• Print
Denne artikel er en del af serien “

Klimakrisen som en psykologisk usikkerhedskrise: En guide til hjælpekunst

Søren Kier­ke­gaard skri­ver om hjæl­pe­kun­sten: “For i Sand­hed at kun­ne hjæl­pe en Anden, maa jeg for­staa mere end han – men dog vel først og frem­mest for­staae det, han for­staar. Naar jeg ikke gjør det, saa hjæl­per min Mere-for­staa­en ham slet ikke”.1Søren Kier­ke­gaard, Om min for­fat­ter-virk­som­hed: Syns­py­nk­tet for min for­fat­ter-virk­som­hed (Køben­havn: Lind­hardt og Ring­hof, 2019), 23.

I den­ne arti­kel argu­men­te­rer vi2Lise Isa­bel­la Mei­strup har fun­ge­ret som første­for­fat­ter til den­ne artikel. for, at de, som for­sø­ger at frem­me andres kli­ma­hand­ling, ofte net­op mis­for­står dis­se Andre, når de tol­ker deres tøven som mod­stand mod at løse kli­ma­kri­sen. Vi argu­men­te­rer i ste­det for, at tøven, når det kom­mer til kli­ma­hand­ling, kan for­stås som et udtryk for den psy­ko­lo­gi­ske kri­se, som kli­ma­kri­sen har udløst – en kri­se over en til sta­dig­hed tabt kamp for sta­bi­li­tet.

Vil man hjæl­pe folk med at kli­ma­hand­le, må man hjæl­pe dem med at hånd­te­re den­ne usik­ker­hed, ikke udsluk­ke den, for mod­sat kli­ma­kri­sen er den grund­læg­gen­de, “onto­lo­gi­ske” usik­ker­hed ikke et pro­blem, der skal løses, men en præ­mis vi skal lære at leve med. Løs­nings­mo­del­ler­ne for de to kri­ser – kli­ma­ets og den psy­ko­lo­gi­ske – er såle­des fun­da­men­talt for­skel­li­ge og, så læn­ge vi ikke for­står dis­se for­skel­le, poten­ti­elt ufor­e­ne­li­ge.

Enten er du med os, eller også er du kli­ma­skep­ti­ker

Ulri­ck Beck spurg­te reto­risk: “Why is the­re no storm­ing of the Bastil­le becau­se of the environ­men­tal destruction thre­a­te­ning mankind, why no Red Octo­ber of ecology?”,3Ulrich Beck, “Cli­ma­te for chan­ge, or how to cre­a­te a gre­en moder­ni­ty?”, The­ory, Cul­tu­re & Socie­ty 27, nr. 2–3 (2010): 254. og her­ved gen­gi­ver han meget præ­cist den stem­ning af van­tro, der ofte føl­ger med, når emnet er kli­ma­hand­ling: Folk gør til­sy­ne­la­den­de ufor­stå­e­ligt lidt for at løse kli­ma­kri­sen. Af den­ne van­tro kan vi uddra­ge et nor­ma­tivt ide­al om, at men­ne­sker bur­de hand­le reso­lut (hur­tigt, beslut­somt og uden tøven) for at mind­ske kli­ma­for­an­drin­ger­ne, og med det­te ide­al er døren åbnet for ikke bare at beskri­ve de ikke-så-kli­ma­ven­li­ges handling­er, men at døm­me dem som utilstrækkelige,4Lise Isa­bel­la Mei­strup & Jacob Klit­møl­ler, “Stop cha­sing uni­corns of cli­ma­te ina­ction. Annul­ling the value-action gap, intro­ducing ‘per­sons’”, The­ory & Psy­cho­lo­gy (2023). skamfulde5Bruno Latour, Facing Gaia: Eight Lec­tu­res on the New Cli­ma­tic Regi­me (Oxford: Wiley, 2017), 9. og ufor­stå­e­li­ge. Eksem­pel­vis skri­ver Per Esben Stok­nes:

What bewil­ders me is why the intel­li­gent minds of so many turn against cli­ma­te – and not just among the most out­s­po­ken and die-hard deni­ers. How is that [sic!] so many citizens have heard the facts, yet still resist or igno­re them by choo­sing to lend an ear to out­s­po­ken and angry denialists?6Per Espen Stok­nes, What We Think About When We Try Not To Think About Glo­bal War­m­ing: Toward a New Psy­cho­lo­gy of Cli­ma­te Action (Ver­mont: Chel­sea Gre­en Publis­hing, 2015), 24.

Kog­ni­ti­ve bar­ri­e­rer får ofte skyl­den for den util­stræk­ke­li­ge handlekraft.7F.eks. Stok­nes, What We Think About; Robert Gif­ford, “The Dra­gons of Ina­ction: Psy­cho­lo­gi­cal Bar­ri­ers That Limit Cli­ma­te Chan­ge Miti­ga­tion and Adap­ta­tion”, Ame­ri­can Psy­cho­lo­gist 66, nr. 4 (2011). Set i det lys er de tøven­de i prin­cip­pet uden ansvar, men der er noget, som ikke stem­mer, for kog­ni­ti­ve bar­ri­e­rer er uni­ver­sel­le og kan til­sy­ne­la­den­de ikke træ­nes væk,8Daniel Kah­ne­man, At tæn­ke – hur­tigt og langt­somt, 2. udg. (Køben­havn: Lind­hardt og Ring­hof, 2013), 496. så hvor­dan kan det være, at nog­le så alli­ge­vel er mere kli­maak­ti­ve end andre?

En anden popu­lær for­kla­ring på det­te skis­ma er kli­ma­skep­sis, som det også frem­går af cita­tet oven­for, alt­så en sidestil­ling imel­lem tøven angå­en­de kli­ma­hand­ling og mere eller min­dre aktiv for­næg­tel­se af kli­ma­kri­sens kon­se­kven­ser og men­ne­skers rol­le heri.9F.eks. Stok­nes, What We Think About; Latour, Facing Gaia; Micha­el E. Mann, The New Cli­ma­te War: The Fight to Take Back Our Pla­net (Mel­bour­ne: Scri­be Publi­ca­tions, 2022). Eksem­pel­vis skri­ver Bru­no Latour også, lidet impo­ne­ret, om de tøven­de og de, som stil­ler spørgs­mål:

.[U]ltimately, if someo­ne tells you your hou­se is on fire, what­ever your indo­len­ce, your psy­cho­lo­gy, or your ance­s­try, you are going to rush out­do­ors, and the last thing you’ll be incli­ned to do as you dash down the stairs is to stop on the lan­ding to qui­bb­le about whet­her the fire­figt­hers who are set­ting up their big lad­der are real­ly fire­fight­ers and if they are 90 per­cent or 95 per­cent like­ly to get you out safely.10Latour, Facing Gaia, 191.

Her­med er grun­den lagt for et opdelt os og dem: os, der har for­stå­et pro­ble­met, og hvad det kræ­ver, og dem, som ikke har. De sid­ste, må vi for­stå, skal vi ikke lyt­te til, for der er, siges det med hen­vis­ning til kli­ma­forsk­nin­gen, abso­lut intet grund­lag for tøven. F.eks. sidestil­ler Stok­nes kli­ma­skep­sis med at tole­re­re sla­ve­ri og kon­klu­de­rer: “Some issu­es don’t lend them­sel­ves to indif­fe­ren­ce and free choi­ce. It is not ethi­cal to say: ‘Some like sla­ve­ry, some don’t. Eve­ry­o­ne can have their own opinion’”.11Stoknes, What We Think About, 24. Og Latour skri­ver, hvor­dan kun de, som føl­ger Latours tolk­ning af kri­sen, er værd at lyt­te til:

You are inte­r­e­sting to me only if you situ­a­te your­sel­ves during the time [of apo­ca­lyp­se deman­ding reso­lu­te action], for then you know that you will not esca­pe from the time that is pas­sing. Remai­ning in the end time: this is all that matters.12Latour, Facing Gaia, 217.

Der er såle­des en for­tæl­ling på spil om den dum­me, tøven­de kli­ma­skep­ti­ker, som man ikke behø­ver lyt­te til, for­di de selv har meldt sig ud af den ene­ste sam­ta­le, der bety­der noget. Men igen er der noget, som ikke stem­mer, for i Euro­pa er kun meget få pro­cent fak­tisk skep­ti­ske, når det kom­mer til kli­ma­kri­sens alvor og men­ne­ske­nes ansvar heri – langt stør­ste­delen mener, at kli­ma­kri­sen er et spørgs­mål af afgø­ren­de vig­tig­hed. Omvendt er det meget få pro­cent, der tager så dra­sti­ske og per­son­li­ge mid­ler i brug, som fel­tets nor­ma­ti­ve ide­al byder.13Wou­ter Poor­tin­ga et al., Euro­pe­an Atti­tu­des to Cli­ma­te Chan­ge and Ener­gy: Top­li­ne Results from Round 8 of the Euro­pe­an Soci­al Sur­vey (2018). Alt­så er sidestil­lin­gen af skep­ti­ke­re og mang­len­de reso­lut kli­ma­hand­ling i man­ge til­fæl­de uri­me­lig – og den til­sva­ren­de reso­lut­te ude­luk­kel­se af alle dis­se men­ne­skers stem­me er pro­ble­ma­tisk, både af demo­kra­ti­ske grunde14Lise Isa­bel­la Mei­strup, “Foste­ring demo­cra­tic defi­ci­en­cy with cli­ma­te action research. A tale of epi­sto­cra­cy, des­po­tic truth tel­lers and use­less lay­pe­op­le in a time of cli­ma­te chan­ge”, Annu­al Review of Cri­ti­cal Psy­cho­lo­gy (under udgivelse). og for­di man her­ved ude­luk­ker mulig­he­den for fak­tisk at for­stå, hvad der er på spil for de, som tøver.15Meistrup & Klit­møl­ler, “Stop cha­sing uni­corns of cli­ma­te inaction”. Der­u­d­over er den­ne fejl­ag­ti­ge sidestil­ling alvor­lig, for­di de inter­ven­tio­ner, der er ret­tet mod at få folk til at hand­le, risi­ke­rer at for­bli­ve frug­tes­lø­se.

I det næste afsnit vil vi argu­men­te­re for en anden tolk­ning af fler­tal­lets tøven – en tøven, der kun indi­rek­te hand­ler om kli­ma­kri­se, og som i langt høje­re grad kan for­stås som resul­ta­tet af en psy­ko­lo­gisk kri­se. Ved at for­stå den­ne psy­ko­lo­gi­ske kri­se kan vi også bed­re for­stå, hvor­dan vi skal hånd­te­re den. Spoi­ler: Det er ikke via reso­lut kli­ma­hand­ling.

Den psy­ko­lo­gi­ske kri­se: Usik­ker­hed og fortviv­lel­se som onto­lo­gisk præ­mis

Med oplys­ning­sti­den og sene­re den indu­stri­el­le revo­lu­tion har vi som sam­fund i århund­re­der haft en for­tæl­ling om fremskridt.16Jean-Francois Lyo­tard, The Post­mo­dern Con­di­tion: A Report on Know­led­ge. The­ory and History of Lite­ra­tu­re, Volu­me 10 (Min­ne­a­po­lis: Uni­ver­si­ty of Min­neso­ta, 1984). En for­tæl­ling om, at den viden, vi pro­du­ce­rer, kan bru­ges til at ska­be en sta­dig bed­re til­væ­rel­se for alle. En for­tæl­ling, der ikke mindst med kli­ma­kri­sen er ble­vet udfor­dret. Frem­ti­den frem­står såle­des for os i Vesten mere usik­ker, end den læn­ge har gjort, og at snak­ke om en kol­lek­tiv usik­ker­heds­kri­se (og frygt udløst der­af) som uad­skil­le­ligt pro­dukt af tiden, sådan som eksem­pel­vis Zyg­munt Bau­man og Leo­ni­das Donskis gør det, lig­ger lige­for:

It seems rat­her that fear and moder­ni­ty are twin bro­t­hers, or inde­ed Sia­me­se twins, and of a kind which no sur­geon, how­ever dexte­rous and well equip­ped with the latest sur­gi­cal tech­no­lo­gy, could sepa­ra­te wit­hout put­ting the very sur­vi­val of both bro­t­hers at risk.17Zygmunt Bau­man & Leo­ni­das Donskis, Moral Blind­ness: The Loss of Sen­si­ti­vi­ty in Liquid Moder­ni­ty (Chi­che­ster: Poli­ty Press, 2013), 96.

Usik­ker­hed er såle­des det moder­ne sam­funds præ­mis gene­relt og kli­ma­kri­sens præ­mis specifikt,18Lise Isa­bel­la Mei­strup & Jacob Klit­møl­ler, “Kli­ma­kri­sen som et wicked pro­blem – en kri­tik af kli­main­ter­ven­tio­ner”, Psy­ke & Log­os 41, nr. 2 (2020). men sna­re­re end at være udløst af ver­dens nuti­di­ge til­stand er usik­ker­he­den, iføl­ge John Dewey, en onto­lo­gisk præ­mis, som vi blot bli­ver mere bevid­ste om i tider, hvor vores for­søg på at kon­trol­le­re vores til­væ­rel­se, vores quest for certain­ty, udfor­dres (og moder­ni­te­ten er alt­så iføl­ge Bau­man og Donskis’ ana­ly­se net­op sådan en tid). En quest for certain­ty er en stræ­ben efter onto­lo­gisk for­ud­si­ge­lig­hed – en stræ­ben, der iføl­ge Dewey får os til at opda­ge ver­den og eks­pe­ri­men­te­re med den, så vi ud fra dis­se obser­va­tio­ner kan udvik­le en grad af kon­trol med ver­dens usik­ker­hed:

The quest for certain­ty is a quest for pea­ce which is assu­red, an object which is unqua­li­fied by risk and the sha­dow of fear which action casts. For it is not uncertain­ty per se which men dis­li­ke, but the fact that uncertain­ty invol­ves us in peril of evils.19John Dewey, “The Quest for Certain­ty. A stu­dy of the Rela­tion of Know­led­ge and Action”, i John Dewey. The Later Wor­ks, 1925–1953, red. Jo Ann Boyd­ston (Sout­hern Illi­nois Uni­ver­si­ty Press, 2008), 7.

Vores quest for certain­ty er såle­des et tve­æg­get sværd, der på den ene side beskyt­ter os mod den usik­ker­hed, som gør os ondt, ved at vi i til­ta­gen­de grad for­mår at kon­trol­le­re vores omstæn­dig­he­der uden om sådan­ne ele­men­ter, men der­med også ska­ber en illu­sion om, at ver­den – i andet end tan­ken – kan kon­trol­le­res ende­ligt. Bli­ver vi for opta­ge­de af at søge sik­ker­hed, hvor vi bur­de erken­de for­an­dring, er der alt­så tale om en uhen­sigts­mæs­sig hånd­te­ring af usik­ker­he­dens præ­mis.

Kli­ma­kri­sens para­doks er, at vi skal lave alt om for at beva­re det, vi ken­der: Umu­lig­he­den er til at tage at føle på, og kon­se­kven­sen er, at handling­er ret­tet mod at løse kli­ma­kri­sen (vi skal lave alt om) er dia­me­tralt mod­sat­te af handling­er ret­tet mod at dæm­pe den psy­ko­lo­gi­ske usik­ker­heds­kri­se (at beva­re det, vi ken­der). I det­te lys kan tøven for­stås som udtryk for en split­tel­se, en reak­tion på para­dok­set frem for skep­sis. En split­tel­se imel­lem hånd­te­rin­gen af den psy­ko­lo­gi­ske kri­se (at den enkel­tes til­væ­rel­se er ble­vet min­dre sta­bil og for­ud­si­ge­lig) og ønsket om at del­ta­ge i hånd­te­rin­gen af natu­rens kri­se (som reelt nok kræ­ver reso­lut hand­len).

Når folk tøver, er det såle­des måske net­op, for­di de for­står kli­ma­kri­sen, og for­di de for­sø­ger at dæm­pe den psy­ko­lo­gi­ske kri­se, det­te udlø­ser. Alt­så søger de en psy­ko­lo­gisk følel­se af sik­ker­hed fra ver­dens omskif­te­lig­hed, en præ­mis, som nu er sat på spid­sen af den luren­de kli­ma­ka­ta­stro­fe, og der­ved ude­bli­ver den reso­lut­te hand­len, som kli­ma­kri­sen kræ­ver set fra et rent kli­ma­o­ri­en­te­ret per­spek­tiv. Hvad der på over­fla­den kan lig­ne, at folk blot er mod­vil­li­ge til at gøre nok for kli­ma­et, kan alt­så være en gan­ske fejl­ag­tig gen­gi­vel­se af det, der reelt er på spil. I den næste sek­tion vil vi udfol­de en psy­ko­lo­gisk teo­ri om hånd­te­rin­gen og kate­go­ri­se­rin­gen af for­skel­li­ge typer af kri­ti­ske situ­a­tio­ner for på den måde at udfol­de poin­ten om, hvor­når der er brug for hvad.

Perezhi­va­nie som hånd­te­rin­gen af for­skel­li­ge typer af kri­ti­ske situ­a­tio­ner

Fyo­dor Vasilyuks psy­ko­lo­gi­ske teo­ri kal­des på engelsk for en psy­cho­lo­gy of expe­ri­en­cing, men “expe­ri­en­cing” er en tem­me­lig fat­tig over­sæt­tel­se af det rus­si­ske “perezhi­va­nie”, hvis betyd­ning i langt høje­re grad inde­bæ­rer et ele­ment af udvik­ling og opret­hol­del­se og en gen­nem­le­vel­se af en vold­som, ofte følel­ses­mæs­sigt ladet situ­a­tion. Der­for bru­ger vi, som man også oftest gør i den engelsk­spro­ge­de lit­te­ra­tur, perezhi­va­nie i vores udlæg­ning af Vasilyuks begreb. Vasilyuk for­kla­rer perezhi­va­nie som “any pro­cess which brings about reso­lu­tion of a cri­ti­cal life-situ­a­tion, irre­specti­ve of how that pro­cess is direct­ly felt by the individual”.20Fyodor Vasilyuk, The Psy­cho­lo­gy of Expe­ri­en­cing (New York Uni­ver­si­ty Press, 1992), 11.

For Vasilyuk er perezhi­va­nie alt­så det arbej­de, den enkel­te gør for at løse den kri­ti­ske situ­a­tion, som ved­kom­men­de står i: “If one had to use one word only to defi­ne the natu­re of such situ­a­tions one would have to say that they are situ­a­tions of impos­si­bi­li­ty”.21Vasilyuk, The Psy­cho­lo­gy of Expe­ri­en­cing, 27. Per defi­ni­tion kan den type af pro­blem­stil­ling, som Vasilyuk beskæf­ti­ger sig med, ikke løses ved hver­ken hand­ling (at per­so­nen gør noget kon­kret) eller gen­nem tænk­ning (der er ikke tale om en intel­lek­tu­el pro­blem­stil­ling, hvor den enkel­te kan fin­de en ratio­nel løs­ning). Der­i­mod er det arbej­de, som perezhi­va­nie inde­bæ­rer, et spørgs­mål om at beva­re eller revur­de­re den mening, som noget har for per­so­nen. Her­med er det givet, at kri­se­hånd­te­rin­gen er ret­tet mod at løse den kri­ti­ske situ­a­tion, men hvad det bety­der at “løse” den, afgø­res af en ræk­ke omstæn­dig­he­der, og det er net­op dis­se kate­go­ri­se­rings­omstæn­dig­he­der, vi vil udfol­de her.

Vasi­liyuks teo­ri hand­ler som sagt om kri­ti­ske situ­a­tio­ner, og han beskri­ver fire ide­al­ty­per af sådan­ne situ­a­tio­ner, som afhæn­ger af kom­plek­si­te­ten af hen­holds­vis den indre og ydre leve­de ver­den: stress, fru­stra­tion, kon­flikt og kri­se. Det “indre” for­stås her som den kom­plek­si­tet af hen­holds­vis indre (vær­di­er, moti­ver) og ydre ver­den, som den enkel­te ind­dra­ger i arbej­det med at løse eller afkla­re den kri­ti­ske situ­a­tion, ved­kom­men­de står i. Stress er en situ­a­tion, hvor både den indre og ydre ver­den er simp­le, og her går per­so­nen til den kri­ti­ske situ­a­tion ude­luk­ken­de med refe­ren­ce til et enkelt­stå­en­de ønske, behov eller motiv (sim­pelt indre) i rela­tion til et enkelt aspekt af ved­kom­men­des ver­den (sim­pelt ydre). Vasilyuk eksem­pli­fi­ce­rer det­te med, hvad han kal­der “hedo­ni­stisk perezhi­va­nie” – hvor per­so­nen gør det, der und­går ube­hag og fører til behag, uden at over­ve­je yder­li­ge­re kon­se­kven­ser. Fru­stra­tion er, når den ydre ver­den er kom­pli­ce­ret, men den indre er sim­pel. Her skal man væl­ge imel­lem to posi­tio­ner, men der er ingen indre kon­flikt – beg­ge dele kan være lige godt, man føler ingen skyld eller pligt til nog­le af dele­ne. Buri­dans æsel og dets fru­stre­ren­de situ­a­tion er et godt eksem­pel her­på. Æslet ønsker at spi­se, men hvil­ken bun­ke hø skal det væl­ge? Kon­flikt hen­vi­ser til en situ­a­tion, hvor den indre ver­den er kom­pleks, mens den ydre er sim­pel, f.eks. når vores per­son­li­ge vær­di­er er i uove­r­ens­stem­mel­se. For den ydre ver­den er det et sim­pelt spørgs­mål om at væl­ge det ene eller det andet, mens det for den indre ver­den ople­ves smer­te­fuldt. Work-life balan­ce kan være et eksem­pel på den kri­ti­ske situ­a­tion: Både arbej­de og fri­tid er noget, per­so­nen vil og mener at have brug for, men val­get mel­lem dem kan være van­ske­ligt. Det, Vasilyuk beteg­ner som reel kri­se (kom­pleks indre og ydre ver­den), er sjæl­dent, og mod­sat de andre typer perezhi­va­nie dre­jer hånd­te­rin­gen af kri­sen sig ikke om at gen­vin­de sta­tus quo: “[T]he result is resto­ra­tion of life, but this does not mean life retur­ning to its pre­vious state”22Vasilyuk, The Psy­cho­lo­gy of Expe­ri­en­cing, 140. – alt efter hvad kri­sen oprandt fra, kan der i ste­det være tale om en total omstruk­tu­re­ring base­ret på få til­ba­ge­bli­ven­de menings­gi­ven­de vær­di­er eller en total gen­tænk­ning. Alt­så skal livet tage en mærk­bar drej­ning, når man hånd­te­rer en ægte kri­se, hvor­i­mod en kon­flikt eller min­dre kan løses kon­kret og base­ret på eksi­ste­ren­de menings­prin­cip­per.

I for­hold til kli­ma­kri­sen lig­ger det lige­for at tæn­ke, at der skal ske en “mærk­bar drej­ning”. Ikke desto min­dre er de kon­kre­te skridt, som folk ople­ver, at de skal tage for at hånd­te­re kli­ma­kri­sen, ikke kri­ser set på indi­vid­plan. Det­te viste sig, da vi ana­ly­se­re­de data fra Lises ph.d.-projekt om klimahandling,23Jacob Klit­møl­ler & Lise Isa­bel­la Mei­strup, “Cli­ma­te action as perezhi­va­nie” (manuskript under udar­bej­del­se) (2023). hvor per­so­ner er ble­vet inter­viewet om deres ople­vel­se med kli­ma­kri­sen, og hvad de gør ved den­ne ople­vel­se. Her tal­te de alle om tri­vi­el­le ting, såsom affalds­sor­te­ring, kostva­ner, renove­rin­ger og ind­køb, som de enten gjor­de eller ikke gjor­de. Trods det­te kan det at fra­væl­ge fisk ople­ves som en kon­flikt, hvor vær­di­er som “jeg skal jo også leve” og “jeg bør gøre hvad jeg kan for kli­ma­et” reelt kan ople­ves som ufor­e­ne­li­ge. Ikke desto min­dre er der ikke tale om en kri­se i Vasi­liyuks for­stand, da den ydre ver­den ople­ves som haven­de en sim­pel binær logik, der hand­ler om at pri­o­ri­te­re imel­lem de to vær­di­er.

Kom­mer kli­ma­hand­lings­fa­ci­li­ta­to­rer­ne til at for­veks­le den ople­ve­de simp­le ydre ver­den (hand­ler du kli­ma­re­so­lut eller ej) med den indre ver­den, som om den­ne var til­sva­ren­de sim­pel, så bli­ver løs­nings­mo­del­len: “Så løb dog ud af det bræn­den­de hus!” – alt­så redu­ce­res den kri­ti­ske situ­a­tion i tolk­nin­gen af de, som ser på det ude­fra, til sim­pel stress, mens der reelt er mere på spil for de, som ople­ver det.

Omvendt sker det også, at den indre ver­den ople­ves som til­sva­ren­de sim­pel, og at der der­for ingen kon­flikt opstår – som når stu­de­ren­de køber gen­brug­s­tøj, for­di det er kli­ma­ven­ligt og bil­ligt, eller når fami­lie­fa­ren køber en elbil, for­di det er kli­ma­ven­ligt og spa­rer pen­ge til ben­zin. Det giver alle­re­de mening, kun­ne man sige med hen­vis­ning til, at der ingen diskre­pans ople­ves imel­lem den indre og ydre ver­den.

Hvad vi stod til­ba­ge med efter at have ana­ly­se­ret inter­viewe­ne med Vasi­liyuks teo­ri, var, at hver­ken folks handling­er eller deres tøven der­for kan sæt­tes lig, hvor meget de har for­stå­et kri­sens alvor. Sna­re­re skal det ses som et udtryk for, hvor umu­lig situ­a­tio­nen ople­ves for dem. Når det kom til styk­ket, var der dog ingen af de kon­kre­te eksemp­ler på kli­ma­hand­lin­ger, der blev ople­vet som reel­le kri­ser – alt­så så læn­ge vi snak­ker om de hver­dags­li­ge eksemp­ler på kli­ma­hand­ling.

For hvad der der­i­mod fak­tisk blev ople­vet som en kri­se, var, når de inter­viewe­de i ste­det for kon­kre­te handling­er tal­te om kri­sens kon­se­kven­ser for deres frem­tid. Igen var det ikke vand­stan­de eller bio­di­ver­si­tet, der skab­te bekym­ring hos folk, men det at de for­står og fore­stil­ler sig, at ver­den for altid vil være ændret – og usik­ker­he­den om, hvor det efter­la­der dem. I for­hold til dis­se spørgs­mål bli­ver den ydre ver­den hur­tigt så kom­pli­ce­ret, at man må ven­de sig væk fra den: “Jeg har jo ikke rig­tig ener­gi til at være i panik”, for­tæl­ler “Gorm” eksem­pel­vis og fort­sæt­ter: “Hvis man tæn­ker for meget over det [kli­ma­kri­sens kon­se­kven­ser for frem­ti­den], så bli­ver det jo umu­ligt at leve i det”. Det­te var en afreg­ning, som del­ta­ger­ne gene­relt var eni­ge om. At se bort og at tøve ople­ves såle­des som nød­ven­digt for at beva­re det øvri­ge liv. Vasi­liyuk beskri­ver dog den­ne reak­tion som et psy­ko­lo­gisk for­svar i ste­det for fak­tisk hånd­te­ring af kri­sen. Og her kom­mer så end­nu en poin­te til teo­ri­en, nem­lig at hånd­te­rings­mu­lig­he­der­ne afhæn­ger af den, som ople­ver kri­sen. Jo bed­re vi er til at hånd­te­re kom­plek­si­tet, jo bed­re er vi alt­så også til at løse de kri­ti­ske situ­a­tio­ner, som opstår.

Når folk tøver selv i simp­le (ydre) dilem­ma­er, kan det alt­så dels være udtryk for, at deres indre ver­den er kom­pli­ce­ret (som når der er kon­flik­ter imel­lem moti­ver), og i det til­fæl­de kan man der­med kom­me et styk­ke vej som kli­ma­hand­lings­fa­ci­li­ta­tor ved fak­tisk at sæt­te sig ind i, hvad dis­se indre kon­flik­ter dre­jer sig om. Tøven kan dog også, sådan som den­ne arti­kel har foku­se­ret på, være et udtryk for, at folk ikke er i stand til at hånd­te­re den psy­ko­lo­gi­ske kri­se, som per­spek­ti­ver­ne for kli­ma­kri­sen har tyde­lig­gjort, en kri­se, som hand­ler om ver­dens usik­ker­hed, hvor også den ydre ver­den er kom­pli­ce­ret og pro­ble­mer­ne ikke kan løses gen­nem enkelt­stå­en­de og simp­le valg som for eksem­pel at spi­se min­dre kød. En kri­se, som fak­tisk kræ­ver, at livet tager en drej­ning.

I ste­det for at tvin­ge folk til at se kon­se­kven­ser­ne af kli­ma­kri­sen i øjne­ne (for dem for­står man­ge fak­tisk til­stræk­ke­ligt godt) kun­ne de, som ønsker at få andre til at hand­le, med for­del hjæl­pe dis­se men­ne­sker med at styr­ke deres kom­pe­ten­ce til at være i usik­ker­he­den.

Fug­len er ikke ban­ge for, at gre­nen, den sid­der på, knæk­ker, for­di den ved, at den kan fly­ve

I sko­lep­sy­ko­lo­gisk regi siger man, at børn vil det, de kan, og at reduk­tio­nen af et barns mang­len­de suc­ces til en for­kla­ring om, at de ikke vil det nok, der­for er udtryk for en uri­me­lig for­drej­ning af diskre­pan­sen imel­lem bar­nets evner og omver­de­nens krav. På sam­me måde har vi i det oven­stå­en­de argu­men­te­ret for, at de, som tøver med at kli­ma­hand­le, måske ikke gør det, for­di de ikke vil eller ikke for­står beho­vet for hand­ling, men for­di de simul­tant for­sø­ger at hånd­te­re to for­skel­li­ge kri­ser. Tolk­nin­gen af deres tøven som mod­vil­je er såle­des lige­le­des uri­me­lig, både for­di det, som ser sim­pelt ud i den ydre ver­den, kan ople­ves kom­pli­ce­ret i den indre ver­den, og for­di det, som ople­ves som kom­pli­ce­ret på det indre plan, afslø­rer kom­plek­si­te­ten af et yder­li­ge­re pro­blem i den ydre ver­den, et pro­blem, som på ingen måde kan kal­des sim­pelt, men som til gen­gæld sjæl­dent bli­ver aner­kendt: den psy­ko­lo­gi­ske kri­se udløst af vores quest for certain­ty i en til­ta­gen­de usik­ker tid. De, som ønsker at faci­li­te­re andres kli­ma­hand­ling, vil der­for gøre klogt i dels at for­stå kom­plek­si­te­ten af den situ­a­tion, folk ople­ver, og dels at foku­se­re deres ind­sats på at hjæl­pe folk til at hånd­te­re deres psy­ko­lo­gi­ske kri­se, så den­ne ikke kom­mer til at mod­ar­bej­de hånd­te­rin­gen af kli­ma­ets kri­se.

At stræ­be efter certain­ty skal dog ikke for­stås som en rent indi­vi­du­el ska­vank, men sna­re­re en sam­funds­vær­di. Paul She­pard beskri­ver sam­fun­dets kol­lek­ti­ve hen­fald til søgen efter for­ud­si­ge­lig­hed som en for­fejl­et mod­nings­pro­ces:

The cul­mi­na­tion of indi­vi­du­al onto­ge­ne­sis, cha­ra­cte­rized by gra­cious­ness, tole­ran­ce, and for­bea­ran­ce, tra­di­tion-bound to accom­moda­te a most­ly non­hu­man world, and given to long, indul­gent trai­ning of the young, may be incon­si­stent in some ways with the needs of socie­ty. In such societies—and I inclu­de ours—certain infan­ti­le qua­li­ties might work bet­ter: fear of sepa­ra­tion, fan­ta­sies of omni­po­ten­ce, oral preoc­cu­pa­tion, tre­mors of help­les­sness, and bodi­ly incom­pe­ten­ce and dependence.24Paul She­pard, Natu­re and Mad­ness (Athens: Uni­ver­si­ty of Geor­gia Press, 1998), 4.

Iføl­ge She­pard mang­ler vi alt­så øvel­se i at udhol­de usik­ker­hed. Ikke desto min­dre har tider­ne ændret sig, og i dag står vi til­ba­ge med et sam­fund, hvor det er nød­ven­digt, at vi gen­fin­der dis­se evner, for­di, som She­pard skri­ver: “[T]he only socie­ty more fright­ful than one run by chil­dren, as in Gol­ding’s Lord of the Flies, might be one run by chil­dish adults”.25Shepard, Natu­re and Mad­ness, 17.

Men et pro­blem skabt af mang­len­de øvel­se kan såle­des også træ­nes væk med til­sva­ren­de øvel­se; øvel­se i at udhol­de usik­ker­he­den, staying with the troub­le, som Don­na Haraway beskri­ver det.26Donna J. Haraway, Staying with the troub­le: Making kin in the Cht­hulu­ce­ne (North Caro­li­na: Duke Uni­ver­si­ty Press, 2016). At mod­ar­bej­de sin quest for certain­ty er nem­lig det mod­sat­te af apa­ti, men som Dewey for­mu­le­rer det, er der ingen ende­li­ge sand­he­der – eller løs­nin­ger – der er kun ide­er, og hvor­vidt der er tale om gode ide­er, ja, det afgø­res af, om de vir­ker for os, når vi afprø­ver dem i praksis.27John Dewey, How We Think (Digireads.com Publis­hing, 2007). Frem for at ven­te på en sik­ker løs­ning på kli­ma­kri­sen må vi alt­så begyn­de at kaste os ud i at afprø­ve vores ide­er.

Det skal dog hel­ler ikke for­stås sådan, at tøven er abso­lut slet. Hvor reso­lut hand­len ikke inde­bæ­rer, at man tager sig tid til at stop­pe op, over­ve­je alter­na­ti­ver og mær­ke efter (f.eks. når andre moti­ver kom­mer i klem­me), så er tviv­len og genover­vej­el­sen net­op en del af pro­ces­sen i den­ne for­stå­el­se af problemløsning.28Dewey, How We Think.

Når vi åbner os for usik­ker­hed, tøven og kom­plek­si­tet, kan det dog udlø­se repres­sa­li­er fra dem omkring os. Vores inte­gri­tet risi­ke­rer at bli­ve ska­det, når vi kaster os ud i det, vi tror på, den ene dag og skif­ter mening den næste dag efter at have afprø­vet ide­en. Den­ne for­stå­el­se af inte­gri­tet føl­ger dog kun i et sam­fund, der har certain­ty som et ide­al. Også ide­a­let om inte­gri­tet må vi alt­så arbej­de med og til­la­de os at stræk­ke i. Hvad der var vig­tigt i dag, er måske ikke vig­tigt i mor­gen: I går var det kli­ma­ven­ligt at spi­se avo­ka­do, nu ved vi bed­re – og så læn­ge vi gør det, som er menings­fuldt i øje­blik­ket, bur­de vores inte­gri­tet ikke tage ska­de af dis­se skift. Judith But­ler beskri­ver det­te såle­des:

Per­haps most important­ly, we must recog­nize that eth­ics requi­res us to risk our­sel­ves pre­ci­se­ly at moments of unk­nowing­ness, when what forms us diver­ges from what lies befo­re us, when our wil­ling­ness to become undo­ne in rela­tion to others con­sti­tu­tes our chan­ce of beco­m­ing humans. To be undo­ne by ano­t­her is a pri­mary neces­si­ty, an angu­ish, to be sure, but also a chan­ge – to be addres­sed, claimed, bound to what is not me, but also to be moved, to be promp­ted to act, to address myself elsewhe­re, and so to vaca­te the self-suf­fi­ci­ent “I” as a kind of pos­ses­sion. If we spe­ak and try to give an acco­unt from this pla­ce, we will not be irre­spon­sib­le, or, if we are, we will sure­ly be forgiven.29Judith But­ler, Giving an Acco­unt of One­self (New York: Ford­ham Uni­ver­si­ty Press, 2005), 136.

Hvis vi skal tur­de risi­ke­re at åbne os for usik­ker­he­den, skal vi alt­så også kun­ne bære at tage fejl, at spil­de tid og res­sour­cer på dår­li­ge ide­er, og det kan vi kun, hvis vi kan til­gi­ve hin­an­den her­for. Også der­for er den hår­de reto­rik imod de, som tøver, så utro­ligt ska­den­de for kli­ma­hand­lings­fa­ci­li­te­rin­gen. Stok­nes beskri­ver, at empa­tien kan tage over­hånd, når vi for­sø­ger at sæt­te os ind i andres tøven, for­di det ikke kan dis­ku­te­res, hvor­vidt det er uet­isk at gøre ska­de på andre,30Stoknes, What We Think About, 24. men her­med over­ser han, at vi lige såvel kan gøre ska­de på andre ved at redu­ce­re deres indre liv til et sim­pelt fore­ta­gen­de og der­ved simul­tant afskæ­re dem mulig­he­den for at afprø­ve ide­er på usik­kert ter­ræn. Her­med afskæ­res de fra deres mulig­hed for at træ­ne sig i at udhol­de usik­ker­he­den. Han, og alle de som bru­ger lig­nen­de reto­rik, saver de andres gren over, hvor de i ste­det bur­de hjæl­pe dem med at hånd­te­re deres onto­lo­gi­ske usik­ker­hed mere hen­sigts­mæs­sigt. Eller for at slut­te hvor vi star­te­de ved Kier­ke­gaard om hjæl­pe­kun­sten:

Hjæl­pe­ren maa før­ste ydmy­ge sig under Den, han vil hjæl­pe, og her­ved for­staae, at det at hjæl­pe er ikke det at her­ske, men det at tje­ne, at det at hjæl­pe ikke er at være den Her­ske­sy­ge­ste men den Taal­mo­dig­ste, idet det at hjæl­pe er Vil­lig­hed til ind­til vide­re at fin­de sig i at have Uret, og i ikke at for­staa hvad den Anden forstaar.31Kierkegaard, Om min for­fat­ter-virk­som­hed, 24.

1. Søren Kier­ke­gaard, Om min for­fat­ter-virk­som­hed: Syns­py­nk­tet for min for­fat­ter-virk­som­hed (Køben­havn: Lind­hardt og Ring­hof, 2019), 23.
2. Lise Isa­bel­la Mei­strup har fun­ge­ret som første­for­fat­ter til den­ne artikel.
3. Ulrich Beck, “Cli­ma­te for chan­ge, or how to cre­a­te a gre­en moder­ni­ty?”, The­ory, Cul­tu­re & Socie­ty 27, nr. 2–3 (2010): 254.
4. Lise Isa­bel­la Mei­strup & Jacob Klit­møl­ler, “Stop cha­sing uni­corns of cli­ma­te ina­ction. Annul­ling the value-action gap, intro­ducing ‘per­sons’”, The­ory & Psy­cho­lo­gy (2023).
5. Bruno Latour, Facing Gaia: Eight Lec­tu­res on the New Cli­ma­tic Regi­me (Oxford: Wiley, 2017), 9.
6. Per Espen Stok­nes, What We Think About When We Try Not To Think About Glo­bal War­m­ing: Toward a New Psy­cho­lo­gy of Cli­ma­te Action (Ver­mont: Chel­sea Gre­en Publis­hing, 2015), 24.
7. F.eks. Stok­nes, What We Think About; Robert Gif­ford, “The Dra­gons of Ina­ction: Psy­cho­lo­gi­cal Bar­ri­ers That Limit Cli­ma­te Chan­ge Miti­ga­tion and Adap­ta­tion”, Ame­ri­can Psy­cho­lo­gist 66, nr. 4 (2011).
8. Daniel Kah­ne­man, At tæn­ke – hur­tigt og langt­somt, 2. udg. (Køben­havn: Lind­hardt og Ring­hof, 2013), 496.
9. F.eks. Stok­nes, What We Think About; Latour, Facing Gaia; Micha­el E. Mann, The New Cli­ma­te War: The Fight to Take Back Our Pla­net (Mel­bour­ne: Scri­be Publi­ca­tions, 2022).
10. Latour, Facing Gaia, 191.
11. Stoknes, What We Think About, 24.
12. Latour, Facing Gaia, 217.
13. Wou­ter Poor­tin­ga et al., Euro­pe­an Atti­tu­des to Cli­ma­te Chan­ge and Ener­gy: Top­li­ne Results from Round 8 of the Euro­pe­an Soci­al Sur­vey (2018).
14. Lise Isa­bel­la Mei­strup, “Foste­ring demo­cra­tic defi­ci­en­cy with cli­ma­te action research. A tale of epi­sto­cra­cy, des­po­tic truth tel­lers and use­less lay­pe­op­le in a time of cli­ma­te chan­ge”, Annu­al Review of Cri­ti­cal Psy­cho­lo­gy (under udgivelse).
15. Meistrup & Klit­møl­ler, “Stop cha­sing uni­corns of cli­ma­te inaction”.
16. Jean-Francois Lyo­tard, The Post­mo­dern Con­di­tion: A Report on Know­led­ge. The­ory and History of Lite­ra­tu­re, Volu­me 10 (Min­ne­a­po­lis: Uni­ver­si­ty of Min­neso­ta, 1984).
17. Zygmunt Bau­man & Leo­ni­das Donskis, Moral Blind­ness: The Loss of Sen­si­ti­vi­ty in Liquid Moder­ni­ty (Chi­che­ster: Poli­ty Press, 2013), 96.
18. Lise Isa­bel­la Mei­strup & Jacob Klit­møl­ler, “Kli­ma­kri­sen som et wicked pro­blem – en kri­tik af kli­main­ter­ven­tio­ner”, Psy­ke & Log­os 41, nr. 2 (2020).
19. John Dewey, “The Quest for Certain­ty. A stu­dy of the Rela­tion of Know­led­ge and Action”, i John Dewey. The Later Wor­ks, 1925–1953, red. Jo Ann Boyd­ston (Sout­hern Illi­nois Uni­ver­si­ty Press, 2008), 7.
20. Fyodor Vasilyuk, The Psy­cho­lo­gy of Expe­ri­en­cing (New York Uni­ver­si­ty Press, 1992), 11.
21. Vasilyuk, The Psy­cho­lo­gy of Expe­ri­en­cing, 27.
22. Vasilyuk, The Psy­cho­lo­gy of Expe­ri­en­cing, 140.
23. Jacob Klit­møl­ler & Lise Isa­bel­la Mei­strup, “Cli­ma­te action as perezhi­va­nie” (manuskript under udar­bej­del­se) (2023).
24. Paul She­pard, Natu­re and Mad­ness (Athens: Uni­ver­si­ty of Geor­gia Press, 1998), 4.
25. Shepard, Natu­re and Mad­ness, 17.
26. Donna J. Haraway, Staying with the troub­le: Making kin in the Cht­hulu­ce­ne (North Caro­li­na: Duke Uni­ver­si­ty Press, 2016).
27. John Dewey, How We Think (Digireads.com Publis­hing, 2007).
28. Dewey, How We Think.
29. Judith But­ler, Giving an Acco­unt of One­self (New York: Ford­ham Uni­ver­si­ty Press, 2005), 136.
30. Stoknes, What We Think About, 24.
31. Kierkegaard, Om min for­fat­ter-virk­som­hed, 24.