Land i sigte? – Venstre­popu­lismens kartograf holder kursen

“Fol­kets kli­ma­march” står der med sto­re, hvi­de typer på en noget slidt pla­kat, som jeg går for­bi hver dag på vej til mit arbej­de tæt på Chri­sti­ans­borg. En lig­nen­de sam­men­kæd­ning af “fol­ket” og kli­ma­kam­pen er tema­et for Chan­tal Mouf­fes nye­ste bog Towards a Gre­en Demo­cra­tic Revo­lu­tion.1Chantal Mouf­fe, Towards a Gre­en Demo­cra­tic Revo­lu­tion: Left Populism and the Power of Affects (London/New York: Ver­so, 2022). Jeg skri­ver gan­ske vist “tema­et”, men der er ikke tale om et rent deskrip­tivt fore­ta­gen­de, for en af Mouf­fes hoved­po­in­ter er, at der ikke er nogen natur­lig eller på anden måde given sam­men­hæng mel­lem “fol­ket” som sub­jekt og en poli­tisk sag som kli­m­a­spørgs­må­let. Tvær­ti­mod: Fol­ket eksi­ste­rer ikke bare objek­tivt der­u­de, klar til at bli­ve akti­ve­ret, men må ska­bes i en poli­tisk kamp. Den­ne kamp fore­går typisk imod en eli­te med mod­sa­t­ret­te­de inte­res­ser, og gan­ske sigen­de var desti­na­tio­nen for “Fol­kets kli­ma­march” da også Chri­sti­ans­borg – mag­tens cen­trum. Fol­ket kon­stru­e­res alt­så i en bestemt poli­tisk diskurs.2For en dis­kus­sion af, hvor­dan “fol­ket” i øvrigt kon­stru­e­res i dansk poli­tik, se fx Silas Mar­ker, “Met­te Fre­de­rik­sen og Inger Støj­bergs patent på ‘fol­ket’ er kun til låns”, Altin­get, 30. janu­ar 2023; Silas Mar­ker, “ ‘Dan­mark er dan­sker­nes land’: Høj­re­po­puli­stisk dis­kurs i Dan­mark”, Poli­tik 23, nr. 1 (2020): … Continue reading Her er Mouf­fes nye­ste bog (lige­som sin for­gæn­ger For a Left Populism) ikke bare en ana­ly­se af den­ne dis­kurs, men en sprog­hand­ling i dis­kur­sen, som for­sø­ger at kon­stru­e­re en fol­ke­lig kamp, som sam­ti­dig er en kli­ma­kamp.

Chan­tal Mouf­fe er en tæn­ker til tiden. Af tiden. Med Hege­mo­ny and Soci­a­list Stra­te­gy fra 1985 for­mu­le­re­de hun og Erne­sto Laclau en filo­so­fi for en ven­stre­fløj, der ikke læn­ge­re kun­ne reg­ne med den selv­be­vid­ste arbej­der­klas­se, histo­ri­ens imma­nen­te logik eller Par­ti­et. Da Mouf­fe 33 år og adskil­li­ge bøger sene­re udgav For a Left Populism,3Chantal Mouf­fe, For a Left Populism (Lon­don: Ver­so, 2018). red den på ryg­gen af et ven­strepo­puli­stisk spø­gel­se, der gik gen­nem Euro­pa i form a La Fran­ce Insou­mi­se i Frank­rig, Pode­mos i Spa­ni­en, Ber­nie San­ders i USA og Jere­my Cor­byn i Stor­bri­tan­ni­en. Den nu 79-åri­ge bel­gi­ske filo­sof, som har tæt kon­takt med fle­re af de ven­strepo­puli­sti­ske ledere,4Og skrev sam­men med dem. Se fx Íñi­go Errejón & Chan­tal Mouf­fe, Pode­mos: In the Name of the Peo­ple (Lon­don: Lawren­ce & Wis­hart, 2016). fun­ge­re­de den­gang som den sto­re kar­to­graf, der opteg­ne­de det poli­ti­ske land­skab og udpe­ge­de vej­en til sejr for det nye pro­g­res­si­ve pro­jekt. Selv­om den var et teo­re­tisk værk, var den i lige så høj grad et poli­tisk mani­fest. Med Lou­is Alt­hus­sers udtryk kan man sige, at den var en teo­ri, som også sam­ti­dig var en prak­sis. Towards a Gre­en Demo­cra­tic Revo­lu­tion kan ses som end­nu et for­søg på at skri­ve en bog med den­ne ambi­tion.

Nye tider

Men måske kom For a Left Populism for sent. I 2019 tab­te Cor­byn det bri­ti­ske par­la­mentsvalg med det dår­lig­ste valg for Labour siden 1935. San­ders er næp­pe emne for end­nu et præ­si­dentvalg i USA. Det ellers så system­bry­den­de Pode­mos er på lan­ge stræk ble­vet et hale­hæng til den sid­den­de soci­al­de­mo­kra­ti­ske rege­ring i Spa­ni­en. Og man kun­ne bli­ve ved. Ven­strepo­pulis­men – der i Mouf­fes bøger præ­sen­te­res som noget nær den ene­ste vej frem for ven­stre­fløj­en – miste­de til­sy­ne­la­den­de sin vind i sej­le­ne.

Men Mouf­fe er som sagt en tæn­ker af tiden og til tiden. I Towards a Gre­en Demo­cra­tic Revo­lu­tion opda­te­rer hun For a Left Populism til det nye årti, og den er net­op et svar på ven­strepo­pulis­mens kri­se i star­ten af 2020’erne, præ­cis som Hege­mo­ny and Soci­a­list Stra­te­gy var et svar på ven­stre­flø­jens kri­se i 1980’erne. Bogen er med sine blot 71 sider (eks­kl. noter) den kor­te­ste hidtil fra hen­des hånd, men det er som altid impo­ne­ren­de, hvor meget kar­to­gra­fen Mouf­fe for­mår at vise på ét kort. Dén opga­ve bli­ver måske nem­me­re af, at hun ikke udvik­ler en ny teo­ri, men i ste­det bru­ger sin eksi­ste­ren­de teo­ri til at kom­men­te­re og ana­ly­se­re sam­ti­den, hvor­for gar­ve­de Mouf­fe-læse­re vil fin­de man­ge gen­ta­gel­ser fra tid­li­ge­re bøger. Det er dog værd at pege på en ræk­ke nye, væsent­li­ge poin­ter.

For det før­ste sva­rer hun på kri­tik­ken af ven­strepo­pulis­men. Det kom­mer jeg til­ba­ge til om lidt. For det andet adva­rer hun mod at foku­se­re alle kræf­ter på at bekæm­pe høj­re­po­pulis­men, selv­om den er en oplagt sky­de­ski­ve. I ste­det er det nu neoli­be­ra­lis­men, der er hovedmodstanderen.5Mouffe, Towards a Gre­en Demo­cra­tic Revo­lu­tion, 15. Det kan vir­ke som et over­ra­sken­de bud­skab i en tid præ­get af frygt for, hvad høj­re­po­puli­ster som Donald Trump kan fin­de på. Især taget i betragt­ning, at hun selv ret­te­de skyt­set mod høj­re­po­puli­sti­ske par­ti­er i On the Poli­ti­cal og For a Left Populism. Men det­te skyl­des, at høj­re­po­pulis­men gene­relt står rela­tivt svæk­ket sam­men­lig­net med tid­li­ge­re (selv­om den langt fra er deci­de­ret svag). Der­u­d­over har neoli­be­ra­le rege­rin­ger ver­den over med COVID19-pan­de­mi­en som bagtæp­pe på ny legi­ti­me­ret sig selv som garan­ter for nød­ven­dig­he­dens poli­tik i en kri­se­tid. Sam­ti­dig har rege­rin­ger­ne til­ladt de sto­re tech-gigan­ter at få sta­dig stør­re kon­trol med vores liv og end­da hjul­pet dem med det gen­nem offent­lig støtte.6Mouffe, Towards a Gre­en Demo­cra­tic Revo­lu­tion, 15–16. Mod­sat Gio­r­gio Agam­ben mener hun dog ikke, at cor­o­na­pan­de­mi­en var kon­stru­e­ret af ver­dens rege­rin­ger for at øge kon­trol­len med befolk­nin­gen – men den har uden tvivl været en for­del for det neoli­be­ra­le hegemoni.7Mouffe, Towards a Gre­en Demo­cra­tic Revo­lu­tion, 15; For en dis­kus­sion af Agam­bens posi­tion vedr. cor­ona­kri­sen, se fx Silas Mar­ker, “Teo­ri­ens elen­dig­hed”, Efter­tryk, 31. marts 2020. Her er høj­re­po­pulis­men iføl­ge Mouf­fe mest af alt et symp­tom på neoli­be­ra­lis­mens afpo­li­ti­se­re­de tek­no­kra­ti – et tegn på, at det poli­ti­ske (for­stå­et som kon­flik­ter, pro­te­ster og fol­ke­lig mobi­li­se­ring) altid vil hjem­sø­ge de leven­de.

En tred­je måde, hvor­på Mouf­fes sene­ste værk adskil­ler sig fra de tid­li­ge­re, består i den cen­tra­le rol­le, som hun til­læg­ger kli­ma- og mil­jø­be­væ­gel­sen, der i hen­des tid­li­ge­re tek­ster næsten ude­luk­ken­de bli­ver nævnt sum­ma­risk i oprems­nin­ger af de såkaldt nye soci­a­le bevæ­gel­ser. Søger man kil­den til grund­læg­gen­de poli­tisk for­an­dring, gør man klogt i at kig­ge i ret­ning af de akti­vi­ster, der besæt­ter sko­ve, blo­ke­rer hav­ne og for­hin­drer opsæt­nin­gen af rør­led­nin­ger ver­den over. Mod­sat hvad man kun­ne tro, bety­der det dog ikke, at de grøn­ne bevæ­gel­ser er “den nye arbej­der­klas­se”. Mouf­fe er sta­dig imod at udpe­ge et pri­vil­e­ge­ret histo­risk sub­jekt. Det hand­ler i ste­det om kon­flikt­linjer. Hun argu­men­te­rer for, at der i de øko­lo­gi­ske kri­ser er så sto­re inter­es­se­mod­sæt­nings­for­hold på spil, sam­ti­dig med at kri­ser­ne er så alt­om­sig­gri­ben­de, at kli­ma- og mil­jøkam­pen udgør en oplagt akse at ska­be et mod­sæt­nings­for­hold mel­lem “fol­ket” og “eli­ten” omkring.

Ven­strepo­pulis­mens fal­lit?

Så vidt kor­tet – til­ba­ge til ter­ræ­net. Her har væsent­li­ge ven­strepo­puli­sti­ske flagski­be som nævnt lidt tragi­ske ski­b­brud siden For a Left Populism, hvil­ket for­ud­si­ge­ligt har givet anled­ning til udbredt kri­tik af Mouf­fes projekt.8Se fx Mat­t­hi­as Dres­sler-Breds­dorf, “Noget kun­ne tyde på, at ven­strepo­pulis­men er nået til vejs ende”, Infor­ma­tion, 16. decem­ber 2022. De bevæ­gel­ser, Mouf­fe gen­nem tiden har brugt til at prom­ove­re sin teo­ri, har ikke holdt, hvad de har lovet. Til det har Mouf­fe fire svar. For det før­ste er det åben­lyst, at det gode skib M/S Ven­strepo­pulis­men har haft en ubarm­hjer­tig med­fart i cor­ona­kri­sens orkan af auto­ri­tet­stro, tryg­heds­be­hov og ral­ly aro­und the flag-effekter.9Mouffe, Towards a Gre­en Demo­cra­tic Revo­lu­tion, 5; se også fx Silas Mar­ker, “ ‘På grund af cor­o­na’: Cor­o­na er en mester­sig­ni­fi­ant”, Kforum, 13. sep­tem­ber 2021. Det etab­le­re­de system lyk­ke­des under pan­de­mi­en med at isce­ne­sæt­te sig selv som løs­nin­gen på kri­sen, hvil­ket også høj­re­po­pulis­men har mær­ket. For det andet er den ven­strepo­puli­sti­ske kamp – i Anto­nio Gramscis ter­mer – ikke en bevæ­gel­ses­krig men en stillingskrig:10Mouffe, Towards a Gre­en Demo­cra­tic Revo­lu­tion, 4; For begre­ber­nes oprin­del­se, se fx Anto­nio Gramsci, Fængsels­op­teg­nel­ser i udvalg, overs. Gert Søren­sen (Køben­havn: Muse­um Tuscu­la­num, 1991), 49. Ven­strepo­pulis­men adskil­ler sig net­op fra den tra­di­tio­nel­le, revo­lu­tio­næ­re marxis­me ved, at den sto­re for­an­dring ikke sker i ét stort, alt­omvæl­ten­de ryk, men gen­nem en lang og pågå­en­de trans­for­ma­tion af kul­tur og kon­sensus i sam­fun­det.

For det tred­je kri­ti­se­rer Mouf­fe fle­re af de ven­strepo­puli­sti­ske bevæ­gel­ser for at for­la­de sku­den før tid. Cor­byns kampag­ne i 2019, skri­ver hun, “end­te på grund af inter­ne stri­dig­he­der med at frem­læg­ge et velud­byg­get pro­gram med en lang liste af gode poli­tik­for­slag, men den for­søg­te ikke at væk­ke affek­ter. Pro­gram­met fulg­te devi­sen ‘stem på os, så vil vi give dig dét og dét og dét’, alt sam­men pro­gres­siv poli­tik men frem­sat på en ‘kli­en­ti­li­stisk’ måde”.11Mouffe, Towards a Gre­en Demo­cra­tic Revo­lu­tion (egen oversættelse). Boris John­sons kon­ser­va­ti­ve par­ti hav­de omvendt nog­le let­for­stå­e­li­ge paro­ler som “Take back con­trol” og “Get Bre­xit Done”, som appel­le­re­de til den bre­de befolk­nings følel­ser og iden­ti­tet, præ­cis som ven­strepo­puli­ster­ne bur­de have gjort. Net­op affek­ter­nes kraft er et af hoved­te­ma­er­ne i den nye bog. Som sæd­van­lig er den libe­ra­le deli­be­ra­ti­ve demo­kra­ti-teo­ri i skud­linj­en: Den giver med sit fokus på ratio­nel­le begrun­del­ser og viden­skab ikke plads til affek­ter, iden­ti­te­ter og kon­flik­ter i politik.12Mouffe, Towards a Gre­en Demo­cra­tic Revo­lu­tion, 20. Men hoved­må­let for Mouf­fes kri­tik i Towards a Gre­en Demo­cra­tic Revo­lu­tion er ven­stre­fløj­en, som iføl­ge hen­de begår den sam­me fejl som libe­ral­de­mo­kra­ter­ne ved at ned­vur­de­re affek­ter­ne. Den “ratio­na­li­sti­ske ven­stre­fløj”, lyder hen­des påstand, ser ned på de bor­ge­re, som til­træk­kes af høj­re­po­puli­ster­nes appel til frygt, had og vre­de. Ikke desto min­dre har høj­re­po­pulis­men bed­re end ven­stre­fløj­en for­stå­et en vig­tig poin­te fra Spi­noza, som Mouf­fe fle­re gan­ge ven­der til­ba­ge til: Hvis du vil for­dri­ve en affekt, skal du gøre det med en end­nu stær­ke­re affekt.13Mouffe, Towards a Gre­en Demo­cra­tic Revo­lu­tion, 46.

Ende­lig er der trods alt grund til opti­mis­me, hvis man spør­ger Mouf­fe: Bla­ck Lives Mat­ter, The Sun­ri­se Move­ment, inter­sek­tio­nel femi­nis­me, Gre­ta Thunberg og Fri­days for Futu­re arti­ku­le­rer alle et hand­le­kraf­tigt fæl­les­skab cen­tre­ret om soci­al ret­fær­dig­hed og en anta­go­nis­me til en eli­tær-oligar­kisk position.14Mouffe, Towards a Gre­en Demo­cra­tic Revo­lu­tion, 52–53. Selv hvis man kig­ger på den tra­di­tio­nel­le ven­strepo­pulis­me (tænk at tiden går så stærkt, at man alle­re­de kan kal­de den det …), er der grund til håb. San­ders er ble­vet afløst af bevæ­gel­sen omkring poli­ti­ske figu­rer som Ale­xan­dria Oca­sio-Cor­tez, og La Fran­ce Insou­mi­se-lede­ren Jean-Luc Mélen­chon for­mår at sam­le en sta­dig stør­re bevæ­gel­se bag sig og var til præ­si­dentval­get i 2022 tæt­te­re end nogen­sin­de på at gå vide­re til anden val­grun­de. Så måske der alli­ge­vel er land i sig­te fra et Mouf­fe-per­spek­tiv.

Soci­a­lis­me for­u­de?

Mouf­fe er ikke kun en tæn­ker af tidens sam­fund, men også en nytæn­ker af det ven­stre­o­ri­en­te­re­de pro­jekt. Hvis man søger en udog­ma­tisk til­gang til soci­a­lis­men, er hen­des bøger – og sær­ligt Towards a Gre­en Demo­cra­tic Revo­lu­tion – et godt sted at kig­ge. Men det rej­ser også et spørgs­mål: Kan det bli­ve for meget af det gode? Fle­re ste­der i bogen synes hun at argu­men­te­re for, at soci­a­li­ster helt skal afsvær­ge sig soci­a­lis­men og anti­ka­pi­ta­lis­men som paro­le og i ste­det tale om soci­al ret­fær­dig­hed (soci­al justi­ce).15Se fx Mouf­fe, Towards a Gre­en Demo­cra­tic Revo­lu­tion, 32–33. Selv læse­re af udog­ma­tisk soci­a­li­stisk obser­vans vil her kun­ne mær­ke en vis angst for at skyl­le bar­net ud med bade­van­det, hvil­ket ikke er uvant blandt ruti­ne­re­de Mouf­fe-læse­re. Er det “til­stræk­ke­ligt” for at være soci­a­list, at man bak­ker op om Gre­ta Thunberg og AOC? Skal vi bli­ve i den mari­ti­me meta­forik, kun­ne man spør­ge, hvor man­ge dele af et skib, man kan skif­te ud, og sta­dig kal­de det det sam­me skib?

Deci­de­ret revo­lu­tio­næ­re marxi­sti­ske eller anar­ki­sti­ske læse­re vil måske end­da give helt op, når de læser, at vi ikke skal bry­de med det “plu­ra­li­sti­ske libe­ra­le demokrati”,16Mouffe, Towards a Gre­en Demo­cra­tic Revo­lu­tion, 4. eller at kapi­ta­lis­men ikke skal “smadres”, men der­i­mod ero­de­res og for­dri­ves gen­nem “ikke-refor­mi­sti­ske reformer”.17Mouffe, Towards a Gre­en Demo­cra­tic Revo­lu­tion, 66. Dis­se refor­mer blev alle­re­de anty­det i For a Left Populism, men vi får desvær­re hel­ler ikke her i opføl­ge­ren at vide, hvad de går ud på, og hvor­dan vi kom­mer hen til dem.

Den slags tvivl og ambi­va­len­ser har været et grund­læg­gen­de vil­kår for enhver læser af Mouf­fe, der er sko­let i marxis­men, lige siden man i 1985 kun­ne læse, at ven­stre­fløj­en bur­de opgi­ve at have et “pri­vil­e­ge­ret subjekt”;18Ernesto Laclau & Chan­tal Mouf­fe, Hege­mo­ny and Soci­a­list Stra­te­gy: Towards a Radi­cal Demo­cra­tic Poli­ti­cs, Second edi­tion (Lon­don: Ver­so, 2014), 77. at “fol­ket” og “mas­sen” er lige så vig­ti­ge begre­ber som “arbejderklassen”;19Laclau & Mouf­fe, Hege­mo­ny and Soci­a­list Stra­te­gy, 52. og at “den poli­ti­ske prak­sis kon­stru­e­rer de inte­res­ser, den repræsenterer”.20Laclau & Mouf­fe, Hege­mo­ny and Soci­a­list Stra­te­gy, 107. Det hele kom­mer sig af Mouf­fes (og Laclaus) til­slut­ning til den såkald­te post­marxis­me. Post­marxis­men er en kri­tisk gen­læs­ning af Marx i lyset af teo­ri­en efter Marx – Gramsci, Der­ri­da, Lacan, post­struk­tu­ra­lis­men et cete­ra – og bevæ­gel­ser­ne i sam­me peri­o­de, for eksem­pel ung­doms­op­rø­ret, kvin­de­be­væ­gel­sen, bor­ger­ret­tig­heds­be­væ­gel­sen, og anti-atom­kraft­be­væ­gel­sen, for ikke at næv­ne nuti­dens kam­pe for antira­cis­me, femi­nis­me og kli­ma. Men i ste­det for at “for­la­de” Marx nær­stu­de­rer Mouf­fe og post­marxis­men mar­gi­ner­ne af Marx’ vær­ker og leder efter de indre spæn­din­ger og mod­sæt­nin­ger – den dia­lek­tik, kun­ne man måske sige – der er på spil i hans tek­ster for at kun­ne læse dem bed­re og til gavn for nuti­dens pro­g­res­si­ve bevægelser.21For vide­re udbor­ing af begre­bet om post­marxis­me, se Erne­sto Laclau, New Reflections on the Revo­lu­tion of Our Time (Lon­don ; New York: Ver­so, 1990), 97–135.

Uan­set om man er til reform eller revo­lu­tion, bli­ver man i For a Gre­en Demo­cra­tic Revo­lu­tion som nævnt desvær­re ikke meget klo­ge­re på Mouf­fes “ikke-refor­mi­sti­ske” refor­mer. Det hav­de ellers været pas­sen­de at bevæ­ge sig ned på et mere kon­kret, poli­tisk niveau i en bog, som har ambi­tio­ner om ikke blot at være et styk­ke teo­ri men til­li­ge en poli­tisk inter­ven­tion. Mouf­fe er ellers ikke i øvrigt ban­ge for at blan­de sig i kon­kre­te poli­ti­ske anlig­gen­der og få jord under neg­le­ne, lige­som hun ikke abon­ne­rer på den type revo­lu­tio­næ­re tan­ke­gang, at kun det bed­ste er godt nok (“revo­lu­tio­nen eller ingen­ting”). Der­for bur­de der ikke være noget i vej­en for at bli­ve mere kon­kret, hvad angår de refor­mer, hun ønsker, samt at dis­ku­te­re poli­ti­ske og stra­te­gi­ske for­de­le og ulem­per ved dem. Den slags dis­kus­sio­ner får vi ingen af, og det bety­der desvær­re, at man­ge af hen­des poli­ti­ske bud­ska­ber får et præg af at være ren paro­le. Der er som nævnt tale om en bog med et meget lavt antal sider, hvil­ket selv­føl­ge­lig alt andet lige er en styr­ke for en tekst, der ger­ne vil læses og bru­ges. Men det er også et tve­æg­get sværd. For det med­fø­rer en ræk­ke begræns­nin­ger og faren for, at tek­sten bli­ver for over­fla­disk.

For­an­dring mod bag­bord

Mouf­fe synes at have ret i, at der bru­ges man­ge res­sour­cer på ven­stre­fløj­en på at defi­ne­re og for­mu­le­re den kor­rek­te poli­tik. At opli­ste poli­ti­ske krav, pro­gram­punk­ter og visio­ner for frem­ti­dens sam­fund og at sik­re sig, at de er udtryk for den ret­te lære. Præ­cis som i Cor­byns pro­gram for 2019. Og lige­som i Labours kampag­ne, “stil­ler [ven­stre­fløj­en] sig sjæl­dent spørgs­må­let om, hvor­dan man kom­mer der­hen, hvor­dan man får folk til at begæ­re dis­se poli­tik­ker” – i mod­sæt­ning til høj­re­po­pulis­men, som net­op har for­stå­et at tale til almin­de­li­ge men­ne­skers begær og frygt.22Mouffe, Towards a Gre­en Demo­cra­tic Revo­lu­tion, 42–43.

Uan­set poli­tisk obser­vans er det betragt­nin­ger som dis­se, der gør Mouf­fe så inter­es­sant og inspi­re­ren­de at læse; hen­des fokus på, hvor­dan for­an­drin­gen kan ske i prak­sis, samt hen­des insi­ste­ren på at tæn­ke nuti­dens bevæ­gel­ser ind i sit post­marxi­sti­ske ske­ma. Som bekendt bør det for filo­so­fi­en ikke bare hand­le om at for­tol­ke ver­den, men om at for­an­dre den.23Karl Marx & Fri­edrich Engels, Udvalg­te skrif­ter bind II (Køben­havn: Tiden, 1976), 403. Gen­nem Mouf­fes efter­hån­den man­ge skrif­ter aner man, at hun ikke bare benyt­ter de ven­strepo­puli­sti­ske bevæ­gel­ser til at bekræf­te sin teo­ri, men at hun også skri­ver med den ambi­tion, at de skal kun­ne bru­ge hen­des kor­top­teg­nel­ser i deres navi­ga­tion og prak­sis. Towards a Gre­en Demo­cra­tic Revo­lu­tion er ingen und­ta­gel­se – tvær­ti­mod.

1. Chantal Mouf­fe, Towards a Gre­en Demo­cra­tic Revo­lu­tion: Left Populism and the Power of Affects (London/New York: Ver­so, 2022).
2. For en dis­kus­sion af, hvor­dan “fol­ket” i øvrigt kon­stru­e­res i dansk poli­tik, se fx Silas Mar­ker, “Met­te Fre­de­rik­sen og Inger Støj­bergs patent på ‘fol­ket’ er kun til låns”, Altin­get, 30. janu­ar 2023; Silas Mar­ker, “ ‘Dan­mark er dan­sker­nes land’: Høj­re­po­puli­stisk dis­kurs i Dan­mark”, Poli­tik 23, nr. 1 (2020): 119–43.
3. Chantal Mouf­fe, For a Left Populism (Lon­don: Ver­so, 2018).
4. Og skrev sam­men med dem. Se fx Íñi­go Errejón & Chan­tal Mouf­fe, Pode­mos: In the Name of the Peo­ple (Lon­don: Lawren­ce & Wis­hart, 2016).
5. Mouffe, Towards a Gre­en Demo­cra­tic Revo­lu­tion, 15.
6. Mouffe, Towards a Gre­en Demo­cra­tic Revo­lu­tion, 15–16.
7. Mouffe, Towards a Gre­en Demo­cra­tic Revo­lu­tion, 15; For en dis­kus­sion af Agam­bens posi­tion vedr. cor­ona­kri­sen, se fx Silas Mar­ker, “Teo­ri­ens elen­dig­hed”, Efter­tryk, 31. marts 2020.
8. Se fx Mat­t­hi­as Dres­sler-Breds­dorf, “Noget kun­ne tyde på, at ven­strepo­pulis­men er nået til vejs ende”, Infor­ma­tion, 16. decem­ber 2022.
9. Mouffe, Towards a Gre­en Demo­cra­tic Revo­lu­tion, 5; se også fx Silas Mar­ker, “ ‘På grund af cor­o­na’: Cor­o­na er en mester­sig­ni­fi­ant”, Kforum, 13. sep­tem­ber 2021.
10. Mouffe, Towards a Gre­en Demo­cra­tic Revo­lu­tion, 4; For begre­ber­nes oprin­del­se, se fx Anto­nio Gramsci, Fængsels­op­teg­nel­ser i udvalg, overs. Gert Søren­sen (Køben­havn: Muse­um Tuscu­la­num, 1991), 49.
11. Mouffe, Towards a Gre­en Demo­cra­tic Revo­lu­tion (egen oversættelse).
12. Mouffe, Towards a Gre­en Demo­cra­tic Revo­lu­tion, 20.
13. Mouffe, Towards a Gre­en Demo­cra­tic Revo­lu­tion, 46.
14. Mouffe, Towards a Gre­en Demo­cra­tic Revo­lu­tion, 52–53.
15. Se fx Mouf­fe, Towards a Gre­en Demo­cra­tic Revo­lu­tion, 32–33.
16. Mouffe, Towards a Gre­en Demo­cra­tic Revo­lu­tion, 4.
17. Mouffe, Towards a Gre­en Demo­cra­tic Revo­lu­tion, 66.
18. Ernesto Laclau & Chan­tal Mouf­fe, Hege­mo­ny and Soci­a­list Stra­te­gy: Towards a Radi­cal Demo­cra­tic Poli­ti­cs, Second edi­tion (Lon­don: Ver­so, 2014), 77.
19. Laclau & Mouf­fe, Hege­mo­ny and Soci­a­list Stra­te­gy, 52.
20. Laclau & Mouf­fe, Hege­mo­ny and Soci­a­list Stra­te­gy, 107.
21. For vide­re udbor­ing af begre­bet om post­marxis­me, se Erne­sto Laclau, New Reflections on the Revo­lu­tion of Our Time (Lon­don ; New York: Ver­so, 1990), 97–135.
22. Mouffe, Towards a Gre­en Demo­cra­tic Revo­lu­tion, 42–43.
23. Karl Marx & Fri­edrich Engels, Udvalg­te skrif­ter bind II (Køben­havn: Tiden, 1976), 403.

Jacques Rancière og samfundspessimismen

Jacques Ran­cières lil­le og velskrev­ne bog 10 teser om poli­tik blev i det for­gang­ne år over­sat til dansk på for­la­get Aleatorik,1Jacques Ran­cière, Ti teser om poli­tik (Ale­a­to­rik, 2021). og det er en kærkom­men lej­lig­hed til at gen­be­sø­ge den fran­ske tæn­kers ind­fly­del­ses­ri­ge poli­ti­ske filo­so­fi. I den­ne arti­kel udfor­sker jeg hans begrebs­par politi/politik, der afgjort er en teo­re­tisk kraft­fuld distink­tion, men som sav­ner en afgø­ren­de dimen­sion, nem­lig den legi­ti­me magtu­dø­vel­se i et sam­fund. Det er en fin anled­ning til at spør­ge opføl­gen­de til Ran­cières reflek­sio­ner over poli­tik­ken, nem­lig: Hvad er et sam­fund over­ho­ve­det?

Mel­lem poli­tik og poli­ti

Vi star­ter med begre­bet om poli­ti, som er Ran­cières begreb for sam­fun­dets ord­nen­de, hege­mo­ni­ske magt. Da Ran­cière ser et tæt for­hold mel­lem det poli­ti­ske og det æstetiske,2Se fx Jacques Ran­cière, Ais­t­he­sis (Lon­don: Ver­so Books, 2019). beskri­ver han poli­tiets magt som en for­de­ling af det san­se­li­ge. Det er alt det, der ska­ber orden og giver ting deres ‘ret­te plads’ i bok­se og kas­ser: “Poli­tiets væsen er at være en deling af det san­se­li­ge ken­de­teg­net ved fra­væ­ret af tom­rum og sup­ple­ment: Sam­fun­det består da af grup­per bestemt til spe­ci­fik­ke gøre­må­der, af plad­ser hvor dis­se beskæf­ti­gel­ser udø­ves og af være­må­der, der sva­rer til dis­se beskæf­ti­gel­ser og pladser.”3Rancière, Ti teser om poli­tik, 51. Hvor Lou­is Alt­hus­ser karak­te­ri­se­re­de poli­ti­et som et ide­o­lo­gisk stats­ap­pa­rat gen­nem en kendt anek­do­te om en betjent, der råber “Hov, De der!”4Louis Alt­hus­ser, Lenin and Phi­los­op­hy and other essays (New York: Mont­hly Review Press, 2001), 118. og med det inter­pel­le­rer den for­bi­pas­se­ren­de, er poli­ti­et hos Alt­hus­sers elev “påmin­del­sen om det ind­ly­sen­de ved det, der er eller sna­re­re ikke er: “Gå vide­re! Der er intet at se.”5Rancière, Ti teser om poli­tik, 53. Vig­tigst af alt gør al poli­ti “uret mod ligheden.”6Rancière, Ti teser om poli­tik, 82. Poli­ti­et for­hin­drer og mod­vir­ker med sin ord­nen­de og delen­de magt ska­bel­sen af en mere ret­fær­dig og lige ver­den ved at sik­re, at alt fort­sæt­ter i sine hid­ti­di­ge ruti­ner og for­bli­ver i deres kas­ser. Bliv på din plads. Gør din pligt. Pas din sko­le. Vent i køen, til det bli­ver din tur.

Mod­sat man­ge andre begre­ber om poli­tik,7Se fx Michel Foucault, Socie­ty Must Be Defen­ded (Lon­don: Pengu­in Books, 2004), 48; Max Weber, “Poli­tik som leve­vej”, i Max Weber: Udvalg­te tek­ster bind 1, red. Hei­ne Ander­sen, Hans Hen­rik Bruun & Lars Bo Kas­per­sen (Køben­havn: Hans Reitzels For­lag, 2003), 215. er det i Ran­cières begrebs­ap­pa­rat ikke magtudøvelse.8Rancière, Ti teser om poli­tik, 27. Poli­tik er der­i­mod det, der bry­der med poli­tiets lig­heds­ned­bry­den­de orden – at “for­styr­re den­ne ordning.”9Rancière, Ti teser om poli­tik, 51. Poli­tik består i at “rekon­fi­gu­re­re rum­met, det vil sige det, der i rum­met er at gøre, at se, at navngive.”10Rancière, Ti teser om poli­tik, 54. Når poli­ti­et siger ‘tin­ge­ne er enten A eller B,’ insi­ste­rer poli­tik­ken på at bry­de den slags bina­ri­te­ter. Poli­tik­kens prin­cip er demo­kra­ti­et11Jacques Ran­cière, Hadet til demo­kra­ti­et (Hor­sens: Møl­ler For­lag, 2005), 75. - et skan­da­løst “anar­kisk ‘sty­re’ ”, skri­ver Ran­cière, “hvis ene­ste grund­lag er fra­væ­ret af enhver adkomst til at sty­re.”12Rancière, Hadet til demo­kra­ti­et, 81. Demo­kra­ti­et er der, hvor ingen har en natur­lig, med­født eller stands­mæs­sig ret til at sty­re. Fol­kets magt i fol­ke­sty­ret er mag­ten hos hvem som helst. Der­for er demo­kra­ti­et hel­ler ikke nogen sty­re­form, men et prin­cip om lig­hed i form af alles ret til at rege­re qua ingens adkomst til at rege­re.13Rancière, Hadet til demo­kra­ti­et, 100. Demo­kra­ti­ske bevæ­gel­ser kæm­per for at ned­bry­de skel­let mel­lem offent­lig og pri­vat – et skel, som iføl­ge Ran­cière “sik­rer oligar­ki­ets dob­bel­te domi­nans i sta­ten og sam­fun­det.”14Rancière, Hadet til demo­kra­ti­et, 101. Her er det oplagt at tæn­ke på anden­bøl­ge­fe­mi­nis­mens slo­gan “det pri­va­te er poli­tisk” og, i for­læn­gel­se af det, man­ge nuti­di­ge race‑, seksu­a­li­tets- og køns­be­væ­gel­ser, der insi­ste­rer på at gøre nor­mer, som tra­di­tio­nelt er ble­vet set som et pri­vat anlig­gen­de, til gen­stand for offent­lig poli­tisk kamp.15Silas Mar­ker & Vin­cent Hen­dri­cks, Os og dem. Iden­ti­tetspo­li­ti­ske akser, idéer og afspo­re­de debat­ter (Køben­havn: Gyl­den­dal, 2019), sær­ligt kapi­tel 1 og 2.

Lad os skæ­re Ran­cières begrebs­par helt ind til benet, med alle de farer for over­sim­pli­fi­ce­rin­ger, som den slags nød­ven­dig­vis må inde­bæ­re. Poli­tik er iføl­ge Ran­cière i alt­over­ve­jen­de grad demo­kra­tisk, pro­gres­siv og lig­heds­o­ri­en­te­ret. Den er revo­lu­tio­nær, system­bry­den­de og eman­ci­pa­to­risk, og den dri­ves af soci­a­le bevæ­gel­ser og fol­ke­li­ge ini­ti­a­ti­ver gen­nem for eksem­pel sel­vor­ga­ni­se­ring, pro­te­ster og direk­te aktio­ner. Poli­ti­et er det mod­sat­te – det er mag­ten, der vil opret­hol­de sig selv, og som der­for altid age­rer system­be­va­ren­de og reak­tio­nært.

På den ene side udvi­der Ran­cière den poli­ti­ske sfæ­re ved at ven­de blik­ket væk fra de par­la­men­ta­ri­ske tra­kas­se­ri­er, som poli­tik i det dag­li­ge ofte redu­ce­res til. Hvis nogen spør­ger, om du føl­ger med i dansk poli­tik, vil de næsten altid hen­ty­de til det, der fore­går på Chri­sti­ans­borg. Ran­cières begreb om poli­tik adskil­ler sig radi­kalt fra den­ne for­stå­el­se, da han insi­ste­rer på, at poli­tik i aller­hø­je­ste grad fore­går alle andre ste­der end i det, man ofte kal­der mag­tens cen­trum. Poli­ti­ske sub­jek­ter og inte­res­ser ska­bes i poli­ti­ske kam­pe og rela­tio­ner mel­lem hand­len­de men­ne­sker: “Det er den poli­ti­ske rela­tion, der gør det muligt at tæn­ke det poli­ti­ske sub­jekt og ikke omvendt.”16Rancière, Ti teser om poli­tik, 27. Poli­tik er ikke en kamp mel­lem faste grup­per med for­ud- og fær­dig­de­fi­ne­re­de inte­res­ser, som kan repræ­sen­te­res af poli­ti­ke­re i et par­la­ment, men i høj grad sel­ve kon­struk­tio­nen af dis­se inte­res­ser gen­nem arti­ku­la­tio­nen af uni­ver­sel­le pro­jek­ter – ska­bel­sen af det fæl­les. “Poli­ti­ske sub­jek­ter,” skri­ver Ran­cière, “eksi­ste­rer i inter­val­let mel­lem for­skel­li­ge nav­ne for sub­jek­ter. Men­ne­ske og bor­ger er sådan­ne nav­ne, nav­ne for det fæl­les, hvis udbre­del­se og for­stå­el­se er omstrid­te, og som net­op der­for egner sig til at være et poli­tisk sup­ple­ment til en prak­sis, der bekræf­ter, hvil­ke sub­jek­ter dis­se nav­ne pas­ser til, og hvil­ken magt de besidder.”17Rancière, Hadet til demo­kra­ti­et, 107.

Sam­ti­dig repræ­sen­te­rer Ran­cières teo­ri dog også en uhel­dig ind­skrænk­ning af poli­tik­ken, for hans teo­ri om poli­tik mang­ler et begreb om legi­tim poli­tisk magtu­dø­vel­se i et sam­fund. “Det ‘demo­kra­ti­ske sam­fund’,” skri­ver han, “er aldrig andet end et fan­ta­si­bil­le­de, udført med hen­blik på at under­støt­te det­te eller hint prin­cip om det gode sty­re. Sam­fun­de­ne er – nu som tid­li­ge­re – orga­ni­se­ret af oligar­ki­er­nes spil. Der fin­des strengt taget ikke noget demo­kra­tisk styre.”18Rancière, Hadet til demo­kra­ti­et, 96. Ran­cière for­ka­ster såle­des til­sy­ne­la­den­de sam­fun­det helt og redu­ce­rer det til poli­ti. Et sty­re – et sam­fund – er med nød­ven­dig­hed lig poli­ti, og når man beskri­ver et sam­fund som for eksem­pel det dan­ske som et demo­kra­ti, er det i vir­ke­lig­he­den et ide­o­lo­gisk slør.

Men er det vir­ke­lig så sim­pelt? Kan ver­den med ret­te deles op i den legi­ti­me, revo­lu­tio­næ­re poli­tik på den ene side og det ille­gi­ti­me, kon­ser­ve­ren­de poli­ti på den anden side? Et begreb om poli­tik som ale­ne væren­de udenoms­par­la­men­ta­ri­ske og anti-syste­mi­ske bevæ­gel­ser synes ikke at kun­ne ind­fan­ge den magtu­dø­vel­se, der fore­går i og gen­nem de sfæ­rer, der i Ran­cières begrebs­ap­pa­rat kate­go­ri­se­res som poli­ti, men som ikke desto min­dre er legi­tim og ønsk­vær­dig, styr­ker fri­he­den og lig­he­den, og poten­ti­elt kan være eman­ci­pa­to­risk. Tænk for eksem­pel på de insti­tu­tio­ner, der gør, at uddan­nel­ses­sy­ste­met, dag­in­sti­tu­tio­ner­ne, tra­fik­sy­ste­met, psy­ki­a­tri­en eller hospi­talsvæ­se­net fun­ge­rer hver dag. De gør det, vi ger­ne vil have dem til, og de får hver­da­gen til at fun­ge­re. Det gør dem dog ikke apo­li­ti­ske og rent admi­ni­stra­ti­ve, for for­valt­ning er også gen­stand for poli­tik. Sam­fun­dets insti­tu­tio­ner­ne er også kamp­plad­ser for uddan­nel­ses­po­li­tik, soci­al­po­li­tik, sund­heds­po­li­tik og så vide­re, hvor de poten­ti­elt kan bru­ges til at for­bed­re sam­fun­det og ska­be fri­hed og lige mulig­he­der. Tænk for eksem­pel på de stra­te­gi­ske, sam­funds­mæs­si­ge valg, der de sid­ste to år har ledt det dan­ske sam­fund rela­tivt vel­lyk­ket igen­nem en glo­bal pan­de­mi. Den­ne sfæ­re af insti­tu­tio­ner og for­valt­ning kan ikke redu­ce­res til en rent under­tryk­ken­de mono­lit, men må betrag­tes som are­na­er, hvor stri­den­de grup­per, inte­res­ser og pro­jek­ter kan kom­me til udtryk og træk­ke poli­tik­ken i den ene eller den anden ret­ning. Meget af den­ne poli­tik fore­går gen­nem kom­pro­mi­ser, for­valt­ning og admi­ni­stra­tion, og den er afgjort en form for magtu­dø­vel­se. Alli­ge­vel er det er en legi­tim magt, som de fær­re­ste af os vil være for­u­den, og vi måler i høj grad poli­ti­ke­re på, hvor gode de er til at for­val­te den. Men Ran­cières teo­ri har ikke noget begreb for den­ne legi­ti­me magtu­dø­vel­se, der fore­går hver dag – et begreb om sam­fun­det.

Demo­kra­tiets to ansig­ter

I en ofte cite­ret arti­kel argu­men­te­rer den engel­ske poli­to­log Mar­ga­ret Canovan, inspi­re­ret af Micha­el Oakes­hott, for, at poli­tik­ken grund­læg­gen­de har to ansig­ter: Det for­lø­sen­de ansigt og det prag­ma­ti­ske ansigt. Et demo­kra­ti befin­der sig altid i “et skæ­rings­punkt mel­lem en for­lø­sen­de og en prag­ma­tisk poli­tisk stil” – det har beg­ge ansigter.19Margaret Canovan, “Trust the Peo­ple! Populism and the Two Faces of Demo­cra­cy”. Poli­ti­cal Stu­di­es, nr. XLVII (1999), 9. Det prag­ma­ti­ske ansigt beto­ner stats­li­ge insti­tu­tio­ner, love og pro­ces­ser, og det fun­ge­rer gen­nem admi­ni­stra­tion, for­valt­ning og kom­pro­mi­ser. Ansig­tet er som udgangs­punkt kri­tisk over for fol­ke­lig entu­si­as­me, og det har meget lave for­vent­nin­ger til, hvor meget rege­rin­ger kan opnå. Her hand­ler poli­tik om at hol­de orden, sik­re smi­di­ge pro­ces­ser og und­gå sto­re kon­flik­ter, og poli­tik føres igen­nem de etab­le­re­de insti­tu­tio­ner og altid med respekt for den gæl­den­de lov. Det for­lø­sen­de ansigt læg­ger omvendt vægt på kon­flik­ter og anta­go­nis­me, og i ste­det for at føl­ge det etab­le­re­de systems veje, fun­ge­rer det gen­nem demon­stra­tio­ner, opstan­de og til tider end­da revo­lu­tio­ner. Det­te ansigt har høje krav til poli­tik­ken og lav tål­mo­dig­hed over for juri­di­ske restrik­tio­ner, der kan stå i vej­en for ska­bel­sen en bed­re ver­den. De to ansig­ter er beg­ge nød­ven­di­ge for demo­kra­ti­et, for uden det prag­ma­ti­ske ansigt vil man mang­le de insti­tu­tio­ner, der får sam­fun­det til at fun­ge­re, og uden det for­lø­sen­de ansigt vil intet radi­kalt nyt nogen­sin­de ske.

Her synes Canovan at fan­ge fle­re nuan­cer i moder­ne poli­tik end Ran­cière. Poli­tik er både de fol­ke­li­ge, sam­funds­for­an­dren­de kræf­ter, som Ran­cière kal­der poli­tik, og kom­pro­mi­ser, admi­ni­stra­tion og for­valt­ning. En anden af Alt­hus­sers ele­ver, nem­lig den argen­tin­ske filo­sof Erne­sto Laclau, skel­ner mel­lem to arti­ku­la­tions­lo­gik­ker i det poli­ti­ske. Hvis en poli­tisk dis­kurs føl­ger en dif­fe­renslo­gik, kan den inklu­de­re alle de for­skel­li­ge inte­res­ser, grup­per og iden­ti­te­ter på det sam­funds­mæs­si­ge felt. Her bli­ver ingen sub­jek­ter eks­klu­de­ret, og alle kan på trods af uenig­he­der leve i fre­de­lig samek­si­stens. Ækvi­va­lenslo­gik­ken er der­i­mod ken­de­teg­net ved at ska­be et dem og et os, hvor enhe­den i sidst­nævn­te især etab­le­res ved at eks­klu­de­re og afgræn­se sig fra de før­ste. Igen sim­pli­fi­ce­ret kan man sige, at hvor dif­fe­renslo­gik­ken er for­hand­lings­bor­dets logik, er ækvi­va­lenslo­gik­kens stri­dens logik. Men som Laclau også bemær­ker, er der ikke nogen poli­tisk dis­kurs – eller sam­fund i det hele taget – der ude­luk­ken­de er struk­tu­re­ret efter den ene eller den anden logik. Der er i ste­det tale om et kon­ti­nuum, som en given poli­tik kan bevæ­ge sig frem og til­ba­ge på. Populis­men, for at tage et eksem­pel, er med sin skar­pe og til tider manikæ­i­ske anta­go­nis­me mel­lem folk og eli­te en ækvi­va­lenslo­gisk dis­kurs par excel­len­ce.20Ernesto Laclau, On Populist Rea­son (Lon­don: Ver­so Books, 2005). Dets klas­si­ske mod­sæt­ning i det libe­ra­le demo­kra­ti er omvendt typisk en dif­fe­renslo­gisk dis­kurs. Men bil­le­det har vis­se nuan­cer: Når populi­ster kom­mer i rege­ring, har de ofte ten­dens til både at søge et bre­de­re sam­ar­bej­de og anta­ge en mere system­be­va­ren­de karak­ter. Og ser man på libe­ral­de­mo­kra­ti­ske poli­ti­ske dis­kur­ser, ses det ofte – især når man ople­ver, at det libe­ra­le demo­kra­ti er i kri­se – at libe­ral­de­mo­kra­ter kraf­tigt anta­go­ni­se­rer deres uden­for, her­un­der navn­lig populis­men.21Den tid­li­ge­re præ­si­dent for Euro­pa­rå­det Her­man van Rom­puy har for eksem­pel udtalt, at “populis­men er den sto­re fare. Som bel­gi­er ved jeg, hvad det vil sige.” Cite­ret i Jan-Wer­ner Mül­ler, Hvad er populis­me? (Køben­havn: Infor­ma­tions For­lag, 2016), 10. Der­med ikke sagt, at Laclau er ude efter at fin­de en form for balan­ce mel­lem dif­fe­renslo­gik­ken og ækvi­va­lenslo­gik­ken. Hans og Chan­tal Mouf­fes eget ven­strepo­puli­sti­ske pro­jekt har en klar over­vægt til for­del for sidst­nævn­te. Poin­ten er der­i­mod, at en dis­kurs med over­ve­jen­de dif­fe­renslo­gi­ske træk også kan være legi­tim, demo­kra­tisk – og poli­tisk.

Alt i alt kan ver­den ikke ind­de­les sim­pelt i den legi­ti­me og revo­lu­tio­næ­re poli­tik over for det ille­gi­ti­me, reak­tio­næ­re poli­ti. Der fore­går mas­ser af ikke-system­bry­den­de, men alli­ge­vel legi­tim poli­tik, og fol­kets vil­je kom­mer til udtryk på man­ge måder, der øger lig­he­den og gør ver­den til et bed­re sted, uden at der bry­des radi­kalt med den her­sken­de orden. Ved ikke at have blik for det­te, føl­ger Ran­cière (om end med et min­dre dra­ma­tisk sprog­brug) en uhel­dig ten­dens i ven­stre­o­ri­en­te­ret poli­tisk filo­so­fi, som vi også fin­der hos eksem­pel­vis Gio­r­gio Agam­ben og Sla­voj Žižek. Man karak­te­ri­se­rer sam­fun­det som en enty­dig reak­tio­nær og under­tryk­ken­de enti­tet uden at udvi­se bare det mind­ste blik for sam­fun­dets legi­ti­me og ønsk­vær­di­ge dele, og hvil­ke eman­ci­pa­to­ri­ske poten­ti­a­ler, dis­se har. Det med­fø­rer, at læse­ren efter­la­des med en ikke bare ufuld­stæn­dig men også apa­tisk for­stå­el­se af sam­fun­det, hvor legi­ti­mi­te­ten af for­an­dring­er og for­bed­rin­ger måles efter en ‘alt eller intet’-skala.22For kri­tik af ten­den­sen hos Agam­ben, se Silas Mar­ker, “Teo­ri­ens elen­dig­hed”, Efter­tryk, 31. marts 2020; Erne­sto Laclau, The Rhe­to­ri­cal Foun­da­tions of Socie­ty (Lon­don: Ver­so Books, 2014), 207–220. For kri­tik af ten­den­sen hos Žižek, se fx Laclau, The Rhe­to­ri­cal Foun­da­tions of Socie­ty, 139–180; Laclau, “Struc­tu­re, History and … Continue reading Det er uden tvivl en bekvem måle­stok, for­di den er nem at bru­ge: Kun (for­søg på at ska­be) en abso­lut og radi­kal omvælt­ning er legi­ti­me. Men på den måde bli­ver det gode til det bed­stes vær­ste fjen­de, som vi ser, når sam­fun­dets insti­tu­tio­ner en bloc afvi­ses som udtryk for det ille­gi­ti­me poli­ti, selv­om de kan bru­ges til at ska­be kon­kre­te for­bed­rin­ger af folks liv. Og når revo­lu­tio­nen ikke synes at være lige rundt om hjør­net, hen­vi­ses vi til rol­ler­ne som Vla­di­mir og Estra­gon, der for­gæ­ves ven­ter på Godot. Lad være med at gri­be til hand­ling for at for­an­dre ver­den – tænk over og for­tolk ver­den i ste­det for, som Žižek siger.23Big Think, Don’t Act. Just Think (YouTu­be, 2012). Det bety­der som sagt på ingen måde, at Ran­cière ikke har noget at lære os. Men vi bør tæn­ke vide­re og for­mu­le­re fle­re teser om poli­tik­ken – her­un­der om sam­fun­det.

Sam­fun­dets umu­lig­hed

Sam­fun­det har alt­så både et prag­ma­tisk (system­be­va­ren­de) og et for­lø­sen­de (system­bry­den­de) ansigt. Med hvad er et sam­fund egent­lig? En typisk udlæg­ning lyder, at det er et stort fæl­les­skab, der har én fæl­les inte­res­se, der står over den enkel­tes inte­res­se. Tænk for eksem­pel på ven­din­ger som ‘at gøre noget for sam­fun­dets skyld’, ‘det er i sam­fun­dets inte­res­se at …’ eller at have ‘sam­funds­sind’ i betyd­nin­gen at sæt­te sam­fun­det over sig selv.24Silas Mar­ker, “Ordet ‘sam­funds­sind’ bety­der ikke noget kon­kret – der­for kan det alli­ge­vel bety­de så meget”, Videnskab.dk, 29. marts 2020. Her er idéen typisk, at sam­fun­det eksi­ste­rer i og for sig selv som et objek­tivt grund­lag eller uni­ver­sa­le, som vi med vores indi­vi­du­el­le iden­ti­te­ter, inte­res­ser og præ­fe­ren­cer blot er par­ti­ku­læ­re til, og som en god bor­ger der­for bør soli­da­ri­se­re sig med.

Ran­cière har ret i, at den­ne fore­stil­ling om sam­fun­det er pro­ble­ma­tisk af man­ge årsa­ger. Med Laclau kan man sågar sige, at sam­fun­det er umu­ligt.25Ernesto Laclau, New Reflections on the Revo­lu­tion of Our Time (Lon­don: Ver­so Books, 1990), 89–92. Det, vi kal­der sam­fun­det, er ikke et fast grund­lag eller en sel­vin­de­holdt enti­tet, men et uen­de­ligt spil af for­skel­le og mod­sæt­nin­ger. Det vil altid være præ­get af inter­ne mod­sæt­nin­ger (for eksem­pel mel­lem sam­fund­s­klas­ser), split­tel­ser (for eksem­pel over poli­ti­ske spørgs­mål) og eks­klu­sio­ner (for eksem­pel af flygt­nin­ge eller mino­ri­te­ter). Ingen poli­tik er lige gavn­lig for alle, og der vil altid være stri­den­de grup­per af os og dem, der vil slås om at få deres respek­ti­ve inte­res­ser aner­kendt som hele sam­fun­dets uni­ver­sel­le inte­res­ser. Sam­ti­dig er der grup­per, der bor i lan­det, men ikke aner­ken­des som lige­vær­di­ge bor­ge­re, lige­som per­so­ner, der har stem­me­ret, kan få den fra­ta­get og der­med bli­ve eks­klu­de­ret fra fol­ket. Der er der­for ikke ét sam­men­hæn­gen­de og har­monisk vi, der fav­ner alle, og som man kan hen­vi­se til som et objek­tivt og sel­vin­de­holdt grund­lag. Til enhver påstand om, at noget er i hele sam­fun­dets inte­res­se, kan man stil­le spørgs­må­let: Hvem har bestemt det? Og hvem har givet dem auto­ri­tet til det?26Se også Erne­sto Laclau, Emancipation(s) (Lon­don: Ver­so Books, 2007), 79.

Sam­fun­dets nød­ven­dig­hed

Ikke desto min­dre er ordet ‘sam­fun­det’ umid­del­bart menings­fuldt for de fle­ste af os. Tænk på udsagn som ‘det er sam­fun­dets skyld’ eller ‘sam­fun­det har svig­tet.’ Her impli­ce­rer man, at sam­fun­det bur­de have gjort noget – at der er en rig­tig måde for sam­fun­det at hand­le på, som det ikke lever op til. Og sådan er det ofte. For et demo­kra­tisk sam­fund er et (fore­stil­let) fællesskab,27Om begre­bet ‘fore­stil­let fæl­les­skab’, se Bene­di­ct Ander­s­son, Fore­stil­le­de fæl­les­ska­ber (Fre­de­riks­berg: Roskil­de Uni­ver­si­tets­for­lag, 2001). der lover den lig­hed og ret­fær­dig­hed, Ran­cière gen­tag­ne gan­ge skri­ver om, og som vi (ofte alt for opti­mi­stisk, men ikke desto min­dre ved­hol­den­de) for­ven­ter lever op til dis­se løf­ter. Hvor­for? For­di der er ikke andre til at gøre det.

Når demon­stran­ter­ne for­an rets­byg­nin­gen kræ­ver, at dom­me­ren omstø­der en fri­ken­del­se af en voldtægts­mand, kræ­ver voldtægtsof­re­ne den ret­fær­dig­hed, de ikke har ret til – Ran­cières poli­tisk-demo­kra­ti­ske sub­jekt i en nød­de­skal. Men det er sta­dig sam­fun­det, de kræ­ver ret­fær­dig­he­den af, og som de for­ven­ter kan rea­li­se­re den. Eller for at tage et andet eksem­pel fra tidens aktu­el­le kam­pe: I Min­ne­a­po­lis kun­ne man i som­me­ren 2020 høre kam­prå­bet “we got all four!” run­ge gen­nem gader­ne med hen­vis­ning til, at alle de fire poli­ti­be­tjen­te, der var ansvar­li­ge for mor­det på Geor­ge Floyd, nu var ble­vet anholdt. Sam­fun­det hav­de hand­let, men det var alli­ge­vel en sejr for den antira­ci­sti­ske bevæ­gel­se, alt­så Ran­cières poli­tik. Bevæ­gel­sens mini­mum­s­krav var en poli­ti­re­form, der skul­le gøre en ende på poli­ti­vol­den, alt­så en reform af sam­fun­det, der ikke vil­le kun­ne lade sig gøre af andre end net­op sam­fun­det. Mak­si­mum­s­kra­vet var at gøre en ende på den struk­tu­rel­le racis­me, her­un­der også uden for poli­ti­kor­p­set. Men hvor? I sam­fun­det. De kræ­ve­de af sam­fun­det, at det skul­le hol­de de løf­ter om fri­hed og lig­hed, som det giver i sin for­fat­ning, og de tro­e­de på, at det kun­ne lade sig gøre.

Det sam­me gør sig gæl­den­de, hver gang poli­ti­ske bevæ­gel­ser af enhver støb­ning demon­stre­rer, hol­der taler og råber takt­fa­ste kam­pråb for­an et par­la­ment. Den­ne loka­tion er både velvalgt og symp­to­ma­tisk, for­di den repræ­sen­te­rer sam­fun­det. Gan­ske vist udø­ves den sam­funds­mæs­si­ge magt i prak­sis for det mest ude i mere loka­le kon­tek­ster af betjen­te, lære­re og kom­mu­na­le sags­be­hand­le­re. Men når sam­fun­det som hel­hed skal adres­se­res og for­sø­ges ændret – så er det cen­tra­lad­mi­ni­stra­tio­nen, man stil­ler krav til. Det er sjæl­dent sam­fun­det, man vil af med. Man vil der­i­mod have, at magt­ha­ver­ne, alt­så sam­fun­dets admi­ni­stra­to­rer, ændrer poli­tik, og ellers vil man have nog­le andre magt­ha­ve­re ind – til at ændre sam­fun­det. Men sam­fun­det består uan­set hvad som det ter­ræn, hvor for­an­drin­gen er mulig; den are­na, hvor man kan kæm­pe for den; og det medi­um, igen­nem hvil­ket den skal udmønt­es i prak­sis.

Rea­li­se­rin­gen af sam­fun­dets løf­ter

Sam­fun­det inde­hol­der net­op et løf­te om, at indi­vi­det ikke er ale­ne i en krig mod alle andre, hvor livet er ensomt, fat­tigt, beskidt, dyrisk og kort.28Thomas Hob­bes, Levi­at­han (Køben­havn: Infor­ma­tions For­lag), 140. For alt for man­ge men­ne­sker bli­ver det­te løf­te ikke over­holdt, og der fore­går en ustand­s­e­lig kamp om, hvad løf­tet kon­kret består af, for eksem­pel: Hvad bety­der lig­hed i prak­sis? Og lig­hed for hvem? Men der er ikke andre end sam­fun­det til at over­hol­de løf­tet og til at være den are­na, på hvil­ken vi kæm­per om den rig­ti­ge for­tolk­ning af det. Soci­a­le bevæ­gel­ser og oprør kan stil­le krav om lig­hed, og enkel­te bevæ­gel­ser lyk­kes sågar på egen hånd med at rea­li­se­re kra­ve­ne lokalt (selv­om erfa­rin­gen viser, at også bevæ­gel­ser, der kæm­per for lig­hed, kan have svært ved at opnå den­ne i egne orga­ni­sa­tio­ner). De kan kræ­ve af sam­fun­det, at det over­hol­der sine løf­ter, og de kan ændre vores for­stå­el­se af løf­ter­ne. Men kun sam­fun­det kan rea­li­se­re dem i stor ska­la.

Selv­om sam­fun­det som sådan ikke fin­des, tror vi alt­så alli­ge­vel på det. Vi til­de­ler det inten­tio­ner og agens, og vi ser det som en hand­len­de instans, der skal opfyl­de vores krav og hol­de sine løf­ter. Vi er imod man­ge af de ting, sam­fun­det gør. Men abstrak­te paro­ler og teo­ri­er som Ran­cières imod sam­fun­det som sådan for­bli­ver – ja, abstrak­te. I vores kon­kre­te, leve­de liv kræ­ver og for­ven­ter vi, at det er igen­nem sam­fun­det, at sam­fun­det skal bli­ve et bed­re sted. Alter­na­ti­vet til Ran­cières sam­fund­spe­s­si­mis­me er der­for ikke blot en hoved­løs opti­mis­me. Den nær­væ­ren­de arti­kel er ikke en glad opfor­dring til at tage ja-hat­ten på, og jeg tror ikke, at tin­ge­ne bli­ver bed­re af sig selv. Jeg plæ­de­rer i ste­det for en poli­tisk teo­ri, der ikke betrag­ter ‘syste­met’ som et mono­li­tisk sæt af under­tryk­ken­de insti­tu­tio­ner, men har blik for de kamp­plad­ser og demo­kra­ti­ske, eman­ci­pa­to­ri­ske poten­ti­a­ler, sam­fun­det har.

1. Jacques Ran­cière, Ti teser om poli­tik (Ale­a­to­rik, 2021).
2. Se fx Jacques Ran­cière, Ais­t­he­sis (Lon­don: Ver­so Books, 2019).
3. Rancière, Ti teser om poli­tik, 51.
4. Louis Alt­hus­ser, Lenin and Phi­los­op­hy and other essays (New York: Mont­hly Review Press, 2001), 118.
5. Rancière, Ti teser om poli­tik, 53.
6. Rancière, Ti teser om poli­tik, 82.
7. Se fx Michel Foucault, Socie­ty Must Be Defen­ded (Lon­don: Pengu­in Books, 2004), 48; Max Weber, “Poli­tik som leve­vej”, i Max Weber: Udvalg­te tek­ster bind 1, red. Hei­ne Ander­sen, Hans Hen­rik Bruun & Lars Bo Kas­per­sen (Køben­havn: Hans Reitzels For­lag, 2003), 215.
8. Rancière, Ti teser om poli­tik, 27.
9. Rancière, Ti teser om poli­tik, 51.
10. Rancière, Ti teser om poli­tik, 54.
11. Jacques Ran­cière, Hadet til demo­kra­ti­et (Hor­sens: Møl­ler For­lag, 2005), 75.
12. Rancière, Hadet til demo­kra­ti­et, 81.
13. Rancière, Hadet til demo­kra­ti­et, 100.
14. Rancière, Hadet til demo­kra­ti­et, 101.
15. Silas Mar­ker & Vin­cent Hen­dri­cks, Os og dem. Iden­ti­tetspo­li­ti­ske akser, idéer og afspo­re­de debat­ter (Køben­havn: Gyl­den­dal, 2019), sær­ligt kapi­tel 1 og 2.
16. Rancière, Ti teser om poli­tik, 27.
17. Rancière, Hadet til demo­kra­ti­et, 107.
18. Rancière, Hadet til demo­kra­ti­et, 96.
19. Margaret Canovan, “Trust the Peo­ple! Populism and the Two Faces of Demo­cra­cy”. Poli­ti­cal Stu­di­es, nr. XLVII (1999), 9.
20. Ernesto Laclau, On Populist Rea­son (Lon­don: Ver­so Books, 2005).
21. Den tid­li­ge­re præ­si­dent for Euro­pa­rå­det Her­man van Rom­puy har for eksem­pel udtalt, at “populis­men er den sto­re fare. Som bel­gi­er ved jeg, hvad det vil sige.” Cite­ret i Jan-Wer­ner Mül­ler, Hvad er populis­me? (Køben­havn: Infor­ma­tions For­lag, 2016), 10.
22. For kri­tik af ten­den­sen hos Agam­ben, se Silas Mar­ker, “Teo­ri­ens elen­dig­hed”, Efter­tryk, 31. marts 2020; Erne­sto Laclau, The Rhe­to­ri­cal Foun­da­tions of Socie­ty (Lon­don: Ver­so Books, 2014), 207–220. For kri­tik af ten­den­sen hos Žižek, se fx Laclau, The Rhe­to­ri­cal Foun­da­tions of Socie­ty, 139–180; Laclau, “Struc­tu­re, History and the Poli­ti­cal”, i Con­tin­gen­cy, Hege­mo­ny, Uni­ver­sa­li­ty, red. Judith But­ler, Erne­sto Laclau & Sla­voj Žižek (Lon­don: Ver­so Books, 2000), 182–212.
23. Big Think, Don’t Act. Just Think (YouTu­be, 2012).
24. Silas Mar­ker, “Ordet ‘sam­funds­sind’ bety­der ikke noget kon­kret – der­for kan det alli­ge­vel bety­de så meget”, Videnskab.dk, 29. marts 2020.
25. Ernesto Laclau, New Reflections on the Revo­lu­tion of Our Time (Lon­don: Ver­so Books, 1990), 89–92.
26. Se også Erne­sto Laclau, Emancipation(s) (Lon­don: Ver­so Books, 2007), 79.
27. Om begre­bet ‘fore­stil­let fæl­les­skab’, se Bene­di­ct Ander­s­son, Fore­stil­le­de fæl­les­ska­ber (Fre­de­riks­berg: Roskil­de Uni­ver­si­tets­for­lag, 2001).
28. Thomas Hob­bes, Levi­at­han (Køben­havn: Infor­ma­tions For­lag), 140.