Duenden og den revolutionære kunst

Den span­ske dig­ter Fede­ri­co García Lorca iden­ti­fi­ce­rer tre per­so­ni­fi­ce­rin­ger af kunst­ne­risk inspira­tion: eng­len, musen og duen­den. I nær­væ­ren­de tekst vil jeg argu­men­te­re for, at dis­se figu­rer ikke blot bærer æste­tisk rele­vans, men også reflek­te­res i den poli­ti­ske sfæ­re som hen­holds­vis ide­o­lo­gi, agi­ta­tion og ikke mindst en besyn­der­lig rest, duen­den, som kon­sti­tu­e­rer hjer­tet i ethvert revo­lu­tio­nært pro­jekt. Gen­nem en læs­ning af Lorcas fore­læs­ning “Jue­go y Teo­ria del Duen­de” (Duen­dens teo­ri og leg) vil jeg dyk­ke ned i det­te flyg­ti­ge begreb med det for­mål at beskri­ve en sær­lig ånd, der lidt for ofte mang­ler i en lidt for tak­tisk og velover­ve­jet poli­tisk praxis.

Den leven­de kunst ånder i rum­met mel­lem syste­mets ide­o­lo­gi og den system­kri­ti­ske agi­ta­tion. Ide­o­lo­gi­en og agi­ta­tio­nen træk­ker tov om kun­sten. Den ide­o­lo­gi­ske og apo­li­ti­ske kunst er kun apo­li­tisk i den for­stand, at den igen­nem sin tav­se man­gel på et poli­tisk bud­skab hæv­der bud­ska­bets man­gel: Her udfor­dres intet, for der er intet, som det er nød­ven­digt at udfor­dre. Apo­li­tik er ide­o­lo­gi­ens blan­ke natur­lig­gø­rel­se af sta­tus quo. I mere sub­til form kan den­ne kunst nok frem­stå kri­tisk, men den­ne kri­tik er aldrig andet end et mere fuld­stæn­digt portræt af sta­tus quo som tota­li­tet: Repræ­sen­ta­tio­nen af en tota­li­tet, der ikke blot består af sit eget posi­ti­ve udtryk, men også i sig selv kan bære, hvad end der måt­te stå uden­for den. Apo­li­tik­ken med­del­er at selv det kri­ti­ske ude­frakom­men­de per­spek­tiv kan opta­ges i syste­mets alt­over­skyg­gen­de hel­hed. Det­te er den harm­lø­se kunsts funk­tio­nel­le bud­skab: Der er intet behov for for­an­dring, og selv hvis der er, kan vi imø­de­kom­me beho­vet på et rent symp­to­ma­tisk plan igen­nem et par over­fla­de­for­an­drin­ger.

Den poli­ti­ske kunst posi­tio­ne­rer sig omvendt i oppo­si­tion til apo­li­tik­kens ide­o­lo­gi­ske udtryk. Den­ne kunst er ved sin mål­ret­ning funk­tio­nelt iden­tisk med agi­ta­tion. Her er det kunst­ne­ri­ske udtryk under­lagt tak­ti­ske, stra­te­gi­ske, poli­ti­ske hen­syn før nogen æste­ti­ske over­vej­el­ser. Agi­ta­tions­kun­sten er dog også fra et poli­tisk per­spek­tiv pro­ble­ma­tisk. Ethvert revo­lu­tio­nært sub­jekt, om det er kunst­ner eller demon­strant, eksi­ste­rer evin­de­ligt prekært i risi­ko­en for sin egen struk­tu­re­ring. Det beva­rer sin revo­lu­tio­næ­re iden­ti­tet ale­ne i det omfang, at det ikke lader sig struk­tu­re­re (i det omfang, at det ikke lader sin praxis defi­ne­res på fjen­dens præ­mis­ser; i det omfang, at det ikke er under­lagt den poli­ti­ske ordens ratio­na­li­tet). Sub­jek­ti­vi­tet er mod­po­len til struk­tu­re­ring og må grund­læg­gen­de for­stås som en praxis­form – som fri bevidst­heds­ak­ti­vi­tet, ja i grun­den som et kunst­ne­risk udtryk. Agi­ta­tion er altid et dob­beltæg­get sværd. Selv som den gri­ber ind i og for­sø­ger at omfor­me struk­tu­rens pseu­dosub­jek­ti­vi­tet, fal­der den nød­ven­dig­vis over i at instru­men­ta­li­se­re og struk­tu­re­re agi­ta­to­rens egen sub­jek­ti­vi­tet. Agi­ta­tion kaster den revo­lu­tio­næ­re kamp over i en sym­bolsk sfæ­re. Den opsæt­ter en modi­de­o­lo­gi, en mod­struk­tur, over­for struk­tu­rens hege­mo­ni. Den­ne mod­struk­tur er også en gift i sub­jek­tets egne årer – en lang­som for­ste­ning af den frie bevidst­heds­ak­ti­vi­tet i ratio­na­li­te­tens møn­stre. Agi­ta­tio­nens ratio­nel­le struk­tur er nød­ven­dig, krig kan ikke føres uden stra­te­gi, men dens nød­ven­dig­hed gør den ikke harm­løs. Såvel som det revo­lu­tio­næ­re sub­jekt eksi­ste­rer som den indre mod­pol til struk­tu­ren, fin­des den ratio­nel­le instru­men­ta­li­se­ring i sub­jek­tet som en indre mod­sæt­ning til sub­jek­tets frie udfol­del­se.

I kon­struk­tio­nen af agi­ta­tio­nens sym­bol­ske rum feti­che­res den revo­lu­tio­næ­re kamp, mens kam­pens mål hol­des kun­stigt i live ved en sym­bolsk eksi­stens. Når det revo­lu­tio­næ­re sub­jekt tram­per sine sti­er i vild­mar­ken, sæt­ter det også dis­se ruter i en rela­tion til struk­tu­ren. En sådan for­bin­del­se er selv­føl­ge­lig nød­ven­dig for ind­gri­ben og for­an­dring, men ruten går to veje, og i for­bin­del­sen fin­des også vej­en til kapi­ta­lens over­ta­gel­se af revo­lu­tio­nens sub­jekt – genero­brin­gen af sko­vstien til syste­mets vej­net­værk, krigslo­gik­kens over­ta­gel­se af gue­ril­la­kam­pens ure­ger­li­ge vild­skab. For at tale struk­tu­ren imod, må den revo­lu­tio­næ­re først tale struk­tu­rens sprog, og så snart man bru­ger det­te tun­ge­mål, kan struk­tu­ren sva­re øre­dø­ven­de igen.

Kun­sten må fin­de sit udtryk i rum­met mel­lem ide­o­lo­gi og agi­ta­tion. Imel­lem, eller måske sna­re­re bag­om, struk­tu­rens sku­e­spils­ud­tryk og den revo­lu­tio­næ­res sam­men­s­melt­ning med sin pro­test. Den­ne kunst, den­ne praxis, fin­des hos sub­jek­tet, der ikke lader sig struk­tu­re­re af hver­ken kapi­ta­lens struk­tur eller af sin egen tak­ti­ske ratio­na­li­tet. Den­ne kunst, der bærer stem­mens knæk og det ukon­trol­ler­ba­re skrig, er duen­dens kunst.

Eng­len, musen og duen­den

Det var Anda­lu­si­ens dig­ter, Fede­ri­co García Lorca, der først udfol­de­de betyd­nin­gen af duen­de som æste­tisk begreb. I sin oprin­de­li­ge betyd­ning er duen­de en for­kor­tel­se for duen de casa, husets mester, en fol­ke­my­tisk skik­kel­se og en slags paral­lel til den vel­kend­te gård­nis­se. Hos Lorca ind­træ­der figu­ren som et alter­na­tiv til de almen­kend­te per­so­ni­fi­ce­rin­ger af kunst­ne­risk inspira­tion: eng­len og musen.

Eng­len vej­le­der og bevil­ger som Skt. Rafa­el, beskyt­ter og benå­der som Skt. Micha­el, bekendt­gør og adva­rer som Skt. Gabri­el […] Eng­le­ne blæn­der men fly­ver over men­ne­skets hoved […] De ska­ber orden, og der fin­des ingen mulig­hed for at mod­sæt­te sig deres lys, da de slår deres stå­l­vin­ger i præ­desti­na­tio­nens atmosfære.1Fede­ri­co García Lorca, “The­ory and Play of the Duen­de”, overs. A.S. Kli­ne (Poe­try in Trans­la­tion, 2007). Alle cita­ter er frit over­sat fra engelsk og med refe­ren­ce til den span­ske ori­gi­nal­tekst fra 1933, Teo­ría y jue­go del duen­de.

Eng­len er den ude­frakom­men­de inspira­tion, afbild­nin­gen af en høje­re ordens struk­tu­rer, og alt­så intet andet end ide­o­lo­gi­ens ypper­ste form og kunst­ne­ri­ske udtryk. Eng­len ind­ta­ger frem­ti­den og annon­ce­rer den med vin­ger af stål. Eng­le­kunst­ne­ren er kunst­ner af Guds nåde, ikke ved tænk­som træ­ning eller men­ne­ske­lig sjæl, men ved char­me og talent. Det­te er ide­o­lo­gi­ens vel­kend­te fin­te: Præ­sen­ta­tio­nen af sig selv som natur­lig og sand. Eng­le­kun­sten træ­der frem som kun­stens måle­stok sna­re­re end som værk, der blot kan eva­lu­e­res med sober døm­me­kraft: Den er Rafa­el og Leo­nar­do, den er Keats og Sha­kespea­re, den er Homer. Den sæt­ter stan­dar­den for sin tid og for­mu­le­rer såle­des, hvad kunst er. Eng­le­kun­sten er sjæl­den og blæn­den­de i sine høj­der, men den er sta­dig ide­o­lo­gisk. Den hæver ide­o­lo­gi­ens ram­mer til him­me­lens hvæl­ving og blæn­der, idet den gør det. Den er den usyn­li­ge skik­kel­se, der vej­le­der kunst­ne­ren og fører hen­des hånd. En hel­lig trans­cen­den­tal kraft, der sæt­ter sit lys som kun­stens ens­for­mi­ge telos, kun­stens natur­li­ge for­mål. En stor, end­da gud­dom­me­lig, Anden, der byder kunst­ne­ren at afbil­de ver­den i sit bil­le­de. Asgårds mur blev byg­get ved jæt­ters kraft. Dens byg­me­stre for­k­lej­ner ikke dens pragt. At den står vagt om et rige er kun til ska­de for den der, som den revo­lu­tio­næ­re, søger at slå riget itu.

I musen ser vi agi­ta­tio­nens form:

Musen dik­te­rer og ani­me­rer til tider. Hun kan gøre rela­tivt lidt, da hun er fjern og så træt […] Musen væk­ker intel­lek­tet og til­ve­je­brin­ger et land­skab af søj­ler med den fal­ske duft af laur­bær. Intel­lek­tet er dog så ofte poesi­ens fjen­de, thi den bin­der poe­ten til ari­sto­kra­tisk for­fi­nel­se, hvor han glem­mer, at det plud­se­lig kun­ne hæn­de ham, at han måt­te bli­ve ædt af myrer eller fæl­det af en enorm arse­nik­hum­mer, der fal­der på hans hoved.2Lorca, “The­ory and Play of the Duen­de”.

Muse­kun­sten er den ratio­nel­le kunst, intel­lek­tets kunst. I den­ne ratio­nel­le kunst ska­bes et søj­leland­skab til­sva­ren­de eng­lens kated­ra­ler, men mod­sat eng­lens afspej­ling af struk­tu­rens blæn­den­de lys, “hører musepo­e­ten stem­mer, men ved ikke hvorfra”.3Lorca, “The­ory and Play of the Duen­de”. Dis­se er musepo­e­tens egne hule ekko­er, der efter genklang med omver­de­nen ven­der til­ba­ge. Det irra­tio­nel­le går tabt i muse­kun­sten, da muse­kun­sten nød­ven­dig­vis er en reflek­siv kunst: Intel­lek­tet er nok fri­gjort fra eng­le­kun­stens gud­s­frygt, men det kan sta­dig kun for­mid­le sig selv medi­e­ret igen­nem sine reflek­sio­ner.

Agi­ta­tio­nen har den­ne karak­ter af intel­lek­tets kunst gen­nem sin defi­ni­tion som oppo­si­tion til struk­tu­ren. Som muse­kun­sten kan agi­ta­tio­nen ikke fin­de sit ind­hold umid­del­bart i omver­de­nen, men er afhæn­gig af sin egen reflek­sion for at sup­ple­re sin form. Som muse­kun­sten er agi­ta­tio­nen også irre­duci­belt ratio­nel: Den står ikke blot uden­for struk­tu­ren, men er defi­ne­ret ved sin rela­tion til struk­tu­ren – i sin tak­ti­ske udform­ning instru­men­ta­li­se­rer den sig selv med det enk­le for­mål at slå struk­tu­ren itu. Den­ne ratio­na­li­tet er kil­de til agi­ta­tio­nens poli­ti­ske sår­bar­hed – da agi­ta­tio­nen af natur må være ratio­nel, er den sår­bar over­for at opta­ges i struk­tu­rens ratio­na­li­tet. Agi­ta­tio­nen taler ide­o­lo­gi­ens sprog og bru­ger den hege­mo­ni­ske dis­kurs mod hege­mo­ni­et selv – i agi­ta­tio­nen stil­les ide­o­lo­gi­en til regn­skab efter sine egne lovbø­ger; men ide­o­lo­gi­ens lov er sta­dig den gæl­den­de. Agi­ta­tion er ide­o­lo­gi­ens sand­heds­spejl, en blank over­fla­de uden rid­ser: Den udstil­ler nok ide­o­lo­gi­ens ska­van­ker, men er ude af stand til at udkræn­ge sit eget indre.

Her­til ræk­ker kun duen­dens stem­me, som med sin hæse røst kan bry­de spil­lets sym­me­tri:

.[E]nglen og musen kom­mer ude­fra […] duen­den må væk­kes fra blo­dets dybe­ste bebo­el­ser […] I søgen efter duen­de er der hver­ken vej­kort eller øvel­se. Vi ved kun, at den bræn­der blo­det som pul­ve­ri­se­ret glas, at den afvi­ser al den søde geo­me­tri, som vi for­står, at den knu­ser stilar­ter […].4Lorca, “The­ory and Play of the Duen­de”.

Duen­de er sub­jek­tets rene udtryks­form i kon­fron­ta­tio­nen, ikke med ide­o­lo­gi­ens påtræn­gen­de afg­uds­bil­le­de eller intel­lek­tets reflek­te­re­de selv­portræt, men med mang­len i sit eget bryst; kon­fron­ta­tio­nen med sel­ve den­ne imma­nen­te, rast­lø­se, anspo­ren­de og selv­de­struk­ti­ve man­gel, der udgør sub­jek­tets essens. At udfol­de begre­bet i en syste­ma­tisk for­stand vir­ker ikke til at kun­ne lade sig gøre. Lorca cite­rer Goet­he for i en dis­kus­sion af Paga­ni­ni at stø­de på en pas­sen­de defi­ni­tion af duen­den som “en mystisk kraft som alle føler, men ingen filo­sof har forklaret”.5Lorca, “The­ory and Play of the Duen­de”. Hvor­le­des skul­le filo­so­fi­en også kun­ne give en syste­ma­tisk rede­gø­rel­se for, hvad der gem­mer sig bag hori­son­ten for tan­kens lys? Mang­lens afgrunds­mør­ke lader sig ikke kortlægge.6Et bud på en sådan kort­læg­ning fin­des hos Lacan, for hvem mang­len (le manque) er cen­tralt for at indstif­te begær hos sub­jek­tet. Også hos Lacan kom­mer kort­læg­nin­gen dog til kort i for­hol­det mel­lem den soci­a­le rea­li­tet og den­ne rea­li­tets ukend­te græn­se, det Reel­le, som ikke kan ind­kaps­les sym­bolsk. Rea­li­te­ten afslø­res her som … Continue reading Men selv­om duen­den bevæ­ger sig i det­te afgrunds­mør­ke, er den ikke mør­ket. Mør­ket er men­ne­skets ker­ne. Duen­den er blot mør­kets vog­ter over­for men­ne­sket i det kon­trol­le­re­de men­ne­skes for­søg på at bely­se sig selv. Duen­den er ikke for­fæn­ge­lig, fjern og ube­rør­lig. Den er men­ne­ske­lig, alt for men­ne­ske­lig: Udtryks­for­men for det, som ikke lader sig struk­tu­re­re. Den symp­to­ma­ti­ske stem­me, der ved sin sang bevi­ser, at men­ne­sket ikke blot er en maski­ne.

Lorca skri­ver, at “alt, der har mør­ke lyde, har duen­de”.7Lorca, “The­ory and Play of the Duen­de”. Duen­den fin­des i kon­fron­ta­tio­nen med døden (hos Lorca besid­der ingen kunst­form duen­de i lige så høj grad som tyre­fægt­nin­gen), for døden er det ulti­ma­tivt nega­ti­ve i men­ne­skets hjer­te. Min­dre radi­kalt end døde­ns abso­lut­te nega­tion kred­ser duen­den om selv­for­an­drin­gens poten­ti­a­litet. Det er min kamp med det i mig, som ikke er mig. De mør­ke lyde er reak­tio­nen på den indadsku­en­de rea­li­se­ring af egen intet­hed. Reak­tio­nens spek­trum – fra afsky til for­tryl­lel­se – er duen­dens toneska­la.

Oprø­rets stem­me

Duen­den er ikke bela­stet med en poli­tisk agen­da. Det poli­ti­ske lever i duen­den som et ånde­dræt i sel­ve struk­tu­re­rin­gens for­næg­tel­se – i duen­dens insi­ste­ren på egen fri­hed og dybe men­ne­ske­lig­hed. Duen­den er frem­med­gø­rel­sens skrig og det under­ku­e­de men­ne­skes grun­dud­tryk. Den er sla­vens råb: Jeg er sta­dig men­ne­ske!

Duen­den er ikke apo­li­tisk, for den men­ne­ske­li­ge værens grund­mo­dus er ikke apo­li­tisk. Men­ne­sket, det poli­ti­ske dyr, eksi­ste­rer først i struk­tu­ren, og fin­der der­ef­ter først i opdra­gel­sens reflek­sion et spejl, hvor­fra struk­tu­rens man­gel indadtil kan besku­es. Duen­den fin­des i den rid­se i glas­set, der afslø­rer spejl­bil­le­det som blot et bil­le­de.

I den­ne rid­se kom­mer det men­ne­ske­li­ge til udtryk, der ikke kan til­pas­se sig livet som spejl­væ­sen, men mær­ker klum­pen af sin egen rest et sted under over­fla­den. Det men­ne­ske­li­ge, som ikke lader sig instru­men­ta­li­se­re i hver­ken ide­o­lo­gi­ens eller agi­ta­tio­nens for­måls­ret­tet­hed. Den nye ver­den bæres ikke i duen­dens stem­me, men gni­sten til for­an­dring fin­des deri. Duen­den udtryk­ker en radi­kal andet­hed over­for struk­tu­ren, en andet­hed dybt ind­lej­ret i men­ne­sket selv. Den afslø­rer, at så læn­ge men­ne­sket ind­går i struk­tu­ren, kan struk­tu­ren ikke hæv­de sig selv som tota­li­tet.

Duen­den har ikke monopol på den revo­lu­tio­næ­re kunst, men duen­den er revo­lu­tio­nens auten­ti­ci­tet. Den er det kunst­ne­ri­ske udtryk, der næg­ter at lade sig instru­men­ta­li­se­re og der­for, som men­ne­ske­ligt udtryk, må dan­se i evig oppo­si­tion til struk­tu­rens utræt­te­li­ge instru­men­ta­li­se­ring.

I Lorcas ord: “Duen­den sår­er, og i for­sø­get på at hele det sår, som aldrig heler, fin­des det under­li­ge, det opfind­som­me ved men­ne­skets arbejde”.8Lorca, “The­ory and Play of the Duen­de”. Det­te er duen­dens revo­lu­tio­næ­re funk­tion: ikke at ind­gå i krigs­ma­ski­nens hel­hed, men at såre det anråb­te sub­jekt ved at afdæk­ke den struk­tur­giv­ne iden­ti­tet som ufuld­kom­men og der­fra lade det for­sø­ge i en afmæg­tig ska­bel­se at udfyl­de sin man­gel ved egen vil­jesakt.

Men­ne­sket kan ikke sej­re i kam­pen med duen­den. Det udø­de­li­ge, fuld­kom­ne og frie men­ne­ske er en fan­ta­si. Men i duen­de-kun­sten – i Nietzs­ches dig­ter­fi­lo­so­fi, i Schie­les og den sene Goy­as male­ri­er, i Bil­lie Holi­days, Nina Simo­nes og Exu­mas san­ge, i Paga­ni­nis og Crumbs musik, i Lorcas og Cohens dig­te – går det man­gel­ful­de ved struk­tu­rens sub­jek­ter ikke ube­mær­ket hen, og i sår­ets åbning fin­des en åben­hed. I mang­len fin­des poten­ti­a­le, og i den oprør­te stem­me et oprør.

Det revo­lu­tio­næ­re sub­jekt bærer opga­ven at løf­te duen­den ud fra kun­stens afgræn­se­de og accep­tab­le sfæ­re og ind i men­ne­skets poli­ti­ske, soci­a­le og kæm­pen­de liv. Ikke såle­des for­stå­et, at revo­lu­tio­ner vin­des ved kunst, men sna­re­re såle­des, at den revo­lu­tio­næ­re praxis i sig selv må være en form for kunst­ne­risk prak­sis. Det vil sige en prak­sis, der ikke er rent instru­men­ta­li­se­ret, men i sig bærer på en livs­gnist og en åben­hed, ikke blot en mod­struk­tur over­for struk­tu­ren, men en mod­struk­tur, der over­for struk­tu­ren bærer på en sær­lig sen­si­bi­li­tet over­for men­ne­skets var­me, en kær­lig­hed til men­ne­skets kunst­ne­ri­ske, ska­ben­de, til tider irra­tio­nel­le og aldrig rent funk­tio­nel­le ånd. Uden det­te kre­a­ti­ve aspekt størk­ner revo­lu­tio­nen i sin egen luk­ket­heds logik.

Revo­lu­tio­nen må fin­des som en festi­val i ræds­len. Den kan ikke gri­bes ved ånd ale­ne, men kan hel­ler aldrig være en rent meka­nisk affæ­re. En revo­lu­tion uden duen­den – alt­så en revo­lu­tion uden kon­fron­ta­tion med agi­ta­tio­nens indre man­gel, den revo­lu­tio­næ­re idés util­stræk­ke­lig­hed – bli­ver en rent repræ­sen­ta­tiv revo­lu­tion. Det bli­ver en revo­lu­tion på veg­ne af pro­le­ta­ri­a­tet i den revo­lu­tio­næ­re idés fuld­kom­ne bil­le­de, sna­re­re end pro­le­ta­ri­a­tets vove­de spring ud i omform­nin­gen af ver­den i sit eget uper­fek­te bil­le­de.

Kun i rea­li­se­rin­gen af mang­len på den per­fek­te idé kan men­ne­sket sej­re. Opgø­ret er trau­ma­tisk – det anråb­te men­ne­ske har ingen spræk­ker, men fin­der sig selv som en fuld­stæn­dig iden­ti­tet. Duen­den er opda­gel­sen af en spræk­ke. Gen­nem spræk­ken træn­ger lyset ind.

1. Fede­ri­co García Lorca, “The­ory and Play of the Duen­de”, overs. A.S. Kli­ne (Poe­try in Trans­la­tion, 2007). Alle cita­ter er frit over­sat fra engelsk og med refe­ren­ce til den span­ske ori­gi­nal­tekst fra 1933, Teo­ría y jue­go del duen­de.
2. Lorca, “The­ory and Play of the Duen­de”.
3. Lorca, “The­ory and Play of the Duen­de”.
4. Lorca, “The­ory and Play of the Duen­de”.
5. Lorca, “The­ory and Play of the Duen­de”.
6. Et bud på en sådan kort­læg­ning fin­des hos Lacan, for hvem mang­len (le manque) er cen­tralt for at indstif­te begær hos sub­jek­tet. Også hos Lacan kom­mer kort­læg­nin­gen dog til kort i for­hol­det mel­lem den soci­a­le rea­li­tet og den­ne rea­li­tets ukend­te græn­se, det Reel­le, som ikke kan ind­kaps­les sym­bolsk. Rea­li­te­ten afslø­res her som man­gel­fuld. En under­sø­gel­se af for­hol­det mel­lem Lorcas duen­de og Lacans for­stå­el­se af trau­met som kon­fron­ta­tion med det Reel­le vil­le i den­ne sam­men­hæng være inter­es­sant. Det er næp­pe et til­fæl­de, at så megen duen­de-kunst, fra blu­es­mu­sik­kens stem­me i Jim Crows USA til Lorcas homo­seksu­a­li­tet over­for Spa­ni­ens machis­mo, fin­der sit udtryk hos men­ne­sker, hvis blot­te soci­a­le eksi­stens frem­kal­der traumer.
7. Lorca, “The­ory and Play of the Duen­de”.
8. Lorca, “The­ory and Play of the Duen­de”.

Revolutionær åbning

Pan­de­mi­en fort­sæt­ter stil­le, kri­gen begyn­der med larm, og kri­sens spø­gel­se viser sig tru­en­de i hori­son­ten. På man­ge para­me­tre vir­ker det 21. århund­re­des tyve­re alle­re­de som en gen­ta­gel­se af det 20. århund­re­des tie­re. Hvis vi vir­ke­lig nær­mer os en tid, hvor for­ti­dens mare­ridt og drøm­me på ny væk­kes til live, må også den revo­lu­tio­næ­re ven­stre­fløj til at gen­fin­de tiden, hvor årti­er kan kom­me til at for­lø­be over et par uger.

Vir­ke­lig­he­den ven­der til­ba­ge

De sid­ste man­ge årti­er har været karak­te­ri­se­ret af en klas­se­kamp i død­van­de og en ven­stre­fløj, der sna­re­re end at hjem­sø­ge Euro­pa har hjem­søgt sig selv. Fra diag­no­sen blev stil­let af Guy Debord i La Société du specta­c­le (1967), til den blev gen­ta­get af Mark Fis­her i Capi­ta­list Rea­lism (2009) under syg­dom­mens høj­de­punkt, har de objek­ti­ve betin­gel­ser for kapi­ta­lis­mens sel­vun­der­grav­ning kun afspej­let sig i sym­bol­ske gesti­ku­la­tio­ner. Ven­stre­flø­jens poli­ti­ske dyr er dødt. Alting bevæ­ger sig med sta­tisk hast. Det reel­le er tabt i Twit­ter-fee­dets og PR-logik­kens rea­li­tet. I den­ne rea­li­tet kan vi med Baud­ril­lard erklæ­re, at vir­ke­lig­he­den er død. Den­ne erklæ­ring må ikke mis­for­stås som den gro­te­ske ide­a­lis­me, at vir­ke­lig­he­dens objek­ti­ve struk­tu­rer ikke læn­ge­re eksi­ste­rer – at der kun fin­des per­spek­ti­ver og dis­kurs. Erklæ­rin­gen må i ste­det for­stås som løs­ri­vel­sen af tænk­nin­gen fra objek­tet; vir­ke­lig­he­dens død er ikke struk­tu­rens død men sub­jek­tets udryd­del­se; den er tænk­nin­gen fan­get i den sym­bol­ske, ide­o­lo­gi­ske tota­li­tet. Den­ne tota­li­tet er ingen abso­lut poten­ti­a­litet, ikke et fritsvæ­ven­de sym­bolsk rum løs­re­vet fra de objek­ti­ve betin­gel­sers for­drin­ger, men i ste­det en abso­lut kastre­ring; mulig­he­dens og poten­ti­a­lets tele­o­lo­gi­ske ens­ret­ning mod kapi­ta­lens stum­me mål.

Her må vi ikke for­fal­de til fata­lis­mens opgi­vel­se af praxis – det­te på trods af at tota­li­te­ten i sin natur udtryk­ker en fatal fata­lis­me, hvor der ikke kan være plads til praxis. Praxis udtryk­ker for­e­nin­gen mel­lem teo­ri og prak­sis, alt­så prak­sis som rea­li­se­rin­gen af sub­jek­tet. Struk­tu­rens tota­li­tet er sub­jek­tets mod­pol – nega­tio­nen af sub­jek­ti­vi­tet. Praxis kan ikke iden­ti­fi­ce­res i tota­li­te­tens struk­tur, men må i ste­det begri­bes som den­ne struk­turs imma­nen­te man­gel. Sub­jek­ti­vi­tet er et nega­tivt begreb – det er handling­en som ikke på for­hånd er begre­bet, beskre­vet og bestemt af struk­tu­rens lands­dæk­ken­de vej­net­værk; som tota­li­te­tens man­gel er det også kil­den til tota­li­te­tens poten­ti­el­le for­an­dring. Det dia­lek­ti­ske moment er net­op begre­bets kon­fron­ta­tion med sin man­gel.

Marxis­men er en praxis­fi­lo­so­fi, og i egen­skab der­af fin­des dens sub­jekt i struk­tu­rens man­gel; selv­mod­si­gel­sen begri­bes ikke i den struk­tu­rel­le bevæ­gel­ses uund­gå­e­li­ge udmat­tel­se men i Liv­ja­tans betænd­te sår, hvor­fra en døde­lig syg­dom spre­der sig. Når kapi­ta­lis­men for­vand­ler arbej­der­ne til mad­di­ker, er det kun pas­sen­de at udvik­le en mad­dik­ke­fi­lo­so­fi. Som praxis­fi­lo­so­fi posi­tio­ne­rer marxis­men sig alt­så i mulig­he­der­nes rum og arbej­der her­in­de­fra for det­te rums udvi­del­se – den smi­der grus i maski­ne­ri­et og kol­lap­ser struk­tu­rer­nes vej­led­ning; den afslø­rer det natur­li­ge som kon­tin­gent, den demon­stre­rer det giv­nes util­stræk­ke­lig­hed, den trau­ma­ti­se­rer den opdrag­ne.

Dan­marks anti­te­se til det­te revo­lu­tio­næ­re sub­jekt er vor tids Enheds­li­sten, som blø­d­ag­tigt for­sø­ger at til­pas­se sig og fin­de sin plads i en struk­tur, der grund­læg­gen­de ikke vil vides af den. Resul­ta­tet er her et Rub­jerg Knu­de-par­ti, som må kol­lap­se ved den før­ste udvi­del­se af struk­tu­rens afgrund. Den­ne kata­stro­fe ses lige nu ved kri­gen i Ukrai­ne; under kri­gens jingois­me kan intet soci­a­li­stisk par­ti med blot en smu­le inte­gri­tet beva­re sin fol­ke­li­ge opbak­ning – man kan ikke være soci­a­list uden at være anti­im­pe­ri­a­list, og man kan ikke være anti­im­pe­ri­a­list uden at være NATO-mod­stan­der; man kan ikke være revo­lu­tio­nær og støt­te oprust­ning; man kan ikke være krigs­mod­stan­der og inter­ven­tio­nist. Hvis Enheds­li­sten vil beva­re sin inte­gri­tet, må den for­be­re­de sig på en tid, hvor fle­re af dens cen­tra­le hold­nin­ger bli­ver umå­de­ligt upo­pu­læ­re – men for et par­ti der er uhel­bre­de­ligt ind­vik­let i par­la­men­ta­ris­mens væl­ger­må­lin­ger og struk­tu­rens kort­sig­te­de prag­ma­tis­me er en sådan udsigt utå­le­lig. Val­get står ikke mel­lem at beva­re eller miste opbak­ning, men mel­lem tabet af opbak­ning og det soci­a­li­sti­ske par­tis destruk­tion – enten ved par­tiets kol­laps eller ved at give afkald på enhver soci­a­li­stisk praxis. Det­te valg kan Enheds­li­sten ikke tole­re­re, og i kraft af den­ne selv­for­blæn­del­se vil val­get bli­ve truf­fet på for­hånd. I des­pe­ra­te for­søg på at beva­re par­tiets plads i struk­tu­ren for­næg­ter leden­de med­lem­mer at par­ti­et over­ho­ve­det er imod NATO – eller i hvert fald går par­ti­et ikke ind for, at man skal mel­de sig ud af den impe­ri­a­li­sti­ske mili­tæral­li­an­ce lige nu, eller i hvert fald ikke før at et klart alter­na­tiv er på bor­det. (Hvil­ket alter­na­tiv og hvor­når så? Når solen altid strå­ler smukt over Euro­pa, eller når klø­er­ne er klip­pet af den vest­li­ge kapi­ta­lis­me, og struk­tu­ren kan for­ven­tes at opret­hol­de mili­tæral­li­an­cer uden at for­fal­de til impe­ri­a­lis­me?). Resul­ta­tet af det­te løg­n­ag­ti­ge hyk­le­ri er en ond cir­kel af kri­tik mod par­tiets pro­gram, efter­fulgt af pro­gram­mets udvan­ding, efter­fulgt af yder­li­ge­re kri­tik, blandt andet på grund af den hyk­le­ri­ske udvan­ding af pro­gram­met, efter­fulgt af yder­li­ge­re des­pe­rat udvan­ding af pro­gram­met; i for­sø­get på at red­de par­ti­et fra afgrun­dens dyb gri­ber de tro­fa­ste kam­me­ra­ter om dets byg­ge­sten og kaster dem læn­ge­re ind fra kysten – det er ikke fal­det mod afgrun­den, der knu­ser det gam­le hus, men bebo­er­nes eget red­nings­for­søg, som ikke kan mun­de ud i andet end en strand­kant strø­et med grund­sten. Den ydre des­pe­ra­tion afspej­les i en indre split­tel­se, hvor prag­ma­tis­mens man­gel på indre inte­gri­tet ende­lig slår skår i de ube­rør­te rid­ser i par­tiets bryst. Der er ingen reflek­sion i Enheds­li­sten, og i freds­tid er der ingen grund til at reflek­te­re. Men når dog­mer pres­ses og prin­cip­per må opfin­des, våg­ner det ure­flek­te­re­de par­ti op til at fin­de kon­flik­ten hos sig selv. I kri­gens rag­na­rok skal brød­re blø­de for bro­ders hånd. Når det kom­mer til styk­ket, viser det sig, at Enheds­li­sten ikke tåler far­ven af blod.

Afgrunds­blik­ket

Hvis par­ti­et en stund vil­le se bort fra sin selv­de­stru­e­ren­de dans og kaste­de et blik mod afgrun­den, vil­le det måske bli­ve over­ra­sket over at se afgrun­den stir­re til­ba­ge. Afgrun­den er sub­jek­tets hjem, eller sna­re­re: Den er sub­jek­tet, struk­tu­rens nega­tion.

Da sub­jek­ti­vi­te­tens afgrund er form­løs, må vores opga­ve være at give den form – at orga­ni­se­re den sub­jek­ti­ve mas­se i et koor­di­ne­ren­de net­værk med ned­bry­den­de for­bin­del­se til struk­tu­ren. Såle­des må vi begri­be avant­gar­dis­men – ikke som det ret­tæn­ken­de par­tis ret­mæs­si­ge leder­skab over de under­tryk­te, men som par­tiets iden­ti­tet med den mål­ret­te­de afgrunds sub­jek­ti­ve ele­men­ter. Der­for må par­ti­et altid først og frem­mest være bevæ­gel­ser­nes par­ti – eller mere spe­ci­fikt arbej­der­be­væ­gel­sens par­ti, da arbej­der­klas­sen er det ene­ste sted, hvor nogen reel bevæ­gel­se kan fin­de sted. Struk­tu­rens man­gel mani­feste­res altid i hjer­tet af arbej­der­klas­sen – der­for er det også kun her, der kan fin­des en gro­bund for nogen orga­ni­se­ret og gene­rel sub­jek­ti­vi­tet. Arbej­der­be­væ­gel­sen må dog ikke begræn­ses til sin soci­al­de­mo­kra­ti­ske og øko­no­mi­sti­ske selv­for­tæl­ling, hvor den ale­ne ved­rø­rer den uni­ver­sel­le og abstrak­te arbej­ders inte­res­ser qua arbej­der; arbej­der­be­væ­gel­sen må begri­bes via sin kon­kre­te og kom­plek­se eksi­stens – ikke blot som en enhed bun­det af inte­res­ser imod lønsla­ve­ri, men lige­le­des bun­det i kam­pen mod alle aspek­ter af struk­tu­rens under­tryk­kel­se: racis­me, sexis­me, trans­fo­bi osv. Dis­se er ikke abstrak­te iden­ti­te­ter, som hos den libe­ra­le iden­ti­tetspo­li­tik, men kon­kre­te aspek­ter af arbej­der­klas­sens mul­ti­facet­te­re­de iden­ti­tet. Kam­pen her må ikke tages som den frag­men­te­re­de kamp for de abstrak­te iden­ti­te­ters iso­le­re­de aner­ken­del­ser, men som arbej­der­klas­sens kamp for sine egne mul­ti­facet­te­re­de inte­res­ser.

Jeg har i oven­stå­en­de hæv­det at struk­tu­rens man­gel mani­feste­res i hjer­tet af arbej­der­klas­sen, hvil­ket er det sam­me som at hæv­de, at kun arbej­der­klas­sen besid­der poten­ti­a­let for at mani­feste­re sig selv som fæl­les­sub­jekt. Som Debord påpe­ge­de: Hvor det revo­lu­tio­næ­re bour­geoi­si mani­feste­re­de sig som den øko­no­mi­ske udvik­lings repræ­sen­tant, må pro­le­ta­ri­a­tet mani­feste­re sig som bevidst­he­dens klas­se. Bor­ger­ska­bets sub­jek­ti­vi­tet er iden­tisk med struk­tu­rens bevidst­hed – dets fæl­les­sub­jek­ti­vi­tet er intet andet end den ukri­ti­ske ide­o­lo­gi­ske afspej­ling af øko­no­mi­ens udvik­ling. Bor­ge­ren er homo eco­no­mi­cus i pure­ste for­stand: For at for­bli­ve bor­ger må han under­læg­ge sig kapi­ta­lens logik; bevidst­he­den kan her næp­pe opret­hol­des i teo­re­tisk distan­ce til prak­sis­for­mens udtryk – hvis tro­en bedst fin­des gen­nem bøn­nen, tvin­ger kon­kur­ren­cen bor­ger­ska­bet på knæ.

Arbej­der­klas­sen er ikke ale­ne om at udsæt­tes for sub­jek­ti­vi­tet i den afgrunds­dybe løs­ri­vel­se fra struk­tu­ren, men den er unik ved ikke at være såle­des defi­ne­ret, at dens nyfund­ne magt nød­ven­dig­vis må fal­de over i afmagt. Alle de afsky­e­li­ge ele­men­ter, der sam­men med pro­le­ta­ri­a­tet må fin­de deres plads i dybet, tager del i sub­jek­ti­vi­te­tens fri­gø­rel­se, men i deres tota­le løs­ri­vel­se fra struk­tu­ren efter­la­des de iso­le­ret fra prak­sis. I den­ne for­stand kan vi her tale om bor­ger­ska­bets abso­lut­te inver­sion; hvor bor­ger­ska­bet er ren prak­sis uden sub­jek­ti­vi­tet, er det­te lag af arbejds­lø­se, syge, kri­mi­nel­le osv. ren sub­jek­ti­vi­tet uden prak­sis. Arbej­der­klas­sens poten­ti­a­le består ikke blot i dens poten­ti­a­le for sub­jek­ti­vi­tet, men i dens sam­ti­di­ge ulø­se­li­ge for­bin­del­se til struk­tu­ren; struk­tu­rens sam­ti­di­ge afhæn­gig­hed og fortræng­ning af pro­le­ta­ri­a­tet – såvel som sel­ve den­ne mod­sæt­nings nød­ven­dig­hed for struk­tu­ren – er kil­den til pro­le­ta­ri­a­tets poten­ti­a­le. Det er ikke mang­len på vil­je til prak­sis, der begræn­ser de mag­tes­lø­se, men vil­je er net­op blot en sub­jek­ti­vi­tets­form og er ikke til­stræk­ke­lig for nogen sand poten­ti­a­litet. Den­ne begræns­ning skal ikke sige, at der ikke kan dan­nes for­bin­del­se mel­lem pro­le­ta­ri­a­tet og de mag­tes­lø­se – deres sub­jek­ti­ve inte­res­ser er over­ve­jen­de iden­ti­ske – blot at pro­le­ta­ri­a­tet som kapi­ta­lens nød­ven­di­ge man­gel besid­der for­an­drings­po­ten­ti­a­let i kraft af sig selv, mens de mag­tes­lø­se som kapi­ta­lens unød­ven­di­ge man­gel kun kan besid­de for­an­drings­po­ten­ti­a­le i kraft af pro­le­ta­ri­a­tet. Arbej­der­klas­sen er den ene­ste i sig selv bero­en­de praxis-klas­se, som med egne strids­kræf­ter og ved egen vil­je kan gri­be ind i og for­an­dre struk­tu­ren.

Den knyt­te­de næve

Ven­stre­flø­jens opga­ve er at kana­li­se­re afgrun­den – at for­vand­le den trau­ma­ti­ske nega­tion til en bestemt nega­tion, at udvi­de dybet, trau­ma­ti­se­re syste­met og møde magt med mod­magt. Mod­magt er for­vand­lin­gen af den abso­lut­te nega­tion til bestemt nega­tion – afslø­rin­gen ikke blot af syste­mets util­stræk­ke­lig­hed, men også af alter­na­ti­vets og det nyes mulig­hed. Det revo­lu­tio­næ­re sub­jekt må på den ene front posi­tio­ne­re sig selv i abso­lut mod­sæt­ning til struk­tu­ren og i abso­lut oppo­si­tion til kapi­ta­lens telos. På den anden front må den i sin praxis opbyg­ge alter­na­ti­ve struk­tu­rer in poten­tia, som fra den umid­del­ba­re sym­bol­ske form bely­ser poten­ti­a­let for en ny struk­tur såvel som en ny rela­tion mel­lem struk­tur og sub­jekt. Mod­mag­ten påvi­ser struk­tu­rens man­gel ved selv i et nød­ven­dig­vis man­gel­fuldt for­søg at for­sø­ge at udfyl­de mang­len. At for­sø­get er man­gel­fuldt er ingen man­gel i mod­mag­ten, men et både nød­ven­digt og uund­gå­e­ligt ele­ment deri – hvis fat­tig­dom kun­ne fik­ses med et fol­ke­køk­ken, vil­le struk­tu­ren byde ini­ti­a­ti­vet vel­kom­ment og inte­gre­re det i sig selv. Nej, fol­ke­køk­ke­nets mål er ikke at fik­se fat­tig­dom, men at afslø­re fat­tig­dom­men som en man­gel i struk­tu­ren. Fol­ke­køk­ke­nets sam­ti­di­ge nød­ven­dig­hed og util­stræk­ke­lig­hed udmønt­er sig i demon­stra­tio­nen af beho­vet for ikke blot et fol­ke­køk­ken, men et fol­kets køk­ken – sna­re­re end et sup­ple­ment til struk­tu­ren, struk­tu­rens ero­bring.

Den revo­lu­tio­næ­re praxis er den selv­be­vid­ste afgrunds evin­de­li­ge ind­gri­ben i struk­tu­ren i for­sø­get på at til­ve­je­brin­ge struk­tu­rens kol­laps for i kapi­ta­lens rui­ner at kun­ne omska­be ver­den i sit eget bil­le­de. Arbej­der­klas­sen er en døde­lig syg­dom, der lang­somt borer sig ind i kapi­ta­lens bryst – i sid­ste ana­ly­se kan kapi­ta­lens blik kun se for­fær­det til over for sin snar­li­ge død; at udryd­de syg­dom­men vil­le også slå patien­ten ihjel. Kapi­ta­len er dog ingen pas­siv aktør, og selv­om syg­dom­men ikke kan fjer­nes, kan en vel­ko­or­di­ne­ret hospi­ceple­je hol­de døden fra døren: Vol­den, ide­o­lo­gi­en og den stum­me tvang er her de uund­vær­li­ge kom­po­nen­ter i kapi­ta­lens medi­cinka­bi­net.

Vores opga­ve er at bry­de homøost­a­sen og slå patien­ten ihjel. Når hans udø­de­li­ge sjæl der­ef­ter er ste­get til him­mels, vil vi legem­li­ge væs­ner ende­lig efter­la­des med den jor­di­ske ver­den for os selv; fra Ymers lig må Burs søn­ner bre­de lan­det og tøm­re Mid­gård midt i ver­den.

For at effek­tu­e­re det­te fader­mord må afgrun­dens form­lø­se mas­se gives form. Afgrun­den eksi­ste­rer fra begyn­del­sen form­løst som den mas­se, struk­tu­ren ikke har kun­net give form. Da struk­tu­ren ikke kan tole­re­re et uden­for til sin tota­li­tet, har den været tvun­get til at fortræn­ge den­ne mas­se. Mas­sen er sub­jekt, men altid et stra­ti­fi­ce­ret sub­jekt, frag­men­te­ret blandt et vir­var af moti­ver. Det revo­lu­tio­næ­re sub­jekts før­ste opga­ve er at kul­ti­ve­re sig selv til et niveau, hvor det kan gri­be ind i struk­tu­ren og ven­de dens egen krop imod den. For at løse den­ne opga­ve er der enten brug for, at en enkelt små­grup­pe plud­se­lig fin­der genklang for sit bud­skab i struk­tu­rens udkant, eller der er brug for, at diver­se små­grup­per slu­ger deres stolt­hed, så de sam­men kan hæve stem­men. Små­grup­per­ne er lige nu tre­fol­digt split­te­de på tak­ti­ske, teo­re­ti­ske og stra­te­gi­ske spørgs­mål, men af dis­se tre dan­ner kun den stra­te­gi­ske uenig­hed grund­la­get for en reelt ufor­son­lig split­tel­se. De tak­ti­ske uenig­he­der udgør de dis­ku­ter­ba­re og for­an­der­li­ge tek­nik­ker, som orga­ni­sa­tio­nen sæt­ter i spil, og som i en for­e­net orga­ni­sa­tion mod­nes til orga­ni­sa­tio­nens erfa­ring. De teo­re­ti­ske uenig­he­der inde­bæ­rer et væld af rent hypo­te­ti­ske kon­flik­ter, som aldrig bli­ver aktu­el­le for den revo­lu­tio­næ­re kamp. I det omfang de bli­ver rele­van­te, er den indre dis­kus­sion den beri­gen­de for­ud­sæt­ning for orga­ni­sa­tio­nens tænk­ning – det er gni­sten som for­hin­drer tan­ker i at bli­ve til dog­mer, og som hele tiden tvin­ger de orga­ni­sa­to­ri­ske idéer til at for­sva­re sig selv. Den teo­re­ti­ske og tak­ti­ske split­tel­se må alt­så bæres inde i orga­ni­sa­tio­nen, som praxis­ar­bej­dets Hugin og Munin. Vi efter­la­des kun med den stra­te­gi­ske split­tel­se – split­tel­sen over den revo­lu­tio­næ­re kamps grund­læg­gen­de sta­ti­ske fun­da­ment – som ubær­lig i orga­ni­sa­tio­nens indre. Det er igen Enheds­li­sten, der med sit for­søg på at tage plads i struk­tu­ren frem for afgrunds­dybet, eksem­pli­fi­ce­rer for­sø­get på at bære den­ne split­tel­se i sit indre og som resul­tat der­af har givet afkald på egen enhed i hand­ling og egen hand­le­kraft i mødet med det nye. Så snart kri­gen bry­der ud, står mod­stan­den til NATO’s krigs­ma­ski­ne plud­se­lig til åben dis­kus­sion.

Hvis det kan lyk­ke­des at for­so­ne den tak­ti­ske og teo­re­ti­ske split­tel­se – mens den stra­te­gi­ske split­tel­se fast­hol­des – bli­ver opga­ven at vin­de arbej­der­klas­sen fra struk­tu­rens koor­di­ne­ring til afgrunds­dybets sub­jek­ti­vi­tet. Her møder vi stum magt med mod­magt, ide­o­lo­gi med pro­pa­gan­da og vold med agi­ta­tion. I den­ne langstrak­te pro­ces søger vi at for­vand­le dybet til en svulst, og svul­sten til en knyt­tet næve med greb om kapi­ta­lens hjer­te. Når gre­bet stram­mes har vi nået revo­lu­tio­nens moment.