• Print
Denne artikel er en del af serien “

Solen og planternes metafysik – en kritisk læsning af Emanuele Coccias filosofi


20. april 2022

Ema­nu­e­le Coc­cia, født i Ita­li­en i 1976, er lek­tor i filo­so­fi på Éco­le des Hau­tes Étu­des en Sci­en­ces Soci­a­les i Paris. I 2016 udkom hans bog La vie des plan­tes – Une métap­hy­sique du mélan­ge, der i 2021 blev over­sat til dansk med tit­len Plan­ter­nes liv. Blan­din­gens meta­fy­sik og udgi­vet på Hans Reitzels For­lag. De små 140 sider byder på 15 kapit­ler for­delt under fem over­skrif­ter: I. Pro­log; II. Blad­te­o­ri: ver­dens atmo­sfæ­re; III. Rod­te­o­ri: stjer­ner­nes liv; IV. Blom­ster­te­o­ri: for­nuf­tens for­mer; V. Epi­log.

Som man­ge andre af sam­ti­dens objekt-ori­en­te­re­de onto­lo­ger, spe­ku­la­ti­ve rea­li­ster og antro­po­cen­tris­me­kri­ti­ske nyma­te­ri­a­li­ster er han ude i et geval­digt og alt­om­kal­fa­tren­de opgør med men­ne­skets excep­tio­na­li­sti­ske sta­tus og første­fi­lo­so­fi­ske selv­for­stå­el­se – hvad enten den­ne måt­te være af onto­lo­gisk, epi­ste­mo­lo­gisk og/eller eksi­sten­ti­el “beskaf­fen­hed”.

I det føl­gen­de agter jeg at fore­ta­ge en kri­tisk læs­ning af Coc­ci­as opgør. Under en ræk­ke pro­blemop­spo­ren­de mel­lem­over­skrif­ter vil der bli­ve fore­ta­get en lang­som nær­læs­ning og for­tolk­ning af 39 nøje udvalg­te, fort­lø­ben­de skrift­ste­der i bogen med hen­blik på at karak­te­ri­se­re Coc­ci­as radi­ka­le og dybt ori­gi­na­le kos­mo­lo­gi­ske og natur­fi­lo­so­fi­ske pro­jekt og at spør­ge kri­tisk til det fra “side­linj­en”.

Coc­ci­as anslag

Det er Coc­ci­as credo, at solen på det kos­mi­ske plan og plan­ter­ne på det jor­di­ske plan har skabt ver­den, og at men­ne­sket der­for er en afhæn­gig og kon­tin­gent art, der skyl­der plan­ter­nes atmos­fæ­re­ska­ben­de egen­ska­ber sin eksi­stens. Såle­des er men­ne­sket ikke altings måle­stok, mening eller første­år­sag. Men­ne­sket er ikke – og står ikke på – en sik­ker­heds­gi­ven­de grund.

Men­ne­sket er hel­digt, at det over­ho­ve­det har fået lov til at spil­le tred­je­vi­o­lin sam­men med mil­li­ar­der af andre dyri­ske og orga­nisk-leven­de eksi­sten­ser i et ver­den­sor­ke­ster, hvori heli­os (solen) spil­ler første­vi­o­lin, og bla­de­nes grøn­korn, der kan opfan­ge og lag­re kul­dioxid og pro­du­ce­re liv­gi­ven­de ilt, spil­ler en mul­tiplu­ralt besat anden­vi­o­lin – og det vel at mær­ke, som det vil frem­gå neden­for, helt uden hæn­der.

Den poe­tisk skri­ven­de uni­ver­si­tetsan­sat­te filo­sof på jord­klo­den poin­te­r­er, at det gæl­der om at sæt­te men­ne­skets jord­li­ge betin­gel­ser i cen­trum med hen­blik på at kon­sti­tu­e­re en ny form for sam-eksi­sten­ti­a­lis­me, en blan­dings­be­gej­stret sam-værens­fi­lo­so­fi, der intet har at gøre med en klas­sisk men­ne­ske­cen­tri­stisk, eksi­sten­ti­a­lis­tisk posi­tion. Man­ge i bund og grund men­ne­ske­in­dif­fe­ren­te betin­gel­ser for men­ne­ske­li­vets til­bli­vel­se skal til, inden men­ne­sket kan væl­ge at træ­de i eksi­stens eller “nøjes med” vege­ta­tivt at se til.

Sam-eksi­sten­sens mulig­heds­be­tin­gel­ser må der­for be- og gen­tæn­kes, og det sker ved at ryk­ke per­spek­ti­vet væk fra klas­sisk-epi­ste­mo­lo­gi­ske sub­jekt-objekt-betragt­nin­ger, der pla­ce­rer og kon­tra­ste­rer det selv­be­vid­ste, suveræ­ne og videns­op­ho­ben­de men­ne­ske over for en omver­den af tav­se og mere eller min­dre mani­p­u­ler­ba­re gen­stan­de.

Coc­cia abon­ne­rer på et stærkt og eks­pli­cit insti­tu­tions­kri­tisk filo­so­fi­be­greb. Filo­so­fi­en skal ikke nøjes med at koo­pe­re­re i øjen­høj­de med enkeltvi­den­ska­ber­ne, såsom bio­lo­gi­en, bota­nik­ken eller mine­ra­lo­gi­en. For ham dre­jer filo­so­fi sig ikke om at ska­be viden om spe­ci­fik­ke objek­ter. Filo­so­fi er hel­ler ikke et fag, en disci­plin eller en meto­de­læ­re. Filo­so­fi er sna­re­re en måde at lyt­te og ånde på blandt kos­mi­ske, atmo­sfæ­riske og livs­mu­lig­gø­ren­de kræf­ter.

Uden plan­ter – intet liv

Med et Hei­deg­ger-kon­ge­ni­alt voka­bu­lar skil­drer Coc­cia få sider inde i bogens pro­log plan­ter­nes ver­dens­sam­men­fil­tre­de måde at være til på. Med et snup­tag ryk­kes de fun­da­men­tal- og eksi­sten­tial­on­to­lo­gis­ke begre­ber væk fra Dase­ins sfæ­re og ind i plan­te­ri­get:

Man kan ikke adskil­le en plan­te – hver­ken fysisk eller meta­fy­sisk – fra den ver­den, der tager imod den. Det er dens mest inten­se, radi­ka­le og para­dig­ma­ti­ske form for væren-i-ver­den, der fin­des. At under­sø­ge plan­ter er ens­be­ty­den­de med at skaf­fe sig viden om, hvad det vil sige at være i verden.1Emanuele Coc­cia, Plan­ter­nes liv. Blan­din­gens meta­fy­sik (Køben­havn: Hans Reitzels For­lag, 2021), 29.

Det er også her, at filo­sof­fen som en anden iagt­ta­gel­ses­tæn­ker – som var han infor­me­ret af socio­lo­gen Luh­mann, hvad han ikke selv angi­ver at være – skri­ver: “En plan­te er det rene­ste udgangs­punkt for en iagt­ta­gel­se af ver­den i dens totalitet.”2Coccia, Plan­ter­nes liv, 29. Og det er uhy­re inter­es­sant, idet den pri­vil­e­ge­re­de per­spek­ti­vi­ske til­gang bli­ver plan­tens iagt­ta­gel­se, der bli­ver til filo­sof­fens alter ego. Coc­cia stræ­ber efter at skri­ve en filo­so­fi, som en plan­te vil­le kun­ne tæn­ke og skri­ve, hvis den tænk­te og skrev. Med Luh­mann kan man måske end­da sige, at plan­ten – vel at mær­ke godt hjul­pet på vej af Coc­cia – iagt­ta­ger og kon­stru­e­rer men­ne­sket som en omver­den.

Tan­ke­væk­ken­de er det, at Coc­cia på den­ne måde får etab­le­ret sit natur­fi­lo­so­fi­ske mani­fest som en form for tred­je­or­den­si­agt­ta­gel­se, der “iagt­ta­ger” (eller mere præ­cist: frem­skri­ver og frem­dig­ter), hvor­dan plan­ter angi­ve­lig­vis “iagt­ta­ger” det, de “iagt­ta­ger”. Desvær­re er det dog ikke en epi­ste­mo­lo­gisk pro­ble­ma­tik, han åben­lyst ved­ken­der sig – end­si­ge skri­ver højlydt om – måske for­di han ikke er bevidst om den.

Men sol, sky­er, vand og mine­ra­ler skal der til, skri­ver han sam­ti­dig på sam­me side, for plan­ter­ne kan ikke gøre det hele helt ale­ne, om end de sam­ti­dig er med til at “gøre” den ver­den, de altid alle­re­de er i, qua deres væren-i-ver­den in the first pla­ce. Så her i den jor­di­ske ver­den er plan­ter­ne fak­tisk second to none. Uden dem, intet liv i ver­den:

Vi vil aldrig kun­ne for­stå en plan­te uden at have for­stå­et, hvad ver­den er.3Coccia, Plan­ter­nes liv, 29.

Hvis vi må gå til plan­ter­ne for at fin­de ud af, hvad ver­den er, er det, for­di det er dem, der “gør” verden.4Coccia, Plan­ter­nes liv, 32.

Der­for må “hvis’et” i cita­tet siges at være gan­ske reto­risk og til pynt, for det er jo net­op det, Coc­cia gør og har beslut­tet sig for at gøre, uden den rin­ge­ste tvivl om sit eget anlig­gen­de. Det er tan­ke­væk­ken­de, at Coc­cia også benyt­ter sig af det tidsånds­ty­pi­ske ver­bum: doing. Judith But­ler skrev som bekendt om doing gen­der (“at gøre køn”) i bogen Gen­der Troub­le (1990), og andre har talt om at “gøre” søsken­de­skab, ven­skab, poli­tik osv. Men for plan­te­me­ta­fy­si­ke­ren dre­jer det sig ikke blot om gen­der per­for­ma­ti­vi­ty m.v., men om at gøre intet min­dre end “ver­den”.

Antro­po­mor­fi­ce­rin­ger – på trods

De har ingen hæn­der til at mani­pule­re ver­den med, og dog skal man lede læn­ge efter aktø­rer, der er dyg­ti­ge­re til at ska­be for­mer. Plan­ter­ne er ikke blot de mest udsøg­te hånd­vær­ke­re i vores kos­mos, men er også de arter, der har givet liv til for­mer­nes ver­den – en form for liv, der har gjort ver­den til ram­men om uen­de­lig figurdannelse.5Coccia, Plan­ter­nes liv, 35.

San­de­lig er det ikke let at tale plan­ter­ne frem uden at kom­me til at til­de­le dem men­ne­ske­li­ge egen­ska­ber, dvs. i bund og grund at antro­po­mor­fi­ce­re dem. Først bestem­mes de ellers nega­tivt: via fra­væ­ret af hæn­der – for der­ef­ter på et split­se­kund og i sam­me linje at bli­ve besun­get som ska­ben­de hånd­vær­ke­re og liv­gi­ven­de aktø­rer. Det er lige før, klas­si­ske guds-kre­a­ti­vi­tets­me­ta­fy­si­ske og kvin­de­ligt-liv­gi­ven­de fød­sels­me­ta­forik­ker får seman­tisk mæle i en tekst, der vel­sag­tens ikke har andet at gri­be til, da den er tvun­get til at arte sig i et sprog, der i hvert fald ikke tales af eller for­stås af plan­ter.

Plan­ter­ne til­skri­ves både form- og ind­holds­di­a­lek­ti­ske kræf­ter. De er imma­nen­tisk-værens­gi­ven­de eksi­sten­ser uden hvil­ke, der intet liv var på jor­den – og i hvert fald ingen men­ne­sker:

Plan­ter­ne fal­der sam­men med de for­mer, de opfin­der, og for dem er alle for­mer vari­a­tio­ner over væren, ikke over gøren og hand­len. At ska­be en form er ens­be­ty­den­de med at gen­nem­træn­ge den med hele sin væren […].6Coccia, Plan­ter­nes liv, 35.

Opløf­tet til erken­del­ses­inte­res­se og kos­mo­lo­gi-pro­gram­ma­tisk rai­son d’e­tre for bogen skri­ver Coc­cia ufortrø­de­nt:

Ver­den er frem for alt det, plan­ter­ne kun­ne få ud af den. Det er dem, der har “skabt” vores ver­den, selv­om “ska­bel­se” er af en helt anden karak­ter end den, man kan stø­de på i nogen leven­de væse­ners akti­vi­te­ter. Det er alt­så plan­ter­ne, som den­ne bog vil udspør­ge om ver­dens natur, dens udstræk­ning og beskaf­fen­hed. For­sø­get på at grund­læg­ge en ny kos­mo­lo­gi – den ene­ste form for filo­so­fi, der kan betrag­tes som legi­tim – bør også begyn­de med en udforsk­ning af plantelivet.7Coccia, Plan­ter­nes liv, 42–43.

Men­ne­ske­he­dens sto­re spørgs­mål til alna­tu­ren og de kos­mo­lo­gi­ske kon­sti­tu­en­ter må såle­des ret­tes til ver­dens ska­ber: plan­ter­ne. Men gan­ske typisk for Coc­cia er det også at gri­be til og præ­sen­te­re fak­tu­el viden om bota­nik­kens skel­sæt­ten­de rol­le på klo­den. De sto­re filo­so­fi­ske omkal­fa­trin­ger føl­ges til dørs af en sko­let plan­te­bi­o­logs kon­kre­te og smit­ten­de fag­kend­skab.

Livet på jor­den – plan­te­ver­de­nens auto­no­me liv såvel som dyre­ver­de­nens para­si­tæ­re dit­to – mulig­gø­res der­med af fore­kom­sten af klo­ro­fyl­korn (i bla­de­ne) og deres funk­tions­ev­ne. Bla­de­ne har påtvun­get langt hoved­par­ten af alle leven­de væse­ner et fuld­stæn­digt unikt mil­jø: atmosfæren.8Coccia, Plan­ter­nes liv, 48.

Reto­risk kraft­fuldt og øjenåb­nen­de er det at lade de ska­ben­de og liv­gi­ven­de bla­de være udsty­ret med tvin­gen­de kræf­ter. De tyn­de, ydmy­ge og års­tids­ud­skif­te­li­ge bla­dek­si­sten­ser er prin­ci­pi­elt stær­ke­re og mere betyd­nings­ful­de end gepar­der, hajer og men­ne­sker.

Pro­ce­son­to­lo­gi­ske til­bli­vel­ser

Coc­ci­as decen­tre­ring og fun­da­men­tale “kræn­kel­se” af det men­ne­ske­li­ge sub­jekt som ver­densår­sag, erken­del­ses­cen­trum og betyd­nings­for­tæt­nings­cen­tral går hånd i hånd med en beken­del­se til en pro­ce­son­to­lo­gisk og cir­ku­lært gen­ta­ge­lig til­bli­vel­ses­lo­gik, der aldrig vil ophø­re, så læn­ge der er bla­de og sol­strå­ler til på jord­klo­den og i uni­ver­set:

Vores ver­dens oprin­del­se skyl­des ikke en begi­ven­hed, der fandt sted uen­de­ligt langt væk i tid og rum, mil­li­o­ner af lysår fra os – og den skal hel­ler ikke søges på et sted, der ikke læn­ge­re fin­des noget spor af. Den fin­der sted her og nu. Ver­dens oprin­del­se er års­tids­be­stemt, ryt­misk og svin­gen­de som alt leven­de. Den er hver­ken sub­stans eller fun­da­ment, er ikke i jor­den i høje­re grad end på him­len, men befin­der sig et sted midti­mel­lem. Vores oprin­del­se er ikke i os – in inte­r­i­o­re homi­ne – men uden for, i det fri. […] Vores ver­dens oprin­del­se er bla­de­ne, der er skrø­be­li­ge og sår­ba­re, men alli­ge­vel for­mår at ven­de til­ba­ge til livet oven på en barsk årstid.9Coccia, Plan­ter­nes liv, 49–50.

Hvor nog­le af sam­ti­dens antænd­te, spor­sø­gen­de og sei­s­mo­gra­fisk opmærk­som­me filo­sof­fer og sam­fundste­o­re­ti­ke­re begyn­der at “gif­te sig” med begre­bet con­nected­ness (for­bun­det­hed, kon­nek­ti­vi­tet), så er Coc­cia ynd­lings­be­greb “gen­nem­træn­ge­lig­hed”, der for­modent­lig er en over­sæt­tel­se af “per­mea­bi­li­tet”. Fisken i van­det, van­det i fisken – bla­det under solens liv­gi­ven­de strå­ler, bla­det som liv­gi­ven­de atmo­sfæ­re­krea­tør – men­ne­sket i ver­den, ver­den (sol, vand, ilt, mine­ra­ler, bak­te­ri­er, mad …) i men­ne­sket; alt gen­nem­træn­ger og udveks­ler med hin­an­den. Sådan tæn­kes og sæt­nings­kre­e­res der i bogen. Alting for­an­drer sig, og intet står ud eller frem som et før­ste­prin­cip. Her­aklit kun­ne næp­pe have skre­vet det bed­re:

Gen­nem­træn­ge­lig­hed er nøg­le­or­det, for i den­ne ver­den er alting i alting. Det vand, havet består af, er ikke blot for­an fiskesub­jek­tet, men i det, i gang med at træn­ge gen­nem det og for­la­de det igen. Ver­den og sub­jek­tet gen­nem­træn­ger alt­så hin­an­den, hvil­ket for­le­ner det­te domæ­ne med en kom­pleks geo­me­tri, der selv for­an­drer sig konstant.10Coccia, Plan­ter­nes liv, 54.

Men­ne­ske­he­den har alle muli­ge gode grun­de til at tak­ke plan­ter­ne for deres ånde­dræts­mu­lig­gø­ren­de kræf­ter – uden hvil­ke intet men­ne­ske­liv hav­de set dagens lys:

Tak­ket være plan­ter­ne blev Jor­den en gang for alle til ånde­dræt­tets meta­fy­si­ske rum. De før­ste, der kolo­ni­se­re­de Jor­den og gjor­de den bebo­e­lig, var orga­nis­mer, der kun­ne lave foto­syn­te­se, og de før­ste i bund og grund jor­di­ske leve­væs­ner var de stør­ste omfor­me­re af atmosfæren.11Coccia, Plan­ter­nes liv, 58.

Pud­sigt er det at bivå­ne, at plan­ter­ne end­nu engang antro­po­mor­fi­ce­res, som var de at lig­ne med impe­ri­a­li­sti­ske, ind­træn­gen­de styr­ker. Jor­den bli­ver også leven­de­gjort, som var den blå pla­net en orga­nis­me med lun­ger:

Foto­syn­te­sen er der­med intet andet end en kos­misk pro­ces, der gør uni­ver­set fly­den­de, en af de bevæ­gel­ser, der med­fø­rer ska­bel­sen af det fly­den­de på Jor­den, får Jor­den til at træk­ke vej­ret og fast­hol­der den i en dyna­misk spændingstilstand.12Coccia, Plan­ter­nes liv, 58.

Men sam­ti­dig er plan­ter­ne “lyt­ten­de” og hen­giv­ne væs­ner – gan­ske blot­tet for ustyr­li­ge indre mod­si­gel­ser. De er fuld­gyl­di­ge eksi­sten­ser uden spalt­nin­ger og ubær­li­ge indre dra­ma­er. Det lyder på man­ge måder ide­elt at være plan­te: “[P]lanter [åbner] sig for ver­den og smel­ter sam­men med den med hele deres krop og væren”.13Coccia, Plan­ter­nes liv, 62. Foto­syn­te­sen og kos­mos, plan­ter­nes arbej­de og det orga­ni­ske livs mulig­heds­be­tin­gel­ser går op i en høje­re enhed. Coc­cia er en dyg­tig histo­ri­e­for­tæl­ler, der ken­der sine vir­ke­mid­ler.

Uden vej­rtræk­ning – intet liv

Bil­ledspro­get er hårdt pum­pet. At træk­ke vej­ret er at for­tæ­re andre eksi­sten­ser:

Ånde­dræt­tet er alle­re­de en før­ste form for kan­ni­ba­lis­me, for hver ene­ste dag suger vi næring af gas­ser udledt af plan­ter. Vi kan gan­ske enkelt kun leve af andres liv.14Coccia, Plan­ter­nes liv, 67.

Men sam­ti­dig skil­drer Coc­cia, hvor­le­des livets leven­de flet­værk skal for­stås som et ind­lej­ret flet­værk af cirk­len­de bevæ­gel­ser:

Her kom­mer ind­lej­rin­gen ind i bil­le­det, den kends­ger­ning, at livet altid er sine egne omgi­vel­ser og der­for cir­ku­le­rer fra krop til krop, fra sub­jekt til sub­jekt og fra sted til sted.15Coccia, Plan­ter­nes liv, 67.

Der teg­ner sig en kias­me, en dia­lek­tisk og samvir­ken­de logik for det leven­de:

At træk­ke vej­ret er at være ind­lej­ret i et mil­jø, der gen­nem­træn­ger os på sam­me måde og lige så intenst som vi gen­nem­træn­ger det.16Coccia, Plan­ter­nes liv, 72.

Uden vej­rtræk­ning – intet liv. Den på én gang onto­lo­gi­ske og atmo­sfæ­riske betin­gel­se for liv er vej­rtræk­nin­gen, og dens mulig­hed kan hver­ken men­ne­sket eller de øvri­ge pat­te­dyr selv ska­be: “At leve er at træk­ke vej­ret og omslut­te al mate­rie i ver­den i sit åndedrag”.17Coccia, Plan­ter­nes liv, 73.

Som læser kom­mer man ind i en art medi­ta­tiv til­stand under læs­nin­gen. At leve, at være, at til­bli­ve … Sådan skri­ver man­ge fæno­meno­lo­ger og pro­ce­son­to­lo­ger; men for Coc­cia er det ikke til­stræk­ke­ligt at være man­dels­mut­tet ud i eksi­sten­sen af en frugtsom­me­lig og føde­dyg­tig liv­mo­der for at kom­me til at eksi­ste­re. Kastet­he­den, som Hei­deg­ger skri­ver om i Sein und Zeit, bli­ver kun til andet end død­født­hed, hvis de atmo­sfæ­riske betin­gel­ser for liv er til ste­de: “Vej­rtræk­nin­gen er gan­ske enkelt den før­ste beteg­nel­se for væren-i-verden”.18Coccia, Plan­ter­nes liv, 73.

Ini­ti­al­be­tin­gel­sen besyn­ges. Luf­ten pustes ind i eksi­sten­sen, der selv lærer at udnyt­te den; men Coc­cia tager efter min mening mun­den lidt for fuld, når han skri­ver “kun” i den­ne sæt­ning lidt over halvvejs i bogen: “Alt det leven­de væsen er kun arti­ku­la­tion af ånde­drag­et: fra per­cep­tio­nen til for­dø­jel­sen, fra tan­ken til nydel­sen, fra ordet til bevægelsen”.19Coccia, Plan­ter­nes liv, 74.

For det leven­de men­ne­ske­liv er mere end det, der er på spil i cita­tet. Men­ne­ske­li­vet er også åndens for­tæt­ning i love, histo­ri­ske for­tæl­lin­ger og bibli­o­te­ker, og fore­stil­lings­kraf­tens mani­fe­sta­tion i dig­te, eks­pe­ri­men­ter og opda­gel­ser af stor skøn­hed. Reduk­tio­nen af men­ne­ske­li­vet til ånde­d­ragsnå­de-eksi­stens er ikke usand; uden lun­ge­kraft og ilt, intet men­ne­ske­liv – men men­ne­ske­li­vet er nu engang meget andet end det.

Det er Coc­ci­as kong­stan­ke at bære ved til et opgør med dum­me dua­lis­mer inden for filo­so­fi­en, viden­ska­ber­ne og teo­lo­gi­en. Det er al ære værd:

Ånde­d­ra­gets meta­fy­si­ske rum går for­ud for enhver mod­sæt­ning, idet vej­rtræk­nin­gen kom­mer før enhver son­dring mel­lem sjæl og lege­me, mel­lem ånd og gen­stand, mel­lem ide­al og vir­ke­lig­hed […] Ver­den er ånde­drag, og alt, hvad der fin­des i den, eksi­ste­rer i den­ne form. Ver­dens eksi­stens er ikke en logisk kends­ger­ning, men et pneu­ma­to­lo­gisk anlig­gen­de. Kun ånde­drag­et kan røre og for­nem­me ver­den, give den liv. Man kan kun ånde verden.20Coccia, Plan­ter­nes liv, 75.

Men spørgs­må­let er, om det er kor­rekt, at man kun kan ånde ver­den. Men­ne­sket kan i hvert fald også ændre den, for­tol­ke den, for­tæl­le om den, bosæt­te sig i den og rej­se ver­den rundt.

Det kan hæv­des, at det at kun­ne ånde er en nød­ven­dig betin­gel­se for men­ne­ske­li­vet, men ikke en til­stræk­ke­lig betin­gel­se for at for­stå dets form­rig­dom, hit­tepå­som­hed og prin­ci­pi­el­le ube­reg­ne­lig­hed. På sam­me måde som hjer­nen er en nød­ven­dig betin­gel­se for eksi­sten­sen af bevidst­hed, men ikke en til­stræk­ke­lig betin­gel­se for at for­stå bevidst­he­dens gene­se, form og ind­hold.

Alting blan­der sig med alting

Det er bestemt ikke uden grund, at bogens under­ti­tel er Blan­din­gens meta­fy­sik. Blan­din­gen skal for­stås onto­lo­gisk-rea­li­stisk og ikke epi­ste­mo­lo­gisk-kon­struk­ti­vi­stisk. Coc­cia ryk­ker blik­ket og filo­so­fi­ens cen­tral­per­spek­tiv væk fra de men­ne­ske­li­ge per­cep­tio­ners ver­den og ind i atmos­fæ­rens grund­væ­ren.

.[Reduk­tio­nen] af atmos­fæ­ren synes at over­se, at atmos­fæ­ren dybest set er en onto­lo­gisk kends­ger­ning om tin­ge­nes sta­tus og værens­form og ikke om den måde, de perci­pe­res på.21Coccia, Plan­ter­nes liv, 82.

Som en kæm­pe­stor, altid ælten­de røre­ma­ski­ne teg­ner ver­den sig. De dyna­mi­ske udveks­lin­ger får man­ge ord med på vej­en. Men­ne­sket og alt andet i ver­den er altid i abso­lut cir­ku­la­tion:

Ver­den er den uni­ver­sel­le blan­dings rum, hvor enhver ting rum­mer en hvil­ken som helst anden ting og er inde­holdt i enhver anden ting.22Coccia, Plan­ter­nes liv, 84.

Alt i ver­den frem­brin­ger en blan­ding og frem­brin­ges i blan­din­gen. Alting træn­ger ind og ud overalt: Ver­den er åbning, fri­hed og abso­lut cir­ku­la­tion, ikke side om side, men gen­nem krop­pe­ne og de andre. At leve, ople­ve eller være i ver­den bety­der alt­så at lade sig gen­nem­træn­ge af alting.23Coccia, Plan­ter­nes liv, 85.

Blan­dings­me­ta­fy­sik­ken har også øje for, at men­ne­sket bidra­ger med kul­dioxid, så plan­ter­ne har noget at “arbej­de med”. Pud­sigt nok skri­ver han ikke om bier­nes bestøv­nings­e­gen­ska­ber og om van­dets væren-i-ver­den. For uden bier­nes fly­ven­de akti­vi­tet og støvdra­ger­be­rø­rin­ger, ingen plan­te­fer­ti­li­tet og uden vand, ingen plan­te­vækst. Men det er der på den anden side ingen grund til, at han skul­le have gjort, for bier­ne, plan­ter­ne, pol­le­ni­se­rin­gen, van­det, solen, hon­nin­gen, ilten og kul­dioxi­den blan­der sig med hin­an­den og alt andet i det vibre­ren­de og for­an­der­li­ge kos­mos:

Kos­mos – dvs. natu­ren – er ikke tin­ge­nes grund­lag, men deres blan­ding, deres ånde­dræt, den bevæ­gel­se, der befor­drer deres gen­si­di­ge gennemtrængning.24Coccia, Plan­ter­nes liv, 86.

Den uni­ver­sel­le blan­ding er et udtryk for den kends­ger­ning, at ver­den kon­stant er udsat for at bli­ve trans­for­me­ret af sine elementer.25Coccia, Plan­ter­nes liv, 87.

Coc­cia jub­ler ikke højlydt over, at (selv)kritiske men­ne­sker i sam­ti­den er begyndt at frem­hæ­ve men­ne­sket som dén afgø­ren­de kraft til at sæt­te dybe, irre­ver­sib­le aftryk i natu­ren. Det fore­kom­mer ham at være en alt for stor magt at til­skri­ve men­ne­ske­he­den:

Begre­bet antro­po­cæn omfor­mer det, der defi­ne­rer sel­ve ver­dens eksi­stens, til en iso­le­ret, histo­risk og nega­tiv hand­ling, gør natu­ren til en kul­tu­rel und­ta­gel­se og men­ne­sket til en “udenoms­na­tur­lig” årsag, og frem for alt over­ser det den kends­ger­ning, at ver­den altid er leven­de væse­ners åndedrag.26Coccia, Plan­ter­nes liv, 88.

Igen og igen gen­ta­ger han sit plan­te-credo, der for­mer sig som en lovsang til plan­ter­ne som ånde­d­ra­gets kre­a­tør par excel­len­ce. Hvor men­ne­sket tid­li­ge­re har besun­get den omni­po­ten­te Gud på den­ne vis og til­skre­vet “ham” alle attri­but­ter som natu­ra natu­rans (lat­in for den ska­ben­de natur) og for­stå­et alt andet i ver­den her­un­der men­ne­sket og plan­ter­ne som natu­ra natu­ra­ta (lat­in for den skab­te natur) – fore­ta­ger Coc­cia en omven­ding og besyn­ger plan­ter­ne som natu­ra natu­rans. Plan­ter­ne puster så at sige liv ind i ver­den:

I ånde­d­ra­gets imma­nens åben­ba­rer ver­den sig som noget, der på en gang er tæt­te­re på og ekstremt ander­le­des end det, vi har fore­stil­let os. Det er det­te hidtil use­te ansigt, plan­ter­ne lader os betragte.27Coccia, Plan­ter­nes liv, 89.

Alle­re­de i plan­tens krop er alting i alting: Him­len er i jor­den, jor­den skub­bes op mod him­len, luf­ten gør sig selv til en krop og en for­læn­gel­se, der på sin side blot er et atmo­sfæ­risk laboratorium.28Coccia, Plan­ter­nes liv, 97.

Heli­o­cen­tris­mens uom­bag­gå­e­lig­hed og visio­nen om en ny astro­lo­gi

Jo læn­ge­re man kom­mer frem i bogen, jo tyde­li­ge­re teg­ner der sig en ska­bel­se­s­tan­dem; for uden sol­lys, intet liv på jor­den. Plan­ter­ne kan med andre ord ikke kla­re at ska­be det hele på egen hånd. Solens kraft og plan­ter­nes meta­fy­sik træk­ker på sam­me ham­mel. De træ­der syn­kront i peda­ler­ne og uden det­te mak­ker­par, intet liv på jor­den, intet men­ne­ske­liv, ingen ord på papir, intet at tale om:

Tak­ket være plan­ter­ne bli­ver Solen til Jor­dens hud, til dens mest over­fla­di­ske lag, og Jor­den bli­ver en stjer­ne, der suger næring af Solen og ska­ber sig selv af lys. De omfor­mer lyset til orga­nisk sub­stans og gør livet til en kends­ger­ning, der først og frem­mest er bestemt af Solen.29Coccia, Plan­ter­nes liv, 102.

Det er bestemt ikke til­fæl­digt, at Coc­cia skri­ver Solen med stort S, som man i man­ge år har skre­vet Gud med stort G. For ham er heli­o­cen­tris­men ikke blot et astro­no­misk erhver­vet erken­del­ses­frem­skridt i men­ne­ske­he­den histo­rie end­si­ge iden­tisk med den koper­ni­kan­ske ven­ding, der gjor­de solen til cen­trum og lik­vi­de­re­de geo­cen­tris­men. Nej, heli­o­cen­tris­men er ikke en teo­ri eller et epi­ste­mo­lo­gisk kon­strukt, men et onto­lo­gisk-realt før­ste­prin­cip:

Tak­ket være plan­ter­ne er livet – og kan kun være – heli­o­cen­tris­men par excel­len­ce. Det er hævet over enhver tvivl, at alt leven­de kun er virk­nin­gen af heli­o­cen­tris­men; af den kends­ger­ning, at alt på Jor­den kun eksi­ste­rer på grund af Solen.30Coccia, Plan­ter­nes liv, 103.

Meget over­ra­sken­de ser Coc­cia sit pro­jekt som et for­søg på at udfol­de og filo­so­fisk befæ­ste en astro­lo­gi. Astro­lo­gi­en er ellers meget udskældt og lat­ter­lig­gjort både i viden­skabs­kred­se og i sto­re dele af offent­lig­he­den. Men det er ham magt­på­lig­gen­de at leve­re et stærkt filo­so­fisk alter­na­tiv til såvel Hei­deg­gers urgro­e­de faib­le for det enk­le jord­bund­ne og auten­ti­ske men­ne­ske­liv som sam­ti­dens fla­gel­lan­ti­ske, bære­dyg­tig­heds­be­kym­re­de og begræn­se­de kri­tik­ker af men­ne­sket som en destruk­tiv kraft i natu­ren:

I kon­trast til den moder­ne og post­mo­der­ne filo­so­fis mør­ke og nat­li­ge rea­lis­me bør man opstil­le en ny heli­o­cen­tris­me eller ret­te­re en ekstrem, vari­ant af astro­lo­gi­en. […] for Jor­den er selv blot en stjer­ne blandt alle de andre stjer­ner, og alt hvad der lever på den (og i den), er astralt.31Coccia, Plan­ter­nes liv, 106.

At aner­ken­de Jor­dens astra­le natur er at gøre astro­lo­gi­en – viden­ska­ben om stjer­ner­ne – til noget andet og mere end en lokal viden­skab, nem­lig til den glo­ba­le og uni­ver­sel­le viden­skab for bed­re at ven­de op og ned på det hele.32Coccia, Plan­ter­nes liv, 108.

I Coc­ci­as filo­so­fi er der ekko­er og min­del­ser at fin­de af en berømt sang­tekst af Joni Mit­chell: “We are star­dust …”,33Joni Mit­chell, Wood­sto­ck (1970). for ret beset er vi alle sam­men stjer­ne­støv – kul med mil­li­ar­der af år på bagen. På sæt og vis teg­ner det gigan­ti­ske astra­le uni­vers, “vores” sol og alle plan­ter­ne sig som bogens bæren­de tri­a­de, der også ken­des i en anden og langt mere kendt ver­sion fra teo­lo­gi­ens histo­rie, hvor Gud både er én og tre: Gud­fa­der, Søn­nen og Hel­li­gån­den. Den kil­de­sø­gen­de Coc­cia er da også frisk med en hym­ne til den ikke blot meta­forisk-kon­ci­pe­re­de him­mel, den pro­fa­ne­re­de stand-in for den tra­di­tio­nel­le Gud: “Vores eksi­stens’ ende­gyl­di­ge kil­de er himlen”.34Coccia, Plan­ter­nes liv, 108.

Men Coc­cia er også rede til at ser­ve­re en band­bul­le imod den alt for ind­skræn­ke­de opfat­tel­se af, at øko­lo­gi ude­luk­ken­de måt­te dre­je sig om over­fla­di­ske balan­ce- og uba­lan­ce­for­hold på jord­klo­den. I ste­det er det en ura­no­lo­gi, der skal der til. Der skal med andre ord tæn­kes stort og ikke kun astral­provin­si­elt og jord­bun­dent. Det him­mel­ske per­spek­tiv er der langt mere gehalt i end det jor­di­ske:

At gøre Jor­den til et him­mel­le­ge­me er at gøre den kends­ger­ning, at den repræ­sen­te­rer vores habi­tat, kon­tin­gent på ny. Lige­som stør­ste­delen af stjer­ner­ne er den ikke bebo­e­lig pr. defi­ni­tion. Kos­mos er ikke det bebo­e­li­ge an sich – det er ikke et oikos – men en ura­nos, en him­mel, og øko­lo­gi­en er intet andet end for­ka­stel­sen af uranologien.35Coccia, Plan­ter­nes liv, 109.

Men det er nu alli­ge­vel over­ra­sken­de, at den astro­fy­sisk vel­o­ri­en­te­re­de Coc­cia ikke filo­so­fe­rer over, at solen hol­der op med at skin­ne om ca. fem mil­li­ar­der år, da leve­ti­den for den slags lysen­de og liv­gi­ven­de stjer­ner er ca. ti mil­li­ar­der år. I mod­sæt­ning til den klas­sisk-meta­fy­si­ske Gud­s­fo­re­stil­ling, der anser Gud for at være en trans­cen­dent og uni­ver­sel kraft hin­si­des tid og rum og sam­ti­dig den imma­nent-hoved­an­svar­lige for alt det, der er til, er solen her kun på lånt tid. Og det bety­der i sid­ste ende, at Coc­ci­as heli­o­cen­tri­sti­ske onto­lo­gi er et noget usik­kert fore­ha­ven­de at hæn­ge sin alt­for­kla­ren­de hat og sit meta­fy­si­ske trum­f­kort på sub spe­cie aeter­ni­ta­tis.

Coc­ci­as filo­so­fi er en blan­ding­s­on­to­lo­gi

Sidst i bogen ser­ve­rer Coc­cia en ben­hård og på man­ge måder høj­re­le­vant videns­po­li­tisk kri­tik af den insti­tu­tio­na­li­se­re­de filo­so­fi og de arbejds­del­te, høj­spe­ci­a­li­se­re­de og domæ­ne­ret­ha­ve­ri­ske enkeltvi­den­ska­ber. Igen sker det ved hjælp af blan­dings­me­ta­fy­si­ske argu­men­ter:

Tin­ge­ne og ide­er­ne er langt min­dre disci­pli­ne­re­de end men­ne­ske­ne. De blan­der sig med hin­an­den uden at bekym­re sig om for­bud eller eti­ket­te, cir­ku­le­rer frit uden at afven­te grønt lys fra “peers” og struk­tu­re­rer sig selv på grund­lag af for­mer og kræf­ter, der aldrig sva­rer til dem, sam­funds­le­ge­met frem­brin­ger. Det vil være menings­løst at for­ven­te det modsatte.36Coccia, Plan­ter­nes liv, 129.

Den­ne epi­ste­mo­lo­gi­ske remin­der føl­ges til dørs af en kaus­a­li­tetskri­tisk fun­da­men­ta­lon­to­lo­gi, der ikke er bleg for at defi­ne­re sig selv:

Ver­den er ikke et rum defi­ne­ret ved sam­men­hæn­gen mel­lem årsa­ger og virk­nin­ger, men sna­re­re et rum defi­ne­ret ved påvirk­nin­gers kli­ma, atmos­fæ­rers mete­o­r­o­lo­gi. Liv og ver­den er blot betin­gel­ser for den uni­ver­sel­le blan­ding, for kli­ma­et og den enhed, der ikke ind­be­fat­ter en sam­men­s­melt­ning af sub­stans og form.37Coccia, Plan­ter­nes liv, 130.

Her får Coc­cia san­de­lig også de epi­ste­mo­lo­gi­ske men­ne­ske­li­ge idé- og videns­for­mer til at fly­de sam­men med onto­lo­gi­en. Tan­ke- og ver­dens­for­mer gli­der ind og ud af hin­an­den:

I ver­den er alting blan­det med alt andet, intet er onto­lo­gisk set adskilt fra resten. Det sam­me gæl­der for ide­er og for­skel­li­ge for­mer for viden. I tan­kens hav kom­mu­ni­ke­rer alting med alt andet, og enhver viden gen­nem­træn­ger og gen­nem­træn­ges af alle de andre for­mer for viden. Enhver gen­stand kan erken­des af en hvil­ken som helst fag­di­sci­plin, og enhver form for viden kan give adgang til ethvert objekt.38Coccia, Plan­ter­nes liv, 131.

Men i det­te på én gang vil­de og ambi­tiø­se citat er det meget van­ske­ligt at for­stå, om Coc­cia taler til for­del for en ide­el nor­ma­tiv og end­nu ikke eksi­ste­ren­de ver­den (dvs. som en kon­tra­fak­tisk tæn­ker), eller om han rent fak­tisk mener, at det er det, der sker i dagens viden­ska­be­li­ge ver­dens­sam­fund. Er han en bør- og/eller en er-tæn­ker?

Umid­del­bart er det eksem­pel­vis ikke til at få øje på, at “enhver viden gen­nem­træn­ges og gen­nem­træn­ges af alle de andre for­mer for viden” i sam­ti­dens vidensland­skab, der meget ofte udgræn­ser – og afgræn­ser – sig fra de typer af tænk­ning, der tru­er enkeltvi­den­ska­bens sand­heds- og dis­kur­spo­li­ti­ske magt, ret og agt til at have til­ta­get sig monopol på at sige bestem­te ting om bestem­te gen­stan­de.

Det er næp­pe hel­ler muligt uden yder­li­ge­re belæg – og i al postu­le­ren­de abstrak­t­hed og alde­les kon­tekst­løst – at hæv­de, at “enhver form for viden kan give adgang til ethvert objekt”. Har den øko­no­mi­ske fag­vi­den­skab f.eks. noget rele­vant at sige om foto­syn­te­sens bio­ke­mi? Kan epi­ge­ne­tik­ken kva­li­fi­ce­re en tek­st­a­na­ly­se? Kan bio­di­ver­si­tets­forsk­nin­gen bidra­ge til assy­ri­o­lo­gi­en?

Efter at Coc­cia har svun­get fanen meget højt, lan­der han på bogens sid­ste to sider med at skri­ve:

Det dre­jer sig først og frem­mest om epi­ste­mo­lo­gisk evi­dens: Filo­so­fi­en er atmo­sfæ­risk, for sand­he­den eksi­ste­rer altid i atmo­sfæ­risk form.39Coccia, Plan­ter­nes liv, 134.

De filo­so­fi­ske tan­ker er ingen ste­der, men overalt. Som en atmosfære.40Coccia, Plan­ter­nes liv, 135.

Der er noget i luf­ten: ilt og tan­ker – og de kan hver­ken loka­li­se­res, fast­hol­des eller und­gå at have med hin­an­den at gøre, hæv­der den ita­li­ensk-fran­ske filo­sof.

En kri­tisk epi­log

Er man til trans­cen­den­tal­prag­ma­ti­ke­ren Karl-Otto Apel eller til den kom­mu­ni­ka­ti­ve hand­lenstæn­ker Jür­gen Haber­mas, vil man kun­ne ind­ven­de, at Coc­cia er vik­let ind i en geval­dig per­for­ma­tiv selv­mod­si­gel­se, for hele hans værk og alle hans finur­li­ge filo­so­fi­ske for­søg på at vri­ste sig fri af men­ne­skets excep­tio­na­li­sti­ske sta­tus mod­si­ges af, at han altid alle­re­de og først og frem­mest er ind­fæl­det i en sprog­lig onto­lo­gi, og at det er ham, der skri­ver en bog ladet til ran­den med argu­men­ter, der lever op til at hono­re­re en ræk­ke gyl­dig­heds­for­drin­ger til ræson­na­belt sprog­brug, her­un­der en grund­læg­gen­de respekt for prag­ma­ti­ske, seman­ti­ske, syn­tak­ti­ske, gram­ma­ti­ske spro­g­reg­ler.

Der­til kom­mer, at det hel­ler ikke er plan­ter­ne eller solen, der skri­ver den­ne bog, men en vel­træ­net filo­sof med en erken­del­ses­inte­res­se og et dybt og rigt kend­skab til filo­so­fi- og viden­skabsvirk­nings­hi­sto­ri­en. Så vidt vi ved, filo­so­fe­rer ilten ikke, ej hel­ler kul­dioxi­den. De køber, låner og læser hel­ler ikke bøger.

Påfal­den­de er det også, at Coc­cia stort set ude­luk­ken­de hol­der sig inden for den teo­re­ti­ske filo­so­fis områ­de. Hvor andre mere akti­vis­tisk ori­en­te­re­de og poli­tisk for­an­drings­in­ci­te­ren­de tæn­ke­re ønsker at få os (in casu: men­ne­ske­he­den i det 21. århund­re­de) til at ændre syn på de poli­ti­ske beslut­nings­pro­ces­ser, soci­a­le livs­for­mer og dra­ma­ti­ske øko­lo­gi­ske uba­lan­cer, så synes Coc­cia hver­ken at være poli­to­lo­gisk, socio­lo­gisk eller prak­tisk-filo­so­fisk sko­let eller inter­es­se­ret. Vi er mile­vidt fra FN’s kli­ma­mål, kri­tik­ker af et uansvar­ligt og ulig­heds­ska­ben­de over­for­brug og mere eller min­dre hjem­lø­se og/eller prag­ma­tisk-rea­li­sti­ske gre­enwas­hen­de bære­dyg­tig­heds­ap­pel­ler. Såle­des dra­ger han ikke de etisk-poli­ti­ske kon­se­kven­ser af sine meta­fy­si­ske, onto­lo­gi­ske og epi­ste­mo­lo­gi­ske “bud­ska­ber” i den­ne bog.

Det undrer mig også, at han ikke kom­mer krops­fæ­no­me­no­lo­gi­en i møde, for men­ne­sket er altid alle­re­de inkar­ne­ret og situ­e­ret. Det men­ne­ske­li­ge sub­jekt er en krops­lig-væren-i-ver­den, og det er et eksi­sten­tial­on­to­lo­gisk vil­kår, der hand­ler om andet og mere end at kun­ne træk­ke vej­ret. Som sol­dyr­ker og plan­te­me­ta­fy­si­ker kun­ne han måske have talt det kor­por­li­ge men­ne­ske frem på en anden og rige­re måde end noto­risk at degra­de­re det til at spil­le tred­je­vi­o­lin i den antro­po­cen­tris­me­kri­ti­ske og nyma­te­ri­a­li­sti­ske ver­den­sor­den, han taler smag­fuldt og stil­be­vidst frem og ikke mindst argu­men­te­rer for. Her var den igen – den per­for­ma­ti­ve selv­mod­si­gel­se; for Coc­cia er i før­ste og sid­ste instans et men­ne­ske, en filo­sof, der vil noget, og det, han vil, er at over­be­vi­se os men­ne­sker om, at vi må leve og tæn­ke ander­le­des. At der er og fin­des alter­na­ti­ver til at hypost­a­se­re, til­be­de og ude­luk­ken­de have øje for men­ne­sket.

Men dis­se ind­ven­din­ger til trods, og med mine på én gang rekon­struk­ti­ve og dekon­struk­ti­ve læs­nin­ger af Coc­ci­as bog in men­te, er jeg bestemt af den opfat­tel­se, at det vil løn­ne sig for alle, der er inter­es­se­re­de i grund­læg­gen­de onto­lo­gi­ske og epi­ste­mo­lo­gi­ske spørgs­mål, at læse og tage liv­tag med hans på én gang ori­gi­na­le og ambi­tiø­se natur­fi­lo­so­fi­ske pro­jekt.

1. Emanuele Coc­cia, Plan­ter­nes liv. Blan­din­gens meta­fy­sik (Køben­havn: Hans Reitzels For­lag, 2021), 29.
2. Coccia, Plan­ter­nes liv, 29.
3. Coccia, Plan­ter­nes liv, 29.
4. Coccia, Plan­ter­nes liv, 32.
5. Coccia, Plan­ter­nes liv, 35.
6. Coccia, Plan­ter­nes liv, 35.
7. Coccia, Plan­ter­nes liv, 42–43.
8. Coccia, Plan­ter­nes liv, 48.
9. Coccia, Plan­ter­nes liv, 49–50.
10. Coccia, Plan­ter­nes liv, 54.
11. Coccia, Plan­ter­nes liv, 58.
12. Coccia, Plan­ter­nes liv, 58.
13. Coccia, Plan­ter­nes liv, 62.
14. Coccia, Plan­ter­nes liv, 67.
15. Coccia, Plan­ter­nes liv, 67.
16. Coccia, Plan­ter­nes liv, 72.
17. Coccia, Plan­ter­nes liv, 73.
18. Coccia, Plan­ter­nes liv, 73.
19. Coccia, Plan­ter­nes liv, 74.
20. Coccia, Plan­ter­nes liv, 75.
21. Coccia, Plan­ter­nes liv, 82.
22. Coccia, Plan­ter­nes liv, 84.
23. Coccia, Plan­ter­nes liv, 85.
24. Coccia, Plan­ter­nes liv, 86.
25. Coccia, Plan­ter­nes liv, 87.
26. Coccia, Plan­ter­nes liv, 88.
27. Coccia, Plan­ter­nes liv, 89.
28. Coccia, Plan­ter­nes liv, 97.
29. Coccia, Plan­ter­nes liv, 102.
30. Coccia, Plan­ter­nes liv, 103.
31. Coccia, Plan­ter­nes liv, 106.
32. Coccia, Plan­ter­nes liv, 108.
33. Joni Mit­chell, Wood­sto­ck (1970).
34. Coccia, Plan­ter­nes liv, 108.
35. Coccia, Plan­ter­nes liv, 109.
36. Coccia, Plan­ter­nes liv, 129.
37. Coccia, Plan­ter­nes liv, 130.
38. Coccia, Plan­ter­nes liv, 131.
39. Coccia, Plan­ter­nes liv, 134.
40. Coccia, Plan­ter­nes liv, 135.