• Print
Denne artikel er en del af serien “

Hvad er argumentation? Hvad er filosofi? Hvad er at læse?


22. marts 2023

Nu hvor Para­doks’ fejde om fæno­meno­lo­gi­en, det­te loka­l­op­gør, til­sy­ne­la­den­de har nået eller dog nær­met sig sin afslutning,1Søren Over­gaard, “Afslut­ten­de argu­men­ta­tions­te­o­re­tisk efter­skrift”, Tids­skrif­tet Para­doks, 14. marts 2023. må det vist være min tur til ikke at læse. Jeg mener, efter igen­nem det ene ind­læg efter det andet at have været vid­ne til et for­svar imod at læse fin­der jeg det ufor­svar­ligt at fort­sæt­te, som om min mulig­hed for at bli­ve læst var inden for pæda­go­gisk ræk­ke­vid­de. Når jeg efter at have hen­vist til fem­ten for­fat­ter­ska­ber som kom­pe­ten­te for­tolk­nin­ger af fæno­meno­lo­gi­en sta­dig bli­ver beskyldt for ikke at hen­vi­se til sekun­dær­lit­te­ra­tu­ren, når jeg efter at have givet en gen­nem­gang af fæno­meno­lo­gi­en sta­dig bli­ver afkræ­vet guld­korn og begrun­del­ser, når jeg efter at have leve­ret alt det efter­s­purg­te sta­dig kun mødes af præ­di­ke­ner om slut­nings­for­mer og påkal­del­se af fæno­meno­lo­gi­ens ånd, så er det nok bed­re, at jeg ret­ter blik­ket imod noget andet.

Talen er om argu­men­ta­tion. Vi skal igen­nem hele det dræ­ben­de aka­de­mi­ske lita­ni fra non sequi­tur og tu quoque til ham den vel­kend­te strå­mand: Vi skal kun se på argu­men­ter­ne, og de skal “ren­ses for reto­risk staffage”.2Overgaard, “Afslut­ten­de argu­men­ta­tions­te­o­re­tisk efter­skrift”, ¶26. Men når der tales om at ren­se noget for reto­risk staf­fa­ge, argu­men­te­res der så? Der tales i det mind­ste. Men det er alt­så ikke reto­rik, når der tales sådan? Det gæl­der om “at hol­de hove­d­et koldt og skri­de argu­men­ta­tions­te­o­re­tisk frem”.3Overgaard, “Afslut­ten­de argu­men­ta­tions­te­o­re­tisk efter­skrift”, ¶26. Og den slags for­mu­le­rin­ger viser, at man hol­der hove­d­et koldt og skri­der såle­des frem?

Jeg har inter­es­se­ret mig for den­ne måde at bedri­ve filo­so­fi på i man­ge år. Dels for sjov – for det er sjovt at føl­ge, hvor­dan argu­men­ta­tion fak­tisk fore­går. Kol­le­ger­ne ovre på reto­rik har et skar­pt blik for det; den kon­flikt mel­lem reto­rik og filo­so­fi, som alle­re­de var gam­mel hos Pla­ton, er langt fra for­bi. Måske er den evig. Jeg kan hen­vi­se folk, der har tid, til mine opsat­ser “Logik for høns” (i At læse filo­so­fi fra 1992) og “Fle­re dår­li­ge argu­men­ter” (i For­søg med filo­so­fi­en fra 2011). Dels for alvor – for det er alvor­ligt, at filo­so­fi­en for det meste lever i en fortræng­ning af sit eget ele­ment, tek­sten. Min før­ste bog, La phi­los­op­hie dans le texte fra 1982, hand­ler om det­te pro­blem; filo­so­fi­ens pro­blem med sig selv. Den hand­ler også om Kier­ke­gaard, for han er om nogen en, som folk har læst uden at se hans tekst. Som om man skul­le se igen­nem tek­sten. (Kier­ke­gaard har fået mere plads i den sene­ste udga­ve fra 2017, og det er ikke uden betyd­ning for det føl­gen­de.)

Man kan godt gri­ne ad folk, der skri­ver i ét væk om argu­men­ta­tion og så tror, at de der­ved argu­men­te­rer. Læser de ikke, hvad de selv skri­ver? Det er også til grin at lade for­skel­len mel­lem den ene eller den anden læs­ning kom­me an på, hvad man er mest “glad for”,4Overgaard, “Afslut­ten­de argu­men­ta­tions­te­o­re­tisk efter­skrift”, ¶4. og det er til grin ikke at vil­le “døm­me” nogen “ude”.5Overgaard, “Afslut­ten­de argu­men­ta­tions­te­o­re­tisk efter­skrift”, ¶10. Mit før­ste ind­læg om fæno­meno­lo­gi­en her i Para­doks tog udgangs­punkt i det for­hold, at de stu­de­ren­de så ofte er over­ladt til sekun­dær­lit­te­ra­tur, der gør Hus­serl, et filo­so­fisk geni, til et banalt sludrehoved.6Søren Gosvig Ole­sen, “Exa­men de consci­en­ce, eller: Hvor­dan fæno­meno­lo­gi­en blev til fup og svin­del”, Tids­skrif­tet Para­doks, 8. febru­ar 2023. Det er mig, der bedøm­mer Hus­serl til at være et geni, og det er mig, der døm­mer den bana­li­se­ren­de lit­te­ra­tur ude. Det er mit ansvar. Og mere til, det er min pligt. Det er ikke ander­le­des, end når en murer skal lære at byg­ge en mur, så den er i lod, eller en san­ger skal lære at syn­ge rent – og nogen jo alt­så skal lære dem det.

Men hvad nu hvis man gjor­de alvor af at argu­men­te­re sådan, som der tales så meget om? Alt­så hvad hvis man skred “argu­men­ta­tions­te­o­re­tisk” frem, hvad hvis man hav­de held til at fjer­ne al “reto­risk staf­fa­ge”? Hvad vil­le der så være til­ba­ge af filo­so­fi­en? Det er der skre­vet adskil­ligt om, men jeg har da for­stå­el­se for, hvis tiden er knap. Så lad mig nøjes med et enkelt eksem­pel, der er gan­ske vel­kendt for det læsen­de publi­kum, for så vidt et sådant sta­dig fin­des. Men nu skal vi læse det argu­men­ta­tions­te­o­re­tisk!

I før­ste del af den af Victor Ere­mi­ta udgiv­ne Enten – Eller, inde­hol­den­de A.’s papi­rer, fin­der man blandt de såkald­te diapsal­ma­ta “Et exsta­tisk Fored­rag”, som begyn­der sådan her:

Gift Dig, Du vil for­try­de det; gift Dig ikke, Du vil ogs­aa for­try­de det; gift Dig eller gift Dig ikke, Du vil for­try­de beg­ge Dele; enten Du gif­ter Dig, eller Du ikke gif­ter Dig, Du for­try­der beg­ge Dele. Lee ad Ver­dens Daar­ska­ber, Du vil for­try­de det; græd over dem, Du vil ogs­aa for­try­de det; lee ad Ver­dens Daar­ska­ber eller græd over dem, Du vil for­try­de beg­ge Dele; enten Du leer ad Ver­dens Daar­ska­ber, eller Du græ­der over dem, Du for­try­der beg­ge Dele. Troe en Pige, Du vil for­try­de det; troe hen­de ikke, Du vil ogs­aa for­try­de det; troe en Pige eller troe hen­de ikke, Du vil for­try­de beg­ge Dele; enten Du tro­er en Pige eller Du ikke tro­er hen­de, Du vil for­try­de beg­ge Dele. Hæng Dig, Du vil for­try­de det; hæng Dig ikke, Du vil ogs­aa for­try­de det; hæng Dig eller hæng Dig ikke, Du vil for­try­de beg­ge Dele; enten Du hæn­ger Dig, eller Du ikke hæn­ger Dig, Du vil for­try­de beg­ge Dele.7Søren Kier­ke­gaards Skrif­ter, Bd. 3 (Køben­havn: Gads For­lag, 1997), 25.

Argu­men­ta­tions­te­o­re­tisk er den­ne tekst ret let at gen­nem­skue. Den rum­mer føl­gen­de argu­ment:

A eller non‑A
Hvis A, så R
Hvis non‑A, så R

R

Argu­men­tet er, som det frem­går, gyl­digt. Træ­der vi imid­ler­tid et skridt til­ba­ge fra den argu­men­ta­tions­te­o­re­ti­ske ana­ly­se, er det noget andet, som frem­går. For så frem­går det, at “Gift Dig, Du vil for­try­de det; gift Dig ikke, Du vil ogs­aa for­try­de det”, osv. siger noget gan­ske andet end “A eller non‑A”, osv. Med det sid­ste er der til­sy­ne­la­den­de noget til­ba­ge, som det før­ste nok siger, og dog er der i det sid­ste intet til­ba­ge af, hvad det før­ste siger. Hvor­dan skal vi nu for­kla­re det­te para­doks? Hvad er det, der er for­s­vun­det? Er det sti­len, iro­ni­en? Eller er det måske gen­ta­gel­sen? Eller det, som sker ved gen­ta­gel­sen (for ved fire gan­ge A eller non‑A sker der intet)? Eller er det ind­hol­det, det som i nuti­dens angel­sak­si­ske voka­bu­lar kal­des sub­stan­sen?

Sva­ret er, at det er det hele, der er for­s­vun­det. Ja, det er end­da for­s­vun­det, at argu­men­tet er gyl­digt: Vi går fra det ene alter­na­tiv til det andet, men med det sid­ste alter­na­tiv går det for vidt. Man kan trods alt erfa­re, hvor­vidt man vil for­try­de at gif­te sig eller ikke, at le eller græ­de over ver­dens dår­ska­ber, at tro en pige eller ej. Men at erfa­re, hvor­vidt man vil for­try­de eller ikke for­try­de at hæn­ge sig, det må siges at være ude­luk­ket. Men det skri­ver Kier­ke­gaard ikke. Han for­ud­sæt­ter, at hans læser kan læse. Ja, han for­ud­sæt­ter lige­frem, at hans læser har ånd. Måske ikke fæno­meno­lo­gi­ens ånd, men alli­ge­vel. Der­for und­la­der han at være ånd­løs: at kede os. Han benyt­ter en figur, som i øvrigt fore­kom­mer en ræk­ke ste­der i for­fat­ter­ska­bet; gen­ta­gel­se på gen­ta­gel­se, så det ender med at være mere end gen­ta­gel­se, nem­lig over­dri­vel­se.

Over­dri­vel­se frem­mer for­stå­el­sen, siger man. Indrøm­mes skal det, at Kier­ke­gaards reto­ri­ske pragtstyk­ke er et ekstremt eksem­pel. Men er det reto­ri­ske bare “staf­fa­ge”? Er sti­len, er iro­ni­en, er ind­hol­det? Hvad skal man stil­le op med alt det, hvis der ikke er andet at kom­me efter end det, som den “argu­men­ta­tions­te­o­re­ti­ske” ana­ly­se viser? Når hele tek­sten er væk? Og er det så meget ander­le­des med andre filo­sof­fer? Tag Nietz­sche som et nær­lig­gen­de eksem­pel. Eller Hegel. Eller Der­ri­da. Eller Pla­ton eller Ari­sto­te­les såmænd. Det er klart nok lidt svæ­re­re med folk som Ayer eller Smart. Det kan dog være en god idé at læse også deres skri­ve­ri­er, om ikke andet så for at lære at gen­ken­de en stilart inden for filo­so­fi­fa­get, hvor man puk­ker reto­risk på argu­men­tet, og som efter­hån­den har fun­det sin ret­te beteg­nel­se: argu­men­to­rik.

Det er der­for, jeg ple­jer at frem­hæ­ve, at det er filo­sof­fens opga­ve at lære at læse og skri­ve, og uden blu­sel hæv­der, at filo­so­fi som argu­men­ta­tion er filo­so­fi for små reg­ned­ren­ge. Ingen af de filo­sof­fer fra tra­di­tio­nen, vi læser, er små reg­ned­ren­ge, og vi skal hel­ler ikke gøre dem til det. Hel­ler ikke selv om nuti­dens filo­sof­fer til hobe er det, så peers de end også er.


Men Hus­serl, som det hele begynd­te med, er han trods alt ikke ret langt fra at skul­le læses sådan? Han er i hvert fald for tiden langt fra at bli­ve læst sådan, vil jeg sige. Hvis man da over­ho­ve­det kan sige, at han bli­ver læst nu for tiden.

Hus­serl var selv vid­ne til, hvor­dan logik­ken i sti­gen­de grad for­ma­li­se­re­des, og giver i sine arbej­der frem mod Logi­s­che Unter­su­chungen udtryk for sin for­bløf­fel­se over, at det kan vir­ke impo­ne­ren­de på nogen. For ham var det klart, at logik­ken ikke kun­ne grund­læg­ges på for­ma­li­se­ring, og han erklæ­re­de der­for at vil­le hol­de fast ved den gam­le opfat­tel­se af logik som meta­fy­sik. I en tekst date­ret til ca. 1890, “Varia ope­ra­ti­va”, skri­ver han kort og fyn­digt: “Alles Schließen kann nicht ein for­ma­les sein” (“Ikke al slut­ning kan være formel”).8Edmund Hus­serl, Hus­ser­li­a­na XXI, 11. Gaves der ingen mate­ri­el­le slut­nin­ger, vil­le den for­mel­le ikke blot være ind­hold­st­om, den vil­le, da så end ikke mulig­he­den af at give den ind­hold bestod, end­da være umu­lig. “Gäbe es nicht sachli­ches, nicht­for­ma­les Urtei­len und Schließen, so auch kein for­ma­les. Dies ver­kan­nt zu haben, ist der fun­da­men­tale Irrtum der algo­rit­h­mi­s­chen L<ogik>” (“Gaves der ikke sag­lig, ikke-for­mel doms­fæl­del­se og slut­ning, så gaves der hel­ler ingen for­mel. Det er den algo­rit­mi­ske logiks fun­da­men­tale fejl at have miskendt dette”).9Husserl, Hus­ser­li­a­na XXI, 11.

Pro­jek­tet om at gøre rede for for­bin­del­sen mel­lem den mate­ri­el­le logik og den for­mel­le går under nav­net trans­cen­den­tal logik. Det fin­des i moder­ne tid for­trins­vis hos Kant og Hus­serl. I sidst­nævn­tes Ide­en I udfol­des det end­da til et pro­jekt angå­en­de mate­ri­al onto­lo­gi og for­mal onto­lo­gi og for­bin­del­sen mel­lem dis­se. Det fører Hus­serl til at gå en anden vej end Kant. Uan­set hvad skal man over Kant for at for­stå Hus­serl. Man skal også over Hegel.

I den sekun­dær­lit­te­ra­tur, som jeg i mit sene­ste ind­læg i Para­doks har hen­vist til og anbefalet,10Søren Gosvig Ole­sen, “Brev til min kom­bat­tant, og til andre, som måske har bed­re tid, hvil­ket kan tje­ne som for­ord”, Tids­skrif­tet Para­doks, 6. marts 2023, ¶13. ses pro­jek­tet om en trans­cen­den­tal logik lige­frem som den moder­ne eller nye­re tids meta­fy­si­ske pro­jekt. I den sekun­dær­lit­te­ra­tur, som jeg ikke vil anbe­fa­le, og som jeg hver­ken vil spil­de egen eller andres tid med, når man slet ikke frem til det­te pro­jekt.

For at resu­me­re i sam­me manér som Ari­sto­te­les, der kald­te sig selv for skri­ve­ren og af Pla­ton blev kaldt for læse­ren: Hvor­for filo­so­fi­en ikke består i argu­men­ta­tion i tom­gang, er nu sagt.


Når det er sagt, så skal det også siges, at det i de fle­ste dis­kus­sio­ner ikke er logik, det kom­mer an på, men der­i­mod etik. Adskil­li­ge filo­sof­fer har også for­søgt at skri­ve en dis­kus­sio­nens etik. Jeg skal ikke refe­re­re dem her. Nietz­sche har med to ord karak­te­ri­se­ret, hvad man bør und­gå; han kal­der det belei­di­gen­de Klar­heit (sår­en­de klar­hed). Det var mønt­et på eng­læn­der­ne. Det kun­ne det også være i dag. Det bety­der at præ­sen­te­re noget meget sim­pelt som noget meget dybt.

Nu har den engel­ske måde at gøre sig på bredt sig over hele klo­den. Sådan kan man se en mand para­de­re som en anden Ayer og næsten Smart, så urok­ke­ligt for­vis­set om sin argu­men­ta­tions fortræf­fe­lig­hed, at han kun behø­ver at tale om den og så ellers kan gå uden om tek­sten eller sige, at han ikke lige har tid den dag. Ube­grun­de­de påstan­de? Tu quoque? Ja, hvor­dan synes du selv det går med at begrun­de noget som helst? Bemærk “sar­kas­men og latterliggørelsen”!11Overgaard, “Afslut­ten­de argu­men­ta­tions­te­o­re­tisk efter­skrift”, ¶15. Ja, så ger­ne: “gesti­ku­le­re i ret­ning af en bog”,12Overgaard, “Afslut­ten­de argu­men­ta­tions­te­o­re­tisk efter­skrift”, ¶2.Not so, my dear Gosvig”,13Overgaard, “Afslut­ten­de argu­men­ta­tions­te­o­re­tisk efter­skrift”, ¶12. osv. osv. Non sequi­tur? Ja, men hvor­for er du sik­ker på, der er tale om en slut­ning? Kun­ne det ikke være en læs­ning? Og måske en symp­to­mal en af slagsen? Symp­to­mal­læs­ning? Nej, det var den­gang. For nu stu­de­rer vi eye move­ments og eye tra­ck­ing. Og bru­ger elek­tro­de­hat. Og bril­ler.

Pro­ble­met med at skri­ve om sim­pel meka­nik som slut­nings­for­mer, som om det var dybe ind­sig­ter, er, at man på den måde luk­ker dis­kus­sio­nen. For som jeg skrev i mit før­ste ind­læg, hvad skal man stil­le op, når der ikke er enkel­te fejl, man kan slå ned på, men det er hele setup­pet, der er for­kert. Skal jeg vir­ke­lig til at for­kla­re en kol­le­ga, at der er noget, der hed­der gen­re­be­stem­mel­se, at der er for­skel på et debat­ind­læg og en afhand­ling, uaf­hæn­gigt af, hvil­ke græn­ser en redak­tion sæt­ter eller ikke sæt­ter. Det bli­ver jo belei­di­gend at belæ­re nogen om det. Lige så belei­di­gend, som når nogen vil belæ­re om tu quoque eller non sequi­tur – eller per aucto­ri­ta­tem eller ad homi­nem, osv. ad libi­do. Dog, lad mig lige ophol­de mig et øje­blik ved den mest popu­læ­re per­son i tidens stan­den­de dis­kus­sio­ner og belæ­rin­ger om logik. Det er: strå­man­den. Alle synes at vide, hvem han er, og alli­ge­vel er der ingen, der ved, hvem han er.

Den mage­lø­se opda­gel­se ved den mand skal være, at ingen kri­tik pas­ser i for­hol­det 1:1 på nogen bestemt per­son. Og det er jo rig­tigt. For vi kon­stru­e­rer altid. Freu­do­marxis­me, struk­tu­ra­lis­me, ana­ly­tisk filo­so­fi, hvem er det lige? Enhver kan und­slå sig, for det er aldrig den eller den kon­kre­te per­son. Og gan­ske vist er der dår­li­ge kon­struk­tio­ner, som essen­ti­a­lis­me og soci­al­kon­struk­ti­vis­me – eller post­struk­tu­ra­lis­me eller post­mo­der­nis­me. Men det er ikke, for­di de er “strå­mænd”. Det er, for­di de er dår­ligt tænkt; de har ingen præ­cis defi­ni­tion, eller de er selv­mod­si­gen­de. Typo­lo­gi­en eller ide­al­ty­pen slip­per man ikke for i nogen dis­kus­sion.

Her er prin­cip­pet for den: “Jeg håber, at en kri­tisk meto­de, som jeg for det meste har benyt­tet, ikke vil bli­ve lagt mig til last. Hvor det over­ho­ve­det gik, bestræb­te jeg mig på at få de leden­de tan­ker frem [auszulö­sen] og begrebs­ligt skar­pt bestemt [begrif­flich scharf zu fixi­e­ren], som uden altid at være klart og kon­se­kvent fulgt hele tiden gik igen hos for­skel­li­ge for­fat­te­re, sådan at jeg på den­ne grund kun­ne opbyg­ge en teo­ri så kon­se­kvent som mulig. Den efter­føl­gen­de kri­tik kun­ne da vise, hvor vidt de ved før­ste ind­tryk plau­sib­le moti­ver over­ho­ve­det for­må­e­de at ræk­ke.” Det står i begyn­del­sen af Hus­serls Phi­los­op­hie der Arit­h­me­tik (nær­me­re bestemt Hus­ser­li­a­na, XII, 5). Det er sådan, Hus­serl i den tid­li­ge­re Über den Begriff der Zahl, habi­li­ta­tions­skrif­tet fra 1887, frem­sæt­ter sin tal­te­o­ri på bag­grund af en kri­tik af fem typer (jeg mener typo­lo­gi­se­re­de) teo­ri­er. Man fin­der den sam­me frem­gangs­må­de hos Bren­ta­no. Og som så meget, Hus­serl og Bren­ta­no har til fæl­les, hos Ari­sto­te­les. Skal vi kal­de det strå­mand­sprin­cip­pet? Mon ikke det er bed­re som hidtil at kal­de det peri­gra­fi. Og så ellers lade det med strå­per­so­nen gå op i røg.


Engang hav­de man den ana­ly­ti­ske filo­so­fi, som for­sim­p­le­de vores meti­er, og hvor man ikke kun­ne kom­me med ind­ven­din­ger, for­di de skul­le være til­sva­ren­de for­sim­p­le­de for at bli­ve for­stå­et, hvor­ved det blev umu­ligt at ind­ven­de noget imod for­sim­plin­gen selv. Jeg fik lov at søbe af den i to år, inden jeg kun­ne flyg­te ud af lan­det og fandt en lære­me­ster, der kun­ne vise mig, hvad filo­so­fi er. Alt det, mine dan­ske lære­re hav­de kaldt ufor­stå­e­ligt, viste sig at være for­stå­e­ligt nok, bare man hav­de nogen til at lære sig at arbej­de med de tek­ster. Jeg vil påstå, at de stu­de­ren­de kan for­stå alt muligt, selv den svæ­re­ste Ari­sto­te­les eller Kant eller Hei­deg­ger, hvis de får den ret­te hjælp til det. Men det er ingen hjælp, hvis ens lærer erklæ­rer noget for ufor­stå­e­ligt eller erklæ­rer, at det eller det kan han eller hun ikke for­stå. Og det hør­te jeg vit­ter­ligt under­vi­se­re sige. Jeg tro­e­de ikke mine egne ører. Kan man så også som fysi­ker kom­me uden om Ein­ste­in bare ved at sige, at man ikke for­står ham? Eller som musi­ker uden om Schön­berg eller som maler uden om Cézan­ne?

Sådan gør man ikke i dag. Nu er det alli­ge­vel hele filo­so­fi­en, der er ble­vet som den ana­ly­ti­ske filo­so­fi. De stu­de­ren­de må søbe end­nu mere. Vi har end­da fået en ana­ly­tisk fæno­meno­lo­gi. Nu er det fæno­meno­lo­ger­ne, der ikke for­står fæno­meno­lo­gi­en. De siger dog ikke sådan. Man har fun­det nye meto­der, som peer review og den slags. Det bety­der, at man ikke som før bli­ver bedømt af auto­ri­te­ter, der kan mere end én selv, men af lige­mænd, der kan lige så meget eller nær­me­re lige så lidt som en selv. Der­for er peer review ikke kva­li­tets­kon­trol, men der­i­mod kon­for­mi­tets­kon­trol. I dag slår man ikke ned på nogen, for­di ved­kom­men­de ikke er god nok, men for­di ved­kom­men­de stik­ker for meget ud. Og man behø­ver ikke læn­ge­re sige, at den eller den er “ufor­stå­e­lig”. Man siger bare, at den eller den er con­tro­ver­si­al. Agam­ben eller Der­ri­da er hig­hly con­tro­ver­si­al. Jeg er også con­tro­ver­si­al, dog ikke så hig­hly som dem, da mit talent ikke ræk­ker slet så langt som deres. Men jeg har det nu meget godt med dog at være på sam­me side som dem.

For filo­so­fi­en har ikke man­ge chan­cer i det nuvæ­ren­de system. Ved ind­gan­gen til hele tra­di­tio­nen står Pla­ton ellers med sin skel­nen mel­lem filo­so­fi og filo­dok­si. Det før­ste er kær­lig­hed til tænk­ning. Det sid­ste er kær­lig­hed til menin­ger – også kendt som posi­tio­ner, som man kan argu­men­te­re for og imod. Langt det meste af, hvad der bedri­ves på de filo­so­fi­ske insti­tut­ter i dag, er filo­dok­si og ikke filo­so­fi. Så vi læser Hus­serl og fin­der en pas­sus, hvis kon­tekst er at afgræn­se fæno­meno­lo­gi­ens posi­tion over for car­tesi­a­nis­mens? Ja, hvis det at læse var at gen­gi­ve det dok­si­ske ind­hold i en tekst, så var det rig­tig­nok at læse. Men det er ikke sådan, man får en tekst til at hæn­ge sam­men. Hus­serls ord på det cite­re­de sted af Kri­sis14Gosvig Ole­sen, “Brev til min kom­bat­tant”, ¶4. til­ord­ner gyl­dig­he­den en for­stå­e­lig­hed, de peger på livs­ver­de­nen som betin­gel­sen for, at viden­ska­ben over­ho­ve­det kan få sin gyl­dig­hed. Den før­ste type læs­ning lærer os at pla­ce­re Hus­serl i et dokso­gra­fisk ske­ma. Den anden lærer os at tæn­ke i fæno­meno­lo­gi­ens fod­spor; det er sådan, Mer­leau-Pon­ty eller Der­ri­da læser Hus­serl.

Vi skal have tek­sten for­kla­ret og kon­tek­stu­a­li­se­ret, javist, men det er ikke gjort med det, for så let er vores opga­ve med tek­sten ikke. Vi skal ikke bare se på dens teser, men også på dens stil, ikke bare kun­ne dens begre­ber, men også bemær­ke de greb, den benyt­ter, kun­ne se dens brud med tra­di­tio­nen eller for­læn­gel­se af tra­di­tio­nen, ven­de og dre­je dens ord­valg, beskri­vel­ser, bil­le­der, eksemp­ler, ana­lo­gi­er, meta­fo­rer, paral­lel­ler, skjul­te cita­ter og ind­byg­ge­de pasti­cher, styr­ker og svag­he­der og mod­si­gel­ser, til­ba­ge­ven­den­de for­mu­le­rin­ger og deres for­ny­e­de betyd­nin­ger fra gang til gang, osv. Vi kan i sid­ste ende ikke kon­stru­e­re en tekst efter dens ret­te pro­por­tio­ner uden alt det, hvad enten vi læser eller skri­ver.

Det har undret mig, at intro­duk­tio­ner til fæno­meno­lo­gi, der er halv­treds eller femog­halvfjerds år gam­le, er bed­re end dem, der skri­ves i dag. Det er som om, der den­gang var et niveau, man ikke gik under. Det er alle­re­de over hund­re­de år siden, at Hei­deg­ger i sine fore­læs­nin­ger sag­de, at fæno­meno­lo­gi­en var ble­vet et sko­la­stisk system, og at det gjaldt om at ori­en­te­re sig efter fæno­meno­lo­gi­ens mulig­hed og ikke dens vir­ke­lig­hed. I dag er man møj­som­me­ligt ved at arbej­de sig frem til det niveau, alle for­ud­sat­tes at have den­gang. Man fin­der som i enhver anden, filo­so­fisk høj­re­o­ri­en­te­ret sko­le sin glæ­de ved at pud­se syste­met op end­nu en gang, nu ved hjælp af bevidst­heds­fi­lo­so­fi og cog­ni­ti­ve sci­en­ces. Insti­tu­tions­hi­sto­risk er det ikke svært at for­kla­re udvik­lin­gen. Den­gang filo­so­fi­en var tysk og fransk og ita­li­ensk, var trans­cen­den­tal­fi­lo­so­fi­en og den spe­ku­la­ti­ve filo­so­fi, Kant og Hegel, noget eller nogen, man kun­ne. I dag er det en kæm­pe indu­stri at bedri­ve Pheno­meno­lo­gy Explai­ned for the Avera­ge Ame­ri­can or Chin­e­se Tourist.

Men se, det vil jeg ikke. For jeg har set til­stræk­ke­ligt til at vide, at fæno­meno­lo­gi over­sat til angel­sak­sisk filo­so­fi bli­ver berø­vet sine rød­der og sit for­hold til tra­di­tio­nen, og så er det ikke fæno­meno­lo­gi mere. Det er nem­lig ikke rig­tigt, at jeg ikke har læst meget ana­ly­tisk filo­so­fi; jeg tør godt sige, at jeg har læst den, så jeg ken­der typen ud og ind – for meget kan man sige om den ana­ly­ti­ske filo­so­fi, for­stå­el­ses­pro­ble­mer frem­by­der den trods alt ikke. Men det er helt rig­tigt, at jeg er ensi­dig. Jeg er på sam­me side som Der­ri­da og Gra­nel og Desan­ti og de andre nævn­te. For det er dem, man kan lære af, og ikke dem, som jeg døm­mer ude, og som er bleg afg­lans.

Hvem der skal afgø­re, hvor­når læs­nin­gen af Hus­serl er radi­kal, og hvor­når den er bleg afg­lans? Det skal jeg. For det må enhver afgø­re med sig selv – også i en tid, hvor man vil læg­ge det valg fra sig og ud til sine peers, som om man sad i fint sel­skab og lige skul­le kig­ge raden rundt for at fin­de ud af, hvor­når man skal græ­de eller gri­ne. Ingen skal tvin­ge mig ind i det med­lø­be­ri. Og end­nu min­dre skal nogen tvin­ge mig til at gøre de stu­de­ren­de til med­lø­be­re. Tæn­ke må enhver selv gøre, og ellers er der ingen tænk­ning.

1. Søren Over­gaard, “Afslut­ten­de argu­men­ta­tions­te­o­re­tisk efter­skrift”, Tids­skrif­tet Para­doks, 14. marts 2023.
2. Overgaard, “Afslut­ten­de argu­men­ta­tions­te­o­re­tisk efter­skrift”, ¶26.
3. Overgaard, “Afslut­ten­de argu­men­ta­tions­te­o­re­tisk efter­skrift”, ¶26.
4. Overgaard, “Afslut­ten­de argu­men­ta­tions­te­o­re­tisk efter­skrift”, ¶4.
5. Overgaard, “Afslut­ten­de argu­men­ta­tions­te­o­re­tisk efter­skrift”, ¶10.
6. Søren Gosvig Ole­sen, “Exa­men de consci­en­ce, eller: Hvor­dan fæno­meno­lo­gi­en blev til fup og svin­del”, Tids­skrif­tet Para­doks, 8. febru­ar 2023.
7. Søren Kier­ke­gaards Skrif­ter, Bd. 3 (Køben­havn: Gads For­lag, 1997), 25.
8. Edmund Hus­serl, Hus­ser­li­a­na XXI, 11.
9. Husserl, Hus­ser­li­a­na XXI, 11.
10. Søren Gosvig Ole­sen, “Brev til min kom­bat­tant, og til andre, som måske har bed­re tid, hvil­ket kan tje­ne som for­ord”, Tids­skrif­tet Para­doks, 6. marts 2023, ¶13.
11. Overgaard, “Afslut­ten­de argu­men­ta­tions­te­o­re­tisk efter­skrift”, ¶15.
12. Overgaard, “Afslut­ten­de argu­men­ta­tions­te­o­re­tisk efter­skrift”, ¶2.
13. Overgaard, “Afslut­ten­de argu­men­ta­tions­te­o­re­tisk efter­skrift”, ¶12.
14. Gosvig Ole­sen, “Brev til min kom­bat­tant”, ¶4.