Forventeligt vil tiden umiddelbart efter en berømt filosofs bortgang være præget af posthumt sværmeri. I aviser fra Le Monde til Politiken ser Bruno Latours død ikke ud til at være en undtagelse.1Denne tekst er oprindeligt skrevet for Dagbladet Information i september 2022, men blev afvist for at være for “sønderlemmende” kritisk. Teksten bringes her i Paradoks i næsten uredigeret form. At bogen Mémo sur la nouvelle classe écologique udkom i en dansk oversættelse, Notat om den nye økologiske klasse, få dage før nyheden om Latours død, vil sikkert skabe en del opmærksomhed. Det ser ud til, at Latours danske medforfatter, ph.d.-studerende Nikolaj Schultz – der ifølge et portræt i Zetland er så berømt, at han helt er “holdt op med at færdes i det tiende arrondissement med dets koncentration af universitetsstuderende”2Martin Kongstad, “ ‘Vi er nødt til at gøre klimakampen mere sexet’ ”, Zetland, 30. september 2022. – nu også får det svært på caféerne i Blågårdsgadekvarteret. Det er hårdt at være “fransk” filosof, crois-moi.
Sammen med denne noget yngre repræsentant for den økologiske fortrop kastede Latour sig fra dødslejets kant ud i et temmelig dristigt ærinde i notatet om den nye økologiske klasse: at formulere en ny “politisk økologi”, der samler alle klodens konflikter “på alle niveauer og på alle kontinenter” i det, de beskriver som “en handlingsmæssig enhed, der kan forstås af alle”.3Bruno Latour & Nikolaj Schultz, Notat om den nye økologiske klasse (Gyldendal, 2022), 11–12. Ambitionen er at formulere et politisk-økologisk program, der kan samle og repræsentere alle konflikter “fra de Gule Veste i Frankrig til unge aktivisters gadedemonstrationer, fra indiske landmænds protester til de oprindelige folkefærds modstand mod hydraulisk frakturering i Nordamerika, videre til diskussioner om elektroniske køretøjers indvirkning”.4Latour & Schultz, Den nye økologiske klasse, 10. No more, no less. Formålet? At appellere til skabelsen af en “selvbevidst økologisk klasse, der er stolt af sig selv”.5Latour & Schultz, Den nye økologiske klasse, 93.
Appellen, med andre ord, er rettet til alle klodens klimabekymrede og frustrerede sjæle, der er i konflikt med sig selv og samfundet. Vi befinder os ifølge Latour og Schultz i en hjerteløs verden præget af “de sørgeligste lidenskaber”, udbredt “handlingslammelse”, “angst”, “skam”, “skyldfølelse” og “afmagt”. Ord som disse er med generøs hånd strøet ud gennem teksten, hvor de fungerer som en eksistentiel grundbas, der giver teksten en stedvist nærmest religiøs klang. I en bemærkelsesværdig passage om, hvordan man samler “masserne” til et økologisk allieret flertal, hedder det for eksempel:
Lad os ikke glemme at regne religionerne med i ligningen. De rummer talrige kræfter og dybe følelser, som allerede i århundreder har vist, hvordan man forandrer sjæle, landskaber, lovene og kunsten. De kristne er et interessant tilfælde. De blev tilskyndet til at forlade det jordiske, og nu fornemmer de i økologiens kald en mulighed for at forny deres dogmer.6Latour & Schultz, Den nye økologiske klasse, 58.
Latour og Schultz ser i de kristne en masse af mulige allierede, hvis blot de kan bringes til at opgive deres såkaldte politiske teologi til fordel for “økologiens kald”: “Lad os altså til listen [over allierede] føje dem, der ritual efter ritual arbejder for, at ‘Jordens og de Fattiges skrig’ skal blive hørt, for nu at anvende pave Frans’ smukke udtryk (eller, snarere, hans råb!)”.7Latour & Schultz, Den nye økologiske klasse, 58.
Latour og Schultz vil ikke blot “opridse en liste over de patologier, der må behandles” eller kun “fokusere på dem, som vagt skammer sig over deres sløvhed” men også “rette blikket mod dem, som allerede for længst har gjort sig klar til kamp”.8Latour & Schultz, Den nye økologiske klasse, 53. Alle, der hører appellen, er velkomne til at slutte sig til den økologiske klasses “nu- og fremtidige vælgere”, som det hedder på bogens forside.
Skurkene for Latour og Schultz er de traditionelle politiske ideologier som liberalisme, socialisme og neoliberalisme, som de besynderligt forstår som “klasser”. Der skyggebokses bogen igennem med disse gamle “herskende klasser” eller “omdrejningsklasser”, som de også kaldes, disse globalister, som i deres fremskridtsiver og enøjede fokus på “produktionen” har glemt afgørende økologiske pejlemærker som “identitet”, “jord”, “nation” og “folk”. Som Latour og Schultz skriver:
I kamp med de gamle omdrejningsklasser tilkender den økologiske klasse sig altså retten til med egne termer og på egen måde at definere begreber som jord, territorie, land, nation, folk, tilhørsforhold, tradition og grænser samt selv at beslutte, hvad der er “progressivt”, og hvad der ikke er. Den økologiske klasse afviser alle anklager om at være “reaktionær” eftersom den fornyer og genbefolker termerne “territorie” og “jord”.9Latour & Schultz, Den nye økologiske klasse, 35.
Vi befinder os ifølge forfatterne i en radikalt ny politisk situation, hvor klimakatastrofen sætter gamle politiske forskelle ud af kraft. Derfor må vi ifølge forfatterne anerkende “det gran af sandhed, man finder i klicheen ‘hverken højre eller venstre’”.10Latour & Schultz, Den nye økologiske klasse, 18. På fransk kendes en variant af slagordet “ni droite, ni gauche” selvfølgelig fra Macron, som i et tweet kort efter Latours død fremhævede inspirationen fra denne store franske tænker af økologi, modernitet og religion.11Emmanuel Macron (@EmmanuelMacron), X (tidl. Twitter), 9. oktober 2022. Men “klichéen” om hverken højre eller venstre har også en anden betydning, for eksempel den, man finder hos den prominente jødiske historiker Zeev Sternhell, der i 1983 skrev bogen Ni droite, ni gauche, med undertitlen: L’idéologie fasciste en France.12Zeev Sternhell, Ni droite, ni gauche: L’idéologie fasciste en France (Paris: Editions du Seuil, 1983). Her behøves vel ingen oversættelse.
Trods det, at Marx stadig regnes for “en vejviser”, vil de to forfattere ikke have noget at gøre med marxismens kritik af den politiske økonomi, forestillingen om klasser som udtryk for objektivt modsatrettede samfundsinteresser, og da slet ikke med “antikapitalisme”. De vil gøre op med “venstrefløjens monopol på kulturkritik”, men retter deres skyts imod abstrakte, indholdstomme og transhistoriske begreber som “produktionen” eller de moderne samfunds “meningsløse økonomisering”. Forfatternes eksplicitte ærinde er at yde modstand mod økonomiseringen og “forberede sindene” og “forlænge handlingens horisont” ved at pege på nye, jordbundne former for modstand. Heri kan de sandsynligvis rekruttere nogle svingdørsvælgere sydfra hos Georgia Meloni og brødrene.
I bogens første kapitler er Latour og Schultz oppe på den helt store klinge. Men den lyder til forveksling som den form for apokalyptisk marxisme, som de bruger det meste af bogen på at distancere sig fra, mens de paradoksalt nok betjener sig af dens litterære formsprog og politiske schwung. Indledningsvist i bogen beskriver de for eksempel den “‘internationale ordens’ sammenbrud, den igangværende økologiske katastrofes omfang, den generelle utilfredshed med, hvad de traditionelle partier tilbyder, og den resulterende lave stemmedeltagelse”, og de tilbyder den politiske økologis “konsistens og autonomi” som svar på krisen.13Latour & Schultz, Den nye økologiske klasse, 9–10. Scenen er sat, men revolutionen er aflyst.
Det, Latour og Schultz beskriver som en udvidelse af kampzonen, eller “en forlængelse af horisonten”, forbliver en politisk tænkning, der som Francis Fukuyamas i 1989 ikke kunne se mere og andet end det vestlige, liberale markedsdemokratis mange lyksaligheder. For undertegnede står spørgsmålene i kø: Hvordan skal en politisk tænkning, der ikke kan tænke ud af (stemme)boksen, appellere til en spirende militant klimabevægelse, der langt hen ad vejen opfatter det liberale markedsdemokrati, med digteren Harald Toksværds ord, som “seks kapitalfonde og en amerikansk våbenfabrik i trenchcoat”?
På trods af de mange henvisninger til protesterne i de globale margener, står det klart, at den økologiske klasses politiske fortrop befinder sig med fødderne solidt plantet i de gamle kolonimagters centrum, trygt indenfor murene af fort Europa: “For den økologiske klasse er det forenede Europa eksemplet på en erfaring i fuld størrelsesorden, hvor omfordelingen af staternes indenfor og udenfor forbereder den på dens fremtidige rolle som en omdrejningsklasse, der er i stand til at føre de andre klasser med bag sig”.14Latour & Schultz, Den nye økologiske klasse, 79. Og hvorfra henter den økologiske avantgarde sin moralske berettigelse til at “føre de andre klasser med bag sig”?15Latour & Schultz, Den nye økologiske klasse, 79. Som læser tænker man: “Please please, sig nu ikke noget i retning af, at det er fordi de er mere rationelle”. Men ak: “Der reageres indimellem på økologien og det forenede Europa med samme foragt, men det er netop, fordi de er mere rationelle end dem, der tror at klare sig bedre”.16Latour & Schultz, Den nye økologiske klasse, 79. Og ja, kursiv i original, som man siger. Hvordan skal en økologisk tænkning, der sætter fort Europa op som et moralsk fyrtårn i mørket, kunne appellere til de tusinder af klimaflygtninge, der hvert år omkommer i forsøget på at nå hertil? Hvad er den her økologiske klasse egentlig for en størrelse?
For Marx og Engels fandt kampen mellem klasserne ikke sted i følelsernes og idéernes verden, men blev set som et udtryk for en social magtkamp, hvor strukturelt pres avler modpres. Marx, Engels og kammeraterne i arbejdernes internationale måtte som bekendt slås, som det hedder i Det kommunistiske manifest, med alle den gamle verdens “samlede magter”, fra de “franske radikale og det tyske politi” og videre til “paven og tsaren”. Bogstaveligt talt levede de et liv i politisk eksil. Men Latour og Schultz ser pudsigt nok ingen modsigelse mellem deres økologiske program og de mest reaktionære samfundsmæssige institutioner, herunder macronismen, den katolske kirke og paven. Kunne det mon være, fordi deres idéer om klassekamp ikke udfordrer magtens institutioner, men snarere bekræfter dem?
Latours og Schultz’ økologiske kald indeholder en del formummede ekkoer fra den reaktionære tænknings dyb. I stedet for kaldet til proletarer om at forene sig på tværs af landegrænser får vi nazisten Heideggers kryptiske autencitetsbegreber om “omhu”, “beboelighed” og “frembringelse” og pave Frans’ “smukke råb!”. Alt sammen er formuleret i manifestlignende prosa – komplet med flittige kursiveringer og en bombastisk brug af udråbstegn! – der forløber over 76 relativt korte teser.
Men det er, forstås, ikke længere det kommunistiske spøgelse, der går gennem Europa, det er “økologismens spøgelse!”, som nu kun mangler “at definere sig som flertallet”. I dag kan man heldigvis mange steder, herunder i Frankrig og Danmark, “definere sig” som man vil. Men at ville definere sig som “flertallet” uden at være det forbliver højst et fromt ønske, som amen i kirken. Det er imidlertid ikke et problem for Latour og Schultz, der tilhører “den klasse, der betragter sig selv som mere legitim i forhold til at definere historiens retning”.
Latour og Schultz er avantgarden, må vi forstå, og den benytter sig naturligvis af manifestformen. Men her er den form renset for alt, hvad der kunne minde om revolutionært indhold. Som forfatterne selv gør opmærksom på ved at inkludere en ordbogsdefinition i manchetten til bogen, så kommer det franske ord “mémo” fra “mémorandum”: oprindeligt en term for en skriftlig notits fra udsendte embedsmænd om regeringens synspunkter i et givent spørgsmål. Den semantiske forskydning fra “manifest” til den ultimative bureaukratiterm “notat” understreger fint, hvordan vi her har at gøre med en udtømning af manifestformen for sit revolutionært-poetiske sprængstof, et reaktionært litterært kupforsøg, der desværre – eller forhåbentlig – mislykkes totalt.
1. | Denne tekst er oprindeligt skrevet for Dagbladet Information i september 2022, men blev afvist for at være for “sønderlemmende” kritisk. Teksten bringes her i Paradoks i næsten uredigeret form. |
2. | Martin Kongstad, “ ‘Vi er nødt til at gøre klimakampen mere sexet’ ”, Zetland, 30. september 2022. |
3. | Bruno Latour & Nikolaj Schultz, Notat om den nye økologiske klasse (Gyldendal, 2022), 11–12. |
4. | Latour & Schultz, Den nye økologiske klasse, 10. |
5. | Latour & Schultz, Den nye økologiske klasse, 93. |
6. | Latour & Schultz, Den nye økologiske klasse, 58. |
7. | Latour & Schultz, Den nye økologiske klasse, 58. |
8. | Latour & Schultz, Den nye økologiske klasse, 53. |
9. | Latour & Schultz, Den nye økologiske klasse, 35. |
10. | Latour & Schultz, Den nye økologiske klasse, 18. |
11. | Emmanuel Macron (@EmmanuelMacron), X (tidl. Twitter), 9. oktober 2022. |
12. | Zeev Sternhell, Ni droite, ni gauche: L’idéologie fasciste en France (Paris: Editions du Seuil, 1983). |
13. | Latour & Schultz, Den nye økologiske klasse, 9–10. |
14. | Latour & Schultz, Den nye økologiske klasse, 79. |
15. | Latour & Schultz, Den nye økologiske klasse, 79. |
16. | Latour & Schultz, Den nye økologiske klasse, 79. |