• Print

Ansvarets uafsluttelige forhandling


18. september 2023

Hvad bety­der at tage eller påta­ge sig ansvar? At være ansvar­lig eller at opfø­re sig ansvar­ligt? Hvad bety­der det at stå op for eller at leve op til sit ansvar? Det lig­ger alle­re­de i ordet, at det hand­ler om en måde at sva­re på noget eller at sva­re noget an på. Det­te noget kan være en hand­ling, en beslut­ning, en ytring, en per­son, en appel, et pro­blem, eller en kri­se – kli­ma­kri­sen, for eksem­pel. Vi kan ikke åbne en avis uden at få at vide, at det måske mere end nogen­sin­de er nød­ven­digt, at vi tager vores ansvar på os, at vi hand­ler ansvar­ligt. Men hvad er det præ­cis, vi skal sva­re an? Og hvem er vi i den­ne sam­men­hæng? Er det et per­son­ligt eller et kol­lek­tivt ansvar? Er det et civilt eller poli­tisk ansvar? Er det et gene­ra­tio­nelt eller geopo­li­tisk ansvar? Har vi kun et ansvar for det, som vi har umid­del­bar magt til at ændre, eller som vi selv har for­år­sa­get? Eller er vi også ansvar­li­ge for det, som vi ikke umid­del­bart kan ændre, eller som vi til­sy­ne­la­den­de ikke har haft nogen direk­te ind­virk­ning på? Hvor­le­des afgræn­ses ansva­ret, ikke blot over for kli­ma­kri­sen, men i det hele taget? Er ansva­ret over­ho­ve­det noget, der kan afgræn­ses? Og hvis ikke, hvor­dan tager man i så fald sit “ful­de” ansvar på sig?

To for­stå­el­ser af ansvar

Der gives en vid­træk­ken­de filo­so­fisk tra­di­tion, hvori begre­bet ansvar for­stås, afmå­les og afgræn­ses i for­hold til et andet nøg­le­be­greb: fri­hed. Her kan vi blandt andet næv­ne Ari­sto­te­les, som i sine eti­ske skrif­ter skel­ner mel­lem fri­vil­li­ge og ufri­vil­li­ge handling­er og argu­men­te­rer for, at vi ikke kan siges at være ansvar­li­ge for de handling­er eller hæn­del­ser, som har det, han kal­der en ekstern eller ydre årsag, men kun for de handling­er eller hæn­del­ser, som vi selv på en eller anden vis har været med til fri­vil­ligt at forårsage.1I Den niko­mak­hei­ske etik stil­ler Ari­sto­te­les spørgs­må­let om den­ne skel­nen som føl­ger: “Da dyden angår liden­ska­ber og handling­er, og da de fri­vil­li­ge handling­er mødes med ros og kri­tik, men de ufri­vil­li­ge med und­skyl­del­se, af og til end­da med med­li­den­hed, så er det vel nød­ven­digt for dem, som under­sø­ger dyden, at … Continue reading Hvis vi for eksem­pel kom­mer til at øde­læg­ge noget, for­di en stærk vind gri­ber os og ufri­vil­ligt bevæ­ger os ind i noget, kan vi ikke siges at være ansvar­li­ge for den­ne øde­læg­gel­se.

Vi kan også næv­ne den tyske filo­sof Imma­nu­el Kant, som i sine vær­ker om prak­tisk for­nuft og sæde­lig­hed argu­men­te­rer for, at ide­en om fri­hed og det, som han kal­der “vil­jens auto­no­mi”, er sel­ve grund­ste­nen og for­ud­sæt­nin­gen for over­ho­ve­det at kun­ne tæn­ke eller tale om sæde­lig­hed, etik eller ansvar.2Eksempelvis skri­ver Kant i Reli­gio­nen inden for den blot­te for­nufts græn­ser fra 1793: “Hvad men­ne­sket er eller skul­le være, godt eller ondt, i moralsk for­stand, det må det selv gøre sig til eller have gjort sig til. Beg­ge dele må være en virk­ning af den frie hand­le­ev­ne, for ellers kan det ikke være ansvar­ligt for det, føl­ge­lig er det hver­ken moralsk … Continue reading Den­ne evne til at væl­ge frit, den­ne auto­no­mi, har vi iføl­ge Kant ude­luk­ken­de i kraft af vores for­nuft. Hvis du snub­ler over en sten, har du intet andet valg end at fal­de på grund af tyng­de­kraf­ten, hvis du tør­ster, har du intet andet valg end at drik­ke for at over­le­ve, men dis­se handling­er har i sig selv ingen etisk vær­di for Kant. For at agen­ter kan siges at være etisk ansvar­li­ge for en hand­ling eller en hæn­del­se, skal mulig­he­den for, at det kun­ne have været ander­le­des, eksi­ste­re. Det vil sige, at ansvar­lig­hed impli­ce­rer, at der er hand­lings­al­ter­na­ti­ver, og at der træf­fes bevid­ste beslut­nin­ger og valg. Det, der gør os til for­nuftsvæs­ner, til for­skel fra andre væse­ner, er net­op vores evne til at hæve os over natur­li­ge og bio­lo­gi­ske til­bø­je­lig­he­der, præ­fe­ren­cer og snæv­re ege­nin­ter­es­ser og til at træf­fe valg og beslut­nin­ger, der er base­ret på en ratio­nel tan­ke­pro­ces sna­re­re end at være bestemt af vores begær og drif­ter. Såle­des har vi iføl­ge Kant gen­nem for­nuf­ten mulig­hed for at hand­le auto­nomt, det vil sige ud fra for­nufts- og fri­heds­lo­ve, sna­re­re end hete­ro­nomt. Vi besid­der mulig­he­den for ikke at bli­ve sty­ret af ekster­ne årsa­ger, som vi ikke selv har valgt, men der­i­mod at være vores egen årsag, defi­ne­re vores egne love, vores egne vær­di­er og væl­ge at for­føl­ge vores egne mål.

I den­ne ind­fly­del­ses­ri­ge filo­so­fi­ske tra­di­tion, som man kun­ne næv­ne man­ge fle­re og også mere nuti­di­ge eksemp­ler på (såvel filo­sof­fer som poli­ti­ke­re), er ansvar alt­så tæt for­bun­det med en bestemt fore­stil­ling om fri­hed, som igen er knyt­tet til fore­stil­lin­ger om ratio­na­li­tet, selv­be­vidst­hed og det at træf­fe velover­ve­je­de beslut­nin­ger og valg. Det er min for­mod­ning, at en sådan for­stå­el­se af ansvar­lig­hed er dybt rod­fæ­stet og sedi­men­te­ret i vores vester­land­ske kul­tur og gør sig gæl­den­de ikke blot i den filo­so­fi­ske tra­di­tion, men også i vores mere hver­dags­li­ge, såvel som straf­fe­rets­mæs­si­ge eller juri­di­ske, for­stå­el­se af ansvar. Som den fransk-algi­er­ske filo­sof Jacques Der­ri­da har påpe­get, for­bin­des ansvar­lig­hed inden for den­ne tra­di­tion ofte med “mulig­he­den eller nød­ven­dig­he­den af at stå til regnskab”,3Jacques Der­ri­da, Døde­ns gave, over­sat af Jea­net­te Bres­son Lade­gaard Knox (Køben­havn: For­la­get Anis, 2007), 78. det vil sige på en eller anden måde at kun­ne opreg­ne legi­ti­me grun­de for sine handling­er, hæn­del­ser, ytrin­ger, beslut­nin­ger, og at kun­ne begrun­de dem over for andre på en ratio­nel, kon­si­stent, og ikke-selv­mod­si­gen­de vis, som så kan gen­ken­des, aner­ken­des og god­ken­des eller afvi­ses af andre.

I den­ne for­stand er ansvar også for­bun­det med en anta­gel­se om en form for pligt eller for­plig­ti­gel­se, nem­lig plig­ten til at stå til regn­skab for en selv ved på en eller anden vis at aflæg­ge regn­skab over for andre – på engelsk har man også begre­bet acco­un­ta­bi­li­ty, som ofte bru­ges nær­mest syno­nymt med respon­si­bi­li­ty. Ikke at leve op til den­ne for­plig­tel­se, for eksem­pel ved at for­hol­de sig tavst eller næg­te at begrun­de sine handling­er, bli­ver der­for ofte betrag­tet som uansvar­ligt, umo­dent, irra­tio­nelt eller direk­te uet­isk i den tra­di­tion, som abon­ne­rer på det­te ansvars­be­greb. Hvis vi for eksem­pel tæn­ker på ret­ten og det juri­di­ske system, bli­ver en ankla­get, der ikke kan rede­gø­re for eller begrun­de sine handling­er på kon­si­stent, ikke-selv­mod­si­gen­de og ratio­nel vis, ofte kendt enten skyl­dig eller sinds­syg i ger­nings­ø­je­blik­ket.

Den­ne tra­di­tions for­stå­el­se af ansvar for­ud­sæt­ter alt­så en anta­gel­se om det ansvar­li­ge sub­jekt som væren­de ratio­nelt, inten­tio­nelt, velover­ve­jet, selv­be­vidst, hand­le­dyg­tigt og til en vis grad fri og i kon­trol i for­hold til sine handling­er. Det er fore­stil­lin­gen om et sub­jekt, som hand­ler med omtan­ke, som tager hen­syn til for­skel­li­ge aspek­ter af en given situ­a­tion, som kal­ku­le­rer, opve­jer og opreg­ner dis­se aspek­ter og så træf­fer sine beslut­nin­ger på bag­grund af den­ne opgø­rel­se. Man kan end­da hæv­de, at anta­gel­sen af et sådant sub­jekt er sel­ve udgangs­punk­tet for det­te ansvars­be­greb – som der­for kan siges at ori­en­te­re sig ud fra et grund­læg­gen­de auto-cen­trisk per­spek­tiv: Ansvar anses som væren­de noget, der dre­jer sig om og ved­rø­rer sel­vet (autos) eller sub­jek­tet – at det sæt­ter sel­vet eller sub­jek­tet i cen­trum for ansva­ret. Det­te selv er selv­føl­ge­lig til tider ansvar­ligt for andre eller for den anden per­son, men i sid­ste ende kan ansva­ret føres til­ba­ge til jeget, som for­modes og for­ven­tes at tage en beslut­ning om, hvor­vidt det vil aner­ken­de det­te ansvar eller ej, og i så fald over­ve­je hvor­le­des det vil fra­si­ge eller påta­ge sig det­te ansvar. Sub­jek­tet, jeget eller sel­vet – vel at mær­ke det ratio­nel­le, for­nuf­ti­ge, selv­be­vid­ste sub­jekt – udgør i den­ne tra­di­tion alt­så en art prin­cip såvel som kri­te­ri­um for vur­de­rin­gen af ansvar­lig­hed.

I og omkring 1960’ernes Frank­rig – blandt andet i for­læn­gel­se af Nietzs­ches og psy­ko­a­na­ly­sens frag­men­te­ring og decen­tre­ring af sub­jek­tet såvel som af Hei­deg­gers såkald­te destruk­tion af meta­fy­sik­ken – frem­kom dog en radi­kal anden tænk­ning af og om ansvar. En tænk­ning, som net­op for­sky­der ansvars­be­gre­bet bort fra den auto­cen­tri­ske eller sub­jekt­o­ri­en­te­re­de for­stå­el­se af ansvar og hen imod en tænk­ning af ansvar, der tager udgangs­punkt i den anden eller det andet. Det er en tænk­ning af ansvar, som ikke blot tager høj­de for andet­hed eller alte­ri­tet og hete­ro­ge­ni­tet, men som lige­frem base­rer sin ansvar­lig­heds- og sub­jek­ti­vi­tets­for­stå­el­se på den­ne hete­ro­ge­ne andet­hed og på sub­jek­tets eks­po­ne­ring eller udsat­hed for andet­hed.

Det er den fransk-jødi­ske filo­sof Emma­nu­el Levi­nas, som for alvor igang­sæt­ter den­ne gen­tænk­ning af ansvar­lig­hed og af “etik­ken som første­fi­lo­so­fi”, som han skri­ver det i sit før­ste hoved­værk Tota­li­tet og uen­de­lig­hed fra 1961, hvis tan­ke­gang han yder­li­ge­re radi­ka­li­se­rer i det andet hoved­værk Aut­re­ment qu’être ou au-delà de l’es­sen­ce (Ander­le­des end væren eller hin­si­des essen­sen) fra 1974. Levi­nas’ tænk­ning har været og er sta­dig ind­fly­del­ses­rig, og man­ge tæn­ke­re fulg­te hur­tigt i kølvan­det, blandt andre Jacques Der­ri­da, Mauri­ce Blan­chot, Jean-Luc Nan­cy og Rosa­lyn Dipro­se, men listen er lang. Iføl­ge den­ne gen­tænk­ning er ansva­ret ikke noget, som et på for­hånd kon­sti­tu­e­ret jeg (for­stå­et som et ratio­nelt, selv­be­vidst sub­jekt) kan væl­ge at påta­ge sig som en attri­but eller ej, men er i ste­det noget, der udvæl­ger mig og som både går for­ud for og over­skri­der mig og mine for­søg på at begri­be, for­stå og kal­ku­le­re med det. Det er den­ne anden tænk­ning af et både exces­sivt, excen­trisk og sågar trau­ma­tisk ansvar, som jeg vil frem­læg­ge og dis­ku­te­re i det føl­gen­de med udgangs­punkt i et udvalg af Levi­nas’ tek­ster. Afslut­nings­vist vil jeg også kom­me kort ind på Der­ri­das med- og mod­læs­ning af Levi­nas’ ansvars­be­greb.

Trau­ma­tisk ansvar

Levi­nas’ gen­tænk­ning af ansvar­lig­hed er ikke blot et opgør med det auto­cen­tri­ske ansvars­be­greb, som jeg ind­led­te med at skit­se­re, men til­li­ge med afgø­ren­de ten­den­ser i den vester­land­ske filo­so­fi­hi­sto­rie, som han anser for at være dog­ma­tisk auto­cen­trisk i det hele taget. Levi­nas går end­da så vidt som til at skri­ve, at “filo­so­fi­en som sådan er en egologi.”4Emmanuel Levi­nas, Tota­li­tet og uen­de­lig­hed, over­sat af Man­ni Cro­ne (Køben­havn: Hans Reitzels For­lag, 1996), 35. Med det­te mener Levi­nas, at sel­ve filo­so­fi­ens domi­ne­ren­de frem­gangs­må­de histo­risk set har været at redu­ce­re al form for andet­hed, ander­le­des­hed, alte­ri­tet eller hete­ro­ge­ni­tet til noget, som det ratio­nel­le sub­jekt, ego eller jeg i en eller anden grad kan begri­be, iden­ti­fi­ce­re og der­med beme­stre og gøre til en del af sin egen iden­ti­tet og “øko­no­mi”. Levi­nas kal­der det­te den onto­lo­gi­ske tæn­ke­må­de: “Den vester­land­ske filo­so­fi har i de fle­ste til­fæl­de været en onto­lo­gi; en reduk­tion af det Andet til det Sam­me ved en neut­ral eller for­mid­len­de terms mel­lem­komst, der skul­le sik­re værens forståelighed.”5Levinas, Tota­li­tet og uen­de­lig­hed, 34.

Gen­nem sin begri­ben­de og iden­ti­fi­ce­ren­de til­gang har vest­lig filo­so­fi, og sær­ligt den moder­ne filo­so­fi, som siden Descar­tes for alvor har sat det ratio­nelt tæn­ken­de sub­jekt i cen­trum, iføl­ge Levi­nas alt­så udspil­let sig som en reduk­tion, en under­ord­ning, en assi­mi­le­ring af “den anden” eller “det andet” til det, som han kal­der det “sam­me” eller “det iden­ti­ske”. I essay­et Trans­cen­dens og høj­de skri­ver Levi­nas: “Erken­del­ses jeg er fak­tisk på én gang det sam­me i egent­lig­ste for­stand, sel­ve iden­ti­fi­ka­tio­nens begi­ven­hed og den smel­te­di­gel, hvori ethvert andet for­vand­les til det sam­me. Erken­del­sens jeg er de vises sten, som den filo­so­fi­ske alky­mi sid­der inde med.”6Emmanuel Levi­nas, Fæno­meno­lo­gi og etik, over­sat af Micha­el Ras­mus­sen (Køben­havn: Gyl­den­dal, 2002), 114. Med andre ord kan man sige, at den filo­so­fi­ske måde at tæn­ke på, dens alky­mi, histo­risk set ude­luk­ker, fortræn­ger eller redu­ce­rer noget, nem­lig den anden, det andet, det ander­le­des, det for­skel­lig­ar­te­de, det ikke-iden­ti­ske, det dis­pa­ra­te, det, der ikke kan brin­ges enty­digt på begreb. Det er net­op det­te, som Levi­nas kal­der den onto­lo­gi­ske tænk­nings vold, for­stå­et som udryd­del­sen, anni­hi­la­tio­nen eller mor­det på det singu­læ­re andet, som ikke kan begri­bes, iden­ti­fi­ce­res, kate­go­ri­se­res eller gene­ra­li­se­res i det onto­lo­gi­ske sprog.

For på en eller anden vis at kun­ne til­nær­me sig eller gøre plads til det­te ube­gri­be­li­ge andet i tænk­nin­gen og i spro­get, kræ­ver det der­for, at det net­op ikke sker via begri­bel­se eller iden­ti­fi­ce­ring, men at det for­bli­ver andet, frem­med og til en vis grad ukendt, hvil­ket vil sige, at det beva­rer sin andet­hed i og for tænk­nin­gen. At tæn­ke eller tale om det andet eller den anden som anden for­drer der­for en ander­le­des tænk­ning i bog­sta­ve­lig for­stand. Det er en sådan ander­le­des tænk­ning, som Levi­nas for­sø­ger at udfor­me med udgangs­punkt i et radi­kalt hete­ro­gent ansvar, hvil­ket vil sige et ansvar, som kom­mer fra den andens appel og for­dring og ikke kan udle­des fra min egen for­nuft, det vil sige auto­nomt eller fra en kon­ven­tio­nel com­mon sen­se for­stå­el­se af ansvar.

Iføl­ge Levi­nas gør ansva­ret krav på og stil­ler krav til mig, før­end jeg har nogen som helst mulig­hed for at begrebs­lig­gø­re dets betyd­ning eller omfang, accep­te­re det, afvi­se det eller end­da for­sva­re mig imod det. Ansva­ret kom­mer iføl­ge Levi­nas fra en ur-oprin­de­lig og radi­kal eks­po­ne­ring, sår­bar­hed og udsat­hed for den anden, som gør mig ansvar­lig net­op for den andens eks­po­ne­ring, sår­bar­hed og udsat­hed. Som Levi­nas beskri­ver det i Aut­re­ment qu’être: “Sel­vet er grund­læg­gen­de set et gid­sel, ældre end Ego­et, før alle principper.”7Emmanuel Levi­nas, Aut­re­ment qu’être ou au-delà de l’es­sen­ce (Paris: Kluwer Aca­de­mic, 1990), 186. Det bety­der, at sub­jek­ti­vi­tet, eller sub­jek­ti­vi­te­tens gene­se, iføl­ge Levi­nas er sam­men­fil­tret med og abso­lut uad­skil­le­ligt fra ansvar. Ansvar­lig­hed eller uansvar­lig­hed er ikke blot præ­di­ka­ter på linje med ethvert andet præ­di­kat, som man kan hæg­te på et sub­jekt, der alle­re­de er kon­sti­tu­e­ret. Sna­re­re er det sådan, at der ingen sub­jek­ti­vi­tet er uden ansvar – det er ansva­ret, som kal­der mig til og kon­sti­tu­e­rer min sub­jek­ti­vi­tet. Det er for­di jeg er ansvar­lig for den anden, at jeg over­ho­ve­det eksi­ste­rer som et sub­jekt, at jeg over­ho­ve­det får en plads i ver­den – en plads, som ikke desto min­dre ikke bare er min egen, som ikke er min ejen­dom, men som jeg net­op kun til­de­les i kraft af min rela­tion og mit ansvar for den anden. Der­for beskri­ver Levi­nas sub­jek­tet eller jeget som et gid­sel for den anden. Der er ikke først et sub­jekt, som eksi­ste­rer og tæn­ker, og som der­næst kan bli­ve bevidst om et ansvar for den anden og væl­ge at aner­ken­de det­te ansvar eller ej. Sub­jek­tet har ikke et ansvar hos Levi­nas, det er ansvar. Jeg eksi­ste­rer “gen­nem den anden og for den anden, men uden frem­med­gø­rel­se: inspi­re­ret”, hvor­for Levi­nas også skri­ver: “Her stam­mer sub­jek­tets iden­ti­tet fra umu­lig­he­den af at unds­lip­pe ansvaret.”8Levinas, Aut­re­ment qu’être, 181; 29.

At være et jeg eller et sub­jekt, at “have” en iden­ti­tet, som man siger, er iføl­ge Levi­nas net­op ikke noget, man blot har eller fødes med, det er noget man til­de­les ude­luk­ken­de i kraft af det ansvar for den anden, som man til­bli­ver i og som; men selv­om jeg på den­ne vis kun er i den andens sted, alt­så at mit sted er givet mig gen­nem og for den anden, så kan ingen anden sva­re an i mit sted; ingen anden kan over­ta­ge mit ansvar for den anden, og det er net­op det­te singu­læ­re ansvar, der kon­sti­tu­e­rer min unik­ke eksi­stens. Levi­nas beskri­ver det såle­des: “Sub­jek­tet frem­med­gø­res i dybet af sin iden­ti­tet i en frem­med­gø­rel­se, som ikke udtøm­mer det Sam­me for sin iden­ti­tet, men som for­plig­ter det her­på med en uaf­vi­se­lig til­de­ling af ansvar.”9Levinas, Aut­re­ment qu’être, 222. Det vil sige, at for­di jeg kun har en unik eksi­stens og iden­ti­tet gen­nem og i kraft af mit ansvar for den anden, er jeg frem­med­gjort fra begyn­del­sen af. Men det­te er net­op ikke en frem­med­gø­rel­se, som frarø­ver os en for­modet iden­ti­tet eller auten­ti­ci­tet, sådan som vi fin­der det i en bestemt marxi­stisk for­stå­el­se. Omvendt er det frem­med­gø­rel­sen for­stå­et som rela­tio­nen til og ansva­ret for den anden, som er mere oprin­de­lig og mere intim end mit eget selv­for­hold, og som gør, at jeg over­ho­ve­det kan siges at have et selv eller en iden­ti­tet, net­op for­di det er for­hol­det til den anden, der mulig­gør, at jeg over­ho­ve­det kan have et for­hold til mig selv. Der­for kan Levi­nas skri­ve: “På para­doksal vis er det qua ali­e­nus – frem­med og anden – at men­ne­sket ikke er frem­med­gjort” og i lidt mere udfol­det form: “I ansva­rets for­mer er sjæ­lens psy­kis­me den anden i mig, iden­ti­te­tens lidel­se, både til­talt og selv, den sam­me for den anden, den sam­me gen­nem den anden.”10Levinas, Aut­re­ment qu’être, 99; 111. Alt­så gives og opret­hol­des sub­jek­tets psyk­he, eller livsprin­cip, kun i kraft af dens Andens for­dring om ansvar.

Det­te er også grun­den til, at det er etik­ken, som iføl­ge Levi­nas er første­fi­lo­so­fi, sna­re­re end meta­fy­sik­ken (selv­om Levi­nas har en anden for­stå­el­se af meta­fy­sik end den gængse), onto­lo­gi­en eller logik­ken, som det tra­di­tio­nelt er ble­vet tænkt i filo­so­fi­hi­sto­ri­en. Etik­ken er første­fi­lo­so­fi, for­di der slet ikke vil­le være nogen onto­lo­gi, meta­fy­sik eller logik uden rela­tio­nen til den anden. Det er den anden, der åbner mulig­he­den for tænk­ning, for sprog og der­med for en mening­s­la­det rela­tion til væren og til eksi­sten­sen, ikke omvendt. Etik­ken er der­for ikke et adden­dum til en mere grund­læg­gen­de disci­plin såsom meta­fy­sik­ken hos Ari­sto­te­les, epi­ste­mo­lo­gi­en hos Descar­tes eller onto­lo­gi­en hos Hei­deg­ger. Iføl­ge Levi­nas er etik­ken, for­stå­et som for­hol­det til den anden, sel­ve mulig­heds­be­tin­gel­sen for enhver anden form for disci­plin. Vi vil­le ikke tale, tæn­ke, arbej­de, male eller skri­ve, hvis den anden ikke på en eller anden måde for­an­le­di­ge­de os til det. At etik­ken kom­mer “før” onto­lo­gi­en skal der­for ikke for­stås kro­no­lo­gisk, men bety­der sna­re­re, at det er etik­ken, som giver onto­lo­gi­en dens rai­son d’être – en væren og en ver­den uden den anden vil­le for­bli­ve menings­løs. Onto­lo­gi­en har ingen mening, hvis ikke den ledes af spørgs­mål, som peger ud mod det, som trans­cen­de­rer eller over­skri­der væren, og der­med ledes af det, som Levi­nas, efter Pla­ton, kal­der for “det gode hin­si­des væren” eller “det godes vold”. I mod­sæt­ning til onto­lo­gi­ens vold mod det andet bry­der den­ne over­skri­del­se med det iden­ti­ske sub­jekts inde­luk­ke ved altid alle­re­de at have åbnet det mod det andet og pla­ce­ret dets mening uden for sig selv. Men­ne­sket er iføl­ge Levi­nas ikke, som hos Hei­deg­ger, kastet ind i en ver­den, der altid alle­re­de er der, på for­hånd struk­tu­re­ret med en betyd­nings­struk­tur. I ste­det er det mødet med og eks­po­ne­rin­gen for den anden, der ska­ber betyd­ning og mening, åbner en fæl­les ver­den og instal­le­rer en sub­jek­ti­vi­tet, der altid alle­re­de er ansvar­lig for den anden per­son. Det er den anden, der åbner enhver mulig­hed for betyd­ning, enhver adgang til ver­den, enhver tænk­ning og der­med enhver filo­so­fi. Uden eks­po­ne­rin­gen for den anden, vil­le der ikke være nogen histo­rie at for­tæl­le, intet sprog til at for­tæl­le histo­ri­en med og intet sub­jekt til at erfa­re og for­tæl­le den.

Tænk på histo­ri­en om Pal­le ale­ne i ver­den: Uden rela­tio­nen til den anden eller de andre taber rela­tio­nen til ver­den og til eksi­sten­sen enhver form for betyd­ning og mening. Det er her, at den vester­land­ske filo­so­fi iføl­ge Levi­nas tra­di­tio­nelt set har mis­set noget helt essen­ti­elt: Det giver ikke nogen mening at under­sø­ge “tin­ge­ne i sig selv”, for tin­ge­ne “i sig selv” har ingen betyd­ning – det får de først i kraft af de rela­tio­ner, som de ind­går i. Vi må der­for begyn­de med rela­tio­ner­ne, før vi kan sige noget som helst menings­fuldt om tin­ge­ne, ja, før vi over­ho­ve­det kan tale. Kort sagt begyn­der alt med den anden, hvor­for den anden selv ikke har nogen bestem­me­lig begyn­del­se – eks­po­ne­rin­gen for den anden er an-arkisk, det vil sige uden bestem­me­lig oprin­del­se. Udsat­he­den for den anden er i ste­det enhver oprin­del­ses oprin­del­se, enhver begyn­del­ses begyn­del­se, for det er den­ne rela­tion, der åbner for og mulig­gør alle andre rela­tio­ner. Der­for er mødet med den anden også alde­les singu­lært. Det er et ur-oprin­de­ligt punkt, der over­skri­der vores for­søg på at defi­ne­re det, idet det går mod uen­de­lig.

Det an-arki­ske ansvar er alt­så ikke blot uden oprin­del­ses- eller begyn­del­ses­punkt, det er også uen­de­ligt, det vil sige uden ende­punkt. Det bety­der, at jeg aldrig med sik­ker­hed kan kon­sta­te­re eller vide, at jeg har levet op til eller opfyldt mit ansvar, net­op for­di ansva­ret er det, der over­skri­der enhver form for viden, repræ­sen­ta­tion eller tema­ti­se­ring og der­med også ethvert for­søg på at be- eller afgræn­se det. Så snart jeg siger, at “nu har jeg levet op til mit ansvar” eller “nu er ret­fær­dig­he­den sket fyl­dest”, så for­rå­der jeg både ansva­rets og ret­fær­dig­he­dens uen­de­li­ge appel eller for­dring. At tro, at man med sik­ker­hed har ydet ansva­ret ret­fær­dig­hed, er iføl­ge Levi­nas, men også Der­ri­da, et sik­kert tegn på, at man net­op der­med har begå­et en uret­fær­dig­hed eller for­sømt sit ansvar. I den­ne for­stand inde­bæ­rer ansva­ret også en vis umu­lig­hed, idet det ikke er muligt for det ende­li­ge sub­jekt at opfyl­de et ansvar for den anden og der­ved opnå “god samvit­tig­hed”, idet ansva­ret net­op er uen­de­ligt. Den­ne umu­lig­hed er dog ikke noget dår­ligt. Sna­re­re er det sel­ve ansva­rets og ret­fær­dig­he­dens mulig­heds­be­tin­gel­se, at man aldrig kan bli­ve fær­digt med det, at det ved­bli­ver med at stil­le spørgs­måls­tegn ved vores handling­er, ved vores tan­ker og ved sel­ve vores væren. Ansva­rets for­dring intro­du­ce­rer der­for en vis rast­løs­hed i eksi­sten­sen. Der er en rest, som altid vil over­skri­de og unds­lip­pe vores for­søg på at få (be)greb om vores ansvar, hvil­ket gør, at vi ikke selv­til­stræk­ke­ligt kan luk­ke os om os selv, men hele tiden må afbry­des og opbry­des af den anden. Som Levi­nas skri­ver i Tota­li­tet og uen­de­lig­hed, inde­bæ­rer “ide­en om det uen­de­li­ge en sjæl, der kan rum­me mere, end den kan uddra­ge af sig selv.”11Levinas, Tota­li­tet og uen­de­lig­hed, 177. Eller som han sene­re refor­mu­le­rer det i Aut­re­ment qu’être: “Sub­jek­tet fødes i anar­ki­ets begyn­del­ses­løs­hed og i for­plig­tel­sens endeløshed.”12Levinas, Aut­re­ment qu’être, 219.

Ansva­rets tids­lig­hed

At ansva­ret og eks­po­ne­rin­gen for den anden er an-arkisk – både uro­p­rin­de­ligt og uen­de­ligt – bety­der iføl­ge Levi­nas, at etik­ken har en anden tem­pora­li­tet eller tids­lig­hed end onto­lo­gi­ens og meta­fy­sik­kens klas­sisk line­æ­re, kro­no­lo­gi­ske tid, som består i en suc­ces­sion af punk­tu­el­le nu’er, hvor for­tid altid kom­mer før og frem­tid altid efter nutid, og hvor en årsag altid kom­mer før sin virk­ning. Levi­nas sæt­ter i ste­det ansvars­be­gre­bet i rela­tion til psy­ko­a­na­ly­ti­ske teo­ri­er om trau­met og taler til tider om et deci­de­ret trau­ma­tisk ansvar, idet det net­op angår en radi­kal ikke-line­ær form for tem­pora­li­tet, som Freud i sine skrif­ter blandt andet beskri­ver ved hjælp af begre­bet Nach­träg­li­chkeit. Den mest bog­sta­ve­li­ge dan­ske over­sæt­tel­se af nach­träg­lich er måske “efter­slæ­ben­de” eller “efter­vir­ken­de” i en dob­belt betyd­ning: både at en trau­ma­tisk begi­ven­heds virk­ning eller betyd­ning først mani­feste­rer sig på for­sin­ket og forskudt vis gen­nem re-trau­ma­ti­se­ren­de gen­ta­gel­ser, drøm­me eller flas­h­ba­cks af en begi­ven­hed, som er ble­vet fortrængt – og at en for­ti­dig begi­ven­hed kan få nye betyd­nin­ger med til­ba­ge­vir­ken­de kraft, alt­så at frem­ti­den i en vis for­stand kan påvir­ke og omfor­me for­ti­den, som for eksem­pel i det, Freud kal­der urs­ce­nen, en begi­ven­hed, der ikke nød­ven­dig­vis nogen­sin­de har fun­det sted, sådan som den erin­dres, men som ikke desto min­dre har meget reel­le effek­ter. Beg­ge dis­se betyd­nin­ger har noget at gøre med en trau­mets tem­pora­li­tet, som for­styr­rer, afbry­der og forvri­der en line­ær for­stå­el­se af tid, og som også frem­vi­ser et sub­jekt, der er split­tet i kraft af, at vis­se af dets erfa­ring­er ikke er direk­te til­gæn­ge­li­ge, det vil sige i kraft af det ube­vid­ste.

Trau­met har såle­des, med Levi­nas’ ord, en para­doksal anakro­ni­stisk eller diakro­ni­stisk struk­tur, der gør, at sub­jek­tet aldrig kan bli­ve syn­kront eller sam­ti­digt med dets oprin­de­li­ge begi­ven­hed eller med dets egen erfa­ring af det­te. Trau­met vir­ker kun indi­rek­te – det mani­feste­rer sig gen­nem sine forskud­te, for­sin­ke­de eller retrospek­ti­ve effek­ter, men for­bli­ver i sig selv util­gæn­ge­ligt for bevidst­he­den, erfa­rin­gen eller erin­drin­gen. På den måde kan man sige, at trau­met på sin vis kom­mer fra frem­ti­den eller det kom­men­de (l’à-venir), for­di det altid kun viser sig som en gen­ta­gel­se eller til­ba­ge­ven­den af en for­tid, der aldrig har været nuti­dig eller præ­sent som sådan, men net­op ana­kro­ni­stisk. På lig­nen­de vis struk­tu­rer det trau­ma­ti­ske ansvar sub­jek­tet dia­kront, dvs. ikke sam­ti­digt, men forskudt fra sig selv, idet det stam­mer fra en eks­po­ne­ring for den anden, som aldrig har været præ­sent, idet det både går for­ud for, over­skri­der og gen­ta­gen­de afbry­der enhver bevidst­hed om eller begri­bel­se af det:

For sel­vets betin­gel­se, eller betin­gel­ses­løs­hed, begyn­der ikke med et suverænt jegs selv­på­virk­ning, som kun efter­føl­gen­de vil­le være “med­fø­len­de” med den anden. Det er lige omvendt: Det ansvar­li­ge jegs unik­hed er kun muligt i besæt­tel­sen af den anden, i trau­met under­gå­et før enhver sel­vi­den­ti­fi­ka­tion, i et ikke-repræ­sen­ter­bart før­hen. Den ene påvir­ket [affecté] af den anden – et an-arkisk trau­me eller den enes inspira­tion af den anden.13Levinas, Aut­re­ment qu’être, 196.

Sel­vet eller sub­jek­tet er alt­så kon­sti­tu­e­ret som altid alle­re­de trau­ma­ti­se­ret af en ekste­ri­o­ri­tet eller en andet­hed, der går for­ud for dets inte­r­i­o­ri­tet eller iden­ti­tet, og som gen­ta­gen­de over­sti­ger, over­ra­sker og over­væl­der det. Det er såle­des berørt, påvir­ket og inva­de­ret af den anden, før­end det har kun­net for­be­re­de sig på eller mod­stå den­ne berø­ring eller inva­sion. Ordet trau­me stam­mer fra old­græsk og kan net­op bety­de både “et sår”, “en ska­de”, eller “et hårdt slag.” For Levi­nas er det trau­ma­ti­ske ansvars ikke-oprin­del­se både et sår og en åbning – en sår­bar­hed, der stam­mer fra en umin­de­lig for­tid, men som åbner sub­jek­tet mod den andens kom­me eller til­nær­mel­se, hvor­for Levi­nas beskri­ver det som “den Andens trau­ma­ti­ske greb om det Sam­me, der er så stramt, at det ikke giver det Sam­me tid til at afven­te den Anden.”14Levinas, Aut­re­ment qu’être, 221.

Den anden må, for at kun­ne kom­me og imø­de­kom­mes som anden, afbry­de og inva­de­re det sam­me ufor­ud­set, over­ra­sken­de og til en vis grad vol­de­ligt. Den anden kan kun kom­me som en ubu­den gæst, for hvem ingen vel­komst kan for­be­re­des, og der­for til­li­ge som en frem­med. Men skal den anden for­bli­ve anden, kan den­ne inva­si­ve kom­men aldrig domesti­ce­res. Den er ikke noget, vi kan væn­ne os til. Den anden må, for at beva­re sin andet­hed, for­bli­ve frem­med, uden fami­li­a­ri­tet, inkom­men­su­ra­bel, hvil­ket vil sige, at den andens kom­me aldrig hol­der op med at kom­me, men hel­ler aldrig helt ankom­mer, aldrig hol­der op med at afbry­de, for­styr­re og sæt­te spørgs­måls­tegn ved det sam­me i sin iden­ti­tet. Det­te er, igen, hvad Levi­nas kal­der den gode vold eller ufri­he­dens vold, hvil­ket er den ene­ste muli­ge mod­stand mod det sam­mes vold, der ellers vil­le absor­be­re, under­ord­ne eller assi­mi­le­re den anden gen­nem tema­ti­se­ring, objek­ti­ve­ring, repræ­sen­ta­tion, kate­go­ri­se­ring med vide­re. Ansva­ret har der­for både en bag­ud­ret­tet og en fremad­ret­tet ori­en­te­ring. Det angår den anden, som både kom­mer før og efter, men som aldrig bli­ver sam­ti­dig med mig.

Vi møder alt­så hos Levi­nas et ansvar, som ikke er bun­det op på en fore­stil­ling om auto­nom fri­hed og om det ratio­nel­le, selv­be­vid­ste sub­jekt, som er i stand til at væl­ge og fra­væl­ge sit ansvar og over­ve­je, hvil­ke beslut­nin­ger og handling­er, der skal fore­ta­ges for at kun­ne leve op til det­te ansvar. Tvær­ti­mod er det hos Levi­nas den andens appel om ansvar, der udpe­ger og udvæl­ger sub­jek­tet, før­end det har haft mulig­hed for at over­ve­je, begri­be, beslut­te eller for­plig­te sig på det­te ansvar. Det er et ansvar, som vi på ingen måde har valgt eller beslut­tet os for at påta­ge os, men som altid alle­re­de er os givet, hvad end vi vil det eller ej. Det er et ansvar, som både over­skri­der og inva­de­rer os, men som også betin­ger vores eksi­stens og vores iden­ti­tet. Som Levi­nas beskri­ver det: “Ansva­ret uden tid­li­ge­re for­plig­ti­gel­se, uden præ­sens, uden oprin­del­se, an-arkisk, er såle­des et uen­de­ligt ansvar for den anden, som er mig over­ladt, uden at nogen anden er i stand til at over­ta­ge min plads som ansvar­lig for denne.”15Levinas, Aut­re­ment qu’être, 239–40.

Der­ri­das pro­ble­ma­ti­se­ring af det singu­læ­re ansvar

Til den­ne gen­tænk­ning af ansvar­lig­he­den til­fø­jer Jacques Der­ri­da, at vi på trods af vores uen­de­li­ge og ube­græn­se­de ansvar for den singu­læ­re anden sta­dig er tvun­get til at træf­fe ende­li­ge og begræn­se­de beslut­nin­ger. Det­te giver ansva­ret en para­doksal, tve­ty­dig og apo­re­tisk karak­ter, som kom­mer til udtryk på fle­re måder. Hvis ansva­ret for­plig­ter os abso­lut over for den andens singu­la­ri­tet, kaster det os ud i det, som Der­ri­da i Døde­ns gave fra 1992 kal­der “områ­det eller risi­ko­en for en abso­lut ofring.”16Derrida, Døde­ns gave, 86. Hvad mener han med det? Jo, han mener, at mit ansvar over for den ene anden altid er udfor­dret af mit ansvar over for alle de andre, som også singu­læ­re “ande­ner”, hvis man kan sige det i fler­tal:

I det øje­blik jeg ind­går i et for­hold til den abso­lut anden, ind­går min singu­la­ri­tet i et for­hold til hans singu­la­ri­tet med hen­syn til for­plig­ti­gel­se og pligt. Jeg er ansvar­lig over for den anden qua anden […] Men det, der såle­des for­bin­der mig, i min singu­la­ri­tet, til den andens abso­lut­te singu­la­ri­tet kaster mig selv­føl­ge­lig straks ud i områ­det eller risi­ko­en for en abso­lut ofring. Der er også andre, et uen­de­ligt antal, de andres utal­li­ge almen­hed, til hvem jeg bør bin­des med et lig­nen­de ansvar, et alment og uni­ver­selt ansvar. Jeg kan ikke sva­re kal­det, begæ­rin­gen, for­plig­tel­sen, end ikke en andens kær­lig­hed, uden at ofre den anden anden, de andre andre. Tout aut­re est tout aut­re.17Derrida, Døde­ns gave, 86.

Pro­ble­met eller dilem­ma­et er alt­så, at “enhver anden er helt anden” (tout aut­re est tout aut­re). Og den­ne uund­gå­e­li­ge mul­ti­pli­ce­ring af den anden til de andre og den­ne split­tel­se i ansva­ret frem­vi­ser iføl­ge Der­ri­da også det pro­ble­ma­ti­ske for­hold mel­lem etik i Levi­nas’ betyd­ning – for­stå­et som et abso­lut ansvar ansigt til ansigt med den singu­læ­re anden – og poli­tik for­stå­et som et ansvar over for de man­ge andre, over for det alme­ne, som aldrig kan opfyl­des på sam­me tid:

Jeg kan kun sva­re den ene (eller den Ene), dvs. den anden, ved at ofre den anden til ham. Jeg er kun ansvar­lig over for den ene (dvs. den anden) ved at for­søm­me mit ansvar over for alle andre, over for etik­kens eller poli­tik­kens almen­hed. Og jeg kan aldrig ret­fær­dig­gø­re den­ne ofring, jeg må altid tie om den. Om jeg vil det eller ej, kan jeg aldrig ret­fær­dig­gø­re det­te, at jeg fore­træk­ker eller at jeg ofrer den ene (en anden) frem­for den anden.18Derrida, Døde­ns gave, 88, over­sæt­tel­se modificeret.

Det, at man aldrig kan ret­fær­dig­gø­re sin uund­gå­e­li­ge ofring af ansvar, bety­der dog ikke, at vi skal igno­re­re eller und­gå det pro­ble­ma­ti­ske for­hold mel­lem etik og poli­tik eller mel­lem et abso­lut og et gene­relt ansvar, eller at vi skal for­sø­ge at behand­le dem hver for sig. Det­te vil­le iføl­ge Der­ri­da net­op være uansvar­ligt. For at sva­re an på ansvar­lig­he­den er vi iføl­ge Der­ri­da net­op nødt til på para­doksal vis at hand­le eller at for­hol­de os både ansvar­ligt og uansvar­ligt. Det vil sige, at vi er tvun­get til at ind­gå i en for­hand­ling af ansva­ret, til trods for at ansva­ret iføl­ge både Levi­nas og Der­ri­da er det ufor­hand­le­li­ge og uom­gæn­ge­li­ge par excel­len­ce. Der­for ender ansva­ret per defi­ni­tion med at bli­ve en umu­lig for­hand­ling, net­op for­di det er en for­hand­ling der, som Der­ri­da skri­ver det i sit afskeds­skrift til Levi­nas, pålæg­ger os “at sam­men­lig­ne det usam­men­lig­ne­li­ge […] Det må påby­de en for­hand­ling af det ufor­hand­le­li­ge for at fin­de frem til det ‘bed­ste’ eller det mindst værste.”19Jacques Der­ri­da, Adi­eu à Emma­nu­el Levi­nas (Paris: Galilée, 1997), 193–4.

I alle kon­kre­te situ­a­tio­ner, der på en eller anden vis afkræ­ver, at jeg sva­rer an på noget, er jeg i for­sø­get på at fin­de den “bed­ste” eller mindst ska­de­li­ge måde at gøre det­te på nødt til at fore­ta­ge en bereg­ning af det ube­reg­ne­li­ge, en sam­men­lig­ning af det usam­men­lig­ne­li­ge, og der­med at ind­gå i en for­hand­ling af det ufor­hand­le­li­ge. Der­ri­da illu­stre­rer det­te med en dom­mer i en rets­sag: For at for­hol­de sig ansvar­ligt må dom­me­ren ind­gå i en for­hand­ling mel­lem det abso­lut­te, singu­læ­re og det alme­ne, gene­rel­le ansvar ved på én og sam­me tid at føl­ge og ikke føl­ge loven. For at for­hol­de sig til det alme­ne ansvar må dom­me­ren tage høj­de for de gene­rel­le love, for præ­ce­dens og der­med sam­men­lig­ne den kon­kre­te singu­læ­re sag med tid­li­ge­re sager. For at for­hol­de sig til det abso­lut­te ansvar, må dom­me­ren dog net­op se bort fra præ­ce­dens og fra de gene­rel­le love og tage høj­de for den helt spe­ci­fik­ke, unik­ke sag og de singu­læ­re per­so­ner, der er invol­ve­ret

For at en dom skal være ret­fær­dig og ansvar­lig, må den […] på én gang være regu­le­ret og uden regel, på én gang kon­ser­ve­re loven og være så destruk­tiv eller sus­pen­de­ren­de, at den hver gang genop­fin­der loven […] Hvert til­fæl­de er ander­le­des, hver afgø­rel­se for­skel­lig og kræ­ver abso­lut unik for­tolk­ning, som ingen eksi­ste­ren­de eller kodi­fi­ce­ret regel hver­ken kan eller skal leve­re en abso­lut garan­ti for.20Jacques Der­ri­da, “Lov­kraft – Auto­ri­te­tens mysti­ske fun­da­ment”, over­sat af Rolf Rei­tan, i Lov og lit­te­ra­tur (Århus: Aar­hus Uni­ver­si­tets­for­lag, 2007), 237.

En ret­fær­dig og ansvar­lig udø­vel­se af loven må alt­så hver­ken være ren impro­vi­sa­tion eller ren auto­ma­tisk kon­for­mi­tet i for­hold til loven, men må fin­de sted i et usta­bilt inter­val der­i­mel­lem. Ret­fær­dig­hed under ansvar kan der­for aldrig siges at være fyl­dest­gjort, men fin­der hvil­e­løst sted i en for­hand­ling mel­lem uansvar­lig lov­løs­hed og tyran­ni på den ene side og uansvar­ligt bureau­kra­ti på den anden. Der­ri­das ord­valg i det tid­li­ge­re citat er sigen­de: Det fran­ske négo­ci­a­tion stam­mer fra lat­in og er net­op sam­men­sat af sub­stan­ti­vet oti­um, som bety­der hvi­le, ro, fri­tid, og nega­tio­nen neg-. Ansva­rets for­hand­ling er med andre ord en for­hand­ling, der ikke kan brin­ges til hvi­le, der aldrig kan ende­ligt afgø­res, men som rast­løst må fort­sæt­te i det uen­de­li­ge og det på trods af, at vi i den­ne uen­de­li­ge og uaf­slut­te­li­ge for­hand­ling er nødt til at træf­fe ende­li­ge beslut­nin­ger og der­med fore­ta­ge valg. Men den­ne uaf­slut­te­li­ge og umu­li­ge for­hand­ling er for Levi­nas såvel som Der­ri­da net­op ansva­rets mulig­heds­be­tin­gel­se: Det er den, som ikke til­la­der os at læne os til­ba­ge med god samvit­tig­hed og en for­vis­ning om, at nu har vi gjort vores pligt og opfyldt vores ansvar. Sna­re­re er den uaf­slut­te­li­ge for­hand­ling den, der på trods af ende­li­ge beslut­nin­ger bestan­digt hol­der os til ilden, bestan­digt sæt­ter spørgs­måls­tegn ved vores for­mod­nin­ger, for­vis­nin­ger og fortrøst­nin­ger og som der­ved hol­der ansva­ret for den anden og de andre i live.

Hvad bety­der den­ne anden ansvars­for­stå­el­se så for vores ind­le­den­de spørgs­mål, der angik afgræs­nin­gen og til­de­lin­gen af ansvar? Hvad bety­der det eksem­pel­vis i for­hold til vores såkald­te kli­maansvar? Det­te spørgs­mål kun­ne man reflek­te­re læn­ge over, men afslut­nings­vist vil jeg blot give det bud, at det vil­le bety­de en per­spek­tiv­for­skyd­ning væk fra det antro­po­cæ­ne, auto­cen­tri­ske og til­ba­ge­sku­en­de per­spek­tiv, der kred­ser om men­ne­sket, dets “frie” handling­er, dets skyld og dets skam, og heni­mod et per­spek­tiv, der ret­ter sig mod vores kli­ma­ti­ske omgi­vel­ser og de anmod­nin­ger om ansvar, som kom­mer til os her­fra – anmod­nin­ger, som vi må for­sø­ge bedst muligt at sva­re an på i en uaf­slut­te­lig for­hand­ling med en frem­tid, der bestan­digt kom­mer os i møde, men som for­bli­ver radi­kalt anden.

1. I Den niko­mak­hei­ske etik stil­ler Ari­sto­te­les spørgs­må­let om den­ne skel­nen som føl­ger: “Da dyden angår liden­ska­ber og handling­er, og da de fri­vil­li­ge handling­er mødes med ros og kri­tik, men de ufri­vil­li­ge med und­skyl­del­se, af og til end­da med med­li­den­hed, så er det vel nød­ven­digt for dem, som under­sø­ger dyden, at defi­ne­re det fri­vil­li­ge og det ufri­vil­li­ge” (Ari­sto­te­les, Etik­ken, over­sat af Søren Pors­borg (Køben­havn: Det lil­le For­lag, 2000), 73).
2. Eksempelvis skri­ver Kant i Reli­gio­nen inden for den blot­te for­nufts græn­ser fra 1793: “Hvad men­ne­sket er eller skul­le være, godt eller ondt, i moralsk for­stand, det må det selv gøre sig til eller have gjort sig til. Beg­ge dele må være en virk­ning af den frie hand­le­ev­ne, for ellers kan det ikke være ansvar­ligt for det, føl­ge­lig er det hver­ken moralsk godt eller ondt” (Imma­nu­el Kant, Om det radi­ka­le onde i den men­ne­ske­li­ge natur, over­sat af Mogens Chrom Jacob­sen (Køben­havn: Det lil­le For­lag, 2018), 59).
3. Jacques Der­ri­da, Døde­ns gave, over­sat af Jea­net­te Bres­son Lade­gaard Knox (Køben­havn: For­la­get Anis, 2007), 78.
4. Emmanuel Levi­nas, Tota­li­tet og uen­de­lig­hed, over­sat af Man­ni Cro­ne (Køben­havn: Hans Reitzels For­lag, 1996), 35.
5. Levinas, Tota­li­tet og uen­de­lig­hed, 34.
6. Emmanuel Levi­nas, Fæno­meno­lo­gi og etik, over­sat af Micha­el Ras­mus­sen (Køben­havn: Gyl­den­dal, 2002), 114.
7. Emmanuel Levi­nas, Aut­re­ment qu’être ou au-delà de l’es­sen­ce (Paris: Kluwer Aca­de­mic, 1990), 186.
8. Levinas, Aut­re­ment qu’être, 181; 29.
9. Levinas, Aut­re­ment qu’être, 222.
10. Levinas, Aut­re­ment qu’être, 99; 111.
11. Levinas, Tota­li­tet og uen­de­lig­hed, 177.
12. Levinas, Aut­re­ment qu’être, 219.
13. Levinas, Aut­re­ment qu’être, 196.
14. Levinas, Aut­re­ment qu’être, 221.
15. Levinas, Aut­re­ment qu’être, 239–40.
16. Derrida, Døde­ns gave, 86.
17. Derrida, Døde­ns gave, 86.
18. Derrida, Døde­ns gave, 88, over­sæt­tel­se modificeret.
19. Jacques Der­ri­da, Adi­eu à Emma­nu­el Levi­nas (Paris: Galilée, 1997), 193–4.
20. Jacques Der­ri­da, “Lov­kraft – Auto­ri­te­tens mysti­ske fun­da­ment”, over­sat af Rolf Rei­tan, i Lov og lit­te­ra­tur (Århus: Aar­hus Uni­ver­si­tets­for­lag, 2007), 237.