• Print
Denne artikel er en del af serien “

Mere fup og svindel


15. februar 2023

Søren Over­gaard, min udmær­ke­de kol­le­ga, har vist mig den ære at sva­re på et debat­ind­læg, jeg har i Para­doks den 8. ds.1Søren Over­gaard, “Fup og fæno­meno­lo­gi”, Tids­skrif­tet Para­doks, 13. febru­ar 2023. Han viser sig også imø­de­kom­men­de ved at opreg­ne punk­ter, hvor han og jeg er eni­ge hhv. ueni­ge. Over­gaard sav­ner dog cita­ter, hen­vis­nin­ger, begrun­del­ser …

Der er i den for­bin­del­se en ting eller tre, der undrer mig. Og da forun­drin­gen siden Pla­ton og Ari­sto­te­les har været filo­so­fi­ens begyn­del­se, så lad mig begyn­de der.

For det før­ste cite­rer jeg fra fle­re af Hus­serls vær­ker, heru. sågar på ori­gi­nalspro­get. Jeg hen­vi­ser også til den sekun­dær­lit­te­ra­tur, som man kan sæt­te sin lid til, med nav­ne­ne Desan­ti, Gra­nel, Patočka og Ingar­den. Hvor­for Over­gaard læser hen over det, ved jeg ikke.

For det andet er det et debat­ind­læg, jeg skri­ver, ikke en afhand­ling. Et for­lan­gen­de om at få “alle for­kla­rin­ger­ne og argu­men­ter­ne” – eller “begrun­del­ser”, end­da “udpens­let”, er fejl­an­bragt i den­ne for­bin­del­se. Det er omtrent som i tidens almin­de­li­ge face­book­dis­kus­sio­ner, hvor der for­lan­ges doku­men­ta­tion for verdens­histo­rien i et kom­men­tar­felt.

For det tred­je får Over­gaard til sidst min tale om over­bæ­ren­hed og barm­hjer­tig­hed dre­jet til at skul­le hand­le om de stu­de­ren­des evner. Men som jeg skrev, er der kun tale om at udvi­se de to egen­ska­ber, for så vidt de stu­de­ren­de sto­ler på sekun­dær­lit­te­ra­tu­ren. For ellers skul­le de have gen­nemskuet hele det system, hvori den­ne bli­ver til. Og det for­ven­ter jeg ikke.

Imid­ler­tid er jeg vil­lig til at udstræk­ke over­bæ­ren­he­den og barm­hjer­tig­he­den til også at gæl­de mine kol­le­ger. Over­gaard taler om begrun­del­ser og argu­men­ter, men kom­mer ikke selv med no­­gen af dele­ne. Det er som nævnt gan­ske almin­de­ligt. Jeg vil sva­re, som jeg ple­jer, at hvad skal det også hjæl­pe at kun­ne argu­men­te­re, hvis man ikke kan læse. Det sid­ste er stærkt under­vur­de­ret. Over­gaard læser hen over mine cita­ter og hen­vis­nin­ger. Fred med det. Over­gaard fejl­læ­ser mit de­bat­indlæg, som skul­le det være en afhand­ling. Under­ligt nok.

For begrun­del­ser har jeg såmænd leve­ret nok af. De fin­des i min af­hand­ling Wis­sen und Phä­no­­men, hvor jeg bru­ger 200 sider på tekst­nært at gen­nem­gå Hus­serls udvik­ling. Nu har det aka­de­mi­ske system så ved­ta­get, at tysk er et for­æl­det sprog, som de fær­reste læser. Her kan jeg dog glæ­de publi­kum med, at min afhand­ling fra halv­fem­ser­ne ved for­laget Mul­ti­vers’ mel­lemkomst sid­ste år blev gjort til­gæn­ge­lig på moder­s­må­let for dan­ske læse­re.

Der­u­d­over har jeg omhyg­geligt gennem­gået for­vansk­nin­gen af fæno­meno­lo­gi­en i bogen La phé­nomé­no­lo­gie, cet­te in­con­nue, udgi­vet 2016. Des­vær­re har det velær­vær­di­ge system også kasse­ret fransk blandt de euro­pæ­iske hoved­sprog, så det nu reg­nes for noget, der kun tales blandt ind­fødte i det syd­li­ge udland. Så den bog er der hel­ler ikke man­ge, der læser.

Men alt det er til dels min egen skyld. Jeg anser det ikke for en filo­so­fisk akti­vi­tet at føre sig frem på kon­gres­ser og publi­ce­re i peer revie­we­de tids­skrif­ter og at bedri­ve net­working og fundrai­sing. Den­ne statsau­to­ri­se­re­de mafiavirksom­hed er ana­ly­se­ret i min pam­­flet Filo­so­fi­en som institu­tion og tænk­nin­gen som hånd­værk, der også blev udgi­vet sid­ste år.

Nuvel, der er alle de begrun­del­ser og hen­vis­nin­ger og cita­ter, man kan ønske sig, i de tre pub­­li­kationer. Men som Søren Over­gaard – skal man tro hans tale om syg­dom og om at få den­ne kure­ret – åben­bart ikke ønsker sig. Syg­doms­me­ta­forik­ken er i det mind­ste vores selver­klæ­rede fæno­­menologs egen selvvalg­te.

Syste­met er, som det er, det kan man ikke laste de stude­rende for. Lige så lidt kan man laste en udmær­ket kol­le­ga for det. Ikke desto min­dre er det at læse hen over, at fejl­læ­se, eller slet ikke at læ­se, fup og svin­del. Og for mig er det alt andet end over­be­vi­sen­de at sva­re på en ankla­ge for fup og svin­del med mere fup og svin­del. Ikke at jeg som en anden alder­s­te­gen Oberst Hack­el vil råbe op om skan­da­le. Det er hele syste­met, der er en skan­da­le.

For enhver ved, at vi ikke sæt­ter nogen tro­vær­dig stan­dard i filo­so­fisk tænk­ning ved hjælp af de måle­en­he­der og reg­ne­ark, som man anven­der lige for tiden. Og enhver ved, at den ene­ste stan­dard, der gæl­der i filo­so­fi­en, som så man­ge andre ste­der, er det at mod­stå tidens tand, det at noget hol­der over et læn­ge­re stræk. Ikke desto min­dre lader alle, som om det ikke var til­fæl­det.

98% spild af tid og med­lø­be­ri? OK, indrøm­met, det er et slag på tasken. Måske er det 99%. Alle, eller næsten alle, la­der som ingen­ting og bøjer sig for den peer reviewe­de fup og svin­del. Ellers går det ud over kar­rie­ren. Men er det da bed­re, at det går ud over filo­so­fi­en?