“Folkets klimamarch” står der med store, hvide typer på en noget slidt plakat, som jeg går forbi hver dag på vej til mit arbejde tæt på Christiansborg. En lignende sammenkædning af “folket” og klimakampen er temaet for Chantal Mouffes nyeste bog Towards a Green Democratic Revolution.1Chantal Mouffe, Towards a Green Democratic Revolution: Left Populism and the Power of Affects (London/New York: Verso, 2022). Jeg skriver ganske vist “temaet”, men der er ikke tale om et rent deskriptivt foretagende, for en af Mouffes hovedpointer er, at der ikke er nogen naturlig eller på anden måde given sammenhæng mellem “folket” som subjekt og en politisk sag som klimaspørgsmålet. Tværtimod: Folket eksisterer ikke bare objektivt derude, klar til at blive aktiveret, men må skabes i en politisk kamp. Denne kamp foregår typisk imod en elite med modsatrettede interesser, og ganske sigende var destinationen for “Folkets klimamarch” da også Christiansborg – magtens centrum. Folket konstrueres altså i en bestemt politisk diskurs.2For en diskussion af, hvordan “folket” i øvrigt konstrueres i dansk politik, se fx Silas Marker, “Mette Frederiksen og Inger Støjbergs patent på ‘folket’ er kun til låns”, Altinget, 30. januar 2023; Silas Marker, “ ‘Danmark er danskernes land’: Højrepopulistisk diskurs i Danmark”, Politik 23, nr. 1 (2020): … Continue reading Her er Mouffes nyeste bog (ligesom sin forgænger For a Left Populism) ikke bare en analyse af denne diskurs, men en sproghandling i diskursen, som forsøger at konstruere en folkelig kamp, som samtidig er en klimakamp.
Chantal Mouffe er en tænker til tiden. Af tiden. Med Hegemony and Socialist Strategy fra 1985 formulerede hun og Ernesto Laclau en filosofi for en venstrefløj, der ikke længere kunne regne med den selvbevidste arbejderklasse, historiens immanente logik eller Partiet. Da Mouffe 33 år og adskillige bøger senere udgav For a Left Populism,3Chantal Mouffe, For a Left Populism (London: Verso, 2018). red den på ryggen af et venstrepopulistisk spøgelse, der gik gennem Europa i form a La France Insoumise i Frankrig, Podemos i Spanien, Bernie Sanders i USA og Jeremy Corbyn i Storbritannien. Den nu 79-årige belgiske filosof, som har tæt kontakt med flere af de venstrepopulistiske ledere,4Og skrev sammen med dem. Se fx Íñigo Errejón & Chantal Mouffe, Podemos: In the Name of the People (London: Lawrence & Wishart, 2016). fungerede dengang som den store kartograf, der optegnede det politiske landskab og udpegede vejen til sejr for det nye progressive projekt. Selvom den var et teoretisk værk, var den i lige så høj grad et politisk manifest. Med Louis Althussers udtryk kan man sige, at den var en teori, som også samtidig var en praksis. Towards a Green Democratic Revolution kan ses som endnu et forsøg på at skrive en bog med denne ambition.
Nye tider
Men måske kom For a Left Populism for sent. I 2019 tabte Corbyn det britiske parlamentsvalg med det dårligste valg for Labour siden 1935. Sanders er næppe emne for endnu et præsidentvalg i USA. Det ellers så systembrydende Podemos er på lange stræk blevet et halehæng til den siddende socialdemokratiske regering i Spanien. Og man kunne blive ved. Venstrepopulismen – der i Mouffes bøger præsenteres som noget nær den eneste vej frem for venstrefløjen – mistede tilsyneladende sin vind i sejlene.
Men Mouffe er som sagt en tænker af tiden og til tiden. I Towards a Green Democratic Revolution opdaterer hun For a Left Populism til det nye årti, og den er netop et svar på venstrepopulismens krise i starten af 2020’erne, præcis som Hegemony and Socialist Strategy var et svar på venstrefløjens krise i 1980’erne. Bogen er med sine blot 71 sider (ekskl. noter) den korteste hidtil fra hendes hånd, men det er som altid imponerende, hvor meget kartografen Mouffe formår at vise på ét kort. Dén opgave bliver måske nemmere af, at hun ikke udvikler en ny teori, men i stedet bruger sin eksisterende teori til at kommentere og analysere samtiden, hvorfor garvede Mouffe-læsere vil finde mange gentagelser fra tidligere bøger. Det er dog værd at pege på en række nye, væsentlige pointer.
For det første svarer hun på kritikken af venstrepopulismen. Det kommer jeg tilbage til om lidt. For det andet advarer hun mod at fokusere alle kræfter på at bekæmpe højrepopulismen, selvom den er en oplagt skydeskive. I stedet er det nu neoliberalismen, der er hovedmodstanderen.5Mouffe, Towards a Green Democratic Revolution, 15. Det kan virke som et overraskende budskab i en tid præget af frygt for, hvad højrepopulister som Donald Trump kan finde på. Især taget i betragtning, at hun selv rettede skytset mod højrepopulistiske partier i On the Political og For a Left Populism. Men dette skyldes, at højrepopulismen generelt står relativt svækket sammenlignet med tidligere (selvom den langt fra er decideret svag). Derudover har neoliberale regeringer verden over med COVID19-pandemien som bagtæppe på ny legitimeret sig selv som garanter for nødvendighedens politik i en krisetid. Samtidig har regeringerne tilladt de store tech-giganter at få stadig større kontrol med vores liv og endda hjulpet dem med det gennem offentlig støtte.6Mouffe, Towards a Green Democratic Revolution, 15–16. Modsat Giorgio Agamben mener hun dog ikke, at coronapandemien var konstrueret af verdens regeringer for at øge kontrollen med befolkningen – men den har uden tvivl været en fordel for det neoliberale hegemoni.7Mouffe, Towards a Green Democratic Revolution, 15; For en diskussion af Agambens position vedr. coronakrisen, se fx Silas Marker, “Teoriens elendighed”, Eftertryk, 31. marts 2020. Her er højrepopulismen ifølge Mouffe mest af alt et symptom på neoliberalismens afpolitiserede teknokrati – et tegn på, at det politiske (forstået som konflikter, protester og folkelig mobilisering) altid vil hjemsøge de levende.
En tredje måde, hvorpå Mouffes seneste værk adskiller sig fra de tidligere, består i den centrale rolle, som hun tillægger klima- og miljøbevægelsen, der i hendes tidligere tekster næsten udelukkende bliver nævnt summarisk i opremsninger af de såkaldt nye sociale bevægelser. Søger man kilden til grundlæggende politisk forandring, gør man klogt i at kigge i retning af de aktivister, der besætter skove, blokerer havne og forhindrer opsætningen af rørledninger verden over. Modsat hvad man kunne tro, betyder det dog ikke, at de grønne bevægelser er “den nye arbejderklasse”. Mouffe er stadig imod at udpege et privilegeret historisk subjekt. Det handler i stedet om konfliktlinjer. Hun argumenterer for, at der i de økologiske kriser er så store interessemodsætningsforhold på spil, samtidig med at kriserne er så altomsiggribende, at klima- og miljøkampen udgør en oplagt akse at skabe et modsætningsforhold mellem “folket” og “eliten” omkring.
Venstrepopulismens fallit?
Så vidt kortet – tilbage til terrænet. Her har væsentlige venstrepopulistiske flagskibe som nævnt lidt tragiske skibbrud siden For a Left Populism, hvilket forudsigeligt har givet anledning til udbredt kritik af Mouffes projekt.8Se fx Matthias Dressler-Bredsdorf, “Noget kunne tyde på, at venstrepopulismen er nået til vejs ende”, Information, 16. december 2022. De bevægelser, Mouffe gennem tiden har brugt til at promovere sin teori, har ikke holdt, hvad de har lovet. Til det har Mouffe fire svar. For det første er det åbenlyst, at det gode skib M/S Venstrepopulismen har haft en ubarmhjertig medfart i coronakrisens orkan af autoritetstro, tryghedsbehov og rally around the flag-effekter.9Mouffe, Towards a Green Democratic Revolution, 5; se også fx Silas Marker, “ ‘På grund af corona’: Corona er en mestersignifiant”, Kforum, 13. september 2021. Det etablerede system lykkedes under pandemien med at iscenesætte sig selv som løsningen på krisen, hvilket også højrepopulismen har mærket. For det andet er den venstrepopulistiske kamp – i Antonio Gramscis termer – ikke en bevægelseskrig men en stillingskrig:10Mouffe, Towards a Green Democratic Revolution, 4; For begrebernes oprindelse, se fx Antonio Gramsci, Fængselsoptegnelser i udvalg, overs. Gert Sørensen (København: Museum Tusculanum, 1991), 49. Venstrepopulismen adskiller sig netop fra den traditionelle, revolutionære marxisme ved, at den store forandring ikke sker i ét stort, altomvæltende ryk, men gennem en lang og pågående transformation af kultur og konsensus i samfundet.
For det tredje kritiserer Mouffe flere af de venstrepopulistiske bevægelser for at forlade skuden før tid. Corbyns kampagne i 2019, skriver hun, “endte på grund af interne stridigheder med at fremlægge et veludbygget program med en lang liste af gode politikforslag, men den forsøgte ikke at vække affekter. Programmet fulgte devisen ‘stem på os, så vil vi give dig dét og dét og dét’, alt sammen progressiv politik men fremsat på en ‘klientilistisk’ måde”.11Mouffe, Towards a Green Democratic Revolution (egen oversættelse). Boris Johnsons konservative parti havde omvendt nogle letforståelige paroler som “Take back control” og “Get Brexit Done”, som appellerede til den brede befolknings følelser og identitet, præcis som venstrepopulisterne burde have gjort. Netop affekternes kraft er et af hovedtemaerne i den nye bog. Som sædvanlig er den liberale deliberative demokrati-teori i skudlinjen: Den giver med sit fokus på rationelle begrundelser og videnskab ikke plads til affekter, identiteter og konflikter i politik.12Mouffe, Towards a Green Democratic Revolution, 20. Men hovedmålet for Mouffes kritik i Towards a Green Democratic Revolution er venstrefløjen, som ifølge hende begår den samme fejl som liberaldemokraterne ved at nedvurdere affekterne. Den “rationalistiske venstrefløj”, lyder hendes påstand, ser ned på de borgere, som tiltrækkes af højrepopulisternes appel til frygt, had og vrede. Ikke desto mindre har højrepopulismen bedre end venstrefløjen forstået en vigtig pointe fra Spinoza, som Mouffe flere gange vender tilbage til: Hvis du vil fordrive en affekt, skal du gøre det med en endnu stærkere affekt.13Mouffe, Towards a Green Democratic Revolution, 46.
Endelig er der trods alt grund til optimisme, hvis man spørger Mouffe: Black Lives Matter, The Sunrise Movement, intersektionel feminisme, Greta Thunberg og Fridays for Future artikulerer alle et handlekraftigt fællesskab centreret om social retfærdighed og en antagonisme til en elitær-oligarkisk position.14Mouffe, Towards a Green Democratic Revolution, 52–53. Selv hvis man kigger på den traditionelle venstrepopulisme (tænk at tiden går så stærkt, at man allerede kan kalde den det …), er der grund til håb. Sanders er blevet afløst af bevægelsen omkring politiske figurer som Alexandria Ocasio-Cortez, og La France Insoumise-lederen Jean-Luc Mélenchon formår at samle en stadig større bevægelse bag sig og var til præsidentvalget i 2022 tættere end nogensinde på at gå videre til anden valgrunde. Så måske der alligevel er land i sigte fra et Mouffe-perspektiv.
Socialisme forude?
Mouffe er ikke kun en tænker af tidens samfund, men også en nytænker af det venstreorienterede projekt. Hvis man søger en udogmatisk tilgang til socialismen, er hendes bøger – og særligt Towards a Green Democratic Revolution – et godt sted at kigge. Men det rejser også et spørgsmål: Kan det blive for meget af det gode? Flere steder i bogen synes hun at argumentere for, at socialister helt skal afsværge sig socialismen og antikapitalismen som parole og i stedet tale om social retfærdighed (social justice).15Se fx Mouffe, Towards a Green Democratic Revolution, 32–33. Selv læsere af udogmatisk socialistisk observans vil her kunne mærke en vis angst for at skylle barnet ud med badevandet, hvilket ikke er uvant blandt rutinerede Mouffe-læsere. Er det “tilstrækkeligt” for at være socialist, at man bakker op om Greta Thunberg og AOC? Skal vi blive i den maritime metaforik, kunne man spørge, hvor mange dele af et skib, man kan skifte ud, og stadig kalde det det samme skib?
Decideret revolutionære marxistiske eller anarkistiske læsere vil måske endda give helt op, når de læser, at vi ikke skal bryde med det “pluralistiske liberale demokrati”,16Mouffe, Towards a Green Democratic Revolution, 4. eller at kapitalismen ikke skal “smadres”, men derimod eroderes og fordrives gennem “ikke-reformistiske reformer”.17Mouffe, Towards a Green Democratic Revolution, 66. Disse reformer blev allerede antydet i For a Left Populism, men vi får desværre heller ikke her i opfølgeren at vide, hvad de går ud på, og hvordan vi kommer hen til dem.
Den slags tvivl og ambivalenser har været et grundlæggende vilkår for enhver læser af Mouffe, der er skolet i marxismen, lige siden man i 1985 kunne læse, at venstrefløjen burde opgive at have et “privilegeret subjekt”;18Ernesto Laclau & Chantal Mouffe, Hegemony and Socialist Strategy: Towards a Radical Democratic Politics, Second edition (London: Verso, 2014), 77. at “folket” og “massen” er lige så vigtige begreber som “arbejderklassen”;19Laclau & Mouffe, Hegemony and Socialist Strategy, 52. og at “den politiske praksis konstruerer de interesser, den repræsenterer”.20Laclau & Mouffe, Hegemony and Socialist Strategy, 107. Det hele kommer sig af Mouffes (og Laclaus) tilslutning til den såkaldte postmarxisme. Postmarxismen er en kritisk genlæsning af Marx i lyset af teorien efter Marx – Gramsci, Derrida, Lacan, poststrukturalismen et cetera – og bevægelserne i samme periode, for eksempel ungdomsoprøret, kvindebevægelsen, borgerrettighedsbevægelsen, og anti-atomkraftbevægelsen, for ikke at nævne nutidens kampe for antiracisme, feminisme og klima. Men i stedet for at “forlade” Marx nærstuderer Mouffe og postmarxismen marginerne af Marx’ værker og leder efter de indre spændinger og modsætninger – den dialektik, kunne man måske sige – der er på spil i hans tekster for at kunne læse dem bedre og til gavn for nutidens progressive bevægelser.21For videre udboring af begrebet om postmarxisme, se Ernesto Laclau, New Reflections on the Revolution of Our Time (London ; New York: Verso, 1990), 97–135.
Uanset om man er til reform eller revolution, bliver man i For a Green Democratic Revolution som nævnt desværre ikke meget klogere på Mouffes “ikke-reformistiske” reformer. Det havde ellers været passende at bevæge sig ned på et mere konkret, politisk niveau i en bog, som har ambitioner om ikke blot at være et stykke teori men tillige en politisk intervention. Mouffe er ellers ikke i øvrigt bange for at blande sig i konkrete politiske anliggender og få jord under neglene, ligesom hun ikke abonnerer på den type revolutionære tankegang, at kun det bedste er godt nok (“revolutionen eller ingenting”). Derfor burde der ikke være noget i vejen for at blive mere konkret, hvad angår de reformer, hun ønsker, samt at diskutere politiske og strategiske fordele og ulemper ved dem. Den slags diskussioner får vi ingen af, og det betyder desværre, at mange af hendes politiske budskaber får et præg af at være ren parole. Der er som nævnt tale om en bog med et meget lavt antal sider, hvilket selvfølgelig alt andet lige er en styrke for en tekst, der gerne vil læses og bruges. Men det er også et tveægget sværd. For det medfører en række begrænsninger og faren for, at teksten bliver for overfladisk.
Forandring mod bagbord
Mouffe synes at have ret i, at der bruges mange ressourcer på venstrefløjen på at definere og formulere den korrekte politik. At opliste politiske krav, programpunkter og visioner for fremtidens samfund og at sikre sig, at de er udtryk for den rette lære. Præcis som i Corbyns program for 2019. Og ligesom i Labours kampagne, “stiller [venstrefløjen] sig sjældent spørgsmålet om, hvordan man kommer derhen, hvordan man får folk til at begære disse politikker” – i modsætning til højrepopulismen, som netop har forstået at tale til almindelige menneskers begær og frygt.22Mouffe, Towards a Green Democratic Revolution, 42–43.
Uanset politisk observans er det betragtninger som disse, der gør Mouffe så interessant og inspirerende at læse; hendes fokus på, hvordan forandringen kan ske i praksis, samt hendes insisteren på at tænke nutidens bevægelser ind i sit postmarxistiske skema. Som bekendt bør det for filosofien ikke bare handle om at fortolke verden, men om at forandre den.23Karl Marx & Friedrich Engels, Udvalgte skrifter bind II (København: Tiden, 1976), 403. Gennem Mouffes efterhånden mange skrifter aner man, at hun ikke bare benytter de venstrepopulistiske bevægelser til at bekræfte sin teori, men at hun også skriver med den ambition, at de skal kunne bruge hendes kortoptegnelser i deres navigation og praksis. Towards a Green Democratic Revolution er ingen undtagelse – tværtimod.
1. | Chantal Mouffe, Towards a Green Democratic Revolution: Left Populism and the Power of Affects (London/New York: Verso, 2022). |
2. | For en diskussion af, hvordan “folket” i øvrigt konstrueres i dansk politik, se fx Silas Marker, “Mette Frederiksen og Inger Støjbergs patent på ‘folket’ er kun til låns”, Altinget, 30. januar 2023; Silas Marker, “ ‘Danmark er danskernes land’: Højrepopulistisk diskurs i Danmark”, Politik 23, nr. 1 (2020): 119–43. |
3. | Chantal Mouffe, For a Left Populism (London: Verso, 2018). |
4. | Og skrev sammen med dem. Se fx Íñigo Errejón & Chantal Mouffe, Podemos: In the Name of the People (London: Lawrence & Wishart, 2016). |
5. | Mouffe, Towards a Green Democratic Revolution, 15. |
6. | Mouffe, Towards a Green Democratic Revolution, 15–16. |
7. | Mouffe, Towards a Green Democratic Revolution, 15; For en diskussion af Agambens position vedr. coronakrisen, se fx Silas Marker, “Teoriens elendighed”, Eftertryk, 31. marts 2020. |
8. | Se fx Matthias Dressler-Bredsdorf, “Noget kunne tyde på, at venstrepopulismen er nået til vejs ende”, Information, 16. december 2022. |
9. | Mouffe, Towards a Green Democratic Revolution, 5; se også fx Silas Marker, “ ‘På grund af corona’: Corona er en mestersignifiant”, Kforum, 13. september 2021. |
10. | Mouffe, Towards a Green Democratic Revolution, 4; For begrebernes oprindelse, se fx Antonio Gramsci, Fængselsoptegnelser i udvalg, overs. Gert Sørensen (København: Museum Tusculanum, 1991), 49. |
11. | Mouffe, Towards a Green Democratic Revolution (egen oversættelse). |
12. | Mouffe, Towards a Green Democratic Revolution, 20. |
13. | Mouffe, Towards a Green Democratic Revolution, 46. |
14. | Mouffe, Towards a Green Democratic Revolution, 52–53. |
15. | Se fx Mouffe, Towards a Green Democratic Revolution, 32–33. |
16. | Mouffe, Towards a Green Democratic Revolution, 4. |
17. | Mouffe, Towards a Green Democratic Revolution, 66. |
18. | Ernesto Laclau & Chantal Mouffe, Hegemony and Socialist Strategy: Towards a Radical Democratic Politics, Second edition (London: Verso, 2014), 77. |
19. | Laclau & Mouffe, Hegemony and Socialist Strategy, 52. |
20. | Laclau & Mouffe, Hegemony and Socialist Strategy, 107. |
21. | For videre udboring af begrebet om postmarxisme, se Ernesto Laclau, New Reflections on the Revolution of Our Time (London ; New York: Verso, 1990), 97–135. |
22. | Mouffe, Towards a Green Democratic Revolution, 42–43. |
23. | Karl Marx & Friedrich Engels, Udvalgte skrifter bind II (København: Tiden, 1976), 403. |