, til­hø­rer den i væsent­lig for­stand. For det er ale­ne den­ne del, der rum­mer et prin­cip, som døm­me­kraf­ten helt og fuldt læg­ger a pri­o­ri til … Continue reading og aner­ken­der den som en “sær­lig evne”, mens den tele­o­lo­gi­ske “ikke er nogen sær­lig evne”,11Kri­tik af døm­me­kraf­ten, Ind­led­nin­gens afsnit VIII, 53. men ret beset til­hø­rer den teo­re­ti­ske del af filo­so­fi­en. Idéhi­sto­risk mar­ke­rer Kri­tik af døm­me­kraf­ten da også med stor styr­ke æste­tik­kens tagen plads som selv­stæn­dig filo­so­fisk disci­plin efter årtu­sin­ders navn­løs­hed og hjemløshed.12Vel er æste­tik­ken som et nyt filo­so­fisk forsk­nings­felt under­vejs op igen­nem hele Oplys­ning­s­år­hund­re­det, lige­som den navn­gi­ves i 1750 med Baum­g­ar­tens trak­tat Aesthe­ti­ca, men det er først med Kant, at san­se­lig­he­dens erken­del­ses­po­ten­ti­a­le opnår en mere hold­bar filo­so­fisk kon­si­stens. Hvor Dub­os alle­re­de i 1719 … Continue reading

Det er den­ne æste­tik­kens filo­so­fi­ske væsent­lig­hed og poten­ti­elt egen­sin­di­ge, radi­ka­le dags­or­den i den tred­je Kri­tik, jeg ger­ne vil slå et slag for i anled­ning af 300-jubilæumsår­et for Kants fød­sel – net­op i den for­stand, at Kants udforsk­ning af den æste­ti­ske døm­me­kraft fører os nog­le andre ste­der hen end ind i det for­kro­me­de filo­so­fi­ske system, sna­re­re væk fra syste­met end bro­byg­gen­de ind i det. Der­med bevæ­ger vi os unæg­te­ligt væk fra den mere tra­di­tio­nel­le Kant-recep­tion, efter­som den læs­ning, der skal ind­dra­ges her, udfol­der sig i kon­tekst af fransk for­skel­stænk­ning, mere præ­cist hos filo­sof­fen Jean-François Lyo­tard. Hvor Kant i det sto­re hele hav­de været fra­væ­ren­de i nye­re fransk filo­so­fi, der langt sna­re­re står i arv til tæn­ke­re som Nietz­sche, Marx, Freud og Hei­deg­ger, er det i høj grad Lyo­tards fortje­ne­ste at genop­da­ge og aktu­a­li­se­re Kants æste­ti­ske tænk­ning i de “post­struk­tu­ra­li­sti­ske” strøm­nin­ger, der ken­de­teg­ner fransk filo­so­fi i firserne.13Jeg har i anden sam­men­hæng beskæf­ti­get mig med, hvor­dan Lyo­tards inte­res­se for Kant udvik­ler sig i en kri­tisk dis­kus­sion af Hei­deg­ger samt marxis­men og psy­ko­a­na­ly­sen: se Anne Elisa­beth Sejten, “Glem­se­lens poli­tik”, Filo­so­fi­ske for­skyd­nin­ger – en bog om Jean-François Lyo­tard, red. Finn Frand­sen og Niels Brügger … Continue reading Fra det inder­ste af den trans­cen­den­tal­fi­lo­so­fi­ske tekst i den ellers stren­ge sprog­dragt af deduk­tio­ner, apo­ri­er og dia­lek­tik­ker pla­ce­rer Lyo­tard det æste­ti­ske i en slags glemt for­post, der har at gøre med tænk­nin­gens udspring, dens impuls, men også dens kom­men til kort, tænk­nin­gens blot­tel­se og mod­stand mod at lade sig ind­lem­me i et system. I det føl­gen­de skal jeg begræn­se mig til at poin­te­re tre udlæg­nin­ger, hvor­med Lyo­tard tyde­lig­vis udfor­drer den tra­di­tio­nel­le, syste­mi­ske for­stå­el­se af Kri­tik af døm­me­kraf­ten, nem­lig i dis­kus­sio­nen af de kan­ti­an­ske tema­er om den reflek­te­ren­de døm­me­kraft, det subli­me og sensus com­mu­nis. Til gen­gæld er det mit håb, at dis­se selek­ti­ve nedslag via Lyo­tard for­mår at arti­ku­le­re den ori­gi­na­le tænk­nin­gens kraft, hvor­med den tred­je Kri­tik spræn­ger lyd­mu­ren til det 21. århund­re­de, 300 år efter Kants fød­selsår.

Fra fransk for­skel­stænk­ning til den reflek­te­ren­de døm­me­kraft – og til­ba­ge igen

Alle­re­de i 1968 hav­de Gil­les Deleuze i sin dok­to­raf­hand­ling Dif­féren­ce et répéti­tion (For­skel og gen­ta­gel­se) teg­net et meget præ­cist sig­na­le­ment af den for­skel­stænk­ning, hans filo­so­fi­ske gene­ra­tion er run­det af, idet han frem­hæ­ver en “gene­ra­li­se­ret anti-hegelianisme”.14Gilles Deleuze, Dif­féren­ce et répéti­tion (Paris: Pres­ses Uni­ver­si­tai­res de Fran­ce, 1968), 1. For­må­let med Deleuzes egen bog er akku­rat at tæn­ke “for­skel­len i sig selv15Deleuze, Dif­féren­ce, 2. uden at være under­lagt nega­tio­nen og der­med iden­ti­tets­be­gre­bets domi­nans. Sam­me år udkom Der­ri­das Dif­féran­ce, der med Saus­su­re og Hei­deg­ger lan­ce­rer dekon­struk­tio­nens pro­jekt.

Men vi skal til 80’erne og til Jean-François Lyo­tard (1924–1998) for i en bog­ti­tel at fin­de den næste filo­so­fi­hi­sto­ri­ske accen­tu­e­ring af den­ne for­skel­stænk­ning, nem­lig i Le dif­férend fra 1983, og her er det, at Kant træ­der frem som den sto­re inspirationskilde.16Lyotards Le dif­férend inde­hol­der en ræk­ke såkald­te “notit­ser” med selv for filo­so­fi­ske bog­ud­gi­vel­ser sjæl­dent grun­di­ge tekst­kom­men­ta­rer af en bro­get ska­re filo­sof­fer fra Pro­ta­goras til Lévi­nas, her­un­der hele fire Kant-“notitser”, hvor den Kri­tik af døm­me­kraf­ten træ­der frem som det cen­tra­le værk. Lige­som Der­ri­da lege­de med det fran­ske ord for for­skel ved at skif­te “é” i “dif­féren­ce” ud med et “a” (dif­fe­ran­ce er et ord, der ret beset slet ikke fin­des på fransk), er “dif­férend” skre­vet med “d” til sidst. Udta­le­mæs­sigt er det­te sub­stan­tiv ens­ly­den­de med adjek­ti­vet “for­skel­lig”, men det bety­der “strid”, og refe­ren­cen er ikke til hvem som helst, men eks­pli­cit til Kants Streit der Faku­ltäten.17Den præ­ci­se refe­ren­ce til Kant er hans Streit der Faku­ltäten, der udkom i 1798 og bestod af tre små afhand­lin­ger fra 1794, men “stri­den” ind­skri­ver sig overalt som den over­ord­ne­de erken­del­ses­te­o­re­ti­ske bag­grund for hele Kants kri­ti­ske pro­jekt om at appel­le­re til “en mere moden døm­me­kraft […] ikke ved at benyt­te mag­tens sprog, … Continue reading Når Kant skel­ner så strengt mel­lem den teo­re­ti­ske for­nuft og den prak­tisk for­nuft, skyl­des det jo net­op, at dis­se to sto­re erken­de­ev­ner eller faku­l­te­ter, som de også hed­der hos Kant, hvi­ler på væsens­for­skel­li­ge prin­cip­per for erken­del­se og –frem­for alt – er de uden erken­del­ses­te­o­re­ti­ske befø­jel­ser på hin­an­dens områ­der. Blan­der de sig i hin­an­dens anlig­gen­der af hen­holds­vis viden­ska­be­lig og moralsk karak­ter, gerå­der de ud i de dub­i­ø­se trans­cen­den­tale illu­sio­ner, som Kant sæt­ter hele sit kri­ti­ske pro­jekt ind på at und­gå.

Det er den­ne struk­tu­rel­le kon­fliktu­a­li­tet og ikke-reduk­ti­bi­li­tet erken­del­ses­ev­ner­ne imel­lem, som til­ta­ler Lyo­tard, og som giver ham hove­d­i­de­en til det, der skul­le bli­ve det­te hans sid­ste sto­re hovedværk.18Lyotard har selv på nær­mest testa­men­ta­risk vis omtalt Le dif­férend som “min filo­so­fi­bog” – “Mon liv­re de phi­los­op­hie”, cite­ret på bag­si­de­teksten af Le dif­férend (Paris: Minu­it, 1983). Gan­ske vist over­sæt­ter han stri­den mel­lem for­stand og for­nuft til en “dif­férend” mel­lem den kog­ni­ti­ve dis­kurs­gen­re og den eti­ske dis­kurs­gen­re, men grund­læg­gen­de hand­ler det om sam­me apo­ri mel­lem viden­skab og moral, der hos Kant tje­ner for­skel­li­ge for­mål og føl­ger for­skel­li­ge regler.19Med den­ne “over­sæt­tel­se” af Kants erken­del­ses­ev­ner til “dis­kurs­gen­rer er det Lyo­tards hen­sigt at fri­gø­re sig fra den sub­jekt­fi­lo­so­fi, der hos Kant for­bli­ver knyt­tet til fore­stil­lin­gen om erken­del­ses­ev­ner, og her træk­ker han af gode grun­de ikke på Kant, men på Witt­genste­ins sprog­fi­lo­so­fi­ske tan­ker om en … Continue reading Den tred­je Kri­tik er da sær­lig inter­es­sant for Lyo­tard, for­di den kort­læg­ger de trans­cen­den­tale mulig­heds­be­tin­gel­ser for en ander­le­des brug af for­nuf­ten, der ikke er bun­det til en bestemt dis­kurs­gen­res regel­sæt. Den­ne for­nufts­brug er, hvad Kant benæv­ner den reflek­te­ren­de døm­me­kraft, og som han reso­lut mod­stil­ler den bestem­men­de døm­me­kraft, hvis vir­ke han hav­de beskæf­ti­get sig med i de fore­gå­en­de kri­tik­ker, pri­mært i den før­ste, men hvad enten det dre­jer sig om for­stands­be­gre­ber eller om for­nufts­lo­ven, er både den teo­re­ti­ske og den prak­ti­ske for­nuft lov­gi­ven­de erken­del­ses­ev­ner, der a pri­o­ri sty­rer og der­med bestem­mer del­ta­gel­sen fra og for­hol­det til andre erken­de­kræf­ter. I den reflek­te­ren­de døm­me­kraft er for­hol­det mel­lem de vir­ken­de erken­de­kræf­ter der­i­mod ikke givet på for­hånd; “noget” gives gan­ske vist, men uden i egent­lig for­stand at repræ­sen­te­re noget bestemt. Nok kan man bag ide­en om et reflek­sivt for­hold til erken­del­ses­gen­stan­den ane et begreb, men den reflek­te­ren­de døm­me­kraft er så meget desto rene­re – dvs. trans­cen­den­talt ren og a pri­o­ri – som for­stan­dens bestem­men­de sty­ring hol­des på afstand, for at der kan reflek­te­res frit omkring en san­se­op­le­vel­se uden begre­bets for­mid­ling. Når Kant argu­men­te­rer for, at smags­dom­men om det skøn­ne “beror på a pri­o­ri grun­de”, poin­te­r­er han net­op den­ne “dvæ­len”, der knyt­ter sig til sel­ve af betragt­nin­gen af det skøn­ne som noget, der udfol­der sig i tid uden at nå frem til et bestemt begreb.20Kant, Kri­tik af døm­me­kraf­ten, § 12, 73.

Mens den bestem­men­de døm­me­kraft for­bin­des med både teo­re­tisk og prak­tisk erken­del­se i hen­holds­vis før­ste Kri­tik og anden Kri­tik, dvæ­ler den reflek­te­ren­de døm­me­kraft i den tred­je Kri­tik såle­des ved det singu­læ­re i en end­nu ikke bestemt form. Noget san­se­ligt dan­ner perci­per­ba­re for­mer, end­da har­moni­ske for­mer, der væk­ker behag, men for­bli­ver særeg­ne; det kon­kre­te lader sig ikke ophæ­ve i det begrebs­li­ge. Det bety­der til gen­gæld, at det er van­ske­ligt at for­bin­de døm­me­kraf­ten med et klart defi­ne­ret gen­stands­felt. Hvor fæno­me­ner og Ide­er optræ­der som gen­stand for hen­holds­vis den viden­de for­stand og den vil­jestær­ke for­nuft, fører døm­me­kraf­ten der­i­mod, når der foku­se­res på den ale­ne, ikke til erken­del­ser, som kan syste­ma­ti­se­res under en bestemt objekt-kate­go­ri. Nok er der tale om både natu­ren og kunst i den tred­je Kri­tik, men jo i en vis for­stand kun som anled­ning til at fæl­de en æste­tisk smags­dom, hvis gen­stand net­op ikke lader sig bestem­me. Den nega­ti­ve defi­ni­tion af at være “uden begreb” ind­går ikke kun i den ofte cite­re­de kon­klu­sion på smags­dom­mens andet moment – “Skønt er det, der beha­ger uden begreb”21Kant, Kri­tik af døm­me­kraf­ten, § 9, 71. – men går som en rød tråd gen­nem tal­ri­ge for­mu­le­rin­ger i Kri­tik af døm­me­kraf­ten, når det spe­ci­fikt æste­ti­ske erken­del­ses­re­gi­ster frem­hæ­ves: “dom­men kal­des æste­tisk, net­op for­di dens bestem­mel­ses­grund ikke er et begreb, men (i den indre sans) en sam­stem­mig­hed i sin­dets kræf­ter, for så vidt som den­ne sam­stem­mig­hed sanses”.22Kant, Kri­tik af døm­me­kraf­ten, § 15, 75. Den­ne for­skyd­ning bety­der til gen­gæld, at den trans­cen­den­tale bestem­mel­ses­grund for den rene smags­dom har bevæ­get sig væk fra gen­stan­den for at tage plads i det “indre” af sub­jek­tet og dér hen­vi­se til en ubun­den rela­tion mel­lem erken­de­kræf­ter. Ind­bild­nings­kraf­ten er ikke på for­hånd fast­låst af for­stan­den, men ind­går i et frit spil med for­stan­den, og det er den­ne til­stand af en har­moni mel­lem erken­de­ev­ner­ne, der dybest set for­år­sa­ger vel­be­ha­get.

Den reflek­te­ren­de døm­me­kraft beskæf­ti­ger sig alt­så med mødet med det par­ti­ku­læ­re og særeg­ne og kom­mer der­med til – som erken­de­ev­ne – at inkar­ne­re et for­ud­gå­en­de erken­del­ses­ar­bej­de, eller akku­rat den reflek­sion, som skal være fore­ta­get, før der kan bestem­mes. Hvor­dan skul­le for­stan­den f.eks. kun­ne gen­ken­de sine fæno­me­ner, hvis en anden reflek­siv for­nufts­brug ikke for­ud­gå­en­de hav­de opstil­let et regel­sæt for dens frem­færd som væren­de gyl­digt ude­luk­ken­de med hen­blik på det objekt, som for­stands­be­gre­bet subsu­me­rer under sig? Lyo­tard for­bin­der da døm­me­kraf­ten med sel­ve ner­ven i Kants kri­ti­ske fore­ha­ven­de. Døm­me­kraf­ten vil nem­lig alle­re­de have udført sit søgen­de, reflek­te­ren­de arbej­de, når de andre, for­stan­den og for­nuf­ten, går i gang med at erken­de deres gen­stan­de. Helt i tråd med Kants kri­ti­ske til­gang, der skel­ner mel­lem den teo­re­ti­ske og den prak­ti­ske for­nuft ved at opstil­le de trans­cen­den­tale mulig­heds­be­tin­gel­ser, apri­o­ri­ske og rene, under hvil­ke snart den ene, snart den anden er mulig og der­med kan udfol­de sig på legi­tim vis uden at over­skri­de deres respek­ti­ve græn­ser, har døm­me­kraf­ten med fast­sæt­tel­sen af reg­ler at gøre. Den fin­der reg­ler i fra­væ­ret af Reg­len i den for­stand, at der appel­le­res til døm­me­kraf­ten hver gang, der skal afgø­res, dvs. døm­mes om, hvad det er for en “sag”, man står over for.

Døm­me­kraf­tens man­gel på egne objekt­fa­ste gen­stan­de blot­læg­ger med andre ord dens reflek­si­ve akti­vi­tet. Den udfol­der sig mel­lem de andre erken­del­ses­ev­ner og i kon­sti­tu­e­rin­gen af deres gyl­dig­heds­om­rå­der. Døm­me­kraf­tens svag­hed som føl­ge af dens gen­stands­løs­hed er også dens styr­ke i for­hold til to andre “sto­re” faku­l­te­ter. I for­sø­get på at træk­ke den­ne asym­me­tri sta­digt tyde­li­ge­re op fore­slår Lyo­tard en meta­for for døm­me­kraf­ten, nem­lig “øhavet”.23Fra fransk: “l’ar­chipel”, jf. Lyo­tard, Le dif­férend,189–191. Døm­me­kraf­ten er ikke et faku­l­tet som de andre, men en slags “midte”-fakultet lige­som havet, der omgi­ver dets øer. Den kan ikke slå sig ned på nogen ø, for­di det er den, der står for sel­ve afgræns­nin­gen af øer­ne og for fast­sæt­tel­se af deres ind­byr­des auto­ri­tet og legi­ti­mi­tet. Den ska­ber over­gan­ge – eller “pas­sa­ger”, som Lyo­tard siger – mel­lem øer­ne, idet den lader ind­bild­nings­kraf­ten, som er aktiv i samt­li­ge erken­del­ses­ev­ner, også i døm­me­kraf­tens egen, spil­le for­skel­li­ge rol­ler. For for­stands­be­gre­ber­ne akti­ve­res ind­bild­nings­kraf­ten i en øje­blik­ke­lig frem­stil­le­lig­hed i tid og rum, hvor­i­mod der for for­nufts­be­gre­ber­ne kun er tale om en indi­rek­te frem­stil­ling. Fæno­me­ner­ne er her ikke læn­ge­re san­de i den før­ste Kri­tiks objek­ti­ve for­stand, men sym­bol­ske for for­nuf­ten, idet den­ne for­bin­der et meta­fy­sisk, over­san­se­ligt ind­hold med en san­se­lig mate­ri­a­li­tets­form, eksem­pel­vis en due som sym­bol på fri­hed. En af døm­me­kraf­tens vig­tig­ste opga­ver er der­for at skel­ne mel­lem sym­bol og fæno­men. Men idet den skel­ner, etab­le­rer den i vir­ke­lig­he­den en pas­sa­ge, for­di Ide­en lader sig repræ­sen­te­re i et fæno­men og der­med optræ­der, som om den var et fæno­men (hvad den ikke er). Det er akku­rat i den for­bin­del­se, at Kant argu­men­te­rer for en “intel­lek­tu­el inte­res­se i det skøn­ne”. For når det skøn­ne sam­men­lig­nes med en “cif­fer­skrift i natu­ren”, viser den æste­ti­ske smags­dom “et slægtskab med den moral­ske følel­se”, et “tegn på en god moralsk karak­ter” eller i det mind­ste “et vink” om vores “anlæg for et godt moralsk sindelag”.24Kant, Kri­tik af døm­me­kraf­ten, § 42, 142.

Dis­se ana­lo­gi­kon­struk­tio­ner har Lyo­tards bevå­gen­hed, men det inter­es­san­te i hans udlæg­ning er, at han udfor­drer tesen om døm­me­kraf­tens bro­byg­gen­de poten­ti­a­le. Hele tiden dre­jer det sig for Lyo­tard om at træk­ke døm­me­kraf­ten til­ba­ge til dens eget erken­del­ses­mæs­si­ge udspring af reflek­siv tan­ke­virk­som­hed og ikke over­skri­de den trans­cen­den­tale præ­mis, der lig­ger i ana­lo­gi­ens sitren­de “som om”. Han argu­men­te­rer nær­mest med Kant mod tra­di­tio­nens Kant, tæt på for­mu­le­rin­ger­ne i ind­led­nin­gen til Kri­tik af døm­me­kraf­ten. For det, der opta­ger Kant her, må også siges at være ambi­tio­nen om at sik­re døm­me­kraf­ten en egen plads i den “syste­ma­ti­ske enhed” af de tre “sin­dets høje­re evner”, som Kant på pæda­go­gisk vis opstil­ler i et lil­le ske­ma sidst i den lan­ge indledningstekst.25Kant, Kri­tik af døm­me­kraf­ten, Ind­led­nin­gens afsnit IX, 55 (over­sat fra “Über­si­cht aller obe­ren Vermö­gen ihrer syste­ma­ti­s­chen Ein­heit nach”), Kri­tik der Urteils­kraft, 109. Idet Kant pla­ce­rer døm­me­kraf­ten i det genu­int æste­ti­ske i form af “følel­sen af lyst og ulyst”, aner­ken­des den­ne jo som en sådan “høje­re” evne i det men­ne­ske­li­ge sind på lige fod med for­stan­den og fornuften.26Kant, Kri­tik af døm­me­kraf­ten, 55. Men kan noget så spin­kelt som en følel­se være en erken­del­ses­for­må­en, spør­ger Lyo­tard og spids­stil­ler der­med spørgs­må­let om døm­me­kraf­tens indre legi­ti­mi­tet. For hvis døm­me­kraf­ten legi­ti­me­rer de andre erken­del­ses­ev­ners brug af for­nuf­ten, hvad legi­ti­me­rer så den selv? En vis cir­kel­slut­ning synes at gøre sig gæl­den­de. Iføl­ge Kant har døm­me­kraf­ten nem­lig sig selv som for­mål. I ind­led­nin­gens dis­kus­sion af “døm­me­kraf­ten som en a pri­o­ri lov­gi­ven­de evne” fast­slår han, at “[e]t sådant trans­cen­den­talt prin­cip kan den reflek­te­ren­de døm­me­kraft kun give sig selv som lov; den kan nem­lig ikke tage det andet­steds fra (efter­som den i så fald vil­le være bestemmende)”.27Kant, Kri­tik af døm­me­kraf­ten, Ind­led­nin­gens afsnit IV, 38.

Det er ikke mindst i kraft af den­ne døm­me­kraf­tens hen­vist­hed til at være selv­rå­d­gi­ven­de på følel­sens usik­re grund, at Lyo­tard får sin egen dif­férend-tænk­ning på banen. Med den reflek­te­ren­de døm­me­krafts som for­læg plæ­de­rer han for filo­so­fi­ens pligt til at vær­ne om det ube­stem­te, det, der ikke går rest­løst op i de to andre erken­del­ses­ev­ners ratio­na­ler. I Lyo­tards sprog­fi­lo­so­fi­ske trans­po­ne­ring af Kant hand­ler det bl.a. om at arti­ku­le­re det, der ikke lader sig artikulere28“Articuler l’i­nar­ti­culé” var tit­len på den fore­læs­ning, Lyo­tard gav, da han i 1986 gæste­de Aar­hus Universitet. som andet end følel­sen af noget ube­stem­me­ligt, en stem­me, der ikke kan kom­me til orde i nogen dis­kurs­gen­re. “Det ufrem­stil­le­li­ge” bli­ver et af hoved­te­ma­er­ne i Lyo­tards tænk­ning – og med ét var Kant sik­ret plads i fransk forskelstænkning.29Som et eksem­pel på den­ne fran­ske genop­da­gel­se af den tred­je Kri­tik, som Lyo­tard igang­sæt­ter, kan næv­nes udgi­vel­sen af en sam­ling af artik­ler under tit­len – kort og godt – La faculté de juger (da.: Døm­me­kraf­ten), der udkom i 1985 på for­la­get Minu­it. Bogen er resul­ta­tet af et af de legen­da­ri­ske som­mer­mø­der i … Continue reading

Det subli­me: tab og red­ning af æste­tik­ken

Lyo­tard vil­le dog være næp­pe være ble­vet så opta­get af Kant, hvis han ikke alle­re­de ad omve­je var ble­vet ført til ham af Kant selv. Igen er æste­tik­ken anled­nin­gen og bin­de­led­det, efter­som Lyo­tards cen­tra­le begrebs­kon­struk­tion om “det figu­ra­le” i hans dok­to­raf­hand­ling fra 1976 må siges at fin­de en natur­lig fort­sæt­tel­se i det sublime.30I Discours, figu­re fra 1976 går der en lige linje fra hans cen­tra­le begrebs­kon­struk­tion om le figu­ral til begre­bet om det subli­me, efter­som det “figu­ra­le” tema­ti­se­rer æste­ti­ske erfa­ring­er, der und­dra­ger sig såvel ver­ba­li­se­ring som visualisering. Beg­ge begre­ber hand­ler grund­læg­gen­de om det “ufrem­stil­le­li­ge”, og da Lyo­tard først i 80’erne påbe­gyn­der en stør­re udforsk­ning af begre­bet om det subli­me, kan han af gode grun­de ikke kom­me uden om den tred­je Kri­tik, der rum­mer et af høj­de­punk­ter­ne i det subli­mes idéhi­sto­rie. Kant tæn­ker akku­rat det subli­me som en væl­dig dis­har­monisk spæn­ding, der har at gøre med en frem­stil­ling af noget, der ikke lader sig frem­stil­le, men ikke desto min­dre kom­mer til udtryk i en san­se­lig optik. I hvert fald bli­ver “La question du subli­me” – spørgs­må­let om det subli­me – den kur­su­sover­skrift, hvorun­der Lyo­tard i 80’erne annon­ce­rer sin under­vis­ning med nær­læs­nin­ger af Lon­gi­nus, Bur­ke og Kant.31I kur­sus­be­skri­vel­ser­ne læg­ges der op til en slags idéhi­sto­risk road movie med grun­di­ge tekst­læs­nin­ger af Lon­gi­nus (hvis græ­ske trak­tat Om det ophø­je­de fra 1. århund­re­de e. Kr. får en renæs­san­ce med Nico­las Boileaus fran­ske over­sæt­tel­se i 1674), Bur­ke (Edmund Bur­ke, A Phil­o­soph­i­cal Inquiry into the Ori­gin of Our Ideas … Continue reading Men da han når frem til Kants for­stå­el­se af det subli­me, das Erha­be­ne i den tred­je Kri­tik, går det i en vis for­stand galt. For lige­som ana­ly­tik­ken af det subli­me ikke har sin egen deduk­tion hos Kant og må base­re sig på deduk­tio­nen af det skøn­ne, må også Lyo­tard læg­ge vej­en over det skøn­nes ana­ly­tik. Lyo­tard får da for alvor øjne­ne op for Kant og hele den æste­ti­ske døm­me­kraft. Først sene­re, i 1991, publi­ce­res resul­ta­tet af de man­ge år i sel­skab med Kant i det stør­re værk Leçon sur l’A­na­ly­tique du subli­me.

At det subli­me er en væsent­lig nøg­le til Lyo­tards læs­ning af den tred­je Kri­tik kom­mer dog alle­re­de til udtryk i en ræk­ke små­tek­ster først i 80’erne, her­un­der et kort essay med tit­len Om det subli­me.32Teksten hid­rø­rer oprin­de­ligt fra et manuskript til en fore­læs­ning, som Lyo­tard holdt ved Cen­ter for Huma­ni­stic Stu­di­es, Uni­ver­si­ty og Min­neso­ta, Min­ne­a­po­lis, i 1986. Den fore­fin­des i en dansk over­sæt­tel­se ved Anton Ehlers i Tids­skrif­tet Slag­mark, no. 9, 1987, 51–58. Når jeg i det føl­gen­de har valgt at foku­se­re på den­ne tekst, skyl­des det akku­rat, at den retrospek­tivt er et kon­den­se­ret udtryk for, hvor­dan Lyo­tard med det subli­me som omdrej­nings­punkt radi­ka­li­se­rer for­stå­el­sen af den tred­je Kri­tik. Hos Kant føl­ger “Det subli­mes ana­ly­tik” efter “Det skøn­nes ana­ly­tik”, og hvor det skøn­ne har at gøre med en har­moni af frie for­mer, er der i det subli­me tale om dis­har­moni og form­løs­hed. Følel­sen af det subli­me består nem­lig af en spæn­ding mel­lem to momen­ter: Først er der tale om en hæm­ning, et ube­hag, en ulyst og en smer­te, for­voldt af ind­bild­nings­kraf­tens sam­men­brud, dens svigt i at kun­ne frem­stil­le noget san­se­ligt, der dan­ner form, for der­ef­ter at slå over i en så meget desto stør­re lyst­fø­lel­se, glæ­den over ale­ne i kraft af for­nuf­ten at være i stand til at tæn­ke det uen­de­li­ge, der ikke lader sig frem­stil­le. Den­ne spæn­ding sam­men­fat­ter Kant i oxy­mor­o­nets ter­mer af en “nega­tiv lyst”, idet han defi­ne­rer følel­sen af det subli­me som “en lyst, der kun opstår indi­rek­te, nem­lig på den måde, at den frem­brin­ges ved en følel­se af en øje­blik­ke­lig hæm­ning af livskræf­ter­ne og en der­på føl­gen­de så meget [des] stær­ke­re udg­y­del­se af dem”.33Kant, Kri­tik af døm­me­kraf­ten, § 23, 92–93.

Ori­gi­na­li­te­ten i Lyo­tards lidet tra­di­tio­nel­le læs­ning er, at han fra det subli­mes noget decen­tra­le pla­ce­ring i den tred­je Kri­tik kom­mer til en for­stå­el­se af det skøn­ne dér, hvor det lider ski­b­brud. For det er jo grund­læg­gen­de det, der sker i det subli­me. I den subli­me følel­se – den følel­se af lyst og ulyst, der lig­ger bag dom­men om, at noget er sublimt – er ind­bild­nings­kraf­ten ikke i stand til at leve­re det san­se­ma­te­ri­a­le, der skal til for at dan­ne perci­per­bart skøn­ne for­mer. I den for­stand kan man godt sige, at det subli­me bry­der for­styr­ren­de ind i den før­be­grebs­li­ge situ­a­tion, der ken­de­teg­ner det æste­tisk skøn­ne, som Kant defi­ne­rer som et har­monisk spil mel­lem frie for­mer og ind­bild­nings­kraf­ten uden for­stan­dens bestem­men­de eller fik­se­ren­de styring.34Jf. Kri­tik af døm­me­kraf­ten: “De erken­de­ev­ner, der akti­ve­res […] er der­med i frit spil; for der er ikke noget bestemt begreb, der begræn­ser dem til en spe­ci­fik erken­del­ses­re­gel”. § 9, 69.

Lyo­tard ven­der alt­så nær­mest for­hol­det mel­lem det skøn­ne og det subli­me på hove­d­et. Han insi­ste­rer på den virk­ning, det subli­me udvir­ker til­ba­ge på det skøn­ne, når han læser det subli­me hos Kant som en flæn­ge ned igen­nem æste­tik­kens erken­del­ses­te­o­re­ti­ske land­skab: “en cæsur, en spalt­ning i ais­t­he­sis”.35Lyotard, “Om det subli­me”, 52. I ste­det for at være et hen­gemt hjør­ne af den tred­je Kri­tik træk­kes det subli­me frem som det sted, hvor­fra et dybe­re og fortrængt motiv med den tred­je Kri­tik træ­der frem, nem­lig ønsket om at reser­ve­re i det mind­ste ét områ­de af tænk­nin­gen, som unds­lip­per regel­sæt­nin­gen for teo­re­tisk og pra­tisk erken­del­se. Det­te områ­de er æste­tik­kens områ­de; og æste­tik­ken er vig­tig for Lyo­tard. At se bort fra eller glem­me æste­tik­ken ved at lade den absor­be­res af de to andre erken­del­ses­ev­ners juris­dik­tio­ner fører nem­lig til at over­se det basa­le reflek­si­ve erken­del­ses­ar­bej­de, der knyt­ter sig til den æste­ti­ske erfa­ring, som andet og mere end at være en ser­vil leve­ran­dør af det san­se­mæs­si­ge råma­te­ri­a­le, som begre­bet subsum­me­rer under sig. Det er i det sto­re hele, hvad nykan­ti­a­nis­men har gjort, iføl­ge Lyo­tard. For ham gæl­der det der­i­mod om at vise, at der i det æste­ti­ske anslag i den tred­je Kri­tik gem­mer sig en slags før­ste filo­so­fi, som Kant er gået lige lov­lig hur­tigt hen over i de fore­gå­en­de to kri­tik­ker, men ven­der til­ba­ge til med den tred­je Kri­tik. Det subli­me mar­ke­rer lige­frem på psy­ko­a­na­ly­tisk vis et “sørgearbejde”,36Lyotard, “Om det subli­me”, 52. som har at gøre med tabet af det har­monisk skøn­ne. Det er som at høre en blan­ding af Freud, Nietz­sche og Hei­deg­ger, når Lyo­tard mere end anty­der, at det­te tab og den­ne glem­sel af det skøn­ne – “af umid­del­ba­re følel­ser og stem­mers sam­klang” – er en grund­læg­gen­de præ­mis for den vest­li­ge tænk­ning og kul­tur, ja, pri­sen for sel­ve den agt­vær­di­ge filo­so­fi.

For hvad er det i grun­den Kant knivskar­pt kort­læg­ger, moment for moment, i “Det skøn­nes ana­ly­tik” med de mid­ler, han har fra kate­go­ri­tav­len og sit eget system af erken­de­ken­de­ev­ner? Lyo­tard opsum­me­rer præg­nant, hvor­dan Kant i vid udstræk­ning må give afkald på posi­tivt at bestem­me, hvad ais­t­he­sis er for noget: “Den lyst­fø­lel­se [som frem­brin­ges ved det skøn­ne] er en dom, men uden spe­ku­la­tiv eller prak­tisk inte­res­se (det være sig empi­risk eller tran­cen­den­tal). Den­ne dom, der alt­så ikke er andet end en følel­se, har almen vær­di, men den for­bli­ver sær­egen, for­di den ope­re­rer uden et begreb.”37Lyotard, “Om det subli­me”, 52. Det vir­ker næsten, som om den posi­ti­ve følel­se af det skøn­ne nær­mest træk­ker sig til­ba­ge som en nega­tiv ind­skrift i erken­del­ses­te­o­ri­en. For Lyo­tard er den æste­ti­ske smags­dom da ikke andet end den “skyg­ge”, som “ ‘vores’ teo­re­ti­ske og prak­ti­ske ratio­na­li­tet” kaster over en ander­le­des, “mere oprin­de­lig […] måde at erken­de eller for­hol­de sig til væren på”.38Lyotard, “Om det subli­me”, 52.

Afvæb­nen­de kon­klu­de­rer Lyo­tard, at “vi hol­der af det skøn­ne, men vi ved ikke hvor­for”, alt imens han kom­mer rundt om fle­re af den æste­ti­ske smags­doms nega­ti­ve finur­lig­he­der: “den afgø­ren­de årsag, der moti­ve­rer […] vores smag, er ikke gen­stand for en viden eller en vil­je. At enhver må dele vores smag, er det, der adskil­ler den fra en sim­pel empi­risk for­kær­lig­hed, til­bø­je­lig­hed; men nød­ven­dig­he­den af æste­tisk lyst kan der ikke argu­men­te­res for; den er ikke en logisk uimod­si­ge­lig­hed, men […] en “ube­stri­de­lig eksemplariskhed”.39Lyotard, “Om det subli­me”, 52. Igen frem­hæ­ver Lyo­tard de nega­ti­ve kri­te­ri­er, hvor­med Kant bestem­mer smags­dom­men om det skøn­ne “a con­tra­rio” – uden inte­res­se, uden begreb, uden for­mål – kri­te­ri­er, der så alli­ge­vel impli­ce­rer en “bekræf­ten­de tænking, der ken­de­teg­nes a pri­o­ri ved for­mer­nes fri­hed og umid­del­bar­hed, lystens ved­va­ren og løf­tet om at bli­ve delt”.40Lyotard, “Om det subli­me”, 52.

I ste­det for at være et lil­le sup­ple­ment til det skøn­ne – et “vedhæng”,41Kant, Kri­tik af døm­me­kraf­ten, § 23, 94 (Kri­tik der Urteils­kraft: “bloßen Anhang”, 167). som det hed­der hos Kant – får det subli­me da para­dok­ser­ne i sel­ve det skøn­ne til at træ­de frem. For hvis hen­sig­ten med den tred­je Kri­tik var at råde bod på delin­gen af filo­so­fi­en ved at etab­le­re over­gan­ge over kløf­ten, der adskil­ler teo­re­tisk erken­del­se fra etik, ja, så “genåb­ner […] Det Subli­mes Ana­ly­tik sår­et i sma­gens kød, som det Skøn­nes Ana­ly­tik anto­ges at hele”.42Lyotard, “Om det subli­me”, 52. Det lig­ger i sel­ve den sam­men­sat­te, dob­bel­te, to-lede­de struk­tur, som Kant for­bin­der med det subli­me, at det subli­me fører væk fra æste­tik­ken: fra ube­ha­get over, at for­mer ikke dan­ner form, til det så meget desto stør­re behag over ale­ne med for­nuf­ten at tæn­ke det form­lø­se – det uen­de­li­ge, så som fri­hed og kaus­a­li­tet. Det subli­me mar­ke­rer for­nuf­tens ind­t­og i æste­tik­ken, men der­med også faren for at pres­se den æste­ti­ske erfa­ring ud over dens eget grund­lag (af man­gel på grund­lag).

Sandt er det, at det subli­me åbner en dør på vid gab ud mod for­nuft­si­de­er­ne. Selv om den epi­ste­mo­lo­gi­ske ram­me er æste­tisk, nem­lig en san­se­op­le­vel­se af både ube­hag og behag, fører det subli­me til at udar­bej­de Ide­er i for­nuf­tens regi­ster, Ide­er om det Abso­lut­te og det uen­de­li­ge. Det er også, hvad Lyo­tard hen­ty­der til, når han rela­te­rer det subli­me til “filo­so­fi­ens adkomst i æstetikken”,43Lyotard, “Om det subli­me”, 53. men han gør det akku­rat i en langt mere kri­tisk for­stand, end hvad der lig­ger i den tra­di­tio­nel­le læs­ning af det subli­me. Den hævd­vund­ne for­stå­el­se af den subli­me følel­se er, at sub­jek­tet stø­der på noget i den empi­ri­ske erfa­ring, der er enten så stort (det mate­ma­ti­ske subli­me) eller så vold­somt (det dyna­mi­ske subli­me), at det ikke for­mår at sam­men­fat­te det i ind­bild­nings­kraf­ten, hvil­ket for­år­sa­ger et ube­hag, hvor­ef­ter for­nuf­ten kom­mer ind­bild­nings­kraf­ten til und­sæt­ning med sine ide­er om uen­de­lig­hed, hvil­ket for­år­sa­ger et inten­si­ve­ret behag.

Lyo­tards for­stå­el­se af det subli­me lig­ger langt fra den­ne stan­dard­læs­ning, som han indi­rek­te klan­trer for at være en pro­ble­ma­tisk exit, ud af æste­tik­ken, og der­med lidet kan­ti­ansk, da den dybest set gør sig skyl­dig i en trans­cen­den­tal illu­sion. Lyo­tard insi­ste­rer der­i­mod på at fast­hol­de den æste­ti­ske følel­se som et eget områ­de for erken­del­se, og i det per­spek­tiv bli­ver sprin­get over i den prak­ti­ske for­nufts moral­ske fri­heds­rum pro­ble­ma­tisk, ja, ille­gi­timt og øde­læg­gen­de. I hans beskri­vel­se af, hvad der sker i det subli­me, hand­ler det der­for om, at ind­bild­nings­kraf­ten på nær­mest uac­cep­ta­bel vis pres­ses af for­nuf­ten til at over­skri­de sine græn­ser. Ide­en om det uen­de­li­ge som abso­lut tota­li­tet er jo et eksem­pel på en kan­ti­ansk for­nuft­sidé; den kom­mer fra for­nuf­ten ale­ne. For­nuf­ten pres­ser ind­bild­nings­kraf­ten til at frem­stil­le det­te abso­lut­te, hvad den ikke kan og der­for dri­ves til fortviv­lel­se. Det er for­kla­rin­gen på, at Lyo­tard på den ene side kan tema­ti­se­re det subli­me som en anstøds­sten mod det skøn­nes ana­ly­tik og på den anden side val­o­ri­se­re det subli­me som en slags “sør­ge­ar­bej­de” eller en sorg over “tabet af for­mer, af umid­del­ba­re følel­ser og stem­mers sam­klang”, dvs. af hvad der fyl­der lyst­fø­lel­sen i det skøn­ne. Lyo­tard siger lige­frem, at “kri­tisk tænk­ning er den­ne sorg”.44Lyotard, “Om det subli­me”, 52. Men det bety­der sam­ti­dig, at det skøn­ne opfat­tes i en ny glem­s­lens og tabets optik, som her i ter­mer med freu­di­ansk anstrøg: “Kant kan beskri­ve værens nær­hed i det skøn­ne, for­di han har mistet det. Æste­tisk barn­dom kan kun høres med et vok­sent, et filo­so­fisk øre”.45Lyotard, “Om det subli­me”, 52.

Det subli­me med­vir­ker der­med også til at skær­pe blik­ket for den for­an­dring, det æste­ti­ske områ­de er under­gå­et fra den før­ste til den tred­je Kri­tik. Begræn­ser man sig til Kri­tik af den rene for­nuft har æste­tik­ken ret beset ikke anden funk­tion end at gøre erfa­rin­gen til­gæn­ge­lig for erken­del­se. Men det skøn­nes ana­ly­tik bemyn­di­ger en anden æste­tik, hvor den san­sebår­ne erfa­rings­form er andet og mere end leve­ran­dør til for­stan­dens begre­ber. “Hvor­dan kun­ne en form, og oven i købet en fri form, være mulig”, spør­ger Lyo­tard, og vide­re: “Hvor­dan kun­ne den frem­kal­de en uin­ter­es­se­ret og almen­gø­r­lig følel­se uden begreb, hvis for­stan­den gen­nem rekog­ni­tio­ne­nen skul­le med­vir­ke til syn­te­sen, der dan­ner den­ne form?”.46Lyotard, “Om det subli­me”, 53. I smags­dom­men om det skøn­ne er det ind­bild­nings­kraf­ten, der fører an i syn­te­se­ar­bej­det, godt nok med for­stan­den på en slags stand by, men jo grund­læg­gen­de sat fri af for­stan­dens bestem­men­de præ­di­ka­tio­ner. Det er præ­cist den­ne af for­stan­den frit­stil­le­de ind­bild­nings­kraft, der er væsent­lig for den lyst­fø­lel­se, Kant for­bin­der med skøn­hed. Hos Lyo­tard hed­der det lyk­ke­fø­lel­sen af som men­ne­ske at kun­ne andet end at vide og begæ­re.

Det er vit­ter­ligt noget af en drej­ning, den­ne radi­ka­li­se­ring af det skøn­ne over det subli­me bevir­ker. Det er, som om Lyo­tard udvi­der det subli­me, idet han fører det subli­me til­ba­ge til et dybe­re lag af ube­hag, nu ikke som et ube­hag over ind­bild­nings­kraf­tens svigt, men som en sorg over “over­gan­gen til spe­ku­la­tiv og etisk modenhed”.47Lyotard, “Om det subli­me”, 53. Det er dybest set en sorg over æste­tik­kens afslut­ning, “afslut­nin­gen af den æste­ti­ske barn­dom og uskyld”.48Lyotard, “Om det subli­me”, 53. I det alle­ry­der­ste, dér, hvor sprin­get over i for­nuft­si­de­er­ne med det subli­me synes fuld­bragt, hol­der Lyo­tard stand og for­sva­rer det æste­ti­skes auto­no­mi, hvor skrø­be­ligt et grund­lag det end måt­te hvi­le på. Hele vej­en igen­nem sine åre­lan­ge gransk­nin­ger af de kan­ti­an­ske tekst­ste­der fast­hol­der han det subli­me som den tred­je Kri­tiks mest sub­ti­le stopklods for det trans­cen­den­tale bro­byg­ge­ri, tra­di­tio­nen for­bin­der med Kri­tik af døm­me­kraf­ten. I den for­stand kan man ind­ven­de, at Lyo­tard bevæ­ger sig ud over kan­ten af, hvad Kants egne hen­sigt­ser­klæ­rin­ger giver belæg for, men dybest set for­sø­ger Lyo­tard i bed­ste kan­ti­an­ske ånd at stå vagt om grundsub­stan­sen i den æste­ti­ske døm­me­kraft – urgrun­den i Urteils­kraft – og beskyt­te den mod trans­cen­de­ta­le illu­sio­ner. Igen og igen går han det skøn­nes ana­ly­tik igen­nem med en tæt­te­kam for at fin­de ryg­dæk­ning for en reha­bil­te­ring af æste­tik­ken som et eget områ­de for erken­del­se før ethvert begreb, før enhver vil­je. Fra dis­se gen­be­søg skal jeg blot frem­hæ­ve det mest bro­byg­gen­de tema af dem alle, nem­lig den moral­ske opbyg­ge­lig­hed, som påberå­bel­sen af en sensus com­mu­nis i den æste­ti­ske smags­dom ofte for­bin­des med.

Sensus com­mu­nis

I sin lat­in­ske sprog­dragt hen­vi­ser sensus com­mu­nis til evnen til at tæn­ke i over­ens­stem­mel­se med andre men­ne­skers per­spek­ti­ver, en form for fæl­les sans, der er nød­ven­dig, for at vores dom­me er ori­en­te­ret mod det uni­ver­selt gyl­di­ge. Det er i den berøm­te og beryg­te­de § 40 i Kri­tik af døm­me­kraf­ten, at Kant frem­sæt­ter tesen om smags­dom­men for­stå­et som sensus com­mu­nis. Som over­skrif­ten “Vom Ges­ch­ma­cke als einer Art von sensus communis”49Kant, Kri­tik der Urteils­kraft, 224 (i den da. over­sæt­tel­se: “Om smag som en slags sensus com­mu­nis”, 135). præ­ci­se­rer, dre­jer det sig om sma­gen som en slags fæl­les sans. Der er alt­så andre for­mer for sensus com­mu­nis, f.eks. for­stan­dens, hvor det her spe­ci­fikt gæl­der den æste­ti­ske følel­se som sensus com­mu­nis. Alle­re­de i § 21 hav­de Kant dedu­ce­ret en vis kom­mu­ni­ka­bi­li­tet i den æste­ti­ske dom i kraft af dens “ind­byg­ge­de”, dvs. trans­cen­den­tale, krav om at være uni­ver­selt kom­mu­ni­ka­bel og om at bli­ve delt af andre. I § 40 skær­pes så mulig­he­den for, at sensus com­mu­nis kan udlæg­ges som en fæl­les men­ne­ske­lig evne til at bedøm­me smag og skøn­hed. Sensus com­mu­nis for­stå­et som “mel­lem­men­ne­ske­lig sans” til­by­der sig som fun­da­men­tet for et mel­lem­men­ne­ske­ligt moralsk fæl­les­skab.

Lyo­tard med­gi­ver, at den epi­ste­mo­lo­gi­ske ram­me, som Kant uddra­ger sensus com­mu­nis af, inde­hol­der et inter­sub­jek­tivt per­spek­tiv, for så vidt det dre­jer sig om, hvor­le­des det enkel­te, empi­ri­ske indi­vid kan nå frem til en doms­hand­ling med uni­ver­sel gyl­dig­hed ved at sam­men­lig­ne sin dom med andre indi­vi­ders domme.50Det er især Kants opstil­ling af tre “mak­si­mer”, der giver anled­ning til tesen om en sensus com­mu­nis som inter­sub­jek­ti­vi­te­tens bro­byg­gen­de frem­komst i det æste­ti­ske. Den før­ste mak­si­me lyder “tæn­ke ved sig selv” (Selb­st­den­ken) og hen­vi­ser til den “for­doms­frie tæn­ke­må­de” under for­stan­dens domæ­ne; den anden er: … Continue reading Han benæg­ter ikke til­ste­de­væ­rel­sen af den­ne “antro­po­lo­gi­ske fristelse”51Jean-François Lyo­tard, “Sensus com­mu­nis”, Le cahier du col­lè­ge inter­na­tio­nal de phi­los­op­hie, nr. 3 (Paris: Osi­ris, 1987), 76 (min oversættelse). hos Kant, men det er en for over­fla­disk læs­ning, som iføl­ge Lyo­tard base­rer sig på en nykan­ti­ansk for­stå­el­se af døm­me­kraf­ten som sædet for en mel­lem­men­ne­ske­lig – inter­sub­jek­tiv og kom­mu­ni­ka­tio­nel – fornuft.52Lyotard er gene­relt hård i sin kri­tik af nykan­ti­a­ner­ne uden at angi­ve nær­me­re refe­ren­cer. Inden for fransk filo­so­fi er det dog alment kendt, at den fran­ske over­sæt­ter af Kri­tik af døm­me­kraf­ten, filo­sof­fen Ale­xis Phi­lo­nen­ko, er en stærk for­ta­ler for inter­sub­jek­ti­vi­te­tens sam­len­de tema i den tred­je Kri­tik, lige­som … Continue reading Selv gør han der­i­mod alt for at frem­hæ­ve de trans­cen­den­tale benspænd, der i Kants tekst dæm­mer op for en sådan udlæg­ning. Skønt Kant alt­så gen­nem ambi­va­len­te for­mu­le­rin­ger i både § 21 og § 40 på bed­ste vis bere­der vej­en for en antro­po­lo­gisk for­tolk­ning af sensus com­mu­nis, fast­hol­der Lyo­tard en strengt trans­cen­den­tal for­tolk­ning, som træk­ker sensus com­mu­nis til­ba­ge til den tred­je Kri­tiks æste­ti­ske grund­lag.

Nok en gang – som så ofte i den tred­je Kri­tik – må sensus com­mu­nis afgræn­ses trans­cen­den­talt i for­hold til den teo­re­ti­ske for­nuft (viden) på den ene side og til den prak­ti­ske for­nuft (vil­je, begær) på den anden. I for­hold til for­stan­den er vi til­ba­ge ved Kants bestem­mel­se af den æste­ti­ske dom som en reflek­sions­form uden brug af begre­ber. Som følel­ses­mæs­sig syn­te­se betrag­tet, nem­lig som den ufor­mid­le­de og øje­blik­ke­li­ge lyst­fø­lel­se, smags­op­le­vel­sen af noget skønt har som effekt, fin­der den æste­ti­ske dom sted før den begrebs­dan­nel­se, der er virk­som i den bestem­men­de døm­me­kraft. Den æste­ti­ske dom er ikke ret­tet mod, end­si­ge under­lagt en objek­tiv erken­del­se, men strin­gent sub­jek­tiv. Lige­le­des, i over­ens­stem­mel­se med den tran­sen­den­talt-kate­go­ri­a­le defi­ni­tion af den æste­ti­ske doms inter­es­se­løs­hed, vil sensus com­mu­nis uvil­kår­ligt adskil­le sig fra det “fælles”-aspekt, som er på spil inden for den prak­ti­ske for­nuft, efter­som den­ne altid vil være inter­es­se­ret – f.eks. i at rea­li­se­re Ide­en om et men­ne­ske­ligt fæl­les­skab. Den prak­ti­ske for­nuft er per defi­ni­tion inter­es­se­ret, hvad enten den er empi­risk og der­med et eksem­pel på en men­ne­ske­lig inte­res­se eller trans­cen­den­tal og der­med udtryk­ker Lovens rene vil­je. Den æste­ti­ske lyst­fø­lel­se, som er sam­men­fal­den­de med sensus com­mu­nis, er der­i­mod lyst før ethvert begær, før enhver vil­je.

I beg­ge kon­fron­ta­tio­ner ind­ta­ger den rent æste­tisk-reflek­si­ve sensus com­mu­nis en radi­kalt frem­skudt posi­tion. For både den teo­re­ti­ske og den prak­ti­ske for­nuft hen­vi­ser sensus com­mu­nis til en for­nufts­brug, som vil have været kon­sti­tu­tivt til ste­de i beg­ge faku­l­ter, før den sene­re under­læg­ges dis­se faku­l­te­ters for­måls­be­stemt­hed: at vide, at vil­le. Her er det så Lyo­tards tese, at sensus com­mu­nis i det æste­ti­ske er følel­sen af den­ne før­ste instans i den­nes ren­hed. Sensus com­mu­nis er ople­vel­sen af, at det men­ne­ske­li­ge sub­jekt kan andet end at vide og at vil­le. “At være lyk­ke­lig uden at have vil­let eller kon­ci­pe­ret den­ne lykke”,53Lyotard, “Sensus”, 70. siger han.

Det aspekt af noget “fæl­les”, som sensus com­mu­nis er løf­tet om – men som Kant selv under­stre­ger: det aldrig ind­fri­e­de løf­te om – er intet andet end faku­l­te­ter­nes gåen sam­men i en sam­klang. Kom­mu­ni­ka­bi­li­te­ten er strik­te intrasub­jek­tiv – ikke inter­sub­jek­tiv – i et sub­jekt, der befin­der sig i en til­stand af bevæ­gel­se; fry­de­fuld bevæ­gel­se frem og til­ba­ge mel­lem de for­skel­li­ge faku­l­te­ter. Kants kri­te­ri­um om de såkaldt frie for­mer i den æste­ti­ske smags­dom hand­ler akku­rat om frie, rent reflek­si­ve for­mer, som gør, at ind­bild­nings­kraf­ten kan arbej­de uden at være i for­stan­dens tje­ne­ste. Det, der “sker” (thi det kan ikke andet end blot “ske”) i det æste­tisk-skøn­ne, når den trans­cen­den­talt rene smags­dom fæl­des, er, at et utvun­get spil mel­lem ind­bild­nings­kraf­ten og for­stan­den vil have været i har­moni. Den ret­te pro­por­tion mel­lem de to faku­l­te­ter vil have været den “rig­ti­ge”, men den­ne for­bli­ver ude­fi­ner­bar, ufor­ud­si­ge­lig; kun den kom­mu­ni­ka­bi­li­tet, som sensus com­mu­nis lader for­mu­le­re som en indre stem­me i sub­jek­tet, vid­ner her­om: En sam­stem­men, hvor sub­jek­tet er i “sensus” med sig selv.54Lyotard hen­vi­ser her til det i § 8 af Kant udka­ste­de, men ikke vide­re uddy­be­de tema om stem­mens betyd­ning i det æste­ti­ske, idet han kæder sensus com­mu­nis sam­men med sub­jek­tet som lut­ter stem­me, stem­men sig selv, som en slags indre musik, en musi­kalsk inti­mi­tet, en før­ste besjæling før ethvert “jeg tæn­ker”: “stem­men, die Stim­me: … Continue reading

Den­ne reso­lut trans­cen­den­tale læs­ning næsten over­by­der Kant, men ikke desto min­dre base­rer den sig på Kant egne trans­cen­den­tale son­drin­ger: Sensus com­mu­nis giver ingen garan­ti, end ikke et løf­te, om et mel­lem­men­ne­ske­ligt fæl­les­skab. Den kan selv­føl­ge­lig ansku­es som for­nuft­sidé, som et tegn på et sådant løf­te, og det er for­ment­lig, hvad Kant selv gjor­de. Men med sensus com­mu­nis er der hver­ken tale om intel­lectio com­mu­nis (dvs. om den fæl­les sun­de for­nuft – bon sens) eller om det oply­ste, kul­ti­ve­re­de fæl­les­skab  – intel­lectio com­mu­ni­ta­tis – men der­i­mod om et indre sub­jek­tivt fæl­les­skab ale­ne i kraft af erken­de­kræf­ter­nes fin­den frit sam­men i men­ne­skesin­det som stem­ning. Sensus com­mu­nis er ikke meget mere end den­ne stem­nin­gens til­stand.


Med dis­se tre nedslag – dif­férend-pro­ble­ma­tik­ken som en opda­te­ret ver­sion af Kants kri­ti­ske deling af filo­so­fi­en, det subli­me og sensus com­mu­nis – er det tyde­ligt, at Lyo­tard nedt­o­ner den tred­je Kri­tiks stra­te­gi­ske prok­la­ma­tio­ner om døm­me­kraf­tens bro­byg­gen­de merit­ter; og dog gør han i grun­den blot, hvad de fran­ske filo­sof­fer excel­le­rer i, når de er bedst, nem­lig at afdæk­ke nye aspek­ter af de sto­re filo­so­fi­ske tek­ster, som altid er mere end et filo­so­fi­hi­sto­risk pensum. I nær­kon­takt med Kants tekst for­sø­ger Lyo­tard at hol­de Kant fast på Kants egen trans­cen­den­tale demar­ka­tion af den reflek­te­ren­de døm­me­kraft som den for­nufts­brug, der udfol­der sig i for­læn­gel­se af en grund­læg­gen­de man­gel på ekste­ri­o­ri­tet og regel­bun­det­hed. Den reflek­te­ren­de døm­me­kraft tema­ti­se­rer mødet med det hete­ro­ge­ne, med mang­fol­dig­he­den, med det, der ikke lader sig subsu­me­re under et begreb eller en for­nuft­sidé. Den tred­je Kri­tiks måske mest vid­træk­ken­de per­spek­tiv knyt­ter sig til den­ne fri­sæt­ten­de ople­vel­se af det særeg­ne, der lig­ger i en ren æste­tisk for­hol­den sig til væren og ver­den.

Via det subli­me når Lyo­tard ind til den­ne ker­ne af det æste­tisk skøn­ne hos Kant: Følel­sen af det skøn­ne und­dra­ger sig begre­bets og vil­jens beher­skel­se; den går under deres radar og udfol­der sig uden for deres inte­res­ser og lov­gi­ven­de prin­cip­per. Men der­med kom­mer æste­tik­ken til at frem­stå som en filo­so­fi­ens for­post, den­ne “mod­stan­dens region”,55Lyotard, “Sensus”, 87. hvor den filo­so­fi­ske tænk­ning er i berø­ring med et erken­del­ses­te­o­re­tisk grund­lag, der ikke bare rest­løst går op i teo­re­tisk eller prak­tisk erken­del­se. Den tred­je Kri­tiks enheds­ska­ben­de fortje­ne­ste hvi­ler da ikke på det supra­sen­sib­le, på den over­san­se­li­ge Idé om natu­rens objek­ti­ve for­mål, men lig­ger i, at Kant for­bin­der det æste­ti­ske med den reflek­si­ve tænk­nings­mo­dus, i hvil­ken Lyo­tard aner­ken­der den kri­ti­ske teksts sig­na­tur igen­nem hele Kants filo­so­fi­ske værk. Med de fin­ma­ske­de trans­cen­den­tale demar­ka­tions­linjer, som afgræn­ser den æste­ti­ske døm­me­kraft til beg­ge sider, til både viden og moral, kom­mer Kant til at udfor­ske det æste­ti­ske som et præli­mi­nært, basalt lag i al filo­so­fisk tænk­ning. Den ofte cite­re­de for­mu­le­ring fra hans ind­le­den­de hen­sigt­ser­klæ­rin­ger om, at “den æste­ti­ske døm­me­kraft må hen­reg­nes til en kri­tik, der er al filo­so­fis prodædeutik”,56Kant, Kri­tik af døm­me­kraf­ten, 53 (min kur­si­ve­ring og modi­fi­ce­re­de over­sæt­tel­se fra den tyske originaltekst). for­står Lyo­tard i bog­sta­ve­lig for­stand, alt­så ikke i betyd­nin­gen af, at det æste­ti­ske begræn­ser sig til at være ind­led­nin­gen eller den nød­ven­di­ge for­be­re­del­se til den tele­o­lo­gi­ske døm­me­kraft, men at det æste­ti­ske ved­rø­rer det inder­ste af filo­so­fisk tænk­ning som sådan.

Para­doksalt nok er Lyo­tard selv ble­vet lidt af den fran­ske for­skel­stænk­nings glem­te filo­sof, så lad os også hyl­de ham på hans 100 års fød­sels­dag, der fal­der i sam­me år som 300-året for Kants. I al fald viser han med stor styr­ke rele­van­sen af Kants æste­tik for de af vor tids filo­sof­fer, der fra Ador­no til Ran­cière udfol­der kri­tisk tænk­ning i en vital sam­ta­le med kun­stens ver­den, for så vidt kun­sten net­op har at gøre med at fin­de udtryk for og bear­bej­de ople­vel­ser, erfa­ring­er, stem­nin­ger, man hver­ken kan kom­me til bunds i eller slip­pe af med.

1. Immanuel Kant, Kri­tik af døm­me­kraf­ten (da. overs. ved Claus Bratt Øster­gaard, Køben­havn: DET lil­le FORLAG, 2005), Ind­led­nin­gens afsnit II, 37.
2. Kant, Kri­tik af døm­me­kraf­ten, Ind­led­nin­gens afsnit III, 37.
3. Kant, Kri­tik af døm­me­kraf­ten, § 1, 57 (min fremhævelse).
4. Jf. § 5, der mun­der ud i kon­klu­sio­nen på smags­dom­mens før­ste moment i hen­se­en­de til kva­li­tet (§§ 1–5).
5. Jf. § 42 ” Om den intel­lek­tu­el­le inte­res­se i det skøn­ne”, 140–144.
6. Jf. § 9, der afrun­des med kon­klu­sio­nen på smags­dom­mens andet moment i hen­se­en­de til kvan­ti­tet (§§ 6–9).
7. Jf. § 10 og § 10–17, der omhand­ler smags­dom­mens tred­je moment i hen­se­en­de til rela­tion.
8. Jf. § 22, der inde­hol­der kon­klu­sio­nen på smags­dom­mens fjer­de moment i hen­se­en­de til moda­li­tet (§18–22).
9. I ind­led­nin­gen til den såkald­te før­ste udga­ve (“Erste Fas­sung”) af Kri­tik der Urteils­kraft i 1790 frem­går Kants ambi­tion om at leve­re et filo­so­fisk system tyde­ligt af den før­ste tite­lover­skrift: “Von der Phi­los­op­hie als einem System” (“Om filo­so­fi­en som et system”). Imma­nu­el Kant, Kri­tik der Urteils­kraft [1790], Wer­k­aus­ga­be Band X, ed. W. Wei­s­che­del (Frank­furt am Main: Suhr­kamp Tas­chen­buch, 1974), 9. I den dan­ske over­sæt­tel­se er den før­ste ind­led­ning pla­ce­ret i appen­diks, Kant, Kri­tik af døm­me­kraf­ten, 305.
10. Om Kants trans­cen­den­tale opgra­de­ring af den æste­ti­ske døm­me­kraft, se ind­led­nin­gens afsnit VIII: “Den del i en kri­tik af døm­me­kraf­ten, der inde­hol­der den æste­ti­ske døm­me­kraft, til­hø­rer den i væsent­lig for­stand. For det er ale­ne den­ne del, der rum­mer et prin­cip, som døm­me­kraf­ten helt og fuldt læg­ger a pri­o­ri til grund for sin reflek­sion”, Kri­tik af døm­me­kraf­ten, 52 (mine fremhævelser).
11. Kri­tik af døm­me­kraf­ten, Ind­led­nin­gens afsnit VIII, 53.
12. Vel er æste­tik­ken som et nyt filo­so­fisk forsk­nings­felt under­vejs op igen­nem hele Oplys­ning­s­år­hund­re­det, lige­som den navn­gi­ves i 1750 med Baum­g­ar­tens trak­tat Aesthe­ti­ca, men det er først med Kant, at san­se­lig­he­dens erken­del­ses­po­ten­ti­a­le opnår en mere hold­bar filo­so­fisk kon­si­stens. Hvor Dub­os alle­re­de i 1719 hav­de behand­let sma­gens tema­tik med sine Réfle­xions cri­tiques sur la poésie et sur la pein­tu­re, og fle­re euro­pæ­i­ske filo­sof­fer hav­de rejst spørgs­må­let om det skøn­ne, så som irske Fran­cis Hut­che­son i Inquiry con­cer­ning Beauty fra 1729, for­mår Kant i Kri­tik af døm­me­kraf­ten at tæn­ke en “æste­tisk smags­dom”, der for­e­ner sub­jek­tiv singu­la­ri­tet med almen validitet.
13. Jeg har i anden sam­men­hæng beskæf­ti­get mig med, hvor­dan Lyo­tards inte­res­se for Kant udvik­ler sig i en kri­tisk dis­kus­sion af Hei­deg­ger samt marxis­men og psy­ko­a­na­ly­sen: se Anne Elisa­beth Sejten, “Glem­se­lens poli­tik”, Filo­so­fi­ske for­skyd­nin­ger – en bog om Jean-François Lyo­tard, red. Finn Frand­sen og Niels Brügger (Køben­havn: Aka­de­misk for­lag, 1989, 69–97.
14. Gilles Deleuze, Dif­féren­ce et répéti­tion (Paris: Pres­ses Uni­ver­si­tai­res de Fran­ce, 1968), 1.
15. Deleuze, Dif­féren­ce, 2.
16. Lyotards Le dif­férend inde­hol­der en ræk­ke såkald­te “notit­ser” med selv for filo­so­fi­ske bog­ud­gi­vel­ser sjæl­dent grun­di­ge tekst­kom­men­ta­rer af en bro­get ska­re filo­sof­fer fra Pro­ta­goras til Lévi­nas, her­un­der hele fire Kant-“notitser”, hvor den Kri­tik af døm­me­kraf­ten træ­der frem som det cen­tra­le værk.
17. Den præ­ci­se refe­ren­ce til Kant er hans Streit der Faku­ltäten, der udkom i 1798 og bestod af tre små afhand­lin­ger fra 1794, men “stri­den” ind­skri­ver sig overalt som den over­ord­ne­de erken­del­ses­te­o­re­ti­ske bag­grund for hele Kants kri­ti­ske pro­jekt om at appel­le­re til “en mere moden døm­me­kraft […] ikke ved at benyt­te mag­tens sprog, men base­ret på evi­ge og ufor­an­der­li­ge love” og der­med gøre en ende på “slag­mar­ken for dis­se ende­lø­se stri­dig­he­der”, som den hid­ti­di­ge meta­fy­sik hav­de for­voldt. Imma­nu­el Kant, Kri­tik af den rene for­nuft (1781) i dansk over­sæt­tel­se ved Claus Bratt Øster­gaard (Køben­havn: DET lil­le FORLAG, 2002), 19 og 17.
18. Lyotard har selv på nær­mest testa­men­ta­risk vis omtalt Le dif­férend som “min filo­so­fi­bog” – “Mon liv­re de phi­los­op­hie”, cite­ret på bag­si­de­teksten af Le dif­férend (Paris: Minu­it, 1983).
19. Med den­ne “over­sæt­tel­se” af Kants erken­del­ses­ev­ner til “dis­kurs­gen­rer er det Lyo­tards hen­sigt at fri­gø­re sig fra den sub­jekt­fi­lo­so­fi, der hos Kant for­bli­ver knyt­tet til fore­stil­lin­gen om erken­del­ses­ev­ner, og her træk­ker han af gode grun­de ikke på Kant, men på Witt­genste­ins sprog­fi­lo­so­fi­ske tan­ker om en plu­ra­li­tet af sprog­spil i et radi­kalt fra­vær af et metasprog.
20. Kant, Kri­tik af døm­me­kraf­ten, § 12, 73.
21. Kant, Kri­tik af døm­me­kraf­ten, § 9, 71.
22. Kant, Kri­tik af døm­me­kraf­ten, § 15, 75.
23. Fra fransk: “l’ar­chipel”, jf. Lyo­tard, Le dif­férend,189–191.
24. Kant, Kri­tik af døm­me­kraf­ten, § 42, 142.
25. Kant, Kri­tik af døm­me­kraf­ten, Ind­led­nin­gens afsnit IX, 55 (over­sat fra “Über­si­cht aller obe­ren Vermö­gen ihrer syste­ma­ti­s­chen Ein­heit nach”), Kri­tik der Urteils­kraft, 109.
26. Kant, Kri­tik af døm­me­kraf­ten, 55.
27. Kant, Kri­tik af døm­me­kraf­ten, Ind­led­nin­gens afsnit IV, 38.
28. “Articuler l’i­nar­ti­culé” var tit­len på den fore­læs­ning, Lyo­tard gav, da han i 1986 gæste­de Aar­hus Universitet.
29. Som et eksem­pel på den­ne fran­ske genop­da­gel­se af den tred­je Kri­tik, som Lyo­tard igang­sæt­ter, kan næv­nes udgi­vel­sen af en sam­ling af artik­ler under tit­len – kort og godt – La faculté de juger (da.: Døm­me­kraf­ten), der udkom i 1985 på for­la­get Minu­it. Bogen er resul­ta­tet af et af de legen­da­ri­ske som­mer­mø­der i Ceri­sy-la-Sal­le, hvor Lyo­tard i 1982 hav­de orga­ni­se­ret et stort Kant-kol­lokvi­um. Ud af de 43 ind­læg under kon­fe­ren­cen tæl­ler bogen seks bidrag af, ud ud over Lyo­tards eget, Jean-Luc Nan­cy, Jacques Der­ri­da og Phi­lip­pe Lacoue-Labarthe.
30. I Discours, figu­re fra 1976 går der en lige linje fra hans cen­tra­le begrebs­kon­struk­tion om le figu­ral til begre­bet om det subli­me, efter­som det “figu­ra­le” tema­ti­se­rer æste­ti­ske erfa­ring­er, der und­dra­ger sig såvel ver­ba­li­se­ring som visualisering.
31. I kur­sus­be­skri­vel­ser­ne læg­ges der op til en slags idéhi­sto­risk road movie med grun­di­ge tekst­læs­nin­ger af Lon­gi­nus (hvis græ­ske trak­tat Om det ophø­je­de fra 1. århund­re­de e. Kr. får en renæs­san­ce med Nico­las Boileaus fran­ske over­sæt­tel­se i 1674), Bur­ke (Edmund Bur­ke, A Phil­o­soph­i­cal Inquiry into the Ori­gin of Our Ideas of the Subli­me and the Beau­ti­ful, 1757) og så selv­føl­ge­lig, uund­gå­e­ligt: Kants for­stå­el­se af det subli­me, das Erha­be­ne, i Kri­tik der Urteils­kraft.
32. Teksten hid­rø­rer oprin­de­ligt fra et manuskript til en fore­læs­ning, som Lyo­tard holdt ved Cen­ter for Huma­ni­stic Stu­di­es, Uni­ver­si­ty og Min­neso­ta, Min­ne­a­po­lis, i 1986. Den fore­fin­des i en dansk over­sæt­tel­se ved Anton Ehlers i Tids­skrif­tet Slag­mark, no. 9, 1987, 51–58.
33. Kant, Kri­tik af døm­me­kraf­ten, § 23, 92–93.
34. Jf. Kri­tik af døm­me­kraf­ten: “De erken­de­ev­ner, der akti­ve­res […] er der­med i frit spil; for der er ikke noget bestemt begreb, der begræn­ser dem til en spe­ci­fik erken­del­ses­re­gel”. § 9, 69.
35. Lyotard, “Om det subli­me”, 52.
36. Lyotard, “Om det subli­me”, 52.
37. Lyotard, “Om det subli­me”, 52.
38. Lyotard, “Om det subli­me”, 52.
39. Lyotard, “Om det subli­me”, 52.
40. Lyotard, “Om det subli­me”, 52.
41. Kant, Kri­tik af døm­me­kraf­ten, § 23, 94 (Kri­tik der Urteils­kraft: “bloßen Anhang”, 167).
42. Lyotard, “Om det subli­me”, 52.
43. Lyotard, “Om det subli­me”, 53.
44. Lyotard, “Om det subli­me”, 52.
45. Lyotard, “Om det subli­me”, 52.
46. Lyotard, “Om det subli­me”, 53.
47. Lyotard, “Om det subli­me”, 53.
48. Lyotard, “Om det subli­me”, 53.
49. Kant, Kri­tik der Urteils­kraft, 224 (i den da. over­sæt­tel­se: “Om smag som en slags sensus com­mu­nis”, 135).
50. Det er især Kants opstil­ling af tre “mak­si­mer”, der giver anled­ning til tesen om en sensus com­mu­nis som inter­sub­jek­ti­vi­te­tens bro­byg­gen­de frem­komst i det æste­ti­ske. Den før­ste mak­si­me lyder “tæn­ke ved sig selv” (Selb­st­den­ken) og hen­vi­ser til den “for­doms­frie tæn­ke­må­de” under for­stan­dens domæ­ne; den anden er: “tæn­ke ved at sæt­te sig i en hvil­ken som helst andens sted” og defi­ne­res som den “udvi­de­de tæn­ke­må­de”, der knyt­tes til døm­me­kraf­tens vir­ke; og tred­je mak­si­me er den syn­te­ti­se­ren­de eta­pe “til enhver tid tæn­ke enstem­migt med sig selv” og er udtryk for den “kon­se­kven­te tæn­ke­må­de”, der hører under for­nuf­tens områ­de. De tre mak­si­mer afteg­ner såle­des en bevæ­gel­se fra for­stand til for­nuft med døm­me­kraf­ten som det for­mid­len­de led i mid­ten. Se Kri­tik af døm­me­kraf­ten, § 40, 136.
51. Jean-François Lyo­tard, “Sensus com­mu­nis”, Le cahier du col­lè­ge inter­na­tio­nal de phi­los­op­hie, nr. 3 (Paris: Osi­ris, 1987), 76 (min oversættelse).
52. Lyotard er gene­relt hård i sin kri­tik af nykan­ti­a­ner­ne uden at angi­ve nær­me­re refe­ren­cer. Inden for fransk filo­so­fi er det dog alment kendt, at den fran­ske over­sæt­ter af Kri­tik af døm­me­kraf­ten, filo­sof­fen Ale­xis Phi­lo­nen­ko, er en stærk for­ta­ler for inter­sub­jek­ti­vi­te­tens sam­len­de tema i den tred­je Kri­tik, lige­som han i sin ind­led­ning hen­vi­ser til cen­tra­le tyske nykan­ti­a­ne­re, her­un­der især Ernst Cas­si­rer. Se A. Phi­lo­nen­ko, “Intro­duction” til Kant, Cri­tique de la faculté de juger (Paris: Vrin), 1984, 10–12.
53. Lyotard, “Sensus”, 70.
54. Lyotard hen­vi­ser her til det i § 8 af Kant udka­ste­de, men ikke vide­re uddy­be­de tema om stem­mens betyd­ning i det æste­ti­ske, idet han kæder sensus com­mu­nis sam­men med sub­jek­tet som lut­ter stem­me, stem­men sig selv, som en slags indre musik, en musi­kalsk inti­mi­tet, en før­ste besjæling før ethvert “jeg tæn­ker”: “stem­men, die Stim­me: sub­jek­tet, som stem­mer sig selv ‘før’ det ser og begri­ber sig selv”. “Sensus”, 77.
55. Lyotard, “Sensus”, 87.
56. Kant, Kri­tik af døm­me­kraf­ten, 53 (min kur­si­ve­ring og modi­fi­ce­re­de over­sæt­tel­se fra den tyske originaltekst).