“Fra Naturens Haand er Trangen til at leve i et […] Fællesskab nedlagt i alle Mennesker”.1Aristoteles, Statslære, I. 1253a 29–30 (København: Gyldendalske Boghandel, Nordisk Forlag A/S, 1997). For Aristoteles gælder det med største selvfølgelighed, at det sociale fællesskab (koinônia) er givet som noget naturligt (phusis), eller er til ifølge “Naturens Orden”, hvorfor mennesket “af Naturen er et Samfundsvæsen”.2Aristoteles, Statslære, I. 1253a 2–3. Således gives en sandhed om menneskets natur og det fællesskab, vi er indskrevet i: Vi er fra naturens hånd et socialt væsen, indskrevet i en allerede foreliggende orden. En orden, der ordner os i fællesskab ved bestemte samfundshierarkier i bestemte styreformer under bestemte forfatninger. I denne naturalistiske måde at legitimere, og dermed også konstituere et samfund på, synes det lige til at afgrænse og bestemme, hvem der har (og ikke har) adkomst til at regere som borger (politês): Af Aristoteles får vi, som det zoôn politikon, vi er, altså en sikker forvisning om, at der faktisk findes et fast svar på spørgsmålet om fællesskabet som borgere, eller som folk.
Men som filosofferne Kristoffer Bayer og Silas Marker på fortrinlig vis indleder deres bog Folket (2023) med at slå fast, er svaret på spørgsmålet om det, der ordner os i fællesskabet under betegnelsen “folket”, langt fra sikkert, men snarere “et af de spørgsmål, der bliver ved at stille sig selv, og hvor ethvert svar viser sin egen umulighed”.3Kristoffer Bayer & Silas Marker, Folket (København: Próblema, 2023), 7. Det kan umiddelbart virke nedslående for læseren at blive stillet et ikke-resultat i vente; særligt bogens titel taget i betragtning. Heldigvis lover de at give deres “svar på, hvad folket er, og ikke mindst hvordan det kan være, at folket på én og samme tid synes både nødvendigt og umuligt”.4Bayer & Marker, Folket, 7. Dette svar fremstilles gennem to grundlæggende spørgsmål, der stilles i det første af bogens seks kapitler, der også rummer indledende overvejelser om fremgangsmåde og undersøgelsens genstandsfelt.
I det følgende vil jeg foretage en række nedslag i Bayer og Markers undersøgelse, der tematiserer gennemgående træk ved bogen for herved at optegne konturerne af deres måde at forstå og tænke folket og demokratiet på. Først vil jeg se på bogens første kapitel, hvor man, som nævnt, får et godt greb om Bayer og Markers overvejelser om fremgangsmåde og undersøgelsens genstandsfelt. Dernæst vil jeg gå i dybden med spørgsmålet om (demokratisk) repræsentation, som er det første gennemgående træk ved bogen, for til slut at se nærmere på et andet gennemgående træk: spørgsmålet om den konstituerende magt eller idéen om folket, som den skrives frem i bogen.
Folket – en (fundamental)ontologi?
“Hvad er folket? Og hvor går dets magt hen?”5Bayer & Marker, Folket, 11. Det er spørgsmålene, der former bogens funderingsramme, som undersøgelsen af folket forløber igennem. Med disse spørgsmål skriver bogen sig ind i et hurtigt voksende forskningsfelt om folkets beskaffenhed.6Se fx Sarah Song, “The Boundary Problem in Democratic Theory – Why the Demos Should Be Bounded by the State”, International Theory 4, nr. 1 (2012): 39–68; Marco Verschoor, “The Democratic Boundary Problem and Social Contract Theory”, European Journal of Political Theory 17, nr. 1 (2018): 3–22; Alain Badiou et. al, What Is a … Continue reading Og spørgsmålene i bogen er stillet med baggrund i Emmanuel Joseph Sieyès’ (som var meget inspireret af Jean-Jacques Rousseau) sondring mellem en konstitueret og konstituerende magt, hvor folket opfattes som “kilden og oprindelsen til lovene, magten og samfundet legitimitet”.7Bayer & Marker, Folket, 11. Denne sieyèsanske forståelse af folkesuverænitet udstikker et særligt strukturprincip for Bayer og Markers undersøgelse, der skal vise sig at have stor betydning for bogens egne svar på ovenstående spørgsmål. Mere herom senere.
Hvorfor denne undersøgelse af folket og hvor dets magt går hen? Måden, dette begrundes på, kan sammenlignes med den forskel, der ifølge Alenka Zupančič er mellem enhjørninger og sex: Alle ved, hvad en enhjørning er, men de findes ikke. Omvendt er der ikke tvivl om, at sex eksisterer, men det er de færreste af os, hvis overhovedet nogen, der kan sige, hvad det er.8Alenka Zupančič, What is sex? (Cambridge, MA: The MIT Press, 2017), 22. På sin vis kan “folket” skiftes ud med “sex” i analogien: Og det er jo netop et problem, at der ikke kan udpeges en folkets essens, når dets magt er “fundamentet i vores samfund; det er den magt, der oprindeligt har grundlagt det”.9Bayer & Marker, Folket, 11. Folket eksisterer dog ikke blot umiddelbart, og hvad folkets essens er, det er der verserende stridigheder om; stridigheder, som er forbundne med, hvor magten gå hen. Løbende i bogen benytter Bayer og Marker dog et lidt andet begrebsapparat for at indfange dette.
I et interessant afsnit med titlen “At filosofere om folket”,10Bayer & Marker, Folket, 17–18. der også afslutter bogens første kapitel, får man et godt greb om deres fremgangsmåde og undersøgelsens genstandsfelt. Her fremgår det, at bogens “hovedspørgsmål” er et “ontologisk spørgsmål”.11Bayer & Marker, Folket, 17. Altså spørgsmålet: “Hvad er folket?”, mens “Folkets ontologi definerer, hvor dets magt går hen”.12Bayer & Marker, Folket, 99. Men hvad betyder ontologi her? Enhver, der spørger “hvad findes?”, har allerede bevæget sig ind i ontologien – eller en bestemt ontologi. Hertil er Bayer og Markers pointe, som nævnt, at folkets måde at findes på selv er usikker, hvorfor afklaringen af, hvad folket er, konstant vækker strid. Ifølge Bayer og Marker er det dog ikke nær så stridsomt at finde et svar på dette, hvis videnskaben konsulteres. Videnskaben har det nemlig med, ifølge dem, at forudsætte deres egen genstand for at kunne undersøge den. Således kan en videnskab have et genstandsområde og være videnskaben om noget. Men kunne dette så ikke gøres med folket, så folket faktisk blev til noget, var noget – og måske nogen? Kunne vi ikke lade samfundsvidenskaberne tage sig af spørgsmålet om folket og lade filosofien tages sig af andre emner? Jo, for hvad folket er, er “ikke i sig selv et problem – i hvert fald ikke et videnskabeligt problem”, som Bayer og Marker lader os vide.13Bayer & Marker, Folket, 17.
Men giver socialvidenskaben så en udtømmende besvarelse af, hvad folket er? Nej, for det er kun regionale svar, der alene kaster hver deres lys over “folket” ud fra deres respektive (be- og) afgrænsede videnskabelige felt. Altså er det kun folket set i “regionale ontologier”, som Bayer og Marker skriver. Derimod er folket “afgjort et filosofisk problem”:14Bayer & Marker, Folket, 17. Modsat videnskaben kan filosofien ikke blot forudsætte sine undersøgelsesgenstande uden at gå i rette med dét, der forudsættes som grund(lag). De grundlæggende ontologiske antagelser, der gøres i enhver undersøgelse, præger nemlig ikke kun undersøgelsen internt, men overskrider den også med eksterne effekter. Noget, videnskaben synes at glemme. Hvad angår folket og det politiske, illustreres denne pointe rammende i bogen, når Bayer og Marker skriver, at: “Det ontologisk forud-satte sætter sig i det politiske”.15Bayer & Marker, Folket, 18.
Som en gennemgående interpretationsramme i bogen er det tydeligt, at den indskriver sig i en bestemt tradition med hensyn til dens måde at forstå ontologi, videnskab, filosofi og navnlig måden at bedrive filosofi på (men ikke det politiske, som senere skal vises): Langt hen ad vejen er tankegangen i afsnittet “At filosofere om folket” den samme som i “§3: Værensspørgsmålets ontologiske forrang” i Væren og tid. I §3 gennemgår Heidegger, hvad forskellen på videnskabernes ontologi og hans version af fænomenologiens forhold til ontologi er. Videnskaberne er regionale med hver deres forudsatte sagsområder, mens Heideggers projekt og modstykke til denne “objektiverende” og “positive” omgang med fænomenerne i højere grad forsøger at udlægge dem, dvs. er en art hermeneutik.
Er det så en slags folkets fundamentalontologi, vi får hos Bayer og Marker? En fundamentalontologi for folket? En Analytik des Volkes? En slags hermeneutik? Desværre står ingen af delene helt klart i bogen. Langt klarere er det, at Heideggers tekniske vokabular (fx ontologisk/ontisk), og måske også hans tankemåde, spiller en væsentlig rolle i undersøgelsen. Lad os tage et eksempel:
Selvom videnskaberne kan forudsætte sine genstande, betyder det ikke, at denne forudsætning er uskyldig eller neutral […] Forudsætningen er netop forud-sat, den er etableret allerede inden undersøgelsen kan gå i gang. Og det gælder ikke kun de politiske videnskaber, men også den politiske filosofi […] der til stadighed forudsætter folket som noget, der foreligger; en genstand, der bare er. Man glemmer at stille spørgsmålet: Hvis folket konstituerer magten, hvad konstituerer så folket?16Bayer & Marker, Folket, 17 (min kursivering).
Dette er Bayer og Markers udgave af Heideggers Seinsvergessenheit omskrevet og omarbejdet til en folke-forglemmelse i deres undersøgelse. Hvor den ontologiske differens forsvinder i metafysikkens værensglemsel for Heidegger, forsvinder denne differens i politologien og den politiske filosofis folke-glemsel for Bayer og Marker. “Ontologi er kun mulig som fænomenologi” for Heidegger, dvs. en fremdragelse og udlægning af det i (ikke bagved eller bagom) fænomenerne, som ligger skjult, og hvor der stiles efter at opvise og klargøre det uopdagede.17Martin Heidegger, Væren og tid, (Århus: KLIM, 2007), II. §7, 56–59. Ved endt læsning af bogen får man også på fornemmelsen, at den deler denne heideggerske ambition, især hvad gælder bogens hovedspørgsmål. Derfor kan Bayer og Markers undersøgelse samlet set bedst karakteriseres som en konstant udlægning af de forudsatte og indeholdte betydninger af folket (den ontologiske betydning af folket), der ifølge dem ofte fremstilles uproblematisk (den ontiske betydning af folket), og som vi finder i en række forskellige tænkeres idéer om demokrati og forskellige styreformer – men en udlægning i en særlig radikal demokratisk variant. Mere herom senere.
Men hvad med spørgsmålet om, hvor folkets magt går hen? Klogt og nutidigt slås tonen for dette grundlæggende spørgsmål an gennem begreberne populisme og det liberale demokrati, hvor populisters begreb om folket bestemmes som en demoteisme, mens det liberale demokratis begreb ses som en demofobi.18Bayer & Marker, Folket, 11–13. Det liberale demokrati og populismen er ikke enige om, hvad folket er, men de er enige om, hvor folkets magt går hen: lige i favnen på den konstituerede magt. Overordnet set viser denne og andre analyser i bogen, at repræsentationen for Bayer og Marker er syndefaldet (dvs. folke-glemslen) i måden, hvorpå folket hidtil er blevet tænkt, hvorfor et af “formålene med denne bog er at udfordre idéen om, at folkets magt kun kan komme til udtryk i det repræsentative demokrati”.19Bayer & Marker, Folket, 14.
Afslutningsvist, hvad gælder bogen første kapitel, bør det nævnes, at selvom forholdet mellem populisme og det liberale demokrati også er et gennemgående træk ved bogen, vil jeg ikke gøre noget yderligere ved dette af følgende grund: Det synes, som om Bayer og Marker har skrevet to bøger: én om populisme og det liberale demokrati. Og én om folket som en kontinentalfilosofisk undersøgelse af folkets ontologi. Selvom bogen ved selve sin undersøgelse er tvedelt (jf. “Hvad er folket? Og hvor går dets magt hen?”), virker førstnævnte bog om populisme og det liberale demokrati, trods mange fine pointer og indsigter, ikke særligt indarbejdet i sidstnævnte, da førstnævnte virker mere statskundskabsfokuseret med en klar orientering mod politisk teori, mens sidstnævnte har et langt klarere politisk filosofisk og filosofihistorisk fokus og fremgangsmåde. Og nu, hvor vi er i den lidt bitre ende, skal det en passant nævnes, at bogen desværre er præget af en causerende stil og struktur, der visse steder er velfungerende, mens den andre steder skygger for indholdet. Et sigende eksempel på dette er, hvor Derrida, Mouffe, Anden Verdenskrig, Oplysningstiden og Marlene Wind nævnes – på en side.20Bayer & Marker, Folket, 26. Ofte sidder læseren tilbage med en undren over relevansen og motivationen for inddragelsen af ikke kun emner (in casu populisme), men også et væld af politiske personligheder og tænkere, danske som internationale, der hives frem – ofte i flæng. I den forbindelse kunne bogen nok have tålt en hårdere redaktionel hånd. Med dette sagt skal vi nu se på Bayer og Markers velfungerende behandling af repræsentationen som begreb og fænomen, og hvad denne kan sige os om folket.
Folket – en repræsentation?
Efter at have gennemløbet bogens to hovedspørgsmål i kapitel to, hvor Bayer og Marker optrævler forskellige betydninger af folket og dets magt, erklæres det, at vi i dag næsten kun kan tænke folket qua repræsenteret og dets magt qua repræsentativt demokrati. Slemt står det til i den liberal-teoretiske måde at forstå det repræsentative demokrati på med dets demofobi. Her er folket, for ikke at te sig uregerligt, opløst i flertals- eller konstitutionelt (liberalt) demokrati og omsat til procedurer, regler, institutioner – en anordning, omgørelse og formalisering af folket og dets magt, der ikke har meget reel folkesuverænitet og (folket qua) konstituerende magt over sig. Her forsvinder folket i demokratiet, dvs. i betydningen folkets styre, ved at vise sig på ny i form af et paradoks (hvis vi tager folkesuverænitet og demokratiets ultimative legitimitetsgrund alvorligt ifølge Bayer og Marker): “[S]kabelsen af folket forudsætter folket”.21Bayer & Marker, Folket, 38. Hvis folket bestemmes som dem, der styrer, dvs. har status af at være beslutningsmyndighed(en) i demokratiet, og hvis spørgsmålet om, hvem der så hører til folket (jf. “Hvad er folket?”), skal besluttes demo-kratisk – ja, så har vi problemet. Folket skal på en måde gå forud for sig selv for at beslutte, hvem det selv er, eller hvem, der hører til folket – hvis det skal foregå demokratisk altså. At dette, som Bayer og Marker skriver, skulle være et grundlæggende problem, “som liberalpolitisk teori stadig ikke har løst”,22Bayer & Marker, Folket, 36. er en sandhed med (voldsomme) modifikationer.23Se fx Kasper Lippert-Rasmussen & Andreas Bengtson, “The Problem(s) of Constituting the Demos: A (Set of) Solution(s)”, Ethical Theory and Moral Practice, vol. 24 (2021): 1021–1031.
Imidlertid er det interessante, at den egentlige betydning af bogens funderingsramme begynder at vise sig ved opstillingen af dette “paradoks”. For det første ses det ved, at “paradokset” kun får luft under vingerne, hvis man køber ind på Rousseaus forståelse af folket (mere herom senere). For det andet ses det, når Bayer og Marker konstaterer, med Carl Schmitt i ryggen, efter en længere og spændende udredning af folkets demarkationsproblem, at der hverken findes et tilfredsstillende metafysisk, objektivt, endsige demokratisk grundlag for konstitueringen af folket.24Bayer & Marker, Folket, 39, 99–100. Ifølge Schmitt er dette grundlag for konstitueringen af folket nemlig en umulighed, og dét af følgende grunde: Folket i en schmittsk konception er ækvivalent med den konstituerende magt, hvis (udelte) vilje – hertil benytter Schmitt Rousseau – skal forstås som en “formløs formativ kapacitet”, hvis beslutningskraft skal være umedieret, hvorfor det selvsagt ikke kan repræsenteres.25Carl Schmitt, Constitutional Theory (London: Duke University Press Books, 2008), 125–129, 131–132, 260ff. Sammenholder vi dette med Sieyès’ – hvis syn på den konstituerende magts formløse, udelte og suveræne (folke)vilje26Emmanuel Joseph Sieyè, “What Is the Third Estate?”, i The Essential Political Writings, red. Oliver W. Lembcke & Florian Weber (Leiden: Brill, 2014), 89–91. eller blot folkesuverænitet, Schmitt også aktivt forholder sig til,27Schmitt, Constitutional Theory, 126ff., 140ff. og radikaliserer28Benjamin Popp-Madsen, Visions of Council Democracy (Edinburgh: Edinburgh University Press, 2021), 174. – sondring mellem den konstituerende og konstituerede magt, der er bogens funderingsramme,29Se bl.a. Bayer & Marker, Folket, 115. så resulterer dette i en næsten uoverstigelig kløft (eller stærk antagonisme)30Popp-Madsen, Visions, 180. mellem disse to magtformer, såfremt magten går andre steder hen end hos folket selv. Dette er på sæt og vis et klassisk træk ved den radikaldemokratiske måde at tænke demokrati på.31Popp-Madsen, Visions, 181. I det kommende skal det radikaldemokratiske supplement til bogens forståelse af forholdet mellem den konstituerende og konstituerede magt derfor vises gennem Bayer og Markers anvendelse af Jacques Rancière.32Bemærkelsesværdigt nok nævnes han ikke i bogens eget afsnit om radikalt demokrati, eller også er han tilstedeværende ved sit nødvendige fravær? Folket, 133–140.
Kapitel tre i bogen kan læses som en historisk gennemgang af hadet til demokratiet, og hvad det består i set gennem Rancière, hvor Bayer og Marker fx viser, at dette had i den antikke tækning af folket (her: Platon og Aristoteles) tog sig ud som en forkastelse af folket som regeringsduelig instans: demofobien i sin antikke variant. I sig selv er det interessante læsninger af antik tænkning, der passer som fod i hose med bogens øvrige opgør med repræsentationen af folket. I forlængelse heraf er påstanden, at bogen i væsentlig grad trækker på Rancière i dette opgør.33Se blandt andet Folket, 110, 132. Men hvordan, og hvor ses det? Uden at skulle gengive Bayer og Markers udmærkede læsning af ham, er Rancières måde at forstå repræsentativt demokrati (som en oligarkisk politisk form),34Jacques Rancière, “Democracy, Republic, Representation”, Constellations 13, nr. 3 (2006): 298. folket (som ikke kan være noget)35Jacques Rancière, Ti teser om politik (Aleatorik, 2021), 42–46, 48–49. og politik (en ontologisk kamp om hvem, der er hvad)36Bayer & Marker, Folket, 57. ikke ulig det afsluttende afsnit i bogen. Her træder Bayer og Marker nemlig for første gang selv rigtig frem på scenen og giver – som lovet – deres bud på “Hvad er folket? Og hvor går dets magt hen?”. Hvad angår førstnævnte spørgsmål, skriver Bayer og Marker (med et ekko af Rancière): “Hvis folket var muligt, ville politik være umuligt”,37Bayer & Marker, Folket, 150. Det kunne også skyldes deres anvendelse af Agamben (Folket, 121). eftersom “det ontologiske spørgsmål er kampen om folket selv”.38Bayer & Marker, Folket, 17. Hvad angår det sidstnævnte spørgsmål, gør Bayer og Marker afslutningsvist ikke meget for, at læseren skulle foretrække repræsentationen, da politikken skal forstås som det, hvor – igen med et ekko af Rancière – det “umulige kan ske. Politikken er mulighedernes og frihedens sfære – feltet for forandring, hvor vi kan omvælte og reformere det bestående”.39Bayer & Marker, Folket, 151. Men man kan ikke både blæse og have mel i munden. At skrive omvælte og reformere er ret kendetegnende for den høflige afstand til sagen, som anlægges bogen igennem. Trods denne høflighed fornemmer man dog klart en anti-institutionel nerve i undersøgelsen; altså en modstand ikke kun mod repræsentation, men sagt med Rancière: politiet, dvs. den etablerede orden og tingenes (alt for faste og rigide) tilstand i nutidens indretning af samfundet.
Men hvor begyndte hele miseren med repræsentationen? Svaret findes i bogens fjerde kapitel. Herfra vil jeg diskutere behandlingen af Hobbes og Rousseaus løsning på, hvordan et folk bliver et folk, med henblik på nogle afsluttende bemærkninger om bogen i sin helhed.
Folket – den (suveræne) konstituerende magt?
Læst gennem Giorgio Agambens udlægning af Hobbes viser Bayer og Marker, at Hobbes’ løsning på, hvordan et folk bliver et folk, begynder i en bevægelse fra den berygtede naturstilstand, hvor der ingen “omgang med andre” er, og hvor livet er “ensomt, fattigt, beskidt, dyrisk og kort”,40Thomas Hobbes, Leviathan (København: Informations Forlag, 2008), xiii. 9, 140. til repræsentationen (Suverænen).41Hobbes, Leviathan, xvii. 14–15, xviii. 1–2, 176–177. Hobbes’ manøvre mht. naturstilstanden er kontaktteoretisk at legitimere et samfund gennem en “kontrakt indgået af mennesker” uden en “transcendent oprindelse”, hvorfor “spørgsmålet om folkets genese” ifølge Bayer og Marker opstår med Hobbes.42Bayer & Marker, Folket, 69. Hvad angår repræsentationen, så slutter denne genese brat, da folket opløses ved indgåelsen af denne kontrakt, da de er resultatet af denne. Hobbes’ løsning på, hvordan et folk bliver et folk, der indebærer en kontraktlig afhændelse af (den folkelige) suverænitet, udgør med Bayer og Markers ord “i dag fundamentet for vores styreform: repræsentation”. Det vil sige: “Folket bliver kun folket ved at blive repræsenteret”.43Bayer & Marker, Folket, 71, 79. Strukturprincippet for udlægningen af Hobbes er ikke overraskende dét, der har været gældende bogen igennem: den konstituerende (folket) og konstituerede magt (repræsentationen).
Imidlertid er det ærgerligt, trods den erklærede filosofiske undersøgelse i bogen, at Bayer og Marker ikke går ind på, hvilken slags politisk tænkning, der bliver mulig med Hobbes set filosofihistorisk. Hvor der med det aristoteliske zoôn politikon fandtes en naturlig orden i det politiske, indstiftes der med Homo Homini Lupus44Thomas Hobbes, On the Citizen (Cambridge: Cambridge University Press, 1998), 3. ikke kun et brud med den naturlige orden i det politiske. Bruddet angår også måden at tænke den menneskelige natur på, og måden, vi organiserer os på politisk – den er nemlig ikke længere gudgivet (som Bayer og Marker dog nævner) eller en forlængelse af en allerede etableret (naturens) orden: Det politiske er menneskeskabt; det er vores frembringelse – og med fjernelsen af vores sociale natur qua politisk dyr, er ballet åbnet for kampen om, hvordan vi indretter os bedst muligt politisk. Fra og med menneskeulven bliver det således muligt at give et bud på dette. Hobbes’ bud er det politiske givet i to modi: absolut suverænitet (= Society) eller absolut anarki (= No-society).45Lig Schmits ven/fjende-distinktion. Se Andreas Mebus, Populisme, slavemoral og demokrati (Aarhus: Forlaget Philosophia, 2019), 120; Popp-Madsen, Visions, 183.
Denne hobbesianske måde at forstå det politiske på indtager en ret betydningsbærende plads i bogens samlede undersøgelse. Dog skal Rousseaus løsning på, hvordan et folk bliver et folk, kort berøres. Rousseau behandles forholdsvist kort taget hans betydning for bogen i betragtning; det er, som om Rousseaus folkesuverænitet er operationaliseret som grundlaget for opgøret med repræsentationen i undersøgelsen. Eller, som om det er den drivende motor i bogens forståelse af den konstituerende magt (dvs. folket), der jo som nævnt “oprindeligt har grundlagt” samfundet, hvilket passer fint med Sieyès som bogens funderingsramme, og anvendelsen af Schmitt (jf. folkets formløse karakter).46Fx Bayer & Marker, Folket, 89–91, særligt 91. Gennem en læsning af Samfundkontrakten vises det (bl.a. med hjælp fra Althusser), at Rousseaus idé om folkesuverænitet består i identitetssætningen: “et folk er et folk”, der ikke kan repræsenteres.47Bayer & Marker, Folket, 81ff., 100. Og med lidt hjælp fra Rancière48Bayer & Marker, Folket, 97. kan Bayer og Marker konkludere, at for så vidt folkets interne forskelle ikke eksternaliseres i en repræsentation, så er “[d]ét […] demokratiets grundbegreb om folket”.49Bayer & Marker, Folket, 95. Dog er denne læsning af Rousseau problematisk af flere grunde. For det første går Bayer og Marker i Rousseaus “fælde”.50Sofia Näsström, The Spirit of Democracy: Corruption, Disintegration, Renewal (Oxford: Oxford University Press, 2021), 55–56. Rousseau gør nemlig problemet om, hvordan man kontraktligt kan finde et sæt af spilleregler, der funderer et godt republikansk selvstyre,51Denne tolkning bygger på Mebus, Populisme, 34. til et logisk problem, der skulle gælde alle samfunds- og styreformer.52Se for eksempel noten til Bog II, Kapitel 6 i Jean-Jacques Rousseau, Samfundskontrakten (Frederiksberg: DET lille FORLAG 2007), 133–134 (note 33). Som så mange andre før dem, falder Bayer og Marker i Rousseaus tvetydige tænkning altså for dette trick, hvorved det ligger lige for, at Rousseau som republikansk tænker omgøres til en moderne demokratitænker, der holder os fanget i en republikansk tankegang, hvis vi vil forstå demokratiet. Ad dette og for det andet identificeres demokrati med den konstituerende magt, da Bayer og Marker ender med at aktualisere Rousseaus folkesuverænitet gennem Rancières demokratiopfattelse, for i enhver repræsentativ styreform ville “styreformen ophøre med at være demokratisk”.53Bayer & Marker, Folket, 97. Hvad vi, for mig at se, samlet set får gennem Bayer og Markers læsninger af hhv. Hobbes og Rousseau ved de afsluttende bemærkninger om demokrati i kapitel fire er en demokratiopfattelse, der alene identificerer demokrati med den konstituerende magt, dvs. folket (“et folk er et folk”). Dette er et andet klassisk træk ved den radikaldemokratiske måde at tænke demokrati på.54Popp-Madsen, Visions, 181. Bogen ender derfor med at reproducere Hobbes’ forståelse af det politiske, hvor det politiske er givet i to modi, men i en radikaldemokratisk variant, der vender det på hovedet: I bogen er repræsentation og i videre forstand “den konstituerede magt”, som Bayer og Marker skriver, “på lange stræk” oligarki eller aristokrati;55Bayer & Marker, Folket, 77. altså orden, form og folkets fravær. Folket derimod skrives frem som en “absolut” folkesuverænitet, altså er den konstituerende magt (med afsæt i triaden: Sieyès-Schmitt-Rousseau) dén politiske kamp og slet og ret demokrati; en skabende, selvoverskridende og destabiliserende kraft, der ikke kan (eller må, særligt af den konstituerede magt) repræsenteres,56Bayer & Marker, Folket, 128. tæmmes eller undertvinges en bestemt form.
Ud fra ovenstående og det, denne anmeldelse og kritik ikke fik med (fx en skarpsindig kritik af Jan-Werner Müller og vidende læsninger af Laclau og Mouffe, Foucault og Agamben), er det svært at se, hvordan demokratiet skal gøres endsige begynde. Bogen ender på en måde i en apori. Dette kan skyldes én af følgende to ting: Enten en loyalitet over for den heideggerianske interpretationsramme, hvor det netop ikke gælder om at levere noget positivt resultat. Eller den radikaldemokratiske nerve i bogen, hvor den konstituerende magt slet og ret er demokrati og “absolut” folkesuverænitet, hvori folket er umuligt og nødvendigt på én og samme tid – og demokrati u‑regerligt. Eller det kan skyldes noget helt tredje. Det skal læseren af Bayer og Markers Folket gøre op med sig selv, hvis de læser denne udmærkede indføring på dansk i dette besynderlige begreb og fænomen, som folket er.
1. | Aristoteles, Statslære, I. 1253a 29–30 (København: Gyldendalske Boghandel, Nordisk Forlag A/S, 1997). |
2. | Aristoteles, Statslære, I. 1253a 2–3. |
3. | Kristoffer Bayer & Silas Marker, Folket (København: Próblema, 2023), 7. |
4. | Bayer & Marker, Folket, 7. |
5. | Bayer & Marker, Folket, 11. |
6. | Se fx Sarah Song, “The Boundary Problem in Democratic Theory – Why the Demos Should Be Bounded by the State”, International Theory 4, nr. 1 (2012): 39–68; Marco Verschoor, “The Democratic Boundary Problem and Social Contract Theory”, European Journal of Political Theory 17, nr. 1 (2018): 3–22; Alain Badiou et. al, What Is a People? (New York: Columbia University Press, 2016). |
7. | Bayer & Marker, Folket, 11. |
8. | Alenka Zupančič, What is sex? (Cambridge, MA: The MIT Press, 2017), 22. |
9. | Bayer & Marker, Folket, 11. |
10. | Bayer & Marker, Folket, 17–18. |
11. | Bayer & Marker, Folket, 17. |
12. | Bayer & Marker, Folket, 99. |
13. | Bayer & Marker, Folket, 17. |
14. | Bayer & Marker, Folket, 17. |
15. | Bayer & Marker, Folket, 18. |
16. | Bayer & Marker, Folket, 17 (min kursivering). |
17. | Martin Heidegger, Væren og tid, (Århus: KLIM, 2007), II. §7, 56–59. |
18. | Bayer & Marker, Folket, 11–13. |
19. | Bayer & Marker, Folket, 14. |
20. | Bayer & Marker, Folket, 26. |
21. | Bayer & Marker, Folket, 38. |
22. | Bayer & Marker, Folket, 36. |
23. | Se fx Kasper Lippert-Rasmussen & Andreas Bengtson, “The Problem(s) of Constituting the Demos: A (Set of) Solution(s)”, Ethical Theory and Moral Practice, vol. 24 (2021): 1021–1031. |
24. | Bayer & Marker, Folket, 39, 99–100. |
25. | Carl Schmitt, Constitutional Theory (London: Duke University Press Books, 2008), 125–129, 131–132, 260ff. |
26. | Emmanuel Joseph Sieyè, “What Is the Third Estate?”, i The Essential Political Writings, red. Oliver W. Lembcke & Florian Weber (Leiden: Brill, 2014), 89–91. |
27. | Schmitt, Constitutional Theory, 126ff., 140ff. |
28. | Benjamin Popp-Madsen, Visions of Council Democracy (Edinburgh: Edinburgh University Press, 2021), 174. |
29. | Se bl.a. Bayer & Marker, Folket, 115. |
30. | Popp-Madsen, Visions, 180. |
31. | Popp-Madsen, Visions, 181. |
32. | Bemærkelsesværdigt nok nævnes han ikke i bogens eget afsnit om radikalt demokrati, eller også er han tilstedeværende ved sit nødvendige fravær? Folket, 133–140. |
33. | Se blandt andet Folket, 110, 132. |
34. | Jacques Rancière, “Democracy, Republic, Representation”, Constellations 13, nr. 3 (2006): 298. |
35. | Jacques Rancière, Ti teser om politik (Aleatorik, 2021), 42–46, 48–49. |
36. | Bayer & Marker, Folket, 57. |
37. | Bayer & Marker, Folket, 150. Det kunne også skyldes deres anvendelse af Agamben (Folket, 121). |
38. | Bayer & Marker, Folket, 17. |
39. | Bayer & Marker, Folket, 151. |
40. | Thomas Hobbes, Leviathan (København: Informations Forlag, 2008), xiii. 9, 140. |
41. | Hobbes, Leviathan, xvii. 14–15, xviii. 1–2, 176–177. |
42. | Bayer & Marker, Folket, 69. |
43. | Bayer & Marker, Folket, 71, 79. |
44. | Thomas Hobbes, On the Citizen (Cambridge: Cambridge University Press, 1998), 3. |
45. | Lig Schmits ven/fjende-distinktion. Se Andreas Mebus, Populisme, slavemoral og demokrati (Aarhus: Forlaget Philosophia, 2019), 120; Popp-Madsen, Visions, 183. |
46. | Fx Bayer & Marker, Folket, 89–91, særligt 91. |
47. | Bayer & Marker, Folket, 81ff., 100. |
48. | Bayer & Marker, Folket, 97. |
49. | Bayer & Marker, Folket, 95. |
50. | Sofia Näsström, The Spirit of Democracy: Corruption, Disintegration, Renewal (Oxford: Oxford University Press, 2021), 55–56. |
51. | Denne tolkning bygger på Mebus, Populisme, 34. |
52. | Se for eksempel noten til Bog II, Kapitel 6 i Jean-Jacques Rousseau, Samfundskontrakten (Frederiksberg: DET lille FORLAG 2007), 133–134 (note 33). |
53. | Bayer & Marker, Folket, 97. |
54. | Popp-Madsen, Visions, 181. |
55. | Bayer & Marker, Folket, 77. |
56. | Bayer & Marker, Folket, 128. |