Hvad Hegel kan sige os om #Black­Lives­Matter

Hvad har Hegel og #Bla­ck­Li­ve­s­Mat­ter-bevæ­gel­sen med hin­an­den at gøre? En grund­læg­gen­de og fæl­les insi­ste­ren på at tæn­ke kon­kret. For mens kri­ti­ke­re af sidst­nævn­te ind­ven­der, at slo­ga­net bur­de være #All­Li­ve­s­Mat­ter, i et for­søg på at hæv­de en uni­ver­sa­lis­me, der er mis­for­stå­et, for­di den er blind – ikke pri­vil­e­gie­blind, men teo­re­tisk blind: abstrakt – afkræ­ver både Hegel og #Bla­ck­Li­ve­s­Mat­ter os, at vi tæn­ker kon­kret.

Hegel lærer os nem­lig, at enhver for­stå­el­se, der bli­ver i det abstrak­te, for­bli­ver impo­tent, ina­dæ­kvat, hvad angår at for­stå og begri­be den hel­hed, som alt uund­gå­e­ligt er ind­lej­ret i. Og der­med – kan vi fort­sæt­te a la Marx – også ude af stand til at for­an­dre den. Men hvad vil det sige, at for­stå­el­sen er abstrakt? Og hvor­dan kon­kre­ti­se­res den?

Hvad er for­stå­el­se?

Først er det nød­ven­digt at for­stå, hvad Hegel egent­ligt for­står ved for­stå­el­se. Hegel skel­ner mel­lem rig­tig­hed og sand­hed.1G.W.F. Hegel, Enzyklopädie der phi­los­op­hi­s­chen Wis­sens­chaf­ten im Grun­dris­se 1830. Erster Teil. Die Wis­sens­chaft der Logik. Mit den mündlichen Zusätzen (Frank­furt am Main: Suhr­kamp, 1989), 323. For at bru­ge et af Hegels egne eksemp­ler kan sæt­nin­gen ‘Rosen er rød’ siges at være rig­tig, men det gør ikke sæt­nin­gen sand. Sand­hed angår nem­lig ikke vores erken­del­ses for­hold til gen­stan­den (som hos for eksem­pel Kant, hvor sand­hed er, at vores erken­del­se sva­rer til genstanden),2Immanuel Kant, Kri­tik af den rene for­nuft, over­sat af Claus Bratt Øster­gaard (Fre­de­riks­berg: DET lil­le FORLAG, 2008), 86. men der­i­mod gen­stan­dens for­hold til sit begreb. Som Hegel uddy­ber i en nedskre­vet til­fø­jel­se til sin Encykl­o­pæ­di:

Sand­he­den [består] i gen­stan­dens over­ens­stem­mel­se med sig selv, det vil sige med sit begreb.3Hegel, Enzykl­opä­die, 323 (min over­sæt­tel­se). Ori­gi­nalt: “Die Wahr­heit [besteht] in der Übe­re­in­stim­mung des Gegen­stan­des mit sich selbst, d. h. mit sei­nem Begriff”.

Som eksem­pel næv­ner Hegel andet­steds, at det alle­re­de frem­går i dag­ligs­pro­get, hvor man for eksem­pel kan sige: ‘Anders er en sand ven!’, hvil­ket udsi­ger, at Anders sva­rer til begre­bet ven – der­med er det sandt.4Hegel, Enzykl­opä­die, 86. Men hvis man i ste­det sag­de, at ‘Anders er en tyv’, kun­ne det godt være rig­tigt, men det vil­le ikke være sandt af den grund, efter­som der intet er i Anders’ begreb, der kræ­ver, at han skul­le stjæ­le.

Erken­del­sen af sand­he­den hand­ler der­for ikke om at erken­de noget rig­tigt, der så siden kan vise sig at sva­re til gen­stan­de­ne, men om at erken­de gen­stan­de­ne i for­hold til deres begreb; at erken­de sand­he­den vil for Hegel såle­des sige at erken­de begre­bet.

Men hvad er begre­bet så? Hegel vil­le sva­re: “det slet og ret kon­kre­te”.5Hegel, Enzykl­opä­die, 313 (min over­sæt­tel­se). Ori­gi­nalt: “das schle­ch­t­hin Kon­kre­te”.

Hvad vil det sige at tæn­ke kon­kret?

Den Dan­ske Ord­bog defi­ne­rer ‘kon­kret’ som noget, der “kan opfat­tes direk­te med san­ser­ne eller berø­res med hæn­der­ne”, og vide­re “ofte i mod­sæt­ning til noget begrebs­ligt eller tænkt”.6Den Dan­ske Ord­bog, “Kon­kret” (Det Dan­ske Sprog- og Lit­te­ra­tur­sel­skab). Det er den gængse, dag­lig­dags­for­stå­el­se af, hvad det vil sige, at noget er kon­kret. Men spør­ger man Hegel, for­hol­der det sig noget nær dia­me­tralt mod­sat. For at illu­stre­re omfan­get af omven­din­gen, er føl­gen­de citat eksem­pla­risk: “Det abso­lut-kon­kre­te er ånden”.7Hegel, Enzykl­opä­die, 314 (min over­sæt­tel­se). Ori­gi­nalt: “Das Abso­lut-Kon­kre­te ist der Geist”. Ånden kan åben­lyst hver­ken berø­res eller opfat­tes direk­te med san­ser­ne – og den er i den grad både tænkt og begrebs­lig. Almin­de­lig­vis vil­le vi måske kal­de den abstrakt. Så hvor­for kal­der Hegel den alli­ge­vel kon­kret?

Et mere jord­nært citat fra Åndens Fæno­meno­lo­gi kan hjæl­pe os på vej:

Den san­se­li­ges vis­heds kon­kre­te ind­hold frem­træ­der umid­del­bart som den rig­hol­dig­ste erken­del­se […] til­li­ge som den san­de­ste, for den har end­nu ikke fjer­net noget fra gen­stan­den, men har den for sig i hele dens fuld­stæn­dig­hed. Alli­ge­vel viser den­ne vis­hed sig i rea­li­te­ten at være den mest abstrak­te og pau­v­re sand­hed, som tæn­kes kan.8G.W.F. Hegel, Åndens fæno­meno­lo­gi, over­sat af Claus Bratt Øster­gaard (Køben­havn: Gyl­den­dal, 2005), 67.

At den san­se­li­ge vis­heds sand­hed, der er sam­men­fal­den­de med ord­bo­gens kon­kre­te, er den mest abstrak­te og der­for mest pau­v­re, skyl­des iføl­ge Hegel, at det i vir­ke­lig­he­den kun er det enkel­te, vi ser, og ikke det enkel­te i den almen­hed, der bestem­mer det. Der­for bli­ver det tomt – eller abstrakt, for­di vi abstra­he­rer fra den almen­hed, der net­op bestem­mer det enkel­te som en enkelt af noget bestemt. For at for­stå noget enkelt kon­kret er det der­i­mod nød­ven­digt at for­stå det som bestemt af sin almen­hed.

Eller som der står i en anden af til­fø­jel­ser­ne til Encykl­o­pæ­di-Logik­ken:

Hvad det enkel­te men­ne­ske sær­ligt er, det er han kun for så vidt, som han frem for alt er men­ne­ske som sådan og i sin almen­hed, og den­ne almen­hed er ikke kun noget ydre på linje med andre, abstrak­te kva­li­te­ter eller blot­te reflek­sions­be­stem­mel­ser, men sna­re­re det, som er gen­nem­træn­gen­de og i sig bestem­men­de for alt særegent.9Hegel, Enzykl­opä­die, 327 (min over­sæt­tel­se). Ori­gi­nalt: “Was der ein­zel­ne Mensch im Beson­de­ren ist, das ist er nur inso­fern, als er vor allen Din­gen Mensch als sol­cher ist und im All­ge­me­i­nen ist, und dies All­ge­me­i­ne ist nicht nur etwas außer und neben ande­ren abstrak­ten Qua­litäten oder bloßen Refle­xions­be­stim­mun­gen, son­dern … Continue reading

Her frem­går det tyde­ligt, at det alme­ne alde­les ikke må anses som en let­te­re til­fæl­dig over- eller sam­lings­ka­te­go­ri af man­ge enkel­te, men at det alme­ne der­i­mod er kon­sti­tu­tivt for det enkel­te. Det enkel­te er kun enkelt qua sin almen­hed, og hvis vi abstra­he­rer fra den­ne almen­hed, kan vi slet ikke for­stå det enkel­te – det enkel­te er fak­tisk slet ikke uden sin almen­hed.

Det hæn­ger også sam­men med for­hol­det mel­lem dele­ne og hel­he­den; et for­hold, der er cen­tralt for Hegel. Hegel skri­ver et andet sted i Encykl­o­pæ­di-Logik­ken: “Et ind­hold har ale­ne sin ret­fær­dig­gø­rel­se som moment i helheden”.10Hegel, Enzykl­opä­die, 60 (min over­sæt­tel­se). Ori­gi­nalt: “Ein Inhalt hat alle­in als Moment des Gan­zen sei­ne Rechtfertigung”. Hvis vi kun ser én del (og abstra­he­rer fra de andre), ser vi ikke det egent­li­ge, hel­he­den. Som med krop­pen og dens lem­mer, hvor vi kun kan erken­de, hvad en hånd er, hvis vi ser i den i for­hold til resten af krop­pen, hel­he­den, for at gen­bru­ge et af Hegels egne eksemp­ler.

Omvendt kan vi ikke se hel­he­den uden at se dens dele, idet hel­he­den net­op er dele­ne. En krop uden lem­mer vil­le øje­blik­ke­ligt ophø­re med at være en krop. Og almen­he­den ‘men­ne­ske’ vil­le ikke være til uden de enkel­te men­ne­sker. Der er alt­så tale om en vek­sel­virk­ning, hvor det ene for­ud­sæt­ter og bevir­ker det andet og omvendt, men alli­ge­vel ikke bare en vek­sel­virk­ning, for dele­ne (det vil sige: dele­ne og hel­he­den) er mere end bare løs­rev­ne, selv­be­ro­en­de stør­rel­ser, der veks­ler med hin­an­den, de sna­re­re er hin­an­den, sam­ti­digt med at de alli­ge­vel er for­skel­li­ge – ens og så alli­ge­vel ikke. For at kom­me udover den­ne dua­lis­me er der brug for noget tred­je: begre­bet. Eller som Hegel siger:

Ved­bli­ver man med at betrag­te et givent ind­hold blot under vek­sel­virk­nin­gens syns­punkt, så er det fak­tisk en helt igen­nem begrebs­løs måde at for­hol­de sig [… for­di] det­te for­hold […] selv […] vil begri­bes, og det­te sker der­i­gen­nem, at beg­ge sider­ne […] bli­ver erkendt som momen­ter af et tred­je, høje­re [for­hold], hvil­ket net­op er begrebet.11Hegel, Enzykl­opä­die, 302 (min over­sæt­tel­se). Ori­gi­nalt: “Blei­bt man dabei ste­hen, einen gege­be­nen Inhalt bloß unter dem Gesi­chts­punkt der Wech­selwir­kung zu betra­ch­ten, so ist dies in der Tat ein dur­chaus begrif­flo­ses Ver­hal­ten [… weil] dies Verhältnis […] selbst […] begrif­fen sein will, und dies ges­chieht dadurch, daß die bei­den … Continue reading

Begre­bet er som tid­li­ge­re nævnt det slet og ret kon­kre­te, idet det først er med begre­bet om noget, at vi for­står det enkel­te i dets kon­kre­te almen­hed – sådan som det egent­ligt er og skal for­stås for at være for­stå­et fyl­dest­gø­ren­de, uab­strakt og egent­ligt kon­kret. Med andre ord kun­ne man – let­te­re tau­to­lo­gisk – sige, at det først er i begre­bet, at vi for alvor begri­ber; inden begre­bet kan for­stå­el­sen ikke være andet end ina­dæ­kvat, efter­som den over­ser (eller abstra­he­rer fra) noget kon­sti­tu­tivt, noget væsent­ligt. Det er der­for, at begre­bet er det slet og ret kon­kre­te.

Hvor­dan tæn­ker man kon­kret?

Men hvor­dan kom­mer man så til begre­bet? Hvor­dan begri­ber man iføl­ge Hegel?

For det før­ste: Efter­som det san­de, det kon­kre­te begreb, net­op kun kan erken­des og ikke for eksem­pel san­ses eller opnås ved spon­tan ansku­el­se, skal det nød­ven­dig­vis tæn­kes. Det er det, Hegel kal­der for­mid­ling; at noget umid­del­bart for­mid­les for at træ­de frem. Her­ved er også det umid­del­ba­re defi­ne­re­ret som det, der end­nu ikke er for­mid­let. Hegel skri­ver:

.[D]et er såle­des kun for­mid­let igen­nem en for­an­dring [ved at tæn­ke noget igen­nem (nach­den­ken)], at gen­stan­dens san­de natur kom­mer til bevidstheden.12Hegel, Enzykl­opä­die, 72 (min over­sæt­tel­se). Ori­gi­nalt: “es ist somit nur ver­mit­telst einer Verän­der­ung [durch das Nach­den­ken], daß die wahre Natur des Gege­gen­stan­des zum Bewußt­se­in kommt”.

Kun for­mid­let i tænk­nin­gen kan gen­stan­dens san­de natur (det vil sige gen­stan­den i sin begrebs­li­ge hel­hed) erken­des. Men hvad er det i så fald, tænk­nin­gen gør? Hegel skri­ver:

Fak­tisk er tænk­nin­gen væsent­ligt nega­tio­nen af et umid­del­bart forhåndenværende.13Hegel, Enzykl­opä­die, 57 (min over­sæt­tel­se). Ori­gi­nalt: “In der Tat ist das Den­ken wesent­lich die Nega­tion eines unmit­tel­bar Vorhandenen”.

Tænk­ning er væsent­ligt nega­tion. At nege­re noget vil sige at næg­te det, mod-gøre det eller omven­de det. Banalt sagt: at sæt­te et ikke for­an. Det er imid­ler­tid vig­tigt at påpe­ge, at det ikke kan være et hvil­ket som helst ikke; det må være det bestem­te ikke, den bestem­te nega­tion, der sva­rer til det umid­del­ba­re, den nege­rer. Som Sla­voj Žižek ynder at vise det med joken, hvor en mand bestil­ler kaf­fe uden mælk, men desvær­re må nøjes med at få den uden flø­de, for­di der ikke er mere mælk. Eller med Hegels eget eksem­pel: Lysets bestem­te nega­tion er mør­ket, for­di lys ikke lader sig tæn­ke eller fore­stil­le og egent­ligt slet ikke er uden sin bestem­te nega­tion, nem­lig mørke.14G.W.F. Hegel, Wis­sens­chaft der Logik. Die Lehre vom Sein (Ham­burg: Felix Mei­ner Ver­lag, 2008), 85. Bestemt væren er først, når den­ne væren inde­hol­der, alt­så er bestemt ved, sin egen nega­tion, dét, der både mod­si­ger og mulig­gør den.

Det er den­ne (i sig selv bestem­te) nega­tion, der for­mid­ler det umid­del­ba­re – og der­ved gør dét bestemt. At noget er bestemt, er dog ikke ens­be­ty­den­de med, at det end­nu er alde­les kon­kret; men det er skridt på vej­en i den begrebs­ud­vik­ling, der sig­ter mod at føre en alde­les abstrakt – og ube­stemt – for­stå­el­se mod en til­ta­gen­de mere bestemt, mere kon­kret og der­ved i sid­ste ende, i begre­bet, slet og ret kon­kret for­stå­el­se.

Det leder for det andet til det for­hold, at nega­tio­nen ska­ber noget posi­tivt; at den ikke bare er nega­tiv, men fak­tisk i sin nega­ti­vi­tet er posi­tiv. Eller som Hegel skri­ver:

Det ene­ste, [der skal til] for at vin­de det viden­ska­be­li­ge frem­skridt og bestræ­be sig væsent­ligt for at nå den­ne gan­ske enk­le ind­sigt– er erken­del­sen af den logi­ske sæt­ning, at det nega­ti­ve lige såvel er posi­tivt […] [D]en [erken­del­se] er et nyt begreb, men et høje­re, rige­re begreb end det for­ud­gå­en­de; da det er ble­vet rige­re ved dets nega­tion eller mod­sæt­ning, såle­des at det også inde­hol­der det [for­ud­gå­en­de], men også mere end det, og er [der­med] enhe­den af det­te og dets modsætninger.15Hegel, Wis­sens­chaft der Logik, 38–39 (min over­sæt­tel­se). Ori­gi­nalt: “Das Ein­zi­ge, um den wis­sens­chaft­li­chen Fort­gang gewin­nen und um des­sen ganz ein­fa­che Ein­si­cht sich wesent­lich zu bemühen ist, – ist die Erken­nt­nis des logi­s­chen Satzes, daß das Nega­ti­ve eben­so­se­hr posi­tiv ist […] sie ist ein neu­er Begriff, aber der … Continue reading

Det er den­ne dob­belt­hed, at det nega­ti­ve også er posi­tivt, der ind­fan­ges i et helt cen­tralt begreb hos Hegel, nem­lig Auf­he­bung, ophæ­vel­se. Mod­sæt­nin­ger­ne, nega­tio­nen af nega­tio­nen, ophæ­ves, men i den for­stand, at det sker tofol­digt: både som opbe­va­ret og som ophørt. Det oprin­de­li­ge er som umid­del­bart ophørt, sam­ti­digt med at det som for­mid­let af sin nega­tion lige­le­des er opbe­va­ret. Nega­tio­nen for­år­sa­ger der­ved ikke en gåen-til-grun­de eller en gen­si­dig neut­ra­li­se­ring, men ska­ber noget nyt, posi­tivt, hvor mod­sæt­nin­ger­ne ikke er oplø­ste, men ophæ­ve­deophør­te, men dog sta­dig opbe­va­re­de. Af den grund er ingen af dele­ne i hel­he­den for­s­vund­ne, tvær­ti­mod står de først nu for alvor frem, men ikke som selv­be­ro­en­de, iso­le­re­de stør­rel­ser, der eksi­ste­rer uaf­hæn­gigt af eller i mod­sæt­ning til hin­an­den, men der­i­mod som gen­si­digt afhæn­gi­ge, der kun kan eksi­ste­re som mod­sæt­nin­ger til hin­an­den, al den stund de sam­ti­digt der­ved ophæ­ves. De enkel­te dele står der­for som momen­ter i en hel­hed, der giver dem deres egent­li­ge betyd­ning, sam­ti­digt med at hel­he­den giver sig selv sin egen betyd­ning i kraft af de momen­ter, der udgør den.16Hegel, Wis­sens­chaft der Logik, 101–102.

Det er også en cen­tral del af det, der kal­des dia­lek­tik: Den kon­kre­te begri­bel­se af det enkel­te i sin almen­hed gen­nem den for­mid­len­de, bestem­men­de nega­tion, der ophæ­ver det nege­re­de og der­ved ska­ber noget posi­tivt, et begreb. At for­stå noget abstrakt for­mid­let over sin nega­tion, så det bli­ver kon­kret: begre­bet. Og det er net­op det, Bla­ck­Li­ve­s­Mat­ter gør.

Hegel, #Bla­ck­Li­ve­s­Mat­ter og Bea­u­voir

BLM-bevæ­gel­sen insi­ste­rer net­op på at tæn­ke kon­kret, mens en del af deres kri­ti­ke­re vil for­bli­ve i det abstrak­te. Ja, “All Lives Mat­ter” – alle liv har betyd­ning, men føl­ger vi Hegel, er det en abstrakt hæv­del­se, der hiver den enkel­te ud af sin kon­kre­te almen­hed, hvor­ved hæv­del­sen gøres tom, intet­si­gen­de.

For hvad er kon­sti­tu­tivt for at være et sort men­ne­ske? Net­op – også – at være sort. Skal vi for­stå, hvad det vil sige at være men­ne­ske, skal vi for­stå det kon­kret – i en begre­bet hel­hed, der rum­mer dele­ne, men sam­ti­digt over­skri­der dem. At være men­ne­ske er alt­så ikke blot at være men­ne­ske, men også at være mig, at være mand, at være brun. Jeg er hver­ken ale­ne den ene eller den anden del, men nød­ven­dig­vis det hele. At nøjes med at refe­re­re til den enkel­te del vil­le være at redu­ce­re for­stå­el­sen, at abstra­he­re, og der­med at mis­for­stå, det vil sige at for­stå ina­dæ­kvat og util­stræk­ke­ligt, for­di man end­nu ikke for­står begrebs­ligt, det vil sige kon­kret. Her for­drer Hegel nem­lig, at vi går vide­re; at vi med “begre­bets anstrengelse”17Hegel, Åndens fæno­meno­lo­gi, 42. fort­sæt­ter, ind­til vi fak­tisk begri­ber hel­he­den kon­kret.

At det at være sort er kon­sti­tu­tivt for det at være sort men­ne­ske, skyl­des, at det at være sort net­op af nogen (whi­te supre­ma­cists for eksem­pel) bli­ver set – og histo­risk langt bre­de­re har været set – som ens­be­ty­den­de med ikke at være men­ne­ske. Det sor­te men­ne­ske er net­op ble­vet næg­tet sin men­ne­ske­lig­hed qua sin sort­hed. Af den grund er der – hege­li­ansk betrag­tet – brug for en bestem­mel­se af, hvad det vil sige at være men­ne­ske, som inde­hol­der det, der histo­risk og desvær­re sta­dig af vis­se i dag har været for­stå­et som dets nega­tion, at være sort. Lige­som der omvendt også er brug for at for­stå den enkel­te sor­te som haven­de kon­sti­tu­tiv del i det alme­ne alle, der har været (og sta­dig er) dem næg­tet, nem­lig men­ne­ske­lig­he­den.

Det er der­for, at en hege­li­ansk inter­ven­tion, der insi­ste­rer på også at medtæn­ke den udgræn­se­de del (her: det sor­te), er så livs­nød­ven­dig – for ellers går vi glip af at for­stå den kon­kre­te enkel­te, vi står over for, i net­op sin kon­kre­te almen­hed, lige­som vi glip­per for­stå­el­sen af almen­he­den, der er udgjort af sine enkel­te. Ikke som abstrakt men­ne­ske, men som kon­kret men­ne­ske, der er sort, eller som kon­kret sort, der er men­ne­ske. Ikke som abstrakt alle, men­ne­ske­he­den, men som kon­kret alle, men­ne­ske­he­den, der er bestemt af det, alle de enkel­te, der udgør den, sådan som de er bestemt, eksem­pel­vis som sor­te.

Dis­kus­sio­nen er for så vidt ikke ny, og ej hel­ler den hege­li­an­ske inter­ven­tion, men den gør sig gæl­den­de på ny, idet den ikke bare fort­sæt­ter, men eks­pan­de­rer i en tid, hvor stri­den om, hvor­dan vi skal for­stå, ikke blot hvad det vil sige at være men­ne­ske, men hvad det vil sige at være men­ne­ske bun­det i og bestemt af en bestemt krop, situ­a­tion og posi­tion, er et cen­tralt poli­tisk spørgs­mål. Alle­re­de Simo­ne de Bea­u­voir udfør­te i sin tid en sådan hege­li­ansk inter­ven­tion, pri­mært hvad angår køn, og skri­ver i Det andet køn med en utve­ty­dig hege­li­ansk impuls (der dog meget bekla­ge­lig­vis er svæ­re­re, hvis over­ho­ve­det mulig, at få øje på i vær­kets dan­ske over­sæt­tel­se):

Det er klart, at kvin­den er et men­ne­ske, som man­den er det, men det er jo blot et teo­re­tisk [abstrait] argu­ment. I rea­li­te­ten er hver enkelt [con­cret] men­ne­ske i sin spe­ci­el­le, helt indi­vi­du­el­le situ­a­tion [singulière­ment situé]. Man benæg­ter ikke, at der eksi­ste­rer jøder, sor­te kvin­der i dag, for­di man afvi­ser begre­ber­ne om det evigt kvin­de­li­ge, den sor­tes sjæl og den jødi­ske karak­ter. En sådan benæg­tel­se er natur­lig­vis vir­ke­lig­heds­flugt og med­fø­rer ikke nogen befri­el­se for de pågæl­den­de. Natur­lig­vis kan ingen kvin­de uden at være ure­de­lig abstra­he­re [se situ­er par-dela] fra sit køn.18Simone de Bea­u­voir, Det andet køn. Bind 1, over­sat af Karen Stou­gaard Han­sen (Køben­havn: Gyl­den­dal, 2020), 14–15. Ori­gi­nal: “Assuré­ment la fem­me est com­me l’hom­me un être humain : mais une tel­le affir­ma­tion est abstrai­te ; le fait est que tout être humain con­cret est toujours singulière­ment situé. Refu­ser les notions d’éter­nel … Continue reading

Bea­u­voirs hege­li­an­ske inter­ven­tion er net­op at kri­ti­se­re den abstrak­te hæv­del­se. Det hol­der ikke at hæv­de, at ‘alle kvin­der jo også er men­ne­sker, så vi behø­ver ikke tale spe­ci­fikt om kvin­der, men kan nøjes med men­ne­sket’. Nej, skri­ver Bea­u­voir med hege­li­ansk hen­vis­ning, vi må for­stå det enkel­te men­ne­ske kon­kret – og det vil sige (bl.a.) som kvin­de. For man kan skif­te kvin­de ud med sort, femi­ni­ni­tet med sort­hed, køn med etni­ci­tet, og argu­men­tet er det sam­me, som de Bea­u­voir selv er opmærk­som på og viser. At for­stå den enkel­te kun som et men­ne­ske­ligt væsen er at mis­for­stå den enkel­te, for­di en sådan bekræf­tel­se for­bli­ver abstrakt. Og selv­om den­ne for­stå­el­se er rig­tig, bli­ver den ikke sand af den grund – dét kræ­ver, at vi for­står, hvad der lig­ger ind­lej­ret eller situ­e­ret i den enkel­tes begreb – som sort, som kvin­de, som arbej­der og så vide­re. At for­stå den enkel­te ‘singu­lært situ­e­ret’ er der­i­mod ej hel­ler at for­fal­de til en evig­he­dens essen­ti­a­lis­me. Tvær­ti­mod er det start­skud­det, for­ud­sæt­nin­gen og udgangs­punk­tet for at kun­ne bry­de fri af de påt­vung­ne kate­go­ri­er og måske ane en reel uni­ver­sa­lis­me i hori­son­ten. Ikke abstrakt. Men kon­kret.

Men ind­til da må vi tæn­ke de almen­he­der med, der udgør os som enkel­te, når vi tæn­ker over, hvem vi er, og hvem vi ger­ne vil være, lige­som vi må tæn­ke de enkelt­he­der med, der udgør os som almen­hed. At ‘fore­gi­ve sig’ ud af sit køn – eller sin etni­ci­tet – at hæv­de, man ikke ser far­ver, at sige #All­Li­ve­s­Mat­ter er ikke kun en uau­ten­tisk flugt og ure­de­ligt (eller i ond tro, som der egent­ligt står på fransk), hvis vi skal føl­ge de Bea­u­voir, men også, hvis vi skal hol­de os til Hegel, en util­stræk­ke­lig og upro­duk­tiv for­stå­el­se, der net­op hver­ken for­står den enkel­te eller det alme­ne, for­di den næg­ter at se, hvad der kon­sti­tu­e­rer den kon­kre­te enkel­te i sin kon­kre­te almen­hed og det kon­kre­te alme­ne i sine enkelt­he­der, for­di den i sin insi­ste­ren på at tæn­ke abstrakt ikke for­mår at begri­be det enkel­te i hel­hed; for­di den næg­ter at tæn­ke dia­lek­tisk, og for­di den der­ved går glip af mulig­he­den for at over­skri­de og spræn­ge kate­go­ri­er­ne – ikke ved lalle­gladt at igno­re­re dem, men ved inde­fra med begre­bets anstren­gel­se at for­stå dem. Og så for­hå­bent­lig­vis for­an­dre dem. Kon­kret.

Dét kan Hegel også i dag hjæl­pe os med.

1. G.W.F. Hegel, Enzyklopädie der phi­los­op­hi­s­chen Wis­sens­chaf­ten im Grun­dris­se 1830. Erster Teil. Die Wis­sens­chaft der Logik. Mit den mündlichen Zusätzen (Frank­furt am Main: Suhr­kamp, 1989), 323.
2. Immanuel Kant, Kri­tik af den rene for­nuft, over­sat af Claus Bratt Øster­gaard (Fre­de­riks­berg: DET lil­le FORLAG, 2008), 86.
3. Hegel, Enzykl­opä­die, 323 (min over­sæt­tel­se). Ori­gi­nalt: “Die Wahr­heit [besteht] in der Übe­re­in­stim­mung des Gegen­stan­des mit sich selbst, d. h. mit sei­nem Begriff”.
4. Hegel, Enzykl­opä­die, 86.
5. Hegel, Enzykl­opä­die, 313 (min over­sæt­tel­se). Ori­gi­nalt: “das schle­ch­t­hin Kon­kre­te”.
6. Den Dan­ske Ord­bog, “Kon­kret” (Det Dan­ske Sprog- og Lit­te­ra­tur­sel­skab).
7. Hegel, Enzykl­opä­die, 314 (min over­sæt­tel­se). Ori­gi­nalt: “Das Abso­lut-Kon­kre­te ist der Geist”.
8. G.W.F. Hegel, Åndens fæno­meno­lo­gi, over­sat af Claus Bratt Øster­gaard (Køben­havn: Gyl­den­dal, 2005), 67.
9. Hegel, Enzykl­opä­die, 327 (min over­sæt­tel­se). Ori­gi­nalt: “Was der ein­zel­ne Mensch im Beson­de­ren ist, das ist er nur inso­fern, als er vor allen Din­gen Mensch als sol­cher ist und im All­ge­me­i­nen ist, und dies All­ge­me­i­ne ist nicht nur etwas außer und neben ande­ren abstrak­ten Qua­litäten oder bloßen Refle­xions­be­stim­mun­gen, son­dern viel­me­hr das alles Beson­de­re Dur­chdrin­gen­de und in sich Beschließende”.
10. Hegel, Enzykl­opä­die, 60 (min over­sæt­tel­se). Ori­gi­nalt: “Ein Inhalt hat alle­in als Moment des Gan­zen sei­ne Rechtfertigung”.
11. Hegel, Enzykl­opä­die, 302 (min over­sæt­tel­se). Ori­gi­nalt: “Blei­bt man dabei ste­hen, einen gege­be­nen Inhalt bloß unter dem Gesi­chts­punkt der Wech­selwir­kung zu betra­ch­ten, so ist dies in der Tat ein dur­chaus begrif­flo­ses Ver­hal­ten [… weil] dies Verhältnis […] selbst […] begrif­fen sein will, und dies ges­chieht dadurch, daß die bei­den Sei­te […] als Momen­te eines Drit­ten, Höheren, erkan­nt wer­den, wel­ches dann eben der Begriff ist”.
12. Hegel, Enzykl­opä­die, 72 (min over­sæt­tel­se). Ori­gi­nalt: “es ist somit nur ver­mit­telst einer Verän­der­ung [durch das Nach­den­ken], daß die wahre Natur des Gege­gen­stan­des zum Bewußt­se­in kommt”.
13. Hegel, Enzykl­opä­die, 57 (min over­sæt­tel­se). Ori­gi­nalt: “In der Tat ist das Den­ken wesent­lich die Nega­tion eines unmit­tel­bar Vorhandenen”.
14. G.W.F. Hegel, Wis­sens­chaft der Logik. Die Lehre vom Sein (Ham­burg: Felix Mei­ner Ver­lag, 2008), 85.
15. Hegel, Wis­sens­chaft der Logik, 38–39 (min over­sæt­tel­se). Ori­gi­nalt: “Das Ein­zi­ge, um den wis­sens­chaft­li­chen Fort­gang gewin­nen und um des­sen ganz ein­fa­che Ein­si­cht sich wesent­lich zu bemühen ist, – ist die Erken­nt­nis des logi­s­chen Satzes, daß das Nega­ti­ve eben­so­se­hr posi­tiv ist […] sie ist ein neu­er Begriff, aber der höhe­re, rei­che­re Begriff als der vor­her­ge­hen­de; denn sie ist um des­sen Nega­tion oder Ent­ge­gen­ge­setztes rei­cher gewor­den, ent­hält ihn also, aber auch mehr als ihn, und ist die Ein­heit sei­ner und sei­nes Entgegengesetzten”.
16. Hegel, Wis­sens­chaft der Logik, 101–102.
17. Hegel, Åndens fæno­meno­lo­gi, 42.
18. Simone de Bea­u­voir, Det andet køn. Bind 1, over­sat af Karen Stou­gaard Han­sen (Køben­havn: Gyl­den­dal, 2020), 14–15. Ori­gi­nal: “Assuré­ment la fem­me est com­me l’hom­me un être humain : mais une tel­le affir­ma­tion est abstrai­te ; le fait est que tout être humain con­cret est toujours singulière­ment situé. Refu­ser les notions d’éter­nel fémi­nin, d’â­me noi­re, de cara­ctère juif, ce n’est pas nier qu’il y ait aujourd’hui des Juifs, des Noirs, des fem­mes : cet­te néga­tion ne repré­sen­te pas pour les intéres­sés une libéra­tion, mais une fui­te inaut­hen­tique. Il est clair qu’aucu­ne fem­me ne peut préten­dre sans mau­vai­se foi se situ­er par-delà son sexe” (Simo­ne de Bea­u­voir, Le Deuxiè­me Sexe, Vol. I: Les fait et les myt­hes (Paris: Edi­tions Gal­li­mard, 2011).